Η αποθήκευση ζωοτροφών σε μεγάλες ποσότητες για τις ανάγκες των κτηνοτρόφων, δημιουργεί μια άλλη εφοδιαστική αλυσίδα με διαφορετικά χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες. «Τα logistics των κτηνοτρόφων» ξεκινούν από τους κάμπους και τα χωράφια, όχι από ΒΙΠΕ ή αποθήκες. Εδώ συγκεντρώνονται τα προϊόντα για τη συσκευασία των οποίων πηγαίνουν σε αυτά οι μηχανές και όχι το αντίθετο.

Αλλά και ο προγραμματισμός των φορτώσεων, των μεταφορών και των παραδόσεων δεν έχει να κάνει με τα μέσα – ανυψωτικά μηχανήματα, φορτηγά κ.α. – αλλά με τον καιρό ή καλύτερα με την πρόγνωσή του.

Ξεχωριστή επίσης πρόκληση αποτελεί η επιλογή του δρομολογίου, αφού ο οδηγός του φορτηγού έχει κάθε λόγο να μη συμβουλεύεται το GPS. Προφανώς γνωρίζει καλύτερα την προσβασιμότητα των δρόμων και τη δυσκολία διέλευσής τους, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες.

Μεταφέροντας άχυρα στα ορεινά της Φωκίδας

Η μεταφορά άχυρων σε ορεινές περιοχές είναι από τις πιο συνηθισμένες τους θερινούς μήνες καθώς οι κτηνοτρόφοι πρέπει να αποθηκεύσουν δεκάδες τόνους για να έχουν τροφή τα ζώα τους το χειμώνα. Η κοπή και το μάζεμά τους γίνεται στα χωράφια του κάμπου και έπειτα αναλαμβάνουν έργο τα φορτηγά μεταφέροντάς τα σε ποιμνιοστάσια και φάρμες. Ένα από αυτά τα φορτηγά ανήκει στον Πέτρο Κοτσίκη από το χωριό Λευκαδίτι με τον οποίο ταξιδεύουμε από τον Μπράλο μέχρι το χωριό Κάλλιο, στην τεχνητή λίμνη Μόρνου στο κέντρο του νομού Φωκίδας.

Παράλληλα, το οδοιπορικό αυτό αποτελεί οδηγό για όσους ακολουθούν τη διαδρομή ΜπράλοςΑντίρριο καθώς σε περίπτωση που χρησιμοποιούν GPS τότε πιθανόν να τους εμφανίσει ως προτεινόμενη διαδρομή αυτή μέσω της Συκιάς-Λιδωρίκι, απόστασης 145 χλμ., η οποία είναι η συντομότερη κατά πέντε χιλιόμετρα σε σχέση με αυτή μέσω Ιτέας. Όπως εξηγούμε πιο κάτω, η συγκεκριμένη διαδρομή είναι χρονοβόρα, με μεγαλύτερη επικινδυνότητα και φυσικά απαγορευτική για επικαθήμενα και συρόμενα, τα οποία δεν μπορούν να περάσουν από τις στενές στροφές του χωριού Συκιά.

Ακολουθήστε μας σε ένα ξεχωριστό οδοιπορικό στους δρόμους της Γκιώνας μεταφέροντας μπάλες με άχυρα με το τετραξονικό Mercedes-Benz 3344 και ενημερωθείτε σχετικά με τις δυσκολίες του δρομολογίου.

Φόρτωμα στη Λιβαδειά

Η κοπή των άχυρων γίνεται από τη θεριζοαλωνιστική μηχανή όπως μηχανικά γίνεται και το δέσιμό τους σε μπάλες, σε διάφορα βάρη και μεγέθη, ανάλογα με την παραγγελία και τις ανάγκες του πελάτη. Τα άχυρα «ντανιάζονται» στο χωράφι και φορτώνονται απευθείας στο φορτηγό, εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν και τα χωράφια είναι στεγνά. Διαφορετικά φορτώνονται στις καρότσες των τρακτέρ και από εκεί μεταφέρονται εκτός χωραφιού.

Στο φόρτωμα συμμετέχουν αρκετά άτομα για να ολοκληρωθεί σύντομα η διαδικασία. «Το φορτίο έχει ψηλό κέντρο βάρους και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στις στροφές, όπου πρέπει να οδηγώ με χαμηλή ταχύτητα», αναφέρει σχετικά ο Πέτρος και συνεχίζει: «βάζω αρκετούς ιμάντες και κατά τη διάρκεια του δρομολογίου κάνω συχνές στάσεις για να τους ελέγξω αν είναι καλά τεντωμένοι. Έχω πολλούς πελάτες που εξυπηρετώ στην περιοχή και τους θερινούς μήνες μεταφέρω σε καθημερινή βάση άχυρα ενώ το χειμώνα κυρίως ζωοτροφές.

Δυστυχώς η περιοχή μου δεν έχει πολλές δουλειές για Δ.Χ φορτηγά και στην ουσία επιβιώνουμε με μεταφορές που σχετίζονται με την κτηνοτροφία».

Λιβαδειά-Μπράλος

Πρόκειται για το πιο βατό κομμάτι της διαδρομής, το οποίο πλέον συγκαταλέγεται στα απαγορευμένα του παράπλευρου δικτύου και εναλλακτικών των αυτοκινητόδρομων, από το οποίο φυσικά εξαιρούνται συγκεκριμένες κατηγορίες φορτηγών, όπως αυτών που φορτώνουν από την ευρύτερη περιοχή.

Μπράλος-Κάλλιο Φωκίδας με δύο επιλογές

Ταξιδεύοντας από τον Μπράλο για το Κάλλιο Φωκίδας ο οδηγός έχει δύο επιλογές, η πρώτη να κινηθεί μέσω της Ιτέας και εν συνεχεία για Λιδωρίκι-Κάλλιο και η δεύτερη μέσω Παύλιανης και Συκιάς, την οποία επιλέξαμε εμείς. Το πλεονέκτημα της πρώτης είναι ότι το οδόστρωμα είναι πιο φαρδύ εν αντιθέσει με τη δεύτερη η οποία έχει αρκετά στενά σημεία. Ο Πέτρος μάς ενημερώνει σχετικά: « Όταν φορτώνω κοντά στην Ιτέα με συμφέρει να ακολουθήσω την πρώτη διαδρομή, ενώ όταν έρχομαι από Λιβαδειά ή Λαμία τότε τη δεύτερη. Επίσης, το χειμώνα η πρώτη διαδρομή θεωρώ ότι είναι πιο εύκολη και με μικρότερη επικινδυνότητα».

Μπράλος-Παύλιανη-Συκιά Γκιώνας: Πολλές δυσκολίες το χειμώνα

Πρόκειται για μια διαδρομή συνολικής απόστασης 58 χιλιομέτρων, με πολλές ανηφόρες-κατηφόρες και στενές στροφές. Στο τιμόνι του Mercedes-Benz βρίσκεται ο Πέτρος, ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία στο επαγγελματικό τιμόνι καθώς και στο δρόμο αυτόν από το οποίον περνάει σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ανηφορίζοντας προς την Παύλιανη μας πληροφορεί: «Το καλοκαίρι η μοναδική δυσκολία που σημειώνω στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι η στενότητα του δρόμου και οι πολλές κλειστές στροφές. Επίσης, την περίοδο αυτή έχει αυξημένη κίνηση από επιβατικά αυτοκίνητα όποτε ο οδηγός πρέπει να έχει γρήγορα αντανακλαστικά. Βέβαια, οι περισσότερες δυσκολίες εντοπίζονται το χειμώνα γιατί στην ευρύτερη περιοχή έχει έντονες χιονοπτώσεις και βροχοπτώσεις. Τέλος, ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η πυκνή ομίχλη και ευτυχώς μας βοηθούν σημαντικά στην οδήγησή μας η λευκή διαγράμμιση και τα κολωνάκια αριστερά και δεξιά του δρόμου».

Το πέρασμα της Συκιάς

Στους πρόποδες της Γκιώνας βρίσκεται το χωριό Συκιά στα 700 μέτρα υψόμετρο, με μεγάλο βαθμό δυσκολίας κατά το πέρασμά του. Ο δρόμος στενεύει αρκετά στην είσοδο του χωριού και στις στροφές-πέταλα ο οδηγός πρέπει να υπολογίσει σωστά πόσο θα στρίψει το φορτηγό του, καθώς με έναν κακό υπολογισμό θα χρειαστεί να κάνει αρκετές μανούβρες. Προσεγγίζοντας την πλατεία του χωριού η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη καθώς το τετραξονικό περνάει στον πόντο από τα μπαλκόνια και τις αυλές των σπιτιών και εκεί απαιτούνται επιδέξιοι χειρισμοί.

Βγαίνοντας από το χωριό ο Πέτρος σχολιάζει: «Θεωρώ ότι με το ρεπορτάζ που κάνετε σήμερα εκτός του ότι δείχνετε τις δυσκολίες της δουλειάς μας στον ορεινό όγκο, ενημερώνετε παράλληλα τους συναδέλφους με επικαθήμενα ή συρόμενα ότι ο συγκεκριμένος δρόμος δεν είναι κατάλληλος για τα οχήματά τους, καθώς δεν χωρούν να περάσουν μέσα στη Συκιά. Συχνά με ρωτούν συνάδελφοί μου αν μπορούν να ακολουθήσουν αυτή τη διαδρομή για Αντίρριο αλλά τους απαντώ αρνητικά. Αν έχουν προγραμματισμένο δρομολόγιο για το Λιδωρίκι πρέπει να ακολουθήσουν την άλλη διαδρομή μέσω Ιτέας».

Εγκλωβισμένα επικαθήμενα

Στη συνέχεια ο Πέτρος αναφέρθηκε σε ένα σχετικό περιστατικό: «Πριν λίγους μήνες δυο Βούλγαροι συνάδελφοι κατέβαιναν για Πάτρα και το GPS τους έβγαλε προτεινόμενη διαδρομή αυτή που ακολουθούμε σήμερα. Δυστυχώς δεν τους προλάβαμε εγώ ή κάποιος άλλος να τους ενημερώσουμε σχετικά και τελικά έφτασαν μέχρι το χωριό Συκιά όπου έστριψαν οριακά στις δυο πρώτες κλειστές στροφές και στην τρίτη δεν χώρεσαν να περάσουν. Προσπάθησαν να κάνουν όπισθεν με αποτέλεσμα να χτυπήσουν τη δεξιά πλευρά της κάθε νταλίκας στον τοίχο προκαλώντας υλικές ζημιές. Οι συνάδελφοι μετά από προσπάθειες αρκετής ώρας δεν κατάφεραν να κάνουν πίσω, οπότε επιστρατεύτηκε γερανός ο οποίος μετακίνησε τις νταλίκες και τελικά κατάφεραν να ξεκολλήσουν και να επιστρέψουν στον Μπράλο. Κατά τη γνώμη μου πρέπει να τοποθετηθεί μια πινακίδα με απαγορευτικό για επικαθήμενα και συρόμενα στον Μπράλο για να μην ταλαιπωρούνται άδικα οι συνάδελφοι.

Συκιά-Κάλλιο

Από τη Συκιά μέχρι το χωριό Κάλλιο το μοτίβο της διαδρομής παραμένει το ίδιο με συνεχόμενες στροφές και στενό οδόστρωμα κατά μήκος της λίμνης. Το ξεφόρτωμα, ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη γίνεται απευθείας με σήκωμα της ανατροπής ή αν χρειάζονται ντάνιασμα γίνονται από εργάτες με τα χέρια. Κλείνοντας, να υπενθυμίσουμε ότι η διαδρομή ΜπράλοςΑντίρριο μέσω Συκιάς είναι κατάλληλη μόνο για τριαξονικά ή τετραξονικά φορτηγά, την οποία είναι προτιμότερο να αποφεύγουν τους χειμερινούς μήνες οι οδηγοί τους εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούν στα ορεινά της Φωκίδας.