Το θέμα της τροποποίησης των ωρών οδήγησης / ανάπαυσης των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων απασχόλησε το Ευρωκοινοβούλιο με οξεία αντιπαράθεση μεταξύ των βουλευτών της Ν.Δ. και του ΣΥΡΙΖΑ. Βουλευτές της Ν.Δ. και της Χρυσής Αυγής ψήφισαν μεταξύ άλλων υπέρ της κατάργησης του 8ώρου εργασίας ημερησίως και του εβδομαδιαίου 48ώρου, ενώ υπέρ της διατήρησης του 8ώρου και του 48ώρου ψήφισαν οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και οι ευρωβουλευτές της ομάδας των σοσιαλιστών και δημοκρατών πλην της κας Καϊλή που στην τροπολογία για το όριο των 48 ωρών εργασίας εβδομαδιαίως απείχε.
Τελικά, οι προτεινόμενες τροπολογίες δεν «πέρασαν» και παραπέμφθηκαν στην επιτροπή Μεταφορών για επανεξέταση. Όπως έχει ήδη αναφερθεί στο περιοδικό Τ.Τ. η Επιτροπή Μεταφορών & Τουρισμού (TRAN) του Ευρωκοινοβουλίου αποδέχτηκε και εισήγαγε προς ψήφιση ένα πακέτο προτάσεων, το οποίο η ΟΦΑΕ δημοσίως καλωσόρισε.
Αυτές οι προτάσεις, «οι οποίες αποσκοπούν στην ευελιξία των οδικών μεταφορών και κατά συνέπεια του διεθνούς εμπορίου, στην ίση και δίκαιη μεταχείριση των οδηγών από τις περιφερειακές χώρες της Ευρώπης όπως η Ελλάδα, αλλά κυρίως στην βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών εργασίας των ίδιων των οδηγών βαρέων οχημάτων», όπως ανέφερε με ανακοίνωσή της η ΟΦΑΕ διευκρινίζοντας ταυτόχρονα ότι «οι προτάσεις της ΟΦΑΕ όσο και αυτές που αποδέχτηκε η επιτροπή TRAN, δεν αφορούν την αύξηση των συνολικών ωρών εργασίας των οδηγών, αλλά την δυνατότητα αυτοί να οδηγούν περισσότερες διαδοχικές ημέρες λαμβάνοντας απαρέκκλιτα όλες τις νόμιμες ώρες ανάπαυσης ημερησίως, έτσι ώστε να μπορούν να ολοκληρώνουν ένα διεθνές δρομολόγιο μετ' επιστροφής στην έδρα τους. Μετά το πέρας των ημερών αυτών, θα μπορούν να λαμβάνουν περισσότερες ημέρες διαδοχικής εβδομαδιαίας ανάπαυσης στην έδρα τους, αντί να υποχρεώνονται να σταθμεύουν το όχημά τους καθ’ οδόν και να περνούν την εβδομαδιαία ανάπαυση που νομίμως δικαιούνται εντός της καμπίνας του οχήματος, απομακρυσμένοι από το οικογενειακό και κοινωνικό τους περιβάλλον.
Μια τέτοια τροπολογία και ανάγκη για ευελιξία είναι ακόμα πιο επιτακτική για οδηγούς από τις περιφερειακές χώρες της Ευρώπης και ιδίως της Ελλάδας, καθώς ένα διεθνές δρομολόγιο από/ προς την Βόρεια Ευρώπη απαιτεί πολλές περισσότερες ημέρες για να ολοκληρωθεί καθώς μεταξύ μας παρεμβάλλεται θάλασσα, ή/και μη κοινοτικές χώρες οι οποίες πρέπει να τις διασχίσουμε και με την ανάγκη πολύωρης αναμονής στα σύνορα για την διεκπεραίωση των απαιτούμενων τελωνειακών διαδικασιών» αναφέρει η ΟΦΑΕ.
Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές έκαναν λόγο για καταστρατήγηση του ωραρίου και καταψήφισαν αυτές τις προτάσεις οι οποίες – όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Τ.Τ. τις αποδέχονταν οι ίδιοι οι οδηγοί φορτηγών διεθνών μεταφορών και αυτό γιατί, συχνά υποχρεώνονταν να κάνουν εβδομαδιαία ανάπαυση λίγο πριν φτάσουν στην Ελλάδα, π.χ. στην Ανκόνα – χάνοντας το καράβι της γραμμής προς Πάτρα ή Ηγουμενίτσα. Έτσι, οι ίδιοι οι οδηγοί δυσανασχετούν για την υποχρεωτική αυτή διανυκτέρευση ενώ παράλληλα αυξάνεται το μεταφορικό κόστος, ο χρόνος παράδοσης, αλλά και η ανταγωνιστικότητα των φορτηγών.
Ξεκίνησαν στοχευμένοι έλεγχοι
Την άμεση ενεργοποίηση των Μικτών Συνεργείων Ελέγχου ζήτησε από τις Περιφέρειες ο Γ. Γ. του υπ. Μεταφορών Θανάσης Βούρδας με σκοπό τον έλεγχο τήρησης των κανονισμών (ΕΕ) 165/2014 και (ΕΚ) 561/2006 για τις ώρες οδήγησης, τα διαλείμματα και τις περιόδους ανάπαυσης των οδηγών φορτηγών και λεωφορείων καθώς και για τη λειτουργία της συσκευής ελέγχου (ταχογράφος).
Ο χαρακτήρας του επείγοντος προέκυψε μετά από προειδοποίηση ότι επίκειται η έναρξη διαδικασίας επί παραβάσει κατά της χώρας μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επειδή παρατηρήθηκε σημαντική απόκλιση των συγκεκριμένων ελέγχων σε σχέση με τον αριθμό (των ελέγχων) που έχει οριστεί για τη χώρα μας. Ο κ. Βούρδας ζήτησε η συγκρότηση των Μικτών Συνεργείων Ελέγχου να επισπευσθεί και τα πρώτα Συνεργεία επρόκειτο να βγουν στους δρόμους μετά τις 27 Ιουλίου 2018. Υπενθυμίζουμε ότι τα Μικτά Συνεργεία Ελέγχου απαρτίζονται από στελέχη του υπ. Εργασίας, του υπ. Μεταφορών, των Αστυνομικών ή (και λιμενικών) Αρχών.
Τα ωράρια οδήγησης
Με την ευκαιρία αυτή της ενεργοποίησης των Συνεργείων, αναδημοσιεύουμε τα ωράρια οδήγησης και αναπαύσεων των οδηγών που έχουν ως εξής:
1. Ο ημερήσιος χρόνος οδήγησης δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 9 ώρες. Ωστόσο, ο ημερήσιος χρόνος οδήγησης μπορεί να παρατείνεται σε 10 ώρες κατ' ανώτατο όριο, όχι περισσότερες από δύο φορές στη διάρκεια της εβδομάδας.
2. Ο εβδομαδιαίος χρόνος οδήγησης δεν υπερβαίνει τις 56 ώρες και δεν έχει ως αποτέλεσμα την υπέρβαση του μέγιστου εβδομαδιαίου χρόνου εργασίας.
3. Ο συνολικός χρόνος οδήγησης, ο οποίος σωρεύεται κατά τη διάρκεια δύο διαδοχικών εβδομάδων, δεν υπερβαίνει τις 90 ώρες.
4. Ο ημερήσιος και ο εβδομαδιαίος χρόνος οδήγησης περιλαμβάνουν το συνολικό χρόνο οδήγησης στο έδαφος της Κοινότητας ή τρίτης χώρας.
5. Ο οδηγός καταγράφει ως «άλλη εργασία» οποιονδήποτε χρόνο που αναλώνει εκτός οδήγησης και καταγράφει οποιεσδήποτε περιόδους «διαθεσιμότητας».
Μετά από περίοδο οδήγησης τεσσερισήμισι ωρών, ο οδηγός κάνει διάλειμμα 45 τουλάχιστον λεπτών χωρίς διακοπή, εκτός εάν λάβει περίοδο ανάπαυσης.
Το διάλειμμα αυτό μπορεί να αντικαθίσταται από διάλειμμα τουλάχιστον 15 λεπτών, που ακολουθείται από διάλειμμα τουλάχιστον 30 λεπτών, τα οποία διαλείμματα κατανέμονται μέσα στην περίοδο οδήγησης των τεσσερισήμισι ωρών.
Ημερήσιες και εβδομαδιαίες αναπαύσεις
1. Ο οδηγός λαμβάνει περιόδους ημερήσιας και εβδομαδιαίας ανάπαυσης.
2. Εντός 24 ωρών από το τέλος της προηγούμενης περιόδου ημερήσιας ή εβδομαδιαίας ανάπαυσής του, ο οδηγός πρέπει να έχει λάβει νέα περίοδο ημερήσιας ανάπαυσης.
Αν το τμήμα της περιόδου ημερήσιας ανάπαυσης, το οποίο πραγματοποιείται εντός της 24ωρης περιόδου, έχει διάρκεια τουλάχιστον 9 ωρών αλλά κάτω των 11 ωρών, η εν λόγω περίοδος ημερήσιας ανάπαυσης θεωρείται μειωμένη περίοδος ημερήσιας ανάπαυσης.
3. Μια περίοδος ημερήσιας ανάπαυσης μπορεί να παρατείνεται ώστε να συμπληρωθεί μια κανονική ή μια μειωμένη περίοδος εβδομαδιαίας ανάπαυσης.
4. Ο οδηγός μπορεί να πραγματοποιεί τρεις, το πολύ, μειωμένες περιόδους ημερήσιας ανάπαυσης μεταξύ δύο περιόδων εβδομαδιαίας ανάπαυσης.
5. Κατά παρέκκλιση της παραγράφου 2, σε περίπτωση πολλαπλής επάνδρωσης οχήματος, ο οδηγός πρέπει, εντός 30 ωρών από το τέλος μιας περιόδου ημερήσιας ή εβδομαδιαίας ανάπαυσής του, να έχει λάβει νέα περίοδο ημερήσιας ανάπαυσης διάρκειας τουλάχιστον 9 ωρών.
6. Κατά τη διάρκεια δεκαπενθημέρου, ο οδηγός πρέπει να λαμβάνει τουλάχιστον:
n δύο κανονικές περιόδους εβδομαδιαίας ανάπαυσης, ή
n μία κανονική περίοδο εβδομαδιαίας ανάπαυσης και μία μειωμένη περίοδο εβδομαδιαίας ανάπαυσης διάρκειας τουλάχιστον 24 ωρών, ωστόσο, η μείωση πρέπει να αντισταθμίζεται με ισοδύναμη ανάπαυση που λαμβάνεται συνολικά πριν από το τέλος της τρίτης εβδομάδας που έπεται της εν λόγω εβδομάδας. Μια περίοδος εβδομαδιαίας ανάπαυσης πρέπει να αρχίζει το αργότερο μόλις συμπληρωθούν έξι συνεχόμενα εικοσιτετράωρα από το τέλος της προηγούμενης περιόδου εβδομαδιαίας ανάπαυσης.
7. Οιαδήποτε ανάπαυση, η οποία λαμβάνεται ως αντιστάθμιση για μια μειωμένη περίοδο εβδομαδιαίας ανάπαυσης, πρέπει να λαμβάνεται μαζί με άλλη περίοδο ανάπαυσης τουλάχιστον 9 ωρών.
8. Κατ' επιλογήν του οδηγού, οι περίοδοι ημερήσιας ανάπαυσης μπορούν να λαμβάνονται μέσα, ενώ η εβδομαδιαία ανάπαυση θα πρέπει να λαμβάνεται εκτός οχήματος.
9. Εβδομαδιαία περίοδος ανάπαυσης που αναλογεί σε δύο εβδομάδες μπορεί να καταλογίζεται σε οποιαδήποτε από τις δύο εβδομάδες, αλλά όχι και στις δύο.
Ο χρόνος στο καράβι ή στο τρένο
Ειδικές ρυθμίσεις προβλέπονται για το χρόνο στο καράβι ή στο σιδηρόδρομο. Συγκεκριμένα, ο κανονισμός ορίζει τα εξής:
1. Κατά παρέκκλιση, όταν ο οδηγός συνοδεύει όχημα που μεταφέρεται με πορθμείο ή σιδηρόδρομο , και λαμβάνει κανονική περίοδο ημερήσιας ανάπαυσης, η περίοδος αυτή μπορεί να διακόπτεται δύο μόνον φορές από άλλες δραστηριότητες, η συνολική διάρκεια των οποίων δεν υπερβαίνει τη μία ώρα. Κατά τη διάρκεια αυτής της κανονικής ημερήσιας ανάπαυσης, ο οδηγός πρέπει να έχει στη διάθεσή του κρεββάτι ή κουκέτα.
2. Κάθε χρόνος ο οποίος καταναλώνεται από οδηγό για να μεταβεί στον τόπο όπου θα αναλάβει ένα όχημα ή για να επιστρέψει από τον τόπο αυτόν, και το οποίο δεν βρίσκεται στον τόπο διαμονής του οδηγού ή στην έδρα λειτουργίας του εργοδότη την οποία έχει κανονικά ως βάση ο οδηγός, δεν υπολογίζεται ως ανάπαυση ή ως διάλειμμα, εκτός εάν ο οδηγός βρίσκεται σε πορθμείο ή τρένο και έχει στη διάθεσή του κρεββάτι ή κουκέτα.
3. Κάθε χρόνος ο οποίος καταναλώνεται από οδηγό οχήματος οδηγώντας όχημα το οποίο δεν βρίσκεται στον τόπο διαμονής του οδηγού ή στην έδρα λειτουργίας του εργοδότη την οποία έχει κανονικά ως βάση ο οδηγός, υπολογίζεται ως «άλλη εργασία».
Οι Εξαιρέσεις
Από την τήρηση των ωραρίων οδήγησης/ανάπαυσης εξαιρούνται οι παρακάτω κατηγορίες οχημάτων με σημαντικότερη εξαίρεση (έχουμε δεχτεί πολλά τηλεφωνήματα οδηγών) αυτή των οδηγών απορριμματοφόρων οχημάτων. Εξαιρούνται λοιπόν τα εξής οχήματα:
α. Οχήματα που χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες αποχετεύσεων, αντιπλημμυρικής προστασίας, ύδρευσης, συντήρησης των δικτύων αερίου και ηλεκτρισμού, συντήρησης και ελέγχου του οδικού δικτύου, κατ' οίκον συλλογής των οικιακών απορριμμάτων και διάθεσης αυτών, καθώς και από τις υπηρεσίες τηλέγραφου και τηλεφωνίας, ραδιοφωνικής και τηλεοπτικής εκπομπής και ανίχνευσης ραδιοτηλεοπτικών πομπών ή δεκτών.
β. Οχήματα που χρησιμοποιούνται για μαθήματα και εξετάσεις οδήγησης αυτοκινήτου για την απόκτηση άδειας οδήγησης ή πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας, εφόσον δεν χρησιμοποιούνται για επαγγελματικές μεταφορές εμπορευμάτων ή επιβατών.
γ. Ειδικά οχήματα μεταφοράς χρημάτων ή /και τιμαλφών.
δ. Οχήματα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά ζωικών αποβλήτων ή σφαγίων που δεν προορίζονται για ανθρώπινη κατανάλωση.
ε. Οχήματα που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε οδούς εντός εγκαταστάσεων κεντρικών σταθμών, όπως είναι οι λιμένες, οι λιμένες για συνδυασμένες μεταφορές και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί.
στ. Λεωφορεία αυτοκίνητα Ιδιωτικής Χρήσης με 10 έως 17 θέσεις οι άδειες των οποίων έχουν εκδοθεί στο όνομα πολυτέκνων για τη μεταφορά αποκλειστικά και μόνο των ιδίων και μελών της οικογένειάς τους.