Τροχοί & TIR

DAF 2016 με Τεχνολογίες Αιχμής

Η DAF Trucks ακολουθεί πλέον πολύ επιθετική πολιτική στην εξέλιξη των επαγγελματικών οχημάτων της, με τις βελτιώσεις να είναι συνεχείς. Η συνειδητά συντηρητική στρατηγική παλαιότερων εποχών δεν υφίσ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Τετάρτη 01/06/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η DAF Trucks ακολουθεί πλέον πολύ επιθετική πολιτική στην εξέλιξη των επαγγελματικών οχημάτων της, με τις βελτιώσεις να είναι συνεχείς. Η συνειδητά συντηρητική στρατηγική παλαιότερων εποχών δεν υφίσταται πλέον, και η DAF τοποθετεί στα επαγγελματικά της οχήματα κάθε τεχνολογία και εξάρτημα που βελτιώνει την αποδοτικότητα. Βρεθήκαμε στην Ισπανία για να δούμε από κοντά το σύνολο της γκάμας των Ολλανδών, με έμφαση στο XF Low Deck με ύψος πετάλου μόλις 91 εκατοστά. Ο κατασκευαστής είχε ήδη στη γκάμα του τράκτορα με πολύ χαμηλό σημείο ζεύξης (96 εκατοστά), η ζήτηση όμως για ακόμα πιο χαμηλά σασί στην Ε.Ε. παρουσιάζει είναι αυξητική.

Χαμηλώνοντας το σασί

Η DAF έχει αθόρυβα πραγματοποιήσει μία εντυπωσιακή σειρά αναβαθμίσεων και βελτιώσεων, στην έτσι κι αλλιώς νεότατη γκάμα επαγγελματικών οχημάτων που κατασκευάζει. Τους τελευταίους μήνες είδαμε για παράδειγμα την εισαγωγή του προγνωστικού Predictive Cruise Control για Euro 6 CF και XF. Το μηχανόφρενο (ΜΧ Engine Brake) είναι τώρα πιο ισχυρό, βελτιστοποιήθηκε περαιτέρω η καύση στους κινητήρες Paccar, μειώθηκαν οι τριβές και προστέθηκε η λειτουργία Eco Mode. Τα σπόιλερ οροφής διαθέτουν νέο, πιο αποδοτικό σχεδιασμό, τα πίσω φώτα είναι τεχνολογίας LED και διατίθεται σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Πολύ χρήσιμη για τον οδηγό είναι και η αναβάθμιση του Driver Performance Assistance. Πέρα από τις πληροφορίες για τον τρόπο που ο οδηγός φρενάρει, οδηγεί και αλλάζει σχέσεις, τώρα προβάλλονται στην οθόνη και όλες οι πληροφορίες για τα ωράρια. Δεν χρειάζεται δηλαδή να ψάχνεσαι αφού το όχημα σε ειδοποιεί έγκαιρα για το πότε πλησιάζει η προβλεπόμενη ώρα ανάπαυσης καθώς και εβδομαδιαίας συνολικής εργασίας σύμφωνα με τον κανονισμό.

Στο κύριο θέμα της παρουσίασης τώρα, οι τράκτορες με χαμηλό σασί και, κυρίως χαμηλό σημείο ζεύξης (πέταλο) απευθύνονται σε μεταφορικές εταιρείες που ενδιαφέρονται πρωτίστως για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εκμετάλλευση του ωφέλιμου όγκου φόρτωσης στο τρέιλερ. Με το πέταλο να είναι στα μόλις 91 εκατοστά από το έδαφος, ο οδηγός μπορεί να κοτσάρει τρέιλερ με εσωτερικό ύψος 3 μέτρων και να φορτώσει έως και 100 κυβικά μέτρα εμπόρευμα εντός των νόμιμων διαστάσεων και μαζών. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι συσκευασίες εξαρτημάτων που χρησιμοποιεί η αυτοκινητοβιομηχανία και οι οποίες είναι σε πάλετες ύψους ενός μέτρου. Με το νέο Low Deck τράκτορα μπορούν να φορτωθούν τρεις, η μία πάνω στην άλλη.

Η DAF είχε ήδη όπως αναφέραμε στη γκάμα της μοντέλο Low Deck, στα 96 εκατοστά ύψους, για το όχημα της παρουσίασης όμως, απαιτήθηκαν περαιτέρω επεμβάσεις στο σασί και αλλού.

Καταρχήν, τοποθετήθηκε πέταλο ύψους 140 χιλιοστών, μία μείωση δηλαδή, 22 χιλιοστών σε σχέση με αυτό των 162 που χρησιμοποιείται στο τρέχον Low Deck μοντέλο. Το ύψος του τράκτορα μειώθηκε επίσης από τη χρήση χαμηλοπρόφιλων ελαστικών. Στον πίσω άξονα χρησιμοποιούνται ελαστικά διάστασης 315/45R22,5 και 355/50R22.5 εμπρός ή, μία νέα διάσταση 375/45R22.5 που εξελίχθηκε από τη Goodyear ειδικά για τη DAF και με συνεργασία των δύο εταιρειών. Τα συγκεκριμένα ελαστικά θα διατίθενται από το γνωστό κατασκευαστή αποκλειστικά για τη DAF. Το κύριο πλεονέκτημα αυτής της επιλογής είναι ότι, το εμπρός τμήμα του τράκτορα θα είναι ελάχιστα πιο χαμηλό, άρα δημιουργείται μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ του σασί και του εμπρός τμήματος του τρέιλερ. Έτσι αποφεύγονται οι ζημιές σε ράμπες και στη διάρκεια εισόδου ή εξόδου από πλοίο.

Κομβικό σημείο των επεμβάσεων είναι και η γεωμετρία του πίσω άξονα. Έχουν τοποθετηθεί νέες τραβέρσες και στηρίξεις, διαφορετικές από τα υπόλοιπα Euro 6 XF. Πέρα από το «χαμήλωμα» του τράκτορα, αυτό κρίθηκε απαραίτητο για τη βελτίωση των δυναμικών χαρακτηριστικών. Λόγω του σχεδιασμού τους, όλα τα «Low Deck» οχήματα εμφανίζουν υπερστροφική συμπεριφορά. Η γεωμετρία της ανάρτησης του DAF «πνίγει» τη συγκεκριμένη τάση προτού εκδηλωθεί και δίνει σιγουριά στον οδηγό. Μαζί με το συγκεκριμένο μοντέλο, η DAF λανσάρει και νέα αεροδυναμικά βοηθήματα για τις καμπίνες Super Space και Space Cab, σε οροφή και προφυλακτήρα που, μειώνουν την κατανάλωση γύρω στο 1,5%. Ο κατασκευαστής προσφέρει τα νέα CF και XF Low Deck σε έκδοση μεταξονίου 3,80 μέτρων και με τη δυνατότητα επιλογής μηχανικής ή φουσκάτης ανάρτησης για τον εμπρός άξονα, και όλες τις εκδόσεις ισχύος των κινητήρων Paccar MX-11 και MX-13.

Στον δρόμο

Οδηγήσαμε το DAF XF 440 Low Deck (στο μέγιστο του μικτού) με την ισχυρότερη έκδοση του ΜΧ-11 των 435 hp, σε ποικιλία διαδρομών. Η είσοδος φυσικά είναι παιχνιδάκι αφού το πρώτο σκαλοπάτι είναι πιο χαμηλά κι από van. Η θέση οδήγησης είναι αψεγάδιαστη και ο οδηγός βολεύεται πολύ γρήγορα. Το όχημα είναι πραγματικά εντυπωσιακό στο μανουβράρισμα, ακόμη και με ταχύτητα βαδίσματος, και δεν υπάρχει ούτε υποψία σκορτσαρίσματος με το συμπλέκτη να μη «διαμαρτύρεται». Γενικά, το ASTronic είναι στα όρια της εξέλιξής του και δουλεύει εντυπωσιακά. Έχοντας οδηγήσει στο παρελθόν τράκτορες με πολύ χαμηλό σασί και πέταλο, κύρια έγνοια μας ήταν η οδική συμπεριφορά του DAF. Όπως αναφέρουμε και σε άλλο σημείο, τα Low Deck έχουν μία τάση να υπερστρέφουν, λόγω γεωμετρίας του πίσω άξονα αλλά και εξαιτίας του διαφορετικού κέντρου βάρους.

Οι μηχανικοί της DAF έχουν στήσει πολύ καλά το XF και υπό πίεση σε στριφτερή διαδρομή δεν υπάρχει, ούτε ως αίσθηση, η οποιαδήποτε διαφορά σε σχέση με ένα, πιο υψηλού σασί, DAF. πίσης, καμία αντιληπτή διαφορά δεν υφίσταται ως προς την από σβεση της ανάρτησης. Όσο για το τι πρέπει να προσέχει ο οδηγός, μόνο κάποια (υψηλή) ράμπα (περιοριστή ταχύτητας) σε πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως γύρω από σχολεία. Μέρος της διαδρομής ήταν διάσπαρτο με αυτά τα «speed bumps» τα οποία και περάσαμε όπως και με κάθε άλλο φορτηγό. Αυτό που οφείλει ο οδηγός είναι να προσέχει για πολύ υψηλή ράμπα, και να πατήσει το πλήκτρο που ανυψώνει το σασί. Με αυτό το κουμπί, ουσιαστικά «τερματίζεις» τη διαδρομή των αναρτήσεων (12 εκατοστά στον εμπρός άξονα, και 6 με 7 στον πίσω) και περνάς ουσιαστικά από παντού. Για να φυλάγεται πάντως το XF από κακοτοπιές, υπάρχει μεγάλη «χαλύβδινη ποδιά που μπορεί να απορροφήσει χτύπημα από το τρέιλερ αν το όχημα περάσει πάνω από ψηλό εμπόδιο και «σπάσει» πολύ.

Από εκεί και πέρα, το XF είναι σε επίπεδο αίσθησης από τα πιο ήσυχα φορτηγά των ευρωπαϊκών δρόμων, με κορυφαία κατευθυντικότητα στον αυτοκινητόδρομο και εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης. Το μηχανόφρενο επιβραδύνει με μοναδική ευκολία το όχημα ενώ, καλορυθμισμένα είναι και τα συμβατικά φρένα. Η στήριξη της καμπίνας παραμένει από τα δυνατά χαρτιά της κατασκευής, με το XF να «παλατζάρει» λιγότερο από πολλούς ανταγωνιστές στις αλλαγές κατεύθυνσης. Εργονομικά όλα είναι σωστά, κι αν πρέπει οπωσδήποτε να βρούμε σημείο κριτικής, τότε θα αναφέραμε τον περιστροφικό διακόπτη για την περιήγηση στα μενού της ηλεκτρονικής οθόνης στο ταμπλό. θα προτιμούσαμε να γίνονται όλα από τα χειριστήρια του τιμονιού. Συνολικά, το XF Low Deck, για τις εταιρείες που ενδιαφέρονται για την εκμετάλλευση του ωφέλιμου ύψους των 3 μέτρων είναι αυτή τη στιγμή, μια εξαιρετική επιλογή.

Στο ίδιο τεύχος #338

PreviousNext