Μια σειρά τροποποιήσεων επήλθαν πρόσφατα στη νομοθεσία σχετικά με τη χορήγηση αδειών Φορτηγών Ιδιωτικής Χρήσης, καθώς και στους περιορισμούς που υπήρχαν στη μεταφορά προϊόντων. Έτσι, με το νόμο 4441/16 που πρόσφατα ψηφίστηκε και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 227/Δεκέμβριος 2016, επέρχονται αλλαγές, οι κυριότερες των οποίων ακολουθούν:

n Κατ' αρχήν, στην έννοια του ιδιοκτήτη περιλαμβάνεται τώρα και «ο αγοραστής του αυτοκινήτου με παρακράτηση της κυριότητας από τον πωλητή και ο κατέχων αυτοκίνητο με οποιαδήποτε σχέση μίσθωσης».

n Οι μεταφορές των προϊόντων μιας επιχείρησης με ΦΙΧ «συνιστούν απλώς επικουρική δραστηριότητα στο πλαίσιο του συνόλου των δραστηριοτήτων της επιχείρησης».

n Το ΦΙΧ, μπορεί τώρα να οδηγείται όχι μόνο από τον επιχειρηματία ή από οδηγό-υπάλληλο της εταιρείας, αλλά και από «προσωπικό που τίθεται στη διάθεση της επιχείρησης δυνάμει συμβατικής υποχρέωσης». Αυτό σημαίνει δυνατότητα απασχόλησης οδηγών και με μπλοκάκι. Παραμένει, πάντως, το δικαίωμα να οδηγείται το ΦΙΧ κάτω των 4 τ. και από μέλη της οικογένειας του ιδιοκτήτη.

n Η υποχρέωση απόδειξης του τζίρου (έχει καταργηθεί ήδη), παύει να αποτελεί κριτήριο για την κατηγορία μικτού βάρους του αυτοκινήτου, η κατηγορία του οποίου τώρα προσδιορίζεται μόνο από την αίτηση του ενδιαφερόμενου, ο οποίος μπορεί επίσης να αιτηθεί όσα φορτηγά αυτοκίνητα και ρυμουλκούμενα χρειάζεται (ή δηλώνει ότι χρειάζεται).

n Επανέρχονται τα φορολογικά συνοδευτικά έγγραφα, καθώς «οι οδηγοί των αυτοκινήτων αυτών (ΦΙΧ), πρέπει να έχουν μαζί τους έντυπο έγγραφο (τιμολόγιο, άλλο φορολογικό στοιχείο κ.λ.π.), το οποίο συμπληρώνεται από τον υπεύθυνο της μεταφοράς και αποτελεί συνοδευτικό έγγραφο, το οποίο επιδεικνύεται σε κάθε ζήτησή του στις αρμόδιες αρχές ελέγχου».

n Καταργείται η απαγόρευση που ίσχυε, σύμφωνα με την οποία απαγορευόταν η μεταφορά προϊόντων από τον τόπο παραγωγής τους απευθείας στον πελάτη εφόσον τα προϊόντα αυτά μεταφέρονταν με φορτηγά πάνω από 4 τόνους μικτού βάρους. Με τον καινούργιο νόμο δεν υπάρχει αυτή η απαγόρευση και πλέον «η μεταφορά εξυπηρετεί την προσκόμιση των εμπορευμάτων προς την επιχείρηση, την αποστολή τους από αυτή ή τη μετακίνησή τους είτε εντός, είτε εκτός της επιχείρησης για λογαριασμό της».

n Η παραχώρηση ενός ΦΙΧ σε κοινοπραξία παραμένει σε ισχύ, αλλά σε αυτήν (την κοινοπραξία) πρέπει να «συμμετέχει εξ αρχής ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου».

n Η εφάπαξ εισφορά υπέρ του δημοσίου για τη χορήγηση άδειας ΦΙΧ παραμένει και μάλιστα αυξημένη, δίδεται όμως η δυνατότητα «να καταβάλλεται σε 6 μηνιαίες δόσεις, αν υπερβαίνει το ποσό των 350 ευρώ».

n «Η εισφορά περιορίζεται στο 1/3 προκειμένου για ΦΙΧ που ανήκουν σε γεωργικές, κτηνοτροφικές, πτηνοτροφικές, μελισσοκομικές (κ.λ.π.) επιχειρήσεις».

n Για άδειες κυκλοφορίας αγροτικών ΦΙΧ μέχρι 4 τόνους, καταργείται η υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης για την ύπαρξη αγροτικής επιχείρησης στο όνομα του αιτούντος την άδεια ΦΙΧ.

n Καταργείται επίσης η υποχρέωση υποβολής υπεύθυνης δήωσης, ότι ο αιτών δεν έχει στην κατοχή του άλλο αυτοκίνητο της ίδιας κατηγορίας με αυτό που αιτείται να του χορηγηθεί άδεια.

n Καταργείται επίσης η υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης από τη Δ/ση Γεωργίας περί της υπάρξεως αγροτικής επιχείρησης και της ως εκ τούτου αναγκαιότητας κυκλοφορίας ΦΙΧ πάνω από 4 τόνους, αν ο αιτών διαθέτει αγροτική επιχείρηση.

n Καταργείται η «προσωρινότητα» του ενός έτους στη χορήγηση των αδειών ΦΙΧ μέχρι της επιβεβαίωσης του τζίρου της επιχείρησης. Ούτε αφαιρούνται άδειες που χορηγήθηκαν σε περίπτωση μείωσης του τζίρου. Παύει επίσης να εξετάζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες το κατά πόσο η αιτούμενη άδεια περιορίζεται στις μεταφορικές και μόνο ανάγκες του αιτούντος επαγγελματία.

Γενικά, παύει η οποιαδήποτε συσχέτιση του τζίρου μιας επιχείρησης με το τονάζ των φορτηγών ΦΙΧ που διαθέτει ή με τις άδειες που ζητάει. Μπορεί δηλαδή ο ιδιοκτήτης ενός «ψιλικατζίδικου» να ζητήσει όσες 40τονες άδειες ΦΙΧ θέλει και με αυτές να εκτελεί εθνικές και διεθνείς μεταφορές.

Επαναπροσδιορίζεται η έννοια του ΦΙΧ και η κυκλοφορία του

Αναλυτικότερα, με το νόμο 4441/2016 περί «απλοποίησης διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων, άρση κανονιστικών εμποδίων στον ανταγωνισμό και λοιπές διατάξεις» και στα άρθρα 30 και 31 γίνεται η «ρύθμιση θεμάτων φορτηγών ιδιωτικής χρήσης» στα οποία περιλαμβάνονται αντικαταστάσεις παλαιότερων άρθρων της σχετικής νομοθεσίας και πλέον επαναπροσδιορίζεται η έννοια του ΦΙΧ αυτοκινήτου και οι κανόνες λειτουργίας του. Επειδή, οι νέοι αναγνώστες μας και κάθε νέος επαγγελματίας δεν γνωρίζει τι ισχύει και ποιο είναι το νέο καθεστώς λειτουργίας των ΦΙΧ, παραθέτουμε τα σχετικά άρθρα 30 και 31 του (νέου) νόμου 4441, στον οποίο, εκτός των παραπάνω, δίδεται αναλυτικά και το κόστος της εφάπαξ εισφοράς για τη χορήγηση της άδειας ΦΙΧ αυτοκινήτου. Από την άλλη πλευρά, η δημοσίευση της νέας αυτής νομοθεσίας θα ενημερώσει σωστά και υπεύθυνα τους εκμεταλλευτές ΦΔΧ φορτηγών, προκειμένου να γνωρίζουν ποιο είναι το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΦΙΧ.

Άρθρο 1

1. Ως Φορτηγό αυτοκίνητο Ιδιωτικής Χρήσης (Φ.Ι.Χ.) θεωρείται το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών της επιχείρησης ή του επαγγέλματος του ιδιοκτήτη του, απαγορευομένης σε κάθε περίπτωση της άμεσης ή έμμεσης είσπραξης κομίστρου με οποιονδήποτε τρόπο για τις μεταφορές που διενεργούνται με αυτό. Στον όρο «φορτηγό αυτοκίνητο» περιλαμβάνεται το αυτοτελές όχημα, ο συρμός, το αρθρωτό όχημα, ως και το τρίτροχο και τετράκυκλο όχημα.

Στην έννοια του ιδιοκτήτη περιλαμβάνεται και ο αγοραστής αυτοκινήτου με παρακράτηση της κυριότητας από τον πωλητή και ο κατέχων αυτοκίνητο με οποιαδήποτε σχέση μίσθωσης.

2. Κατά τις μεταφορές με Φ.Ι.Χ., αυτοκίνητο πρέπει να πληρούνται αθροιστικά οι παρακάτω όροι:

α) Τα μεταφερόμενα εμπορεύματα ανήκουν στην επιχείρηση ή στον επαγγελματία ή να έχουν πωληθεί, αγορασθεί, μισθωθεί ή εκμισθωθεί, παραχθεί, εξορυχθεί, μεταποιηθεί ή επισκευασθεί από αυτήν ή αυτόν ή είναι είδη απαραίτητα για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών τους.

β) Η μεταφορά εξυπηρετεί την προσκόμιση των εμπορευμάτων προς την επιχείρηση, την αποστολή τους από αυτή ή τη μετακίνησή τους είτε εντός είτε εκτός της επιχείρησης για λογαριασμό της.

γ) Το Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητο οδηγείται από τον επαγγελματία ή από προσωπικό που απασχολείται από την επιχείρηση, ή από προσωπικό που τίθεται στη διάθεση της επιχείρησης δυνάμει συμβατικής υποχρέωσης.

δ) Οι μεταφορές αυτές συνιστούν απλώς επικουρική δραστηριότητα στο πλαίσιο του συνόλου των δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Ειδικότερα, το Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητο μικτού βάρους κάτω των 4,000 χιλιόγραμμων μπορεί να οδηγείται εκτός των παραπάνω περιπτώσεων και από μέλη της οικογενείας του ιδιοκτήτη του. Για ειδικές περιπτώσεις κυκλοφορίας βυτιοφόρων Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων, που εξυπηρετούν ανάγκες μεταφοράς υγρών καυσίμων σε περιφέρειες μικρών νησιών και ανήκουν σε επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών, η έδρα των οποίων είναι σε άλλη περιφέρεια εξουσιοδοτούνται οι Υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, όπως με κοινή απόφασή τους ρυθμίζουν τις σχέσεις εργασίας των οδηγών των αυτοκινήτων αυτών με την επιχείρηση.

Άρθρο 2

1. Άδειες κυκλοφορίας Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων χορηγούνται σε ημεδαπά ή αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή κοινοπραξίες, που ασκούν κερδοσκοπικό ή βιοποριστικό επάγγελμα ή επιχείρηση στην Ελλάδα, καθώς και σε κοινωφελή ιδρύματα και οργανισμούς κοινής ωφελείας, γενικά υπό τους όρους και προϋποθέσεις των επομένων παραγράφων.

2. Επιτρέπεται η χορήγηση άδειας κυκλοφορίας ενός ή περισσοτέρων Φορτηγών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσεως μέχρι 4.000 χιλιόγραμμων μικτού βάρους, ως και τρίτροχων φορτηγών οχημάτων ιδιωτικής χρήσεως, με δικαίωμα κυκλοφορίας σε όλη την επικράτεια στα παραπάνω πρόσωπα, αφού καταβληθεί από αυτά υπέρ του Δημοσίου, εφάπαξ εισφορά ως εξής:

α) Για τα φορτηγά αυτοκίνητα με κλειστό αμάξωμα: αα) Μικτού βάρους μέχρι 1200 χιλιόγραμμα σε ευρώ 235. αβ) Μικτού βάρους από 1201-2000 χιλιόγραμμα σε ευρώ 295. αγ) Μικτού βάρους από 2001 -2400 χιλιόγραμμα σε ευρώ 350. αδ) Μικτού βάρους από 2401 -4000 χιλιόγραμμα σε ευρώ 410.

β) Για τα φορτηγά αυτοκίνητα με ανοικτό αμάξωμα: βα) Μικτού βάρους μέχρι 1201 χιλιόγραμμα σε ευρώ 150. ββ) Μικτού βάρους από 1201-2000 χιλιόγραμμα σε ευρώ 175. βγ) Μικτού βάρους από 2001-2400 χιλιόγραμμα σε ευρώ 205 και βδ) Μικτού βάρους από 2401 -4000 χιλιόγραμμα σε ευρώ 235. γ) Για τα τρίτροχα φορτηγά με κλειστό ή ανοικτό αμάξωμα σε ευρώ 60.

Η παραπάνω εισφορά υπέρ του Δημοσίου περιορίζεται στο 1/3 για αυτοκίνητα που ανήκουν σε γεωργικές, κτηνοτροφικές, πτηνοτροφικές, μελισσοκομικές, σηροτροφικές, αλιευτικές επιχειρήσεις, δασεργάτες, ρητινοσυλλέκτες μέλη ή μη αγροτικών - δασικών συνεταιρισμών και δασικών επιχειρήσεων, καθώς και για αυτοκίνητα που εκποιούνται από τον Ο.Δ.Δ.Υ.. Επιτρέπεται η χορήγηση άδειας κυκλοφορίας ενός φορτηγού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης, μικτού βάρους μέχρι 2.500 χιλιόγραμμων, στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, εφόσον αυτοί αποκτούν και δηλώνουν αρμοδίως γεωργικό εισόδημα από οποιαδήποτε γεωργική δραστηριότητα. Στην περίπτωση αυτήν καταβάλλεται ολόκληρη η, υπέρ του Δημοσίου, εφάπαξ εισφορά, που προσδιορίζεται στην παρούσα παράγραφο. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά για τη χορήγηση των ανωτέρω αδειών, καθώς και κάθε σχετική λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης.

3.α) Άδειες κυκλοφορίας φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσεως, μικτού βάρους άνω των 4.000 χιλιόγραμμων, χορηγούνται αποκλειστικά για την άσκηση κερδοσκοπικού επαγγέλματος ή τη λειτουργία επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων και των γεωργικών, κτηνοτροφικών, πτηνοτροφικών, σηροτροφικών, μελισσοκομικών, αλιευτικών, δασικών, καθώς και σε δασεργάτες η ρητινοσυλλέκτες μέλη ή μη αγροτικών - δασικών συνεταιρισμών ή δασικών επιχειρήσεων, υπό την προϋπόθεση ότι το ασκούμενο επάγγελμα ή η επιχείρηση έχει μεταφορικό έργο τέτοιο, που για την εξυπηρέτησή του απαιτείται η χρήση του φορτηγού αυτοκινήτου.

β) Κατά τη χορήγηση καταβάλλεται εφάπαξ εισφορά υπέρ του Δημοσίου που καθορίζεται: βα) Για φορτηγά αυτοκίνητα με κλειστό αμάξωμα σε ευρώ 410 προσαυξανόμενο κατά 0,05 ευρώ ανά χιλιόγραμμο για το πέραν των 4.000 χιλιόγραμμων μικτό βάρος.

ββ) Για φορτηγά αυτοκίνητα με ανοικτό αμάξωμα σε ευρώ 235 ανά χιλιόγραμμο για το πέραν των 4.000 χιλιόγραμμων μικτό βάρος. Τα παραπάνω ποσά αναπροσαρμόζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών.

4. Για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας ενός ή περισσοτέρων Φορτηγών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης, υποβάλλεται αίτημα στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών με τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

α. Αίτηση του ενδιαφερόμενου φυσικού προσώπου ή του προσώπου που εκπροσωπεί το νομικό πρόσωπο ή νομίμως εξουσιοδοτημένου εκπρόσωπου αυτών.

β. Βεβαίωση της οικείας Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας, η οποία έχει εκδοθεί εντός των τελευταίων τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της αίτησης, με τη οποία βεβαιώνεται η έναρξηκαι λειτουργία της επιχείρησης και το αντικείμενο αυτής.

γ. Βεβαίωση ορθής αναγγελίας ενάρξεως επαγγέλματος ή διοικητική άδεια ή εγγραφή σε μητρώο εφόσον απαιτείται για την άσκηση της συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών επαγγελματικές δραστηριότητες για τις οποίες απαιτείται η υποβολή των δικαιολογητικών του εδαφίου γ΄ της παρούσας, μπορούν να εξαιρούνται από την υποβολή αυτών.

Η κατηγορία της αιτούμενης άδειας του Φορτηγού Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκινήτου προσδιορίζεται στην αίτηση που υποβάλλεται στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών. Για τη διακοπή των εργασιών της επιχείρησης από την οικεία Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία, απαιτείται η υποβολή βεβαίωσης της αρμόδιας υπηρεσίας μεταφορών περί κατάθεσης των στοιχείων κυκλοφορίας των κατεχόμενων Φορτηγών Ιδιωτικής Χρήσης ή βεβαίωσης περί μεταβίβασης αυτών.

5. Όπου στην ισχύουσα νομοθεσία προβλέπεται ο έλεγχος της απόδειξης της πραγματοποίησης ακαθάριστων εσόδων ως προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειων κυκλοφορίας Φορτηγών αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης ή για τη μεταβολή των όρων κυκλοφορίας τους, αυτός παύει να ισχύει.

6. Επιτρέπεται η χορήγηση μιας μόνο άδειας κυκλοφορίας Φορτηγού αυτοκινήτου οχήματος Ιδιωτικής Χρήσης μικτού βάρους μέχρι 4.000 χιλιόγραμμων σε μεταφορικές επιχειρήσεις και σε γραφεία και πρακτορεία μεταφορών για τη μεταφορά αποκλειστικά και μόνο υλικών συσκευασίας που ανήκουν σε αυτές και τα οποία πρέπει να αναγράφονται στη χορηγούμενη άδεια κυκλοφορίας.

7. Κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, δύναται να καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις κυκλοφορίας Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων, τα οποία έχουν σταθερά συνδεδεμένα με το όχημα μηχανήματα, χρήσιμα για την εξυπηρέτηση αποκλειστικά των επαγγελματικών αναγκών της επιχείρησης ή του επαγγελματία. Κατά την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας των Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων της κατηγορίας αυτής καταβάλλεται εφάπαξ υπέρ του Δημοσίου εισφορά ανάλογη με τα αναφερόμενα στις παραγράφους 2 και 3 του παρόντος άρθρου.

8. Η εισφορά που προβλέπεται από την παρ. 3 περιορίζεται στο 1/3 προκειμένου για Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητα που ανήκουν σε γεωργικές, κτηνοτροφικές, πτηνοτροφικές μελισσοκομικές και σηροτροφικές αλιευτικές επιχειρήσεις, σε δασεργάτες, ρητινοσυλλέκτες μέλη ή μη αγροτικών - δασικών συνεταιρισμών ή δασικών επιχειρήσεων.

9. Η εισφορά που ορίζεται από τις διατάξεις των προηγουμένων παραγράφων βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο από τον αρμόδιο προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. βάσει των απογραφικών δελτίων των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και καταβάλλεται:

α) Εάν δεν υπερβαίνει τα 350 ευρώ, εφάπαξ κατά τη χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας.

β) Εάν υπερβαίνει τα 350 ευρώ, καταβάλλεται σε έξι (6) μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη κατά τη χορήγηση της άδειας και οι υπόλοιπες πέντε (5) μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα των επόμενων μηνών, από το μήνα που χορηγήθηκε η άδεια.

Αν η βεβαίωση ενεργηθεί μετά την πάροδο προθεσμίας πληρωμής μερικών δόσεων, οι δόσεις αυτές καταβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα πληρωμής της δόσης που λήγει μετά τη βεβαίωση. Το ποσό της κάθε δόσης, εκτός της τελευταίας, δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 235 ευρώ. Αν όμως για την τελευταία δόση προκύπτει ποσό μέχρι 120 ευρώ, αυτό προσαυξάνει το ποσό της προηγούμενης δόσης. Η μη εμπρόθεσμη καταβολή μιας των παραπάνω δόσεων συνεπάγεται την απώλεια του δικαιώματος καταβολής της εισφοράς σε δόσεις, ολόκληρο δε το υπόλοιπο ποσό της εισφοράς καθίσταται ληξιπρόθεσμο και απαιτητό από την ημερομηνία απώλειας του δικαιώματος. Στην περίπτωση αυτήν αφαιρούνται από τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας πινακίδες του αυτοκινήτου, μέχρι την ολοσχερή εξόφληση του οφειλομένου ποσού της εισφοράς.

10. Η κατά τα παραπάνω οριζόμενη εφάπαξ υπέρ του δημοσίου εισφορά καταβάλλεται όταν κυκλοφορεί για πρώτη φορά φορτηγό αυτοκίνητο ή τρίτροχο όχημα ως ιδιωτικής χρήσης.

11. Απαλλάσσονται της καταβολής της, δια του παρόντος άρθρου οριζόμενης υπέρ του Δημοσίου εισφοράς, τα βυτιοφόρο αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, που προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για τη μεταφορά και διανομή πόσιμου νερού σε περιοχές που δεν υδρεύονται, καθώς και τα φορτηγά κλειστού αμαξώματος αποκομιδής απορριμμάτων. Τα ανωτέρω απαλλασσόμενα απ’ την καταβολή εισφοράς, υπέρ του Δημοσίου, φορτηγά αυτοκίνητα έχουν δικαίωμα κυκλοφορίας μόνο στο νομό όπου βρίσκεται η έδρα της επιχείρησης. Τα φορτηγά κλειστού αμαξώματος αποκομιδής απορριμμάτων δύνανται να κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα, μόνον εφόσον καταβάλλουν την προβλεπόμενη στο παρόν άρθρο εισφορά υπέρ του Δημοσίου. Οι όροι, οι προϋποθέσεις και περιορισμοί, με τους οποίους θα είναι δυνατή η κυκλοφορία των αυτοκινήτων αυτών, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.

12. Με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται κατηγορίες φυσικών ή νομικών προσώπων (όπως Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., σωματεία, μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, σύλλογοι, πολιτικά κόμματα, κατηγορίες επαγγελματιών), στα οποία μπορεί να δοθεί το δικαίωμα ταξινόμησης Φορτηγών Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκινήτων, τα οποία είναι απαραίτητα για την άσκηση του επαγγέλματος ή την επίτευξη του σκοπού τους. Με την ίδια αυτή απόφαση καθορίζονται οι προϋποθέσεις, η διαδικασία, τα δικαιολογητικά, το μεταφορικό έργο και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τη χορήγηση των αδειών κυκλοφορίας των Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων του προηγούμενου εδαφίου.

13. Κατ’ εξαίρεση, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης ανεξάρτητων αδειών κυκλοφορίας και πινακίδων ρυμουλκούμενων σε Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων του άρθρου 30 του Ν. 3536/2007, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των σκοπών τους. Κατά την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας των ανεξάρτητων αυτών μονάδων καταβάλλεται εφάπαξ υπέρ του Δημοσίου εισφορά ανάλογη με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, όπως αυτή ισχύει. Στην ίδια απόφαση καθορίζεται ο αριθμός των ανεξάρτητων μονάδων για κάθε αυτοκίνητο, καθώς και ο τύπος των πινακίδων.

14. Με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος ως προς τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία χορήγησης αδειών κυκλοφορίας φορτηγών οχημάτων ιδιωτικής χρήσης γενικά και ανά κατηγορία. Με όμοιες αποφάσεις μπορούν να καθορίζονται δικαιολογητικά για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας, με τα οποία βεβαιώνεται μεταξύ άλλων ανά κατηγορία η καταλληλότητα του οχήματος για την τήρηση των όρων προστασίας της δημόσιας ασφάλειας, υγείας και του περιβάλλοντος.»

2. Αντικαθίσταται το άρθρο 4 του Ν.δ. 49/1968 (Α ' 249), όπως έχει κωδικοποιηθεί με το Β.δ. 281/1973 ως ακολούθως:

Άρθρο 4

1. Απαγορεύεται:

α) Η μεταφορά με Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητα, έστω και δωρεάν, υλικών και αντικειμένων πέραν αυτών που αναφέρονται στο άρθρο 1 του παρόντος νόμου.

β) Η μεταφορά με Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητα αγαθών άλλων από εκείνα, που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας τους.

γ) Η χρησιμοποίηση του Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτου για σκοπό διάφορο από εκείνο για τον οποίο χορηγήθηκε η άδεια κυκλοφορίας του.

δ) Η με οποιονδήποτε τρόπο παραχώρηση της χρήσης του Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητου σε τρίτο πρόσωπο, νομικό ή φυσικό πλην σε κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχει εξαρχής, ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου.

ε) Η με οποιονδήποτε τρόπο είσπραξη κομίστρου για εκτελούμενες με Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητο μεταφορές.

στ) Η οδήγηση Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων από πρόσωπα που δεν αναφέρονται στην περίπτωση γ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 1 του παρόντος.

ζ) Η μεταφορά προσώπων με όχημα προοριζόμενο για τη μεταφορά εμπορευμάτων πέραν του αναγραφόμενου στην άδεια κυκλοφορίας αριθμού, σύμφωνα με την έγκριση τύπου του οχήματος.

η) Η κυκλοφορία Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτου εφόσον έχουν πάψει να συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης της άδειας κυκλοφορίας.

θ) Η κυκλοφορία Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτου εφόσον έχει διακοπεί η λειτουργία της επιχείρησης για οποιονδήποτε λόγο.

2. Κατ’ εξαίρεση της περίπτωσης ζ΄ της προηγούμενης παραγράφου επιτρέπεται:

α) Η μεταφορά προσώπου απασχολούμενων στην εκτέλεση παραγωγικών έργων ή σε άλλες επιχειρήσεις από τον τόπο κατοικίας τους στον τόπο της εργασίας και αντίστροφα με Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκίνητα που ανήκουν στις εν λόγω επιχειρήσεις, χωρίς καταβολή κομίστρου, εφόσον ο τόπος εργασίας τους δεν εξυπηρετείται συγκοινωνιακά και τα εν λόγω αυτοκίνητα πληρούν τους όρους ασφαλείας που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Με την αυτή ή όμοια απόφαση καθορίζονται και οι λοιποί όροι και προϋποθέσεις, καθώς και η διαδικασία χορήγησης άδειας για μεταφορά των παραπάνω προσώπων.

β) Η μεταφορά μέχρι 3 εργατών ή τεχνιτών με Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης αυτοκίνητα που ανήκουν σε βιομηχανικές, βιοτεχνικές, μεταλλευτικές, λατομικές, γεωργικές επιχειρήσεις και εκμεταλλεύσεις και εμπορικές εν γένει επιχειρήσεις από τα καταστήματα της επιχείρησης για τη συνοδεία, εκφόρτωση και παράδοση στους τόπους προορισμού των παραγομένων και πωλουμένων από αυτές προϊόντων ή για τη συνοδεία, φόρτωση ή εκφόρτωση υλικών και εργαλείων που υπηρετούν τις λειτουργικές τους ανάγκες.»

3. Τα άρθρα 1, 2 , 3, 7 και 15 του Ν. 1959/1991 (Α΄ 123) καταργούνται.

Άρθρο 31

1. Οι παράγραφοι 1 και 2 του Κεφαλαίου Β΄ της υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2/29542/5347/1991(Β΄ 707) αντικαθίστανται ως ακολούθως:

«1. Η διενέργεια οδικών εμπορευματικών μεταφορών γενικά με Φορτηγά αυτοκίνητα Ιδιωτικής Χρήσης, πλην βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών καυσίμων και υγραερίων, επιτρέπεται μόνον εφόσον πληρούνται αθροιστικά οι παρακάτω όροι:

α. Τα μεταφερόμενα εμπορεύματα ανήκουν στην επιχείρηση ή στον επαγγελματία υπέρ της οποίας ή του οποίου έχει εκδοθεί η άδεια κυκλοφορίας του Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτου ή έχουν πωληθεί, αγορασθεί, μισθωθεί ή εκμισθωθεί, παραχθεί, εξορυχθεί, μεταποιηθεί ή επισκευασθεί από αυτή ή αυτόν ή είναι είδη απαραίτητα για την εξυπηρέτηση λειτουργικών αναγκών της επιχείρηση ή του επαγγελματία. Για την απόδειξη των αναφερομένων στην παρούσα παράγραφο οι οδηγοί των αυτοκινήτων αυτών πρέπει να έχουν μαζί τους έντυπο έγγραφο (τιμολόγιο, άλλο φορολογικό στοιχείο κ.λπ.), το οποίο συμπληρώνεται από τον υπεύθυνο της μεταφοράς και αποτελεί συνοδευτικό έγγραφο, το οποίο επιδεικνύεται σε κάθε ζήτηση του στις αρμόδιες αρχές ελέγχου.

β. Η μεταφορά εξυπηρετεί την προσκόμιση των εμπορευμάτων προς την επιχείρηση, την αποστολή τους από αυτή ή τη μετακίνησή τους είτε εντός είτε εκτός της επιχείρησης για λογαριασμό της.

γ. Το Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητο οδηγείται από τον επαγγελματία ή από προσωπικό που απασχολείται από την επιχείρηση, ή από προσωπικό που τίθεται στη διάθεση της επιχείρησης δυνάμει συμβατικής υποχρέωσης. Το Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητο μικτού βάρους κάτω από 4.000 χιλιόγραμμα μπορεί να οδηγείται και από μέλη της οικογενείας του ιδιοκτήτη του.

δ. Οι μεταφορές με Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητα είναι απαραίτητες στο πλαίσιο των κυρίων δραστηριοτήτων της επιχείρησης ή του επαγγελματία και για τη διενέργεια αυτών δεν εισπράττεται άμεσα ή έμμεσα κόμιστρο.

ε. Δεν μεταφέρουν άλλα εμπορεύματα ή υλικά πέραν αυτών που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας τους.

2. Τα Φ.Ι.Χ. αυτοκίνητα επιτρέπεται επίσης να διενεργούν και διεθνείς μεταφορές.»

Σημείωση: Οι παρακάτω καταργούμενες διατάξεις, είναι αυτές που εμφανίζονται με μπλε τετραγωνάκι στην πρώτη σελίδα του θέματος.

2. Καταργούνται από 11 Αυγούστου 2015 οι παρακάτω διατάξεις της υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2/29542/5347/1991(Β΄ 707):

α. Η περίπτωση αα΄ (βεβαίωση) και η περίπτωση ββ΄ (υπεύθυνη δήλωση) για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας αγροτικού Φορτηγού Ιδιωτικής Χρήσης της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου Γ΄.

β. Η περίπτωση δ΄ (βεβαίωση) της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου Δ΄.

γ. Οι παράγραφοι 3, 5, 6 και 8 του Κεφαλαίου Δ΄.

3. Καταργείται η περίπτωση δδ΄ της παραγράφου 2 του Κεφαλαίου Γ΄ (υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων) της υπουργικής απόφασης υπ’ αριθ. Α2/29542/ 5347/1991 (Β΄ 707) για τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας επαγγελματικού Φορτηγού Ιδιωτικής Χρήσης.