Η παγκόσμια πρεμιέρα του Neoplan Tourliner στην ΙΑΑ 2016 τον περασμένο Οκτώβριο, αιφνιδίασε τους πάντες. Αφενός γιατί τίποτα σχετικό δεν είχε διαρρεύσει στην αγορά, και αφετέρου γιατί το νέο Tourliner μοιάζει να ανεβαίνει πολλά «σκαλοπάτια» σε επίπεδο εξοπλισμού, άνεσης, αποδοτικότητας και ποιότητας κατασκευής. Το νέο μοντέλο, που παρουσιάστηκε (αρχικά) ως 12μετρο, διαθέτει διάκοσμο και εξοπλισμό που παραπέμπουν στα υπερπολυτελή τουριστικά της εταιρείας και όχι σε ένα λεωφορείο για υπεραστική χρήση με σπαρτιάτικη διαμόρφωση.

Είναι χαρακτηριστικό πως, είναι πολύ πιο εύκολο να περιγράψουμε τι έχει μείνει ίδιο από το να παραθέσουμε τις αλλαγές και αναβαθμίσεις που περιλαμβάνουν σχεδόν τα πάντα. Νέο ντιζάιν, νέο σαλόνι, καινούργιοι κινητήρες, όλα τα τελευταίας «κοπής» συστήματα ενεργητικής ασφάλειας της αγοράς, αυξημένοι χώροι αποσκευών, μεγαλύτερη εκμετάλλευση και πάει λέγοντας. Ένα από τα δημοφιλέστερα πούλμαν της ελληνικής αγοράς ανανεώθηκε εκ βάθρων λοιπόν, και έρχεται να διεκδικήσει τη μερίδα του λέοντος στις ταξινομήσεις.

Σχεδιασμός

Το νέο τουριστικό του κατασκευαστή, αν και κρατά σε αδρές γραμμές το οικογενειακό «λουκ» χαρακτηρίζεται από τον καινοτόμο σχεδιασμό και τις τολμηρές γραμμές. Στη διάρκεια της Έκθεσης ΙΑΑ 2016, τα στελέχη της εταιρείας μάς τόνισαν τη δουλειά που έχει γίνει στο εμπρός και πίσω τμήμα του αυτοκινήτου: το νέο Tourliner συνεχίζει την παράδοση του αποκαλούμενου «sharp-cut» ντιζάιν, με έντονες, κοφτές γραμμές, το παρμπρίζ να ανεβαίνει ψηλά πάνω στην οροφή και νέου σχεδιασμού φωτιστικά σώματα που εδράζονται πάνω σε μαύρη βάση (αντί για ασημί). Τα φώτα ημέρας είναι τώρα LED και παραπέμπουν σε σπορ αυτοκίνητα καθώς μοιάζουν με δαχτυλίδι που περικλείει τα κυρίως φώτα.

Ως προς τις λεπτομέρειες σημειώσαμε και τα νέα φώτα ομίχλης που είναι «φωλιασμένα» σε δύο σημεία στα άκρα του προφυλακτήρα που θυμίζουν εισαγωγές αέρα σούπερ-σπορ αυτοκινήτου. Ξεχωριστή αναφορά πρέπει να γίνει στο πίσω τμήμα το οποίο θεωρούμε πως είναι και το πιο εμπνευσμένο τμήμα του νέου σχεδίου. Από κοντά, είναι από τα πιο καλοσχεδιασμένα σχήματα που έχουμε δει. Νέο κρύσταλλο παραθύρων, οριζόντιες εισαγωγές αέρα, τολμηρή σχεδίαση για τα φώτα όγκου και ο προφυλακτήρας θυμίζει διαχύτη πανάκριβου σπορ επιβατικού –από τις πιο έξυπνες «πινελίες» ολόκληρης της κατασκευής. Είναι τόσο εντυπωσιακό που, μοιάζει σαν μια πιο μοντέρνα εκδοχή του Starliner.

Οι εμπρός κολόνες (τα A-pillar) έχουν ένα έντονο τοξοειδές σχήμα που προσδίδει δυναμισμό σε ολόκληρο το αμάξωμα. Γενικά, το Tourliner, μόνο από το προφίλ θυμίζει το προηγούμενο μοντέλο. Με συντελεστή Cd=0,36 το νέο Tourliner είναι στα ίδια επίπεδα με ένα σύγχρονο μεσαίο van. Μεγάλο μέρος αυτής της βελτίωσης οφείλεται στους νέους εξωτερικούς καθρέπτες οι οποίοι είναι σημαντικά μικρότεροι από τους αντίστοιχους του προηγούμενου μοντέλου, προσφέρουν όμως μεγαλύτερο οπτικό πεδίο. Κοντολογίς, αν και το λεωφορείο το αναγνωρίζεις άμεσα ως Neoplan, οι διαφορές με το μοντέλο προηγούμενης γενιάς είναι μεγάλες και διακρίνονται εύκολα.

Σαλόνι, θέση οδήγησης, εκμετάλλευση

Για οποιονδήποτε οδηγό/ιδιοκτήτη Tourliner τρέχουσας γενιάς, αρκεί να μπει στο εσωτερικό για να καταλάβει τον όγκο της δουλειάς που έχει γίνει. Ο διάκοσμος του σαλονιού είναι πολύ «ψαγμένος», με τα χρώματα των καλυμμάτων και των επενδύσεων να ακολουθούν ένα συγκεκριμένο, προσεκτικά επιλεγμένο, μοτίβο, έτσι ώστε να ταιριάζουν μεταξύ τους αισθητικά, με έμφαση στις αποχρώσεις του γκρι και του μπεζ, κάτι που επιτείνει την αίσθηση πολυτέλειας. Το σαλόνι μπορεί να εξοπλιστεί στο σύνολό του – και στα service sets- με φώτα LED, τα οποία φωτίζουν το εσωτερικό με «πλάγιο» φωτισμό, κάτι που κάνει διάχυτη την αίσθηση πολυτέλειας.

Τα κανάλια των χειραποσκευών είναι νέο σχέδιο, και μοιάζουν να αιωρούνται καθώς είναι αναρτημένα στην οροφή με ευφάνταστο τρόπο. Τα service sets είναι πληρέστατα, και εκτός όλων των άλλων, φέρουν και ακροφύσια που διαχέουν με ήπιο τρόπο τον αέρα από το κλιματιστικό χωρίς να δημιουργείται ενοχλητικό «ρεύμα» για τους επιβάτες.

Το σύστημα εξαερισμού είναι πλήρως ανασχεδιασμένο, και όλα τα καθίσματα μπορούν να εξοπλιστούν με διπλές θύρες USB. Το δάπεδο είναι πλήρως επίπεδο, και στο Αννόβερο είδαμε το Tourliner σε διαμόρφωση με 44 θέσεις επιβατών. Η χωρητικότητα φτάνει (μάξιμουμ) τους 53 επιβάτες, καθώς δεν υπάρχουν πλατφόρμες ανάρτησης των καθισμάτων και η εκμετάλλευση αγγίζει το απόλυτο. Δάπεδο και κεντρικός διάδρομος είναι τώρα πιο ψηλά, κάτι που σημαίνει πως, οι επιβάτες φτάνουν πιο εύκολα τα κανάλια των αποσκευών και τα καθίσματά τους. Για όποιον το επιθυμεί υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης ανελκυστήρα για να βολεύονται ΑΜΕΑ και αμαξίδια.

Αν και ο χώρος εργασίας του οδηγού δεν δείχνει τόσο ρηξικέλευθος όσο τα υπόλοιπα τμήματα της κατασκευής, αν περιεργαστείς τα χειριστήρια και τα πλήκτρα εύκολα ανακαλύπτεις πως έχουν αντικατασταθεί σχεδόν τα πάντα, με άλλα, πιο ποιοτικά, εξαρτήματα. Βελτιωμένη είναι και η εργονομία, με καλύτερη ομαδοποίηση των χειριστηρίων. Αλλαγές υπάρχουν και στους ανοιχτούς και κλειστούς χώρους εναπόθεσης και αποθήκευσης αντικειμένων. Δύο είναι οι επιλογές στα συστήματα πολυμέσων, με την τελευταία έκδοση του MMC (Multi Media Coach) με οθόνη 5 ή 7 ιντσών και νέες δυνατότητες όπως φωνητικές εντολές και ταυτόχρονη σύνδεση δύο κινητών τηλεφώνων. Ως προς το χωροταξικό, διατίθενται τα Touliner, Tourliner C και Tourliner L στα 12,1 μέτρα, 13,5 και 14 μέτρα μήκους αντίστοιχα –τα δύο τελευταία με 3 άξονες. Στα τέλη του 2017 θα ακολουθήσει και 13μετρη έκδοση, με δύο άξονες, με αυξημένες προφανώς μεταφορικές δυνατότητες.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης, ενεργητική ασφάλεια

Η σημαντικότερη κίνηση πάντως του κατασκευαστή ήταν οι επιλογές σε γραμμή μετάδοσης κίνησης και ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης. Η Neoplan δε δίστασε να εφοδιάσει το μοντέλο νέας γενιάς με όλα τα «καλούδια» τελευταίας εσοδείας του κατασκευαστή που, κανονικά προορίζονταν για τα πιο ακριβά λεωφορεία της. Η γενναιοδωρία που η εταιρεία «προίκισε» το Tourliner θεωρούμε πως, θα αναγκάσει το σύνολο του ανταγωνισμού να ακολουθήσει σε μια αντίστοιχη κούρσα «εξοπλισμών». Το (12μετρο) όχημα λοιπόν, θα φοράει τον νέο κινητήρα D26 –στα 420 hp στο όχημα των φωτογραφιών, και στα 460 hp στα μεγαλύτερα Tourliner- που μόλις παρουσιάστηκε, το αναβαθμισμένο TipMatic (με τον «420» διατίθενται και δύο μηχανικά 6 και 12 σχέεσεων) κιβώτιο ταχυτήτων, και όλες ανεξαιρέτως τις βελτιώσεις σε άξονες, λιπαντικά, σύστημα ψύξης και πάει λέγοντας.

Ο κατασκευαστής υπόσχεται οικονομία καυσίμου της τάξης του μείον 10% σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, και σημαντικά μειωμένα κόστη χρήσης και συντήρησης. Η αυξημένη αποδοτικότητα οφείλεται κυρίως στη νέα τελική σχέση μετάδοσης (i=2,73) και τη βελτιωμένη στρατηγική αλλαγής σχέσεων του κιβωτίου. Όλες οι μπαγκαζίερες, το κάλυμμα της μάσκας εμπρός και το κάλυμμα του χώρου του κινητήρα διαθέτουν τώρα πιο ελαφριές πόρτες και αναβαθμισμένους μηχανισμούς ανοίγματος/κλεισίματος. Εκεί που η Neoplan δίνει πάντως «ρέστα» είναι στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας όπου, ούτε λίγο, ούτε πολύ, προσφέρει στον πελάτη όλα σχεδόν τα αρκτικόλεξα της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας. Διαθέσιμα λοιπόν θα είναι συστήματα όπως το προγνωστικό MAN EfficientCruise (μαζί με EfficientRoll) καθώς και το ΜΑΝ Attention Guard. Η Neoplan δηλαδή, εφοδιάζει το Tourliner με προγνωστικό τελευταίας γενιάς και λειτουργία ρολαρίσματος, τα οποία συνδυαζόμενα, προσφέρουν σημαντικά μειωμένη κατανάλωση.

Το Attention Guard συλλέγει δεδομένα από διάφορες πηγές, όπως π.χ., το LGS (σύστημα ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας) και ειδοποιεί ηχητικά, οπτικά αλλά και με δόνηση τον οδηγό πως κινείται άγαρμπα ή και επικίνδυνα στο δρόμο, πιθανότατα λόγω κούρασης ή μειωμένης προσοχής. Από εκεί και πέρα, δε λείπουν το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης (ΕΒΑ) «έξυπνος»αυτόματος πιλότος (ACC) και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών (TPM).

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, το Tourliner θα είναι το πρώτο λεωφορείο που θα διαθέτει το σύστημα προγνωστικής συντήρησης. Τα ηλεκτρονικά δηλαδή, θα σκανάρουν συνεχώς τη φθορά σημαντικών εξαρτημάτων λ.χ., του συμπλέκτη και θα ειδοποιούν τον οδηγό για την απαιτούμενη συντήρηση ενώ θα «στέλνουν» το όχημα στο συνεργείο μόνο όταν υπάρχει πραγματικά ανάγκη για κάτι τέτοιο.

Το νέο Tourliner υπερκαλύπτει τέλος, τη μελλοντική (2017) νόρμα ECE R66.02, για περίπτωση ανατροπής. Πλήρης δοκιμή και καταγραφή των δυναμικών χαρακτηριστικών του λεωφορείου, σε επόμενο τεύχος του T&T.