Ο κατασκευαστικός κλάδος στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα παρουσιάζει σημάδια ανάκαμψης, με το ξεπάγωμα και την ολοκλήρωση σημαντικών έργων, κυρίως οδοποιΐας. Με τις συνθήκες αυτές και τις προοπτικές που δημιουργούνται, η αγορά ενός καινούργιου χωματουργικού οχήματος αποτελεί μια σημαντική επένδυση για την περαιτέρω ανάπτυξη της εκάστοτε εταιρείας, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας αλλά και το βραχυπρόθεσμο οικονομικό όφελος από τα λιγότερα λειτουργικά έξοδα σε σύγκριση με ένα μεταχειρισμένο. Στο πλαίσιο αυτό και στοχεύοντας στην απευθείας επαφή του προϊόντος με τον υποψήφιο αγοραστή, η HELMA Α.Ε διέθεσε σε εταιρείες και ιδιώτες ένα τετραξονικό ΜΑΝ TGS 41.480 για test drive. Με τον τρόπο αυτό οι αυτοκινητιστές έχουν την ευκαιρία να ελέγξουν και να δοκιμάσουν τις ικανότητες του οχήματος σε κανονικές συνθήκες δρομολογίου, με πλήρες φορτίο. Στο αμμορυχείο της εταιρείας Πανδρεμένος Group στους Γόννους Λάρισας, πραγματοποιούμε δρομολόγιο με φορτωμένο το όχημα σε υπό κατασκευή έργα της ευρύτερης περιοχής.
Κατασκευασμένο για σκληρή χρήση
Οι σχεδιαστές του TGS προβάλλουν σαν πρώτη προτεραιότητα την ασφαλή μετακίνηση του οχήματος στο χώρο εργασίας, χωρίς ζημιές, και γι' αυτό έχουν θωρακίσει τα ευαίσθητα σημεία του. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι τα χωματουργικά οχήματα είναι τα πιο ευάλωτα σε ζημιές εξαιτίας των περιοχών που κινούνται, με τις πιο πολλές φθορές να τις υφίσταται η μπροστινή δεξιά πλευρά, καθώς εκεί δεν έχει καλή ορατότητα ο οδηγός. Η μπάρα προστασίας είναι κατασκευασμένη από ανθεκτικά υλικά ενώ για την προστασία των φωτιστικών σωμάτων από πέτρες, διατίθενται ατσάλινες γρίλιες οι οποίες ανοίγουν με μηχανισμό γρήγορα, για τον εύκολο καθαρισμό τους. Επιπλέον, η σωστή απόσταση μεταξύ των σκαλοπατιών βοηθάει στην ευκολότερη από/επιβίβαση του οδηγού, η διαμόρφωσή τους είναι αντιολισθητική και διαθέτουν αυξημένη αντοχή για συχνές επαφές με εμπόδια. Το πρώτο σκαλοπάτι, με την ελαστική στήριξη, ναι μεν έχει μια διαδρομή που του επιτρέπει να μην σπάει από χτυπήματα με βράχους, ωστόσο όταν πατάει το πόδι του οδηγός είναι σταθερό, χωρίς κουνήματα. Ο δυναμικός χαρακτήρας του TGS συμπληρώνεται εμφανισιακά από την επιβλητική του μάσκα στην οποία είναι τοποθετημένο το σήμα της εταιρείας και το λιοντάρι.
Ξεκούραστος χώρος εργασίας
Το εσωτερικό του TGS ξεφεύγει από τα συνηθισμένα όρια των χωματουργικών και με στοιχεία από τα ταξιδιάρικα οχήματα της εταιρείας, TGX, προσφέρει έναν άνετο χώρο εργασίας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι περισσότεροι οδηγοί που πέρασαν από το τιμόνι του για test drive, δήλωσαν ότι το εσωτερικό, αναφερόμενοι στο ταμπλό, θυμίζει γερμανικό επιβατικό αυτοκίνητο.
Συνολικά, το εσωτερικό του ΜΑΝ ικανοποιεί απόλυτα τους οδηγούς, ενώ η θέση των χειριστηρίων είναι ιδανική, για την εκμάθηση των οποίων απαιτούνται μόνο ελάχιστα λεπτά. Επίσης, η γενικότερη εμφάνιση της καμπίνας είναι ευχάριστη χάρη στις χρωμιωμένες επιφάνειες, στην κεντρική κονσόλα, στο τιμόνι, στο λεβιέ ταχυτήτων και στις πόρτες. Είναι προφανές, πως η επιλογή ενός τετραξονικού, όπως αυτό της δοκιμής με την καμπίνα τύπου Μ χωρίς κρεβάτι, γίνεται από ιδιοκτήτες οι οποίοι δεν πρόκειται να διανυκτερεύσουν το βράδυ σε αυτήν, οπότε εξετάζουμε μόνο τους αποθηκευτικούς χώρους που θα χρειαστούν για το μονοήμερο δρομολόγιο. Για τα απολύτως απαραίτητα μικροαντικείμενα, όπως κινητό τηλέφωνο, πορτοφόλι, κλειδιά, είναι πλήρως αξιοποιήσιμες οι θήκες στην κεντρική κονσόλα, ενώ τα έγγραφα δρομολογίου τοποθετούνται σε ειδική υποδοχή στη μέση του ταμπλό. Για τα υπόλοιπα πράγματά του, όπως φαγητό, διατίθενται το μεγάλο ντουλάπι ανάμεσα στα καθίσματα, για τα ρούχα υπάρχουν δυο κρεμάστρες, ενώ ο εξοπλισμός ασφαλείας τοποθετείται στην πίσω πλευρά της καμπίνας. Το εσωτερικό κάθε χωματουργικού οχήματος στο τέλος της ημέρας γεμίζει σκόνες, ωστόσο οι πλαστικές επιφάνειες του TGS είναι εύκολες στον καθαρισμό τους. Τέλος, τα καθίσματα διαθέτουν καλή ανατομική διαμόρφωση με παχύ αφρώδες υλικό.
Φόρτωμα στο αμμορυχείο
Ένα τυπικό δρομολόγιο των οχημάτων της Πανδρεμένος Group περιλαμβάνει τη φόρτωση με άμμο και τη μεταφορά της στις υπό κατασκευή σήραγγες των Τεμπών αλλά και προς την περιοχή των ανεμογεννητριών, σε μεγάλο υψόμετρο. Το κιβώτιο του οχήματος είναι μηχανικό, οπότε στις μανούβρες μέσα στο αμμορυχείο τον απόλυτο έλεγχο έχει ο οδηγός, με τη σύμπλεξη και αποσύμπλεξη του συμπλέκτη.
Ελέγχουμε κατά την οπισθοπορεία την ορατότητα από τους μεγάλους καθρέφτες οι οποίοι προσφέρουν ευρύ οπτικό πεδίο, ωστόσο τα μεγάλα πλαίσιά τους δημιουργούν τυφλές γωνίες που απαιτούν μεγάλη προσοχή από τον οδηγό, κατά την πορεία του οχήματος σε δρόμους με αυξημένη κίνηση. Παράλληλα, ιδιαίτερα μελετημένη είναι η λειτουργία του τιμονιού, με καλό κόψιμο, γρήγορη επαναφορά και το κυριότερο με μικρούς κραδασμούς σε δύσκολα εδάφη. Μάταια οι οδηγοί προσπαθούσαν να εντοπίσουν κάποια ατέλεια κατά τη διάρκεια της δοκιμής του TGS.
Με κατεύθυνση τις ανεμογεννήτριες
Στη μεγάλη ανάβαση προς τις ανεμογεννήτριες παρατηρούμε τον τρόπο με τον οποίο κινείται το χωματουργικό, με την αδιάκοπη παροχή ισχύος. Άλλωστε, κοιτώντας το διάγραμμα ροπής βλέπουμε ότι η μέγιστη τιμή είναι διαθέσιμη μόλις από τις 950 σ.α.λ. Είναι γεγονός ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια, πολλοί ιδιοκτήτες χωματουργικών φορτηγών δεν ενδιαφέρονταν τόσο για την οικονομία του κινητήρα, όσο για τις επιδόσεις του. Ωστόσο, η άποψη αυτή τον τελευταίο καιρό αντιστρέφεται, καθώς η κατανάλωση πετρελαίου έχει γίνει ιδιαίτερα μετρήσιμη. Στον τομέα αυτό το TGS είναι αρκετά βελτιωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα της εταιρείας, με τον κινητήρα να έχει πολύ καλές επιδόσεις και παράλληλα οικονομία, καθώς δουλεύει διαρκώς στην πράσινηοικονομική ζώνη με υψηλά αποθέματα ισχύος. Οι 480 ίπποι επαρκούν για να καλύψουν οποιοδήποτε μεταφορικό έργο, εντός και εκτός εργοταξίου.
Τα χωματουργικά οχήματα καθημερινά αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις, εξαιτίας των εναλλαγών κλίσης του οδοστρώματος, τη δυσκολία του εδάφους και τα βαριά φορτία. Σημαντικός παράγοντας για την ομαλή κίνηση ενός τετραξονικού οχήματος σε ορυχεία είναι η γωνία προσέγγισης μεταξύ προφυλακτήρα και εμπρόσθιου άξονα καθώς και η συνολική απόσταση από το έδαφος, τα οποία το TGS έχει αυξημένα και έτσι προσφέρει εύκολη πρόσβαση σε δύσβατα εδάφη. Επιπρόσθετα, η διαμόρφωση και κατασκευή των αξόνων και του σασί είναι τέτοια που επιτρέπουν στο όχημα να ξεπερνάει κάθε δυσκολία. Τέλος, με το βοηθητικό σύστημα πέδησης του TGS (μηχανόφρενο, βαλβιδόφρενο και ιντάρντερ) δεν υπάρχει κατωφέρεια που θα προβληματίσει τον οδηγό του, με άμεση ενεργοποίηση και απόδοση από μικρή ταχύτητα με λίγα χιλιόμετρα. Από εκεί και πέρα, είναι εφοδιασμένο με δισκόφρενα εμπρός και ταμπούρα πίσω.
Στο δρόμο
Στην κατηγορία των χωματουργικών, ανάλογα με τη χρήση τους, τα οχήματα πατάνε πολύ συχνά άσφαλτο οπότε ελέγχουμε την κίνησή του εκεί, εστιάζοντας κυρίως στο άνετο και ήσυχο ταξίδι στο δρόμο, με λιγοστούς εσωτερικούς θορύβους και στην καλή ρύθμιση της ανάρτησης. Επίσης, απουσιάζει το βιράρισμα στις στροφές και η καμπίνα παρουσιάζει μεγάλη σταθερότητα. Στο δια ταύτα το ΜΑΝ TGS 41.480 εμφανίζεται ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα φορτηγά της αγοράς με δυνατό κινητήρα και αυξημένες εκτός δρόμου δυνατότητες. Τέλος, η ικανότητά του να αντιμετωπίσει με ασφάλεια και τις πιο επικίνδυνες καταστάσεις αναγνωρίστηκε από τους επαγγελματίες ως συγκριτικό πλεονέκτημα.