Ο βαρύς φετινός χειμώνας με τις έντονες χιονοπτώσεις και την παρατεταμένη παγωνιά αύξησαν σημαντικά τις ανάγκες των δήμων και των περιφερειών για αλάτι. Η μεταφορά αλατιού είναι εποχική δουλειά, με τα πρώτα φορτία να ξεκινούν το Νοέμβριο και να σταματούν το Φεβρουάριο, ανάλογα βέβαια με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν.
Τη μεταφορά αναλαμβάνουν στο σύνολό τους Δ.Χ φορτηγά από διάφορες περιοχές της Ελλάδας μεταφέροντας αλάτι από μεγάλες αλυκές Μεσολογγίου, Κίτρους, Ξάνθης, Κομοτηνής. Ωστόσο, όταν τα αποθέματα δεν επαρκούν από την εγχώρια αγορά, γίνεται παραλαβή μεγάλων ποσοτήτων από το εξωτερικό, οι οποίες μεταφέρονται στη χώρα μας με καράβια. Στα μέσα Ιανουαρίου η κεντρική και βόρεια ελλάδα δέχτηκε μεγάλο πλήγμα από τη βαρυχειμωνιά οπότε οι ανάγκες για αλάτι ήταν τεράστιες δυσχεραίνοντας ωστόσο το μεταφορικό έργο εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης ακολουθεί το DAF της οικογένειας Μάκκα, με οδηγό τον Σπύρο, το οποίο ανήκει στη δύναμη της μεταφορικής Λαμιακή Ι.Μ.Ε Ε.Π.Ε και μεταφέρει αλάτι από τη Στυλίδα στην Καρδίτσα και από εκεί στα ορεινά της Ευρυτανίας και το Καρπενήσι.
Φόρτωμα στη Στυλίδα
Εν μέσω έντονης χιονόπτωσης, καταπλέει στο λιμάνι της Στυλίδας καράβι με 3.500 τόνους αλατιού για λογαριασμό του έμπορα Ευρυπίδη Ματθαίου. Με σωστό προγραμματισμό πρέπει η ποσότητα αυτή να φτάσει στους παραλήπτες, σε περιοχές της Στερεάς Ελλάδας και της Θεσσαλίας άμεσα, έτσι ώστε να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι.
Στο συγκεκριμένο έργο εργάζονται περισσότερα από εβδομήντα επικαθήμενα με ανατρεπόμενη νταλίκα, και πετυχαίνουν την έγκαιρη διανομή. Η φόρτωση των επικαθήμενων γίνεται από τους γερανούς και το κάθε όχημα παίρνει το αντίστοιχο φορτίο, ανάλογα με το ωφέλιμό του.
Σωστή οργάνωση από τον οδηγό
Η μεταφορά αλατιού είναι μια δύσκολη και απαιτητική εργασία η οποία χρειάζεται σωστή οργάνωση από τον οδηγό. Πρώτα απ' όλα γίνεται κάτω από άσχημες καιρικά συνθήκες με παγωμένους και χιονισμένους δρόμους και γι' αυτό το λόγο πρώτη προτεραιότητα του επαγγελματία είναι να έχει στο όχημά του καινούργια ελαστικά ή αναγομωμένα στο διαφορικό.
Ωστόσο, από μόνα τους αυτά δεν αρκούν, καθώς πρέπει υποχρεωτικά να είναι εφοδιασμένος με αλυσίδες και το βασικότερο να έχει τη γνώση να τις τοποθετήσει άμεσα. Επίσης, οφείλει να έχει ξηρά τροφή και νερό στο εσωτερικό της καμπίνας για την περίπτωση που αποκλειστεί σε κάποιο σημείο και είναι δύσκολο να τον προσεγγίσουν τα σωστικά συνεργεία.
Μεταφορά προς Καρδίτσα
Αρχικά, σχεδιάζουμε τη μεταφορά αλατιού από τη Στυλίδα στην Καρδίτσα έχοντας να επιλέξουμε ανάμεσα σε δυο διαδρομές, μέσω Δομοκού ή μέσω του αυτοκινητόδρομου. Η δεύτερη διαδρομή θα ήταν προτιμότερη μόνο στην περίπτωση που η πρώτη θα ήταν αποκλεισμένη λόγω χιονιού ή θα υπήρχε απαγόρευση κίνησης φορτηγών από την αστυνομία. Ωστόσο, ο δρόμος ήταν καθαρός και ο Σπύρος αποφασίζει να κατέβουμε μέσω της πρώτης διαδρομής με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εστιάζεται από το Δομοκό με κατεύθυνση την Καρδίτσα, στις κατηφόρες και στα πέταλα όπου είχε σχηματιστεί πάγος. Ειδικά τις πρωϊνές ώρες επικρατεί παγετός δημιουργώντας επικίνδυνες οδηγικές συνθήκες. Στην Καρδίτσα η ξεφόρτωση του εμπορεύματος διήρκησε λίγα λεπτά και από εκεί επιστρέψαμε στη Στυλίδα, με άδειο το επικαθήμενο.
Μεταφορά προς Καρπενήσι
Το δυσκολότερο μέρος της μεταφοράς αφορά στο τμήμα από Στυλίδα προς Καρπενήσι απόστασης 93 χιλιομέτρων, μέσω του Τυμφρυστού. Το οδόστρωμα εδώ είναι στενό, ενώ περιορίζεται ακόμη περισσότερο εξαιτίας του χιονιού αριστερά και δεξιά, το οποίο σε ορισμένα σημεία ξεπερνά τους εξήντα πόντους. Μετά τη Μακρακώμη το χιόνι έχει ήδη παγώσει σε πολλά σημεία.
Η οδήγηση γίνεται ακόμη πιο απαιτητική μετά τον Τυμφρηστό, τόσο εξαιτίας των πολλών και συνεχόμενων στροφών-πετάλων όσο και της στενότητας του οδοστρώματος. Ιδιαίτερα, όταν συναντηθούν μέσα στο χωριό δυο μεγάλα οχήματα το ένα από τα δυο πρέπει να παραχωρήσει υποχρεωτικά προτεραιότητα στο άλλο για να μην χτυπήσει η επάνω δεξιά πλευρά του φορτηγού η οποία ανεβαίνει στα μπαλκόνια των σπιτιών που προεξέχουν. Επίσης, άποψή μας είναι πως πρέπει σύντομα να λυθεί ένα χρόνιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί της διαδρομής και αναφερόμαστε στο απαγορευτικό που υπάρχει για τα φορτηγά στον πιο σύντομο δρόμο στο τέλος του χωριού, υποχρεώνοντάς τους να συνεχίσουν από τη διέλευση του Τυμφρηστού η οποία βρίσκεται σε μεγάλο υψόμετρο.
Το χειμώνα οι καιρικές συνθήκες στο συγκεκριμένο σημείο είναι πάντοτε δύσκολες κάνοντας μερικές φορές ακόμη και απροσπέλαστο τον δρόμο. Την ημέρα που ανεβήκαμε εμείς παρόλο που το όχημα ήταν φορτωμένο, έχασε αρκετές φορές το διαφορικό εξαιτίας του παγετού στο οδόστρωμα αλλά και των χιονιών που μετέφερε ο αέρας μέσα στο δρόμο. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται και στην κάθοδο προς το Καρπενήσι ειδικά μετά τη σήραγγα του Παύλου Μπακογιάννη μέχρι την πόλη καθώς το σημείο είναι ανήλιο και μαζεύει πάγο.
Η πρόσβαση του σημείου ξεφόρτωσης είναι δύσκολη καθώς βρίσκεται σε σημείο με μεγάλο υψόμετρο και μετά από δύσκολη ανηφόρα. Ευτυχώς, τα οχήματα του δήμου έχουν ανοίξει το δρόμο και το ξεφόρτωμα πραγματοποιήθηκε χωρίς προβλήματα.
Επιστροφή στη Στυλίδα
Ο βαθμός δυσκολίας στην επιστροφή ανεβαίνει καθώς το άδειο επικαθήμενο σε παγωμένους και χιονισμένους δρόμους απαιτεί σωστές και προσεκτικές κινήσεις στο τιμόνι καθώς και στα πεντάλ, κυρίως του φρένου, το οποίο ο οδηγός πρέπει να πατάει μαλακά. Γενικότερα οι άτσαλες κινήσεις μπορεί να αποβούν μοιραίες, οπότε χρειάζεται συνετή οδήγηση. Επιπλέον, όταν ο οδηγός θεωρεί ότι δεν έχει τον έλεγχο του οχήματός του είναι προτιμότερο να διακόψει προσωρινά το δρομολόγιο παρά να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του, των υπόλοιπων οδηγών αλλά και της ίδιας της περιουσίας του.
Διαπιστώσαμε για μια ακόμη φορά στην πράξη ότι οι οδηγοί των φορτηγών που ασχολούνται με τη μεταφορά αλατιού δίνουν πραγματικό αγώνα, κάτω από αντίξοες συνθήκες τις περισσότερες φορές, για να μεταφέρουν το εμπόρευμα στον προορισμό του.
Ως επί το πλείστον τα οχήματα κινούνται σε ορεινούς όγκους με χιονισμένα και παγωμένα οδοστρώματα γεγονός που αυξάνει σημαντικά τους κίνδυνους πρόκλησης ατυχημάτων. Πρόκειται για μια μεταφορά η οποία απαιτεί μεγάλη εμπειρία, υπομονή και συνετή οδήγηση από τους επαγγελματίες.