Σε μια σταδιακά ανερχόμενη αγορά, με προβλέψεις για αύξηση πωλήσεων κατά 10% στο άμεσο μέλλον, το van της γερμανικής εταιρείας εξοπλισμένο με μια πληθώρα νέων συστημάτων, αποδοτικούς κινητήρες και μεγάλους χώρους φόρτωσης αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες. Είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε στην Ισπανία σε διάφορες παραλλαγές απ’ όπου σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας, καθώς στη χώρα μας αναμένεται να έρθει το δεύτερο εξάμηνο του 2018.
Ασφαλές και γρήγορο στο δρόμο
Από το αεροδρόμιο της Βαρκελώνης ξεκινούμε με ένα φορτωμένο ΜΑΝ TGE 5.180 με μηχανικό εξάρι κιβώτιο το οποίο, όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα, διαθέτει πληθώρα συστημάτων ασφαλείας. Σε πρώτη φάση εκτιμούμε την ομαλή εκκίνηση και τη γρήγορη επιτάχυνσή του περίπου από τις 1.500 σ.α.λ. Οι στενές κάθετες κολώνες προσφέρουν βελτιωμένο οπτικό πεδίο και σε συνδυασμό με τις μελετημένες διαστάσεις των καθρεφτών μάς βοηθούν στην κίνησή μας σε ιστό πόλης, εκεί που βρίσκει καθημερινή εφαρμογή το νέο van. Το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης προσφέρει μεγάλη ευκολία στο μανουβράρισμα, ενώ το προηγμένο σύστημα Park Steering Assist αναλαμβάνει το παρκάρισμα του οχήματος, χωρίς να παρεμβαίνει ο οδηγός στις κινήσεις του τιμονιού. Επιπλέον, το σύστημα Rear Traffic Alert υποστηρίζει τον οδηγό, παρακολουθώντας το χώρο σε κάθε πλευρά του πίσω μέρους του αυτοκινήτου, με τη χρήση αισθητήρων εγκατεστημένων στον προφυλακτήρα. Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει στο σήμα, τότε το σύστημα αναλαμβάνει να αποφύγει τη σύγκρουση παρεμβαίνοντας αποτελεσματικά και γρήγορα στην πέδηση.
Χάρη στο σύστημα Side Assist, το οποίο λειτουργεί σε ταχύτητες άνω των 10 χλμ. αποφεύγονται συγκρούσεις, κυρίως σε δρόμους με πυκνή κυκλοφορία, καθώς προειδοποιεί τον οδηγό εάν βρίσκεται κάποιο άλλο όχημα σε τυφλό σημείο όταν επιχειρεί αλλαγή λωρίδας. Επιπρόσθετα, σημαντικό βοήθημα για την κίνηση στην πόλη είναι το City Emergency Brake, το οποίο σε χαμηλές ταχύτητες ακινητοποιεί μόνο του το TGE, αν διαγνώσει επικείμενη σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο, εφόσον ο οδηγός του δεν αντιδρά.
Εκτός πόλης αυξημένη ασφάλεια στον αυτοκινητόδρομο προσφέρει το Adaptive Cruise Control, το οποίο παρακολουθεί συνεχώς την περιοχή μπροστά από το όχημα, μέσω ενός αισθητήρα, διατηρώντας σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο. Τέλος, ένα από τα πιο σημαντικά συστήματα είναι το Active Lane Assist που επιτρέπει στον οδηγό να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι καθώς το σύστημα διεύθυνσης διορθώνει μόνο του, αναγνωρίζοντας τις αριστερές και δεξιές γραμμές ακόμη και βράδυ ή με ομίχλη.
Επιπρόσθετα, το σύστημα Sign Assist μάς υπενθύμιζε συνεχώς τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας μέσω συμβόλων στην κεντρική οθόνη για να μην τα υπερβούμε.
Τέλος, η ανεξάρτητη μπροστινή ανάρτηση σε συνδυασμό με τον άκαμπτο πίσω άξονα με ελατήρια φύλλων δημιουργούν τις καλύτερες συνθήκες για άνετο ταξίδι. Μετά από μια συνολική διαδρομή 200 περίπου χιλιομέτρων κατεβήκαμε από το van ξεκούραστοι και σαφώς ικανοποιημένοι από την οδηγική μας εμπειρία.
Μικρός Λέων
Η εμφάνιση του TGE δείχνει πολύ μοντέρνα, με ιδιαίτερη σχεδίαση στην μπροστινή του πλευρά και ξεχωριστή πλαϊνή όψη χάρη στην ανάγλυφη γραμμή που διατρέχει περιμετρικά όλο το αμάξωμα. Το σήμα της εταιρείας, το λιοντάρι, τοποθετείται ψηλά στη μάσκα και περιβάλλεται από χρωμιωμένη γραμμή, όπως και στα φορτηγά.
Πρώτη προτεραιότητα στο σχεδιασμό της καμπίνας αποτελεί η εργονομική λειτουργία της και η χρήση υψηλής ποιότητας υλικών. Οι επιβάτες επιβιβάζονται πατώντας σε ένα σκαλοπάτι και, αν θέλουν, χρησιμοποιούν τη χειρολαβή, η οποία είναι τοποθετημένη στην μπροστινή κολώνα. Οι θήκες στις πόρτες, τα ράφια στο κεντρικό ταμπλό και επάνω από το παρμπρίζ, προσφέρουν αρκετές αποθηκευτικές λύσεις. Στο ταμπλό κυριαρχεί η διχρωμία στη μέση του οποίου βρίσκεται η μεγάλη οθόνη πολυμέσων, από πάνω της ο ταχογράφος (για τις εκδόσεις των 3,5 τόνων και άνω) και από κάτω ο λεβιές ταχυτήτων. Μοντέρνας σχεδίασης είναι οι διακόπτες και τα χειριστήρια για τον κλιματισμό.
Τα καθίσματα διατίθενται σε διαφορετικά σχέδια, έχοντας όμορφες και ανθεκτικές επενδύσεις, προσφέρουν σωστή οσφυϊκή υποστήριξη και δέχονται πολλαπλές ρυθμίσεις. Τα καθίσματα Comfort Top εφοδιάζονται με ανάρτηση αέρα και προαιρετικά είναι και θερμαινόμενα. Η στεφάνη του τριάκτινου τιμονιού είναι μικρή και διαθέτει πλήκτρα για το χειρισμό του ραδιοφώνου, του συστήματος hands-free, του συστήματος πλοήγησης και του cruise control.
Στα κυκλικά όργανα εμφανίζονται οι ενδείξεις του στροφόμετρου, του ταχύμετρου, του δείκτη θερμοκρασίας και των καυσίμων, και ανάμεσά τους βρίσκεται μια οθόνη με χρήσιμες πληροφορίες για τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Η επένδυση οροφής της καμπίνας παρέχει αποτελεσματική μόνωση σε εξωτερικές θερμοκρασίες και ήχους, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να απολαμβάνει ένα ήσυχο ταξίδι. Τέλος, διαθέτει νέα γενιά συστημάτων ραδιοφώνου και πλοήγησης.
Εκδόσεις-Εκμετάλλευση
Το TGE είναι διαθέσιμο με δυο μεταξόνια στα 3.640 και 4.490 χιλιοστά, τρία μήκη 5.983, 6.833 και 7.388 χιλιοστά καθώς και τρεις επιλογές ύψους στα 2.340, 2.575 και 2.800 χιλιοστά. Ο μέγιστος όγκος φορτίου ανέρχεται στα 18,4 κυβικά και εντύπωση προκαλεί το ωφέλιμο φορτίο της 3,5τονης έκδοσης που φτάνει τα 1.500 κιλά. Στα μοντέλα υψηλής οροφής προσφέρεται μεγάλο εσωτερικό ύψος στα 1,96 και 2,19 μέτρα.
Η απόσταση ανάμεσα στους θόλους των τροχών στα μοντέλα με μονό ελαστικό φτάνει τα 1,38 μέτρα και στο 1,03 μέτρα σε αυτά με τα διπλά ελαστικά. Για την ευκολότερη φόρτωση σε ράμπες και στενούς χώρους προαιρετικά οι πίσω πόρτες μπορούν να έχουν άνοιγμα μέχρι 250 μοίρες ενώ μπορεί να εξοπλιστεί με συρόμενη πόρτα και στην αριστερή πλευρά.
Το δάπεδο ως επιλογή διατίθεται με συνθετικό καουτσούκ, αλλά και από κόντρα πλακέ με αντιολισθητική επένδυση. Στο δάπεδο και στα πλευρικά τοιχώματα είναι τοποθετημένα 14 άγκιστρα για την καλύτερη συγκράτηση του φορτίου. Τα φώτα λεντ στην οροφή της καρότσας διευκολύνουν τη βραδινή εργασία. Τέλος, το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης επιτρέπει την εύκολη φόρτωση και εκφόρτωση των εμπορευμάτων.
Κινητήρας
Οι επαγγελματίες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε μοντέλα με μετάδοση κίνησης στον εμπρός ή πίσω άξονα καθώς και τετρακίνηση με διπλά λάστιχα (ιδανική για τον κατασκευαστικό κλάδο και σε ορεινές περιοχές με χιόνια). Ο δίλιτρος κινητήρας περιλαμβάνει τέσσερις εκδόσεις με 102 ίππους και 280 Nm ροπής, 122 ίππους και 300 Nm, 140 ίππους και 340 Νm και την πιο ισχυρή με 177 ίππους και 410 Nm.
Συνδυάζονται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων ή αυτόματο 8 σχέσεων. Στο αυτόματο κιβώτιο η πρώτη σχέση είναι κοντή διευκολύνοντας την κίνηση με πλήρες φορτίο, ενώ η 8η λειτουργεί με χαμηλές στροφές για εξοικονόμηση καυσίμου. Η κατανάλωσή τους, σύμφωνα με εργοστασιακές μετρήσεις, κυμαίνεται μεταξύ 6,7 και 7 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα και οι εκπομπές C02 μεταξύ 175 και 184 γραμμαρίων/χιλιόμετρο. Ο καθαρισμός των καυσαερίων επιτυγχάνεται μέσω καταλυτικού μετατροπέα SCR, ο οποίος αντλεί AdBlue από δεξαμενή 18 λίτρων καταναλώνοντας περίπου 0,15 λίτρα κατά μέσο όρο ανά 100 χιλιόμετρα. Στο δια ταύτα το TGE έρχεται να δώσει λύσεις σε πολλές κατηγορίες επαγγελματιών προσφέροντάς τους ό,τι ακριβώς χρειάζονται, δηλαδή ένα όχημα πλήρες απ’ όλες τις απόψεις, με ένα σημαντικό πλεονέκτημα ότι στη χώρα μας θα υποστηρίζεται και από ένα οργανωμένο δίκτυο παροχής υπηρεσιών after sales.