Τροχοί & TIR

Το μέλλον των υπηρεσιών κοινοχρησίας στις συγκοινωνίες

Η MVMANT είναι μία ιταλική πλατφόρμα κοινοχρησίας οχήματος για αστικές περιοχές που στοχεύει σε πελάτες όπως εταιρείες ταξί, υπηρεσίες αστικών συγκοινωνιών και μικρούς Δήμους. Το καινοτόμο στοιχείο
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 01/12/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η MVMANT είναι μία ιταλική πλατφόρμα κοινοχρησίας οχήματος για αστικές περιοχές που στοχεύει σε πελάτες όπως εταιρείες ταξί, υπηρεσίες αστικών συγκοινωνιών και μικρούς Δήμους. Το καινοτόμο στοιχείο της εταιρείας που ιδρύθηκε στη μικρή πόλη Ραγκούζα της Σικελίας είναι ότι κάνει εφικτή τη μέγιστη εκμετάλλευση των οχημάτων: van και minibus κινούνται σε προκαθορισμένες διαδρομές και παραλαμβάνουν επιβάτες σε εικονικές στάσεις, με απώτερο στόχο να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος αναμονής των επιβατών, το κόστος του εισιτηρίου και να βελτιωθεί η εκμετάλλευση του στόλου οχημάτων.

Ένας αλγόριθμος υπολογίζει πόσα οχήματα χρειάζονται σε κάθε διαδρομή, σε μία συγκεκριμένη ώρα. Ένα ηλεκτρονικό σύστημα με την ονομασία machine learning engine βελτιώνει συνεχώς τον αλγόριθμο λαμβάνοντας συνεχώς υπόψη παραμέτρους όπως τη ζήτηση της υπηρεσίας, στατιστικά στοιχεία για την κυκλοφοριακή συμφόρηση, πρόγνωση καιρού, ημέρα, ώρα και πιθανές ειδικές εκδηλώσεις που επηρεάζουν τον κυκλοφοριακό φόρτο.

Το μόνο που χρειάζεται να κάνει ο πελάτης, είναι να επιλέξει τον προορισμό του μέσω μιας εφαρμογής (app) στο κινητό του τηλέφωνο, και αυτή θα του δείξει το πλησιέστερο σημείο όπου μπορεί να επιβιβαστεί σε όχημα της MVMANT. Βασιζόμενο στον επιλεγμένο προορισμό, το σύστημα μπορεί να δείξει απευθείας το αντίτιμο της διαδρομής στην οθόνη του κινητού, και ο πελάτης μπορεί αν θέλει να το πληρώσει απευθείας. Τελευταία παράμετρος της υπηρεσίας είναι η προβολή στοχευμένων διαφημίσεων σε οθόνη είτε μέσα στο όχημα, είτε στο κινητό, συνήθως με τη μορφή εκπτωτικών κουπονιών από τοπικές επιχειρήσεις. Αντιστρόφως, τοπικές επιχειρήσεις όπως εστιατόρια ή καταστήματα ειδών ένδυσης μπορούν να δίνουν στους πελάτες τους «μίλια» από πρόγραμμα ανταμοιβής, που μπορούν να εξαργυρώνονται σε επόμενο ταξίδι με όχημα της MVMANT.

T&T: Ποια ήταν η αφετηρία για την ίδρυση της MVMANT;

B.C.: Ξεκινήσαμε μελετώντας προϋπάρχουσες και πολύ επιτυχημένες υπηρεσίες, σε άλλες περιοχές του πλανήτη όπου λ.χ., ταξί κινούνται συνέχεια σε προκαθορισμένες διαδρομές και οι επιβάτες περιμένουν για να επιβιβαστούν και αποβιβαστούν, ή minibus ακόμη και σε αναπτυσσόμενες χώρες, όπου περιμένουν επιβάτες σε κάθε γωνιά της πόλης. Προσωπικά, μεγάλωσα σε ένα χωριό, και μας στοίβαζε ο ταξιτζής για να μας πάει στο σχολείο. Αυτό ήταν ήδη μία κάπως πρωτόλεια… υπηρεσία ride sharing πριν από δύο δεκαετίες. Όλα αυτά, δουλεύουν και δουλεύουν καλά, είχα όμως πάντα την άποψη πως η εκμετάλλευση μπορεί να απογειωθεί. Η ιδέα λοιπόν ήταν να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για να πάρουμε το μέγιστο από τις υπάρχουσες δομές.

T&T: Υποθέτουμε πως διαγνώσατε και κάποιο τιμολογιακό κενό στα μέσα μαζικής μεταφοράς, και γενικά τις επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους οι πολίτες;

B.C.: Ακριβώς, στην πόλη μου, στη Σικελία, έχεις βασικά δύο επιλογές –είτε δύο ευρώ για αστικό λεωφορείο, ή είκοσι με ταξί για να πας στον ίδιο προορισμό. Εμείς χρεώνουμε λίγο πάνω από ένα εισιτήριο αστικού λεωφορείου. Το σλόγκαν μας είναι «business class μετακίνηση σε κόστος οικονομικής θέσης». Τι καλύτερο να είσαι λ.χ., φοιτητής ή απλός εργαζόμενος, και να μετακινείσαι αρχοντικά, με μια V-Class ή ένα Sprinter με άπλετο χώρο για τα πόδια σου, φορτιστές ταχείας φόρτισης για το κινητό και το λάπτοπ. Εννοείται πως θα προσφέρουμε κι άλλα πράγματα στο μέλλον.

T&T: Πώς δουλεύει πρακτικά η υπηρεσία σας;

B.C.: Έχεις την εφαρμογή η οποία σου επιτρέπει να κλείσεις θέση μέσα στο van/minibus και, κυρίως, τον αλγόριθμο ο οποίος διαχειρίζεται την κατανομή των οχημάτων. Έτσι, με χρήση τεχνητής νοημοσύνης έχεις διαθέσιμα τα οχήματα εκεί ακριβώς που θες, όταν τα θες. Μέσω μίας διαδικασίας εκμάθησης (machine learning) ο αλγόριθμος γίνεται συνεχώς πιο έξυπνος. Συλλέγει ασταμάτητα πληροφορίες (data) και ταιριάζει την πληροφορία με την πρόβλεψη –κυκλοφορίας, καιρού, κίνησης επιβατών και άλλα– με αποτέλεσμα να γίνεται όλο και πιο ακριβής. Όλα αυτά μας κάνουν ικανούς να έχουμε ιδιαίτερα ακριβή στοιχεία: ξέρουμε π.χ., το επίπεδο της ζήτησης για την Παρασκευή σε συγκεκριμένη γειτονιά της Αθήνας.

T&T: Πώς βοηθούν όλα αυτά τον επιβάτη, αλλά και εσάς;

B.C.: Είμαστε σε θέση να μειώσουμε σημαντικά τους χρόνους αναμονής των επιβατών, αλλά και να βοηθήσουμε τις εταιρείες που θα μας επιλέξουν, αφού η εκμετάλλευση και η χρήση των οχημάτων αγγίζει το ιδανικό –κινούνται, όταν πρέπει, στην περιοχή που χρειάζονται.

T&T: Πόσο περιμένει ένας επιβάτης, ή τι χρόνο αναμονής έχετε θέσει εσείς ως σκοπό;

B.C.: Από τη στιγμή που εσείς σκεφτήκατε πως θέλετε λ.χ., να κατεβείτε στο κέντρο, και ανοίγετε την εφαρμογή στο κινητό σας μέχρι να βρεθείτε μέσα στο όχημα, στόχος μας είναι να περιμένετε λιγότερο από δεκάλεπτο. Μην ξεχνάτε όμως πως με τη MVMANT δεν απαιτείται σχεδιασμός. Σας προέκυψε δηλαδή, κάτι, και το μόνο που έχετε να κάνετε, είναι να ανοίξετε την εφαρμογή στο κινητό – ούτε ψάξιμο για μέσο μεταφοράς ούτε άσκοπο περπάτημα, τίποτα.

T&T: Όση ώρα κοιτούσαμε το βίντεο με την πιλοτική λειτουργία της MVMANT στη Ραγκούζα της Σικελίας, αναρωτιόμασταν πώς δέχθηκαν οι εταιρείες ταξί και οι μέτοχοι των αστικών λεωφορείων ένα νέο «παίχτη».

B.C.: Εδώ διαφέρουμε σε σχέση με πολλές νεοφυείς εταιρείες (start ups). Και με τα ταξί αλλά και με τα λεωφορεία συνεργαστήκαμε. Ουσιαστικά, οι μέτοχοι του οργανισμού αστικών λεωφορείων είδαν μια ευκαιρία εξορθολογισμού της χρήσης του στόλου τους. Θεωρώ πως υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης των ισολογισμών των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών. Στην Ιταλία, την Ελλάδα, αλλά ακόμη και σε χώρες της βόρειας Ευρώπης που είναι πιο οργανωμένες, βλέπεις, ειδικά το βράδυ, αστικά λεωφορεία να κινούνται ιδίως στα προάστια είτε άδεια, είτε με δυο τρεις επιβάτες. Δουλέψαμε λοιπόν μαζί, κι αντί να δρομολογούν χωρίς λόγο ένα Citaro, κάλυπταν τις ανάγκες του με ένα Vito κόμπι. Όσο για τα ταξί, η εφαρμογή είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους. Είτε τη χρησιμοποιούν ως έχει, είτε συνεργάζονται με τα αστικά λεωφορεία. Παίρνουν δηλαδή ένα μεταφορικό έργο, που μέχρι τώρα δεν είχαν.

T&T: Η Mercedes τι προσφέρει στην προσπάθεια ανάπτυξής σας, πέρα δηλαδή, από τη διάθεση των οχημάτων;

B.C.: Καταρχάς, η Mercedes-Benz Vans έφτιαξε τα αυτοκίνητα ακριβώς όπως τα είχαμε σχεδιάσει στο μυαλό μας. Έπειτα, τα οχήματα τα ίδια μας προσφέρουν data. Μέση ωριαία ταχύτητα, κατανάλωση, οδηγική συμπεριφορά. Στη Ραγκούζα, στο ίδιο όχημα είχαμε έναν οδηγό που κατανάλωνε 50% περισσότερο καύσιμο από τους άλλους. Μέσα στο 2017 θα αναπτύξουμε μία εφαρμογή που θα κατευθύνει απόλυτα τον οδηγό. Πώς να οδηγεί, πού να κάνει στάση, πού να πάει, τα πάντα. Ο πελάτης δηλαδή θα αισθάνεται ασφαλής και σίγουρος ταυτόχρονα για τα ωράρια. Αυτό είναι το όραμα της εταιρείας: ένα όχημα αυτόνομης οδήγησης… με οδηγό. Τώρα, άμεσα, όχι στο μακρινό μέλλον. Δημιουργούμε δηλαδή, ένα λογισμικό πλήρους και απόλυτης εκμετάλλευσης και διαχείρισης των οχημάτων και άλλο ένα για το πώς πρέπει να οδηγούνται, με τον οδηγό απλά να εκτελεί οδηγίες. Εμείς, δηλαδή, είμαστε έτοιμοι τώρα για τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης.

T&T: Θεωρείτε το σύστημα ανταμοιβής με «μίλια» που εξελίξατε συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες εταιρείες κοινοχρησίας ή μίσθωσης οχήματος;

B.C.: Σίγουρα, είναι από τα σημεία εκείνα όπου διαφέρουμε. Το σύστημα ανταμοιβής τακτικών επιβατών μαζί με τη διαφήμιση. Έχουμε στοχευμένες διαφημίσεις στα οχήματα με δημογραφικό προφίλ, ανάλογα με τη θέση του οχήματος στο χάρτη, τον καιρό, ώστε να δείχνουμε σχετικά πράγματα στο κατάλληλο κοινό. Αν έχει δηλαδή 37 βαθμούς θερμοκρασία στην Αθήνα, σε ένα van της MVMANT θα βλέπεις διαφημίσεις παγωτού. Αν πας από το σημείο Α στο Β, θα σου δείξω ένα εστιατόριο στο Β. Στη Ραγκούζα, όλοι οι επαγγελματίες ήταν μαζί μας –ένα μικρό banner μέσα στο αυτοκίνητο έφερε κόσμο στα μαγαζιά τους. Το πιο σημαντικό πάντως, είναι το πρόγραμμα ανταμοιβής. Στην Ιταλία, τα μικρομάγαζα πεθαίνουν. Τα εμπορικά κέντρα και οι μεγάλες αλυσίδες καταπίνουν όλους τους άλλους. Εμείς προσφέρουμε και στο μικρότερο μαγαζί, ένα πρόγραμμα ανταμοιβής για τους πελάτες, το οποίο πολύ δύσκολα θα μπορούσε να δημιουργήσει και προωθήσει χωρίς υπέρογκο κόστος. Το μικρότερο σουβλατζίδικο στην ελληνική επαρχία θα μπορούσε να δίνει κουπόνια με «μίλια» στους πελάτες που αυτοί θα χρησιμοποιήσουν κατόπιν στα οχήματά μας –δεν αστειεύομαι καθόλου.

T&T: Πέρα από το επιχειρηματικό σκέλος, πώς βλέπετε το μέλλον της MVMANT σε σχέση με τις υφιστάμενες δομές στην Ε.Ε.;

B.C.: Φυσικά υπάρχουν κάποια, κυρίως πολιτικά προσκόμματα. Από την άλλη όμως είμαι πολύ αισιόδοξος. Δείτε για παράδειγμα τα όρια που βάζει η Ε.Ε. στις εκπομπές ρύπων στις πόλεις –η πλειοψηφία των Δήμων δε μπορεί να τα πετύχει. Επίσης, οι οργανισμοί αστικών συγκοινωνιών είναι επιτακτική ανάγκη να γίνουν κερδοφόροι. Έχετε αντιληφθεί νομίζω πως οι επιδοτήσεις γίνονται ολοένα και πιο αργές ή μικρότερες. Τα έσοδα των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών είναι 65% από την υπηρεσία που παρέχουν και το 35% από τις τσέπες των φορολογούμενων. Αυτό δεν είναι προφανώς βιώσιμο. Όλοι όσοι δραστηριοποιούνται στις οδικές μεταφορών επιβατών στις πόλεις πρέπει να αναζητήσουν νέες προσόδους και έσοδα. Ως MVMANT θέλουμε να είμαστε στην πρωτοπορία και να αλλάξουμε το πρόσωπο των ενδοαστικών μετακινήσεων.

Στο ίδιο τεύχος #344

PreviousNext