Το T&T συμμετέχει εδώ και χρόνια, στη μεγαλύτερη συγκριτική δοκιμή φορτηγών του κόσμου, το περίφημο «Τεστ των 1.000 Πόντων». Κάθε κατασκευαστής, εκπροσωπείται από στελέχη, μηχανικούς και δοκιμαστές που παρακολουθούν τη διαδικασία, και καταγράφουν τον τρόπο οδήγησης. Οι οδηγοί των εταιρειών, μεταβάλλονται σε συνοδηγούς μας, και καταγράφουν στοιχεία όπως τα κατεβάσματα που κάνουμε στο κιβώτιο ταχυτήτων, πιθανά εμπόδια που μας κάνουν να μειώσουμε ταχύτητα και πολλά ακόμη. Και φυσικά παρακολουθούν κάθε μας ενέργεια από τη θέση οδήγησης. Ανάμεσά τους λοιπόν, εδώ και μια δεκαετία, συναντάμε κάθε φορά, τον Πίτερ Μπράϊτμπαχ, υπεύθυνο οχημάτων δοκιμών της Scania. Η εμφάνισή του και οι τρόποι του σε κάνουν να πιστεύεις πως είναι γιατρός, ή ερευνητής σε κάποιο πανεπιστήμιο. Κουβαλάει πάντα ένα τεράστιο ντοσιέ και έναν υπολογιστή συνδεδεμένο με τη γραμμή μετάδοσης κίνησης. Είναι μάλλον ο μεγαλύτερος γνώστης των Scania, και δεν υπάρχει ερώτηση που να μη μπορεί να απαντήσει για τον «King of the Road», και ο καλύτερος οδηγός που έχουμε συναντήσει. Εκεί που όλοι οι άλλοι βλέπουν απλά άσφαλτο, αυτός σκανάρει τα πάντα. Κλίσεις, ποιότητα οδοστρώματος αντίσταση κύλισης κ.ά. Ξέρει να σου πει «τρελά» πράγματα –πόσο θα μειωθεί η ταχύτητα από το βρεγμένο οδόστρωμα ή τον πλευρικό αέρα, με ακρίβεια αλγόριθμου. Δεν θα ξεχάσουμε ποτέ την πρώτη φορά που τον γνωρίσαμε πριν από μια δεκαετία: Στη διάρκεια του συγκριτικού, σε μια άουτομπαν στη νότια Γερμανία, ιδρωμένοι από την αυτοσυγκέντρωση, σε μια ανηφόρα, κάνουμε διπλό κατέβασμα από 12η σε 10η για να βγάλουμε άνετα αυτό το τμήμα της διαδρομής –όσο λιγότερα κατεβάσματα, τόσο καλύτερο σκορ.

Η αλλαγή φάνηκε να έγινε στο τέλειο σημείο, και το Opticruise έδειχνε να κρατάει άνετα στροφές. Έτσι τουλάχιστον νομίσαμε: «Vassilis, άργησες! Έκανες το κατέβασμα στις 1.190 σ.α.λ. κι όχι στις 1.210. Σε 200 μέτρα το Opticruise θα βάλει 9η ενώ, αν είχες αλλάξει 20 σ.α.λ. νωρίτερα, δεν θα κατέβαζε, θα έβγαζε την ανηφόρα με 10η» ήρθε η παρατήρηση από τον Πήτερ. Μερικά μέτρα μετά, το «κλονγκ» από το κιβώτιο που κατέβασε 9η μας έκανε να τον κοιτάμε περίεργα.

T&T: Πήτερ, εξήγησέ μας ποια ακριβώς είναι η δουλειά σου. Ξέρουμε πως έχεις προϋπηρεσία κάπως ιδιαίτερη.

P.B.: Είμαι υπεύθυνος για όλα τα Scania που συμμετέχουν σε δημοσιογραφικές δοκιμές. Αναφορικά με το παρελθόν μου, ναι, ήμουν συνάδελφός σου για αρκετά χρόνια, και επίσης είμαι μηχανολόγος μηχανικός. Έχουν περάσει τα χρόνια… ήμουν δημοσιογράφος από το 1978 έως το 1982. Από το 1984 δουλεύω για τη Scania. Αυτό με βοηθάει στο να επικοινωνώ καλύτερα με τα μέλη του ειδικού Τύπου. Το κύριο κομμάτι της δουλειάς μου είναι όταν π.χ., μου ζητήσεις ένα Scania για δοκιμή, να ετοιμάσω τις προδιαγραφές που θες –σχέση διαφορικού, κιβώτιο, καμπίνα κλπ- και να συγκεντρώσω εκατοντάδες σελίδες τεχνικών προδιαγραφών που χρειάζεσαι για να κάνεις τη δουλειά σου.

T&T: Η προετοιμασία για τις συγκριτικές δοκιμές είναι μεγάλη, έτσι δεν είναι;

P.B.: Ναι, γιατί πέρα από αυτά που μου ζητάς εσύ, π.χ., ένα R με Topline καμπίνα με την τάδε ιπποδύναμη, εγώ πρέπει να αποφασίσω, αν θα έχει ένα ή δύο κρεβάτια, ποια έκδοση κιβωτίου, τι «βήμα» διαφορικού, αν θα έχει δερμάτινα καθίσματα, ψυγειάκι, μέχρι και το… χρώμα. Μαζί με το εργοστάσιο δηλαδή, πάμε πολύ «βαθιά» στη διαμόρφωση του τράκτορα ή του φορτηγού. Μετά κατασκευάζεται το όχημα, και αρχίζει το «στρώσιμο». Στη Scania κάνουμε μίνιμουμ 20.000 χιλιόμετρα (φορτωμένο στους 40 τόνους μικτού) πριν σου παραδώσουμε το όχημα για δοκιμή.

T&T: Οι δημοσιογράφοι παίρνουν δηλαδή ένα όχημα καλύτερο από του πελάτη;

P.B.: Όχι, σε καμία περίπτωση. Όλα τα Scania είναι ίδια. Απλά αυτό που θα σου δώσω εγώ, θα έχει τη σωστή πίεση στα λάστιχα, το ιδανικό επίπεδο λιπαντικών, τον ενδεδειγμένο πίσω άξονα για την τοπογραφία της διαδρομής όπου θα κάνεις τη δοκιμή, ευθυγραμμισμένο τρέιλερ, σωστή κλίση στο σπόιλερ οροφής, και γενικά προσοχή να μην υπάρχουν περιττές αντιστάσεις κύλισης. Οποιοσδήποτε Έλληνας πελάτης μπορεί να κάνει το ίδιο. Μιλάμε δηλαδή, για ένα καλά προετοιμασμένο φορτηγό, τίποτε παραπάνω.

T&T: Τι οχήματα οδηγείς;

P.B.: Τράκτορες, φορτηγά, χωματουργικά, αστικά και τουριστικά λεωφορεία, απορριμματοφόρα, και πάει λέγοντας.

T&T: Πόσα χιλιόμετρα κάνεις για δοκιμές κάθε χρόνο;

P.B.: Γύρω στις 30.000

T&T: Θεωρείς πως οι δοκιμές, ειδικά τα συγκριτικά που κάνουμε, προσφέρουν κάτι στους κατασκευαστές;

P.B.: Αν μιλάμε ειδικά για δοκιμή επιπέδου «1.000 Πόντων» σίγουρα ναι. Είναι τόσο εξαντλητική η σύγκριση ανάμεσα στα μοντέλα των κατασκευαστών, που μετά από κάθε τεστ, ξέρουμε πού βρισκόμαστε, και τι πρέπει να βελτιώσουμε. Οι δημοσιογράφοι έχουν γνώση και του ανταγωνισμού που για εμάς είναι πολύ χρήσιμη. Επίσης, όταν εσύ μου μεταφέρεις ένα παράπονο Έλληνα πελάτη, μπορείς να είσαι σίγουρος πως οι μηχανικοί θα το ψάξουν με μεγάλη προσοχή.

T&T: Μιλώντας εδώ –σ.σ.: στη διάρκεια του συγκριτικού με τα αυτοματοποιημένα κιβώτια ταχυτήτων– η Scania μας δίνει την εντύπωση πως βελτιώνει το προϊόν με ρυθμούς που δεν έχουμε ξαναδεί. Το προγνωστικό λ.χ., είναι κάθε μήνα και καλύτερο.

P.B.: Αυτό είναι αλήθεια, λανσάραμε πρώτοι τα προγνωστικά (Active Prediction) από το μηδέν. Τώρα έχουμε μεγάλο όγκο πληροφοριών και γνώση σε GPS και τοπογραφία. Η συμπεριφορά του φορτηγού τώρα είναι πραγματικά πολύ «προχωρημένη». Αυτή τη στιγμή περιλαμβάνουμε και τη στρατηγική του λογισμικού αλλαγής ταχυτήτων στο Active Prediction. Πριν δυο τρία χρόνια, το φορτηγό άλλαζε (με «παθητικό» τρόπο) στο προγνωστικό μία μία τις σχέσεις. Πλέον καταλαβαίνει και μπορεί να ανεβοκατεβάζει όσες θέλει. Συν το προηγμένο Ecoroll. Στο μέλλον θα δείξουμε κι άλλα, ακόμη πιο ενδιαφέροντα –το φορτηγό λόγου χάρη, θα ξέρει και τις στροφές, και πολλά ακόμη.

T&T: Ποιο ήταν το πρώτο Scania που οδήγησες;

P.B.: Ένα 141 σε συγκριτική δοκιμή, αρχές της δεκαετίας του ’80.