Η Iveco παρουσίασε στις αρχές Οκτωβρίου τη νέα γκάμα Daily με την ονομασία «Blue Power». Πρόκειται για τα πρώτα οχήματα στην κατηγορία των LCV που ήδη υπερκαλύπτουν τη μελλοντική (από το 2020) νόρμα Real Driving Emissions (RDE). Τρία χρόνια λοιπόν, προτού τεθεί σε καθολική ισχύ η νέα αντιρρυπαντική προδιαγραφή RDE, η Iveco παρουσιάζει την αντίστοιχη έκδοση του κινητήρα F1A των 2,3 λίτρων, ο οποίος λανσαρίστηκε το 2016.
Με μεγαλύτερη χωρητικότητα από το σύνολο του ανταγωνισμού προσφέρει σύμφωνα με τον κατασκευαστή μεγαλύτερη αντοχή και χαμηλότερες εκπομπές NOx.
Η «σωστή» χωρητικότητα
Η πλήρης ονομασία του μοντέλου είναι Daily Euro RDE Ready, και οι μηχανικοί εξέλιξης της Iveco μένουν πιστοί στο δόγμα της «σωστής χωρητικότητας». Τα 2.300 κυβικά εκατοστά του κινητήρα F1A είναι ο «σωστός» κατά αυτούς κυβισμός καθώς υπάρχει σειρά πλεονεκτημάτων σε σχέση με κινητήρες δύο λίτρων ή και μικρότερους: το μηχανικό σύνολο διαχειρίζεται τα ίδια φορτία σε χαμηλότερους ρυθμούς περιστροφής, η θερμοκρασία καύσης είναι χαμηλότερη και παράγονται λιγότερα NOx.
Ο κινητήρας F1A ουσιαστικά ανασχεδιάστηκε πλήρως το 2016, και τώρα πάει ένα βήμα παραπέρα. Χαρακτηρίζεται πλέον από μικρότερες τριβές, νέο σύστημα ψύξης, αντλία λαδιού μεταβλητής χωρητικότητας, αυξημένη αντοχή και μειωμένη κατανάλωση. Από εκεί και πέρα, ένας από τους λόγους που δεν απαιτήθηκε να μειωθεί ο κυβισμός του, είναι και το σύστημα ψεκασμού Multijet II τελευταίας γενιάς, καθώς και το εξελιγμένο SCR της Iveco.
Η Iveco και η αδελφή εταιρεία FPT διαθέτουν δυόμισι δεκαετίες εμπειρία στα συστήματα SCR με οχτώ πατέντες, και έχει κατασκευάσει πάνω από 210.000 LCV με τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Το σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων που χρησιμοποιείται στο Daily είναι πέμπτης γενιάς και συνοδεύεται και από σύστημα EGR –σε αντίθεση με τα βαρέα οχήματα των Ιταλών- που ανακυκλώνει τα καυσαέρια στην εξαγωγή, και φέρνει τον κινητήρα στην πρέπουσα θερμοκρασία λειτουργίας πιο γρήγορα.
Ο κατασκευαστής ανακοινώνει ότι, πέρα από μειωμένες ανάγκες συντήρησης, ο νέος κινητήρας αναμένεται να αυξήσει και την αξία μεταπώλησης των νέων Daily καθώς θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα σε «πράσινους» δακτυλίους μεγάλων αστικών κέντρων για πολλά χρόνια ακόμη.
Συνολικά, το νέο Daily καταναλώνει έως και 7% λιγότερο συγκρινόμενο με το ήδη εξαιρετικά αποδοτικό Euro 6 μοντέλο με τον κινητήρα των 2,3 λίτρων, με ελαστικά χαμηλού συντελεστή αντίστασης κύλισης και σύστημα Start&Stop. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, οι μηχανικοί της Iveco συγκεντρώνουν (με τηλεμετρία) στοιχεία από τον τρόπο που χρησιμοποιούν οι πελάτες τους τα Daily –μέση ωριαία ταχύτητα, επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο, κατανομή ροπής κ.ά.- ώστε να εξελίσσει και να χαρτογραφεί ανάλογα τη γραμμή μετάδοσης κίνησης. Ανάλογα με τα στοιχεία, αλλάζουν λ.χ., οι επιλογές για την τελική σχέση μετάδοσης και το λογισμικό για τη στρατηγική αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο.
Οδηγήσαμε ένα Daily 35S16S ABV τριαμισάτονο, με το μεταξόνιο των 4.100 χιλιοστών και φορτωμένο στο 70% του μικτού. Ο κινητήρας των 2,3 λίτρων σε έκδοση ισχύος 156 hp (ροπή 380 Nm) δεν είχε το παραμικρό πρόβλημα να κινήσει με χαρακτηριστική ευκολία το αυτοκίνητο με τη θεόρατη κλούβα χωρητικότητας 16 κυβικών μέτρων. Η διαδρομή ήταν πολύ απαιτητική, σε βουνά στα περίχωρα της Μόντενα, με συνεχείς στροφές, μεγάλες υψομετρικές διαφορές, απροσδόκητα κακό οδόστρωμα σε πολλά σημεία ενώ αργότερα κινηθήκαμε και στα στενά διαφόρων οικισμών. Συνολικά, είναι πολύ δύσκολο να βρεις ψεγάδι στο νέο Daily. Γι αυτό που είναι, ένα van πάνω σε σασί φορτηγού, με δυνατότητα για ακραίες καταπονήσεις, το Daily είναι στην καλύτερη στιγμή της εξέλιξής του. Το οχτάρι κιβώτιο της ZF ταιριάζει μοναδικά στα χαρακτηριστικά λειτουργίας του τετρακύλινδρου, και ανεβοκατεβάζει σχέσεις σε 200 εκατοστά του δευτερολέπτου. Δεν κάνει λάθη, και κρατάει μονίμως τον κινητήρα στην πράσινη περιοχή λειτουργίας ενώ, ο οδηγός μπορεί φυσικά να περάσει είτε σε χειροκίνητη λειτουργία, ή να επιλέξει ανάμεσα σε «Eco» και «Power».
Δεν υπάρχουν ενοχλητικοί θόρυβοι κύλισης και η ανάρτηση είναι πολύ άνετη. Αν σώνει και καλά πρέπει να βρεθούν «μείον» θα θέλαμε έναν πιο σύγχρονο πίνακα οργάνων, και μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων στο τιμόνι.
Το πιο δυνατό van φυσικού αερίου της αγοράς
Αναφορικά με το νέο Daily φυσικού αερίου Hi-Matic Natural Power, η Iveco έχει προβεί σε μεγάλες αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, οι οποίες έχουν, όπως διαπιστώσαμε, απογειώσει την οδηγησιμότητα του μοντέλου. Ο νέος κινητήρας F1C NG (τριών λίτρων, τετρακύλινδρος σε σειρά) δε διαθέτει ιμάντα χρονισμού, αλλά καδένα, χαρακτηρίζεται από έλλειψη κραδασμών και χαρακτηριστικά απόδοσης παρεμφερή με αυτά ενός ντίζελ.
Σύμφωνα με την Iveco, το Daily φυσικού αερίου διαθέτει 47% υψηλότερη μέγιστη ροπή (350 Nm στις 1.500 σ.α.λ.) σε σχέση με το καλύτερο μοντέλο του ανταγωνισμού –το 84% της οποίας είναι ήδη διαθέσιμο από τις 1.500 σ.α.λ., και τη διατηρεί σε ένα εύρος 1.230 σ.α.λ. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, το μεγαλύτερο μέρος της ροπής (ισχύς 136 hp στις 2.730 σ.α.λ.) είναι ήδη διαθέσιμο από τις 1.500 σ.α.λ., τη στιγμή που το καλύτερο ανταγωνιστικό μοντέλο την αποδίδει πολύ υψηλότερα (2.400 σ.α.λ.).
Στα χαρτιά, αλλά και στην πράξη όπως διαπιστώσαμε, το Daily δουλεύει όπως ένα (καλό) πετρελαιοκίνητο van. Το Daily νέας γενιάς είναι το πρώτο ελαφρύ επαγγελματικό στον κόσμο που συνδυάζεται με οχτάρι αυτόματο σασμάν. Εννοείται πως, καλύπτονται με άνεση οι προδιαγραφές του Euro 6, και του επόμενου σταδίου Euro 6/d. Τα εκπεμπόμενα σωματίδια (ΡΜ) είναι 76% λιγότερα από το ντίζελ μοντέλο, και τα οξείδια του αζώτου (NOx) 12%. Το νέο Daily Natural Power με το κιβώτιο ταχυτήτων.
Hi-Matic είναι εφάμιλλο του συμβατικού σε κάθε τομέα. Ο κινητήρας είναι δυνατός σε όλο σχεδόν το φάσμα του στροφόμετρου, και επιταχύνει χωρίς κομπιάσματα ή διαμαρτυρίες.
Τα πρώτα χιλιόμετρα που καλύψαμε με το Daily φυσικού αερίου φανέρωσαν αρκετά στοιχεία για το τεχνολογικό «βάθος» της κατασκευής. Η επιτάχυνση από στάση και οι ρεπρίζ είναι εντυπωσιακές, και το κυριότερο, δε χρειάζεται να στροφάρει ψηλά ο κινητήρας για να μετακινηθείς σβέλτα. Δεν ακούγεται τίποτα, και η απόκριση στο πάτημα του γκαζιού είναι σα να έχουν συνδυαστεί τα πλεονεκτήματα ενός κινητήρα βενζίνης κι ενός ντίζελ. Σε συνδυασμό με το οχτάρι κιβώτιο ξεχνάς πως οδηγείς επαγγελματικό όχημα με «εναλλακτικό» καύσιμο. Οι Ιταλοί έχουν κάνει πραγματικά εντυπωσιακή δουλειά και έχουν ξεκάθαρο πλεονέκτημα αυτή τη στιγμή στην αγορά.
Το μόνο που θα αλλάζαμε, είναι λίγο το λογισμικό για την αλλαγή σχέσεων στις κατηφόρες που, τείνει να κατεβάζει αρκετές σχέσεις για να κόψει τη φόρα του οχήματος. Συμπερασματικά, η Iveco εξαργυρώνει την εμπειρία δεκαετιών στην εξέλιξη και χρήση μηχανικών συνόλων με καύσιμο το CNG, φτιάχνοντας ένα van όχι απλά εφάμιλλο των ντίζελ, αλλά δελεαστικό για οποιονδήποτε επαγγελματία κινείται σε περιοχή που καλύπτεται από δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου.
Ενδιαφέρον τέλος παρουσιάζει και το νέο Daily Electric με αρκετές αλλαγές από το πρωτότυπο που είχαμε οδηγήσει στο πρόσφατο παρελθόν στην Ιταλία. Με συστοιχίες μπαταριών, inverter και υπερπυκνωτές διατίθεται τώρα και σε έκδοση 5,2 τόνων και σε πραγματικές συνθήκες μπορεί σε αστικές διανομές να αγγίξει τα 200 χιλιόμετρα αυτονομίας.
Οδηγήσαμε μόνο για μερικά λεπτά το όχημα, το οποίο είναι σίγουρα ώριμο ως κατασκευή, γι αυτό άλλωστε και το πουλάει κανονικά η Iveco, πλην όμως, όπως είναι κανόνας, το κόστος είναι υπέρογκο σε σχέση με τα συμβατικά ή φυσικού αερίου Daily. Σε δημόσιο δίκτυο φόρτισης η μπαταρία γεμίζει σε 10 ώρες και με fast charger σε μόλις 2.
Η πιο εξελιγμένη γκάμα κινητήρων
Από τον φετινό Οκτώβριο λοιπόν, η Iveco συνεχίζει τη μάχη των ταξινομήσεων με μία εκ βάθρων ανανεωμένη γκάμα. Ειδικότερα, τα νέα μοντέλα με το λογότυπο Blue Power περιλαμβάνουν: σασί φορτηγού και van στους 3,3 και 3,5 τόνους μικτού με τον κινητήρα F1A RDE της δοκιμής (2,3 λίτρα) σε εκδόσεις ισχύος 136 και 156 hp –ο τρίλιτρος F1C καλύπτει τη νόρμα Euro 6d και διατίθεται στους γνωστούς συνδυασμούς αμαξωμάτων, διαστάσεων και μικτού βάρους (έως πάνω από 7 τόνους) που ξέραμε μέχρι τώρα. Εντυπωσιακό είναι το εύρος των εφαρμογών για τα Daily με τον καινούργιο κινητήρα φυσικού αερίου F1C NG. Το CNG μοντέλο της Iveco διατίθεται άμεσα ως van, σασί φορτηγού αλλά και minibus, σε όλες τις εκδόσεις μικτού βάρους από 3,5 έως 7,2 τόνους σε μία έκδοση ισχύος στα 136 hp. Το Daily Electric τέλος, διατίθεται ως σασί φορτηγού, van και minibus από τους 3,5 έως τους 5,6 τόνους, με ισχύ από 60 έως 80 kW.