Αρχές Ιουλίου στο Βερολίνο, η ΜΑΝ έδωσε στον ειδικό Τύπο μία πρόγευση των όσων θα δούμε στην Έκθεση ΙΑΑ 2018 στο Αννόβερο της Γερμανίας. Νέα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων, τεχνολογικές καινοτομίες και αναβαθμίσεις, οι οποίες στοχεύουν στη διατήρηση της αξιοπιστίας και της αποδοτικότητας που, ανέκαθεν αποτελούσαν τα «βαριά χαρτιά» του κατασκευαστή, αλλά και στην εμπέδωση μίας εικόνας μοντέρνου προμηθευτή ψηφιακών λύσεων για τη Μεταφορά.

Ηλεκτρικά φορτηγά για (βαριές) διανομές, αναβαθμίσεις στη γραμμή μετάδοσης κίνησης, υπερπαραγωγή συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, τηλεματική τελευταίας γενιάς με απόλυτη συνδεσιμότητα, υπηρεσίες προληπτικής συντήρησης, νέες επιχειρηματικές μονάδες αποκλειστικά για καινοτομία και ψηφιακές λύσεις και πολλά ακόμη.

eTGM, ηλεκτρικός λέοντας

Οδηγήσαμε για μερικές εκατοντάδες μέτρα –καθώς είναι σε στάδιο πρωτοτύπου– το ΜΑΝ eTruck, ένα μονό, 26τονο 6x2 TGM που αποτελεί μέρος ενός στόλου εννέα οχημάτων που ξεκινούν δρομολόγια στην Αυστρία το προσεχές φθινόπωρο. Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες κάτω από την καμπίνα και στα πλαϊνά του πλαισίου, με την εκτιμώμενη αυτονομία να είναι γύρω στα 180 χιλιόμετρα.

Η ανάρτηση αποτελείται από φούσκες εμπρός-πίσω και κυρίαρχη εντύπωση από τη θέση οδήγησης είναι η έντονη, ασταμάτητη επιτάχυνση. Υπάρχει κεντρικά τοποθετημένος ηλεκτροκινητήρας, ισχύος 264 kWh ο οποίος μεταδίδει ροπή 3.100 Nm στους πίσω τροχούς χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων. Οι υπερκατασκευές που θα τοποθετηθούν στα εννέα οχήματα που θα κατευθυνθούν στην Αυστρία, περιλαμβάνουν θαλάμους, ψυγεία και απορριμματοφόρα. Αν όλα πάνε κατ’ ευχήν, το ηλεκτρικό TGM θα μπει σε μαζική παραγωγή το 2021.

Υπερπαραγωγή συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας

Ενδιαφέρουσα είναι η νέα stop-and-go λειτουργία του έξυπνου cruise control (ACC) η οποία είναι ιδανική σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος ή ιδανικά κίνησης σε πολύ χαμηλές ταχύτητες. Λειτουργεί σε όλο το φάσμα ταχύτητας κίνησης από τον κόφτη έως στάση.

Το σύστημα φροντίζει να τηρεί μόνο του την (επιλεγμένη από τον οδηγό) απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, να φρενάρει έως την ακινητοποίηση, και με την προϋπόθεση πως θα ξε- κινήσεις πάλι σε δύο δευτερόλεπτα, θα εκκινήσει και πάλι μόνο του αυτόματα. Αν η ακινησία διαρκεί περισσότερο, το σύστημα απελευθερώνει το σύστημα πέδησης και θα πρέπει να αγγίξεις το πεντάλ του γκαζιού, ή ένα πλήκτρο στο τιμόνι.

Δοκιμάσαμε το σύστημα stop-and-go στο πλαίσιο μιας συγκριτικής δοκιμής, σε πολύωρο μποτιλιάρισμα στην αούτομπαν, και διαπιστώσαμε ότι πραγματικά απαλάσσει τον οδηγό από το κουραστικό φρένο - γκάζι. Το φορτηγό εκκινεί με μοναδική ευκολία, και ήπια χωρίς αχρείαστες γκαζιές και σταματά και πάλι πολύ ήπια. Να σημειωθεί ότι, «διαβάζει» και ακίνητα εμπόδια, δεν είναι δηλαδή, απαραίτητο το εμπρός όχημα να είναι σε κίνηση. Οι αναγνώστες μας που έχουν οικειότητα με παρόμοια συστήματα, θα σκεφτούν πως, ουσιαστικά, μπορείς μέχρι και να σηκωθείς από το κάθισμα για να πάρεις κάτι π.χ., από τα εμπρός ντουλάπια αφού το φορτηγό κινείται ουσιαστικά αυτόνομα. Η ΜΑΝ αντιλαμβάνεται τον «πειρασμό» και δεν εγκρίνει τέτοιο βαθμό αυτονομίας, γι αυτό και υπάρχουν αισθητήρες στο έδρανο του καθίσματος, οπότε αν επιχειρήσεις να σηκωθείς, το σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα. Εκτός της λειτουργίας stop-and-go το ACC της ΜΑΝ μπορείς να το ενεργοποιήσεις σε ταχύτητες άνω των 15 χλμ./ώρα. Ακόμη πιο σημαντική είναι η νέα δυνατότητα να φρενάρει ομαλά το φορτηγό όταν πλησιάζει ακινητοποιημένο όχημα, μειώνοντας τις φθορές στο σύστημα πέδησης. Είναι εντυπωσιακό και σημαντικό από πλευράς χρηστικότητας, πόσο ομαλά επιταχύνει και επιβραδύνει το ΜΑΝ.

Τα Lane Guard Assist LGS και Emergency Brake Assist) (EBA 2) είναι στάνταρ εξοπλισμός, όπως απαιτείται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και συμπληρώνουν το πακέτο συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας. Ειδικά το EBA 2 υπερκαλύπτει ήδη την πιο αυστηρή νόρμα που θα τεθεί σε ισχύ από τον προσεχή Νοέμβριο. Το σύστημα τοποθετείται ως στάνταρ εξοπλισμός ήδη στα ανανεωμένα μοντέλα: MAN TGX και MAN TGS με κινητήρα Euro 6 D26, και αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 12+2. Η γκάμα θα επεκταθεί για να περιλάβει και συνδυασμούς με άλλους κινητήρες από τα μέσα του 2019 που λανσαρίστηκαν το 2017 και μόλις πρόσφατα ξεκίνησε η εμπορική τους διάθεση, με μόνη διαφορά ότι τώρα ο κατασκευαστής αφαίρεσε τη δυνατότητα κατ’ επιλογήν απενεργοποίησής του από τον οδηγό. Από τη στιγμή που οι αισθητήρες του EBA 2 είναι πολύ εξελιγμένοι και ξέρουν να «διαβάζουν» (από ραντάρ και κάμερες) ιδιαίτερα περίπλοκα σενάρια όπως πυκνή κυκλοφορία, με σταθερά εμπόδια και κινούμενα οχήματα μαζί, ενεργοποιούν φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης μόνο όταν είναι απολύτως αναγκαίο –άρα, δεν υπάρχουν περιττά, βίαια φρεναρίσματα.

Τέλος οι «τυφλές» γωνίες

Η ΜΑΝ δείχνει ιδιαίτερη ζέση στο να εξοπλίσει τα φορτηγά της με όλα τα τελευταίας γενιάς συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, αποτάσσοντας τον χαρακτήρα της συντηρητικής φίρμας. Ενδεικτική είναι η δυνατότητα παραγγελίας κάμερας για τη δεξιά πλευρά του φορτηγού, εκεί όπου η ορτότητα είναι περιορισμένη και η τυφλή γωνία πολύ μεγάλη. Στο μανουβράρισμα, στη διάρκεια αλλαγής λωρίδας, και κυρίως, σε αστικό περιβάλλον, ο οδηγός είναι ουσιαστικά αναγκασμένος να μαντέψει τι ακριβώς γίνεται, χωρίς επαρκή ορατότητα από τον εξωτερικό καθρέπτη οπίσθιας θέασης και αυτόν που βρίσκεται πάνω από το παράθυρο του συνοδηγού.

Το πρόβλημα λύνεται μόνο με τη βοήθεια κάμερας και η ΜΑΝ προσφέρει τη δική της με ευρυγώνιο φακό 150ο η οποία τοποθετείται στη δεξιά πλευρά της καμπίνας, κοντά στην οροφή. Ο οδηγός μπορεί να βλέπει ακριβώς τι συμβαίνει στη δεξιά πλευρά του οχήματος μέσω μόνιτορ το οποίο είναι τοποθετημένο σε ιδανική θέση, στη βάση της εμπρός δεξιά κολώνας. Η κάμερα ενεργοποιείται αυτόματα όταν χρησιμοποιείς το δεξί φλας ή όποτε θελήσει ο οδηγός, πατώντας ένα πλήκτρο. Είναι εύκολα κατανοητό ότι, ο οδηγός γλυτώνει από το άγχος –βλέπεις πλέον καθαρά ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές, πεζούς, αλλά και παρκαρισμένα οχήματα, χαμηλά τοιχία και πάει λέγοντας. Στην παραγγελία, ο πελάτης μπορεί αν θέλει, να παραλείψει το μόνιτορ, και η εικόνα από την κάμερα να προβάλλεται στην οθόνη του συστήματος πολυμέσων, δίπλα στο ταμπλό. Η συγκεκριμένη κάμερα, είναι άμεσα διαθέσιμη για παραγγελία, τόσο για καινούργια οχήματα, αλλά και ως ρετροφίτ.

Όπως όλοι οι κατασκευαστές βαρέων οχημάτων, η ΜΑΝ ποντάρει πολλά στην ψηφιοποίηση πολλών παραμέτρων της Μεταφοράς. Με τη δημιουργία ξεχωριστής μονάδας ονόματι ΜΑΝ DigitalServices, η ΜΑΝ προσφέρει ψηφιακές υπηρεσίες και εφαρμογές για τα οχήματά της, κάτι για το οποίο η βασισμένη σε αποθήκευση στο cloud ανοιχτή πλατφόρμα logistics «RIO» του κατασκευαστή, είναι ιδανική. Καθώς το RIO είναι ανοιχτό για συστήματα τηλεματικής όλων των κατασκευαστών, οι διαχειριστές στόλων εταιρειών με φορτηγά διαφόρων κατασκευαστών, μπορούν να τα δικτυώσουν όλα μαζί μέσω RIO. Ήδη από τον Αύγουστο του 2017, η κεντρική μονάδα (RIO Box) του συστήματος αποτελεί μέρος του βασικού εξοπλισμού όλων των Euro 6 ΜΑΝ που αφήνουν τη γραμμή παραγωγής. Το RIO Box λειτουργεί ως interface μεταξύ οχήματος και της πλατφόρμας RIO. Όλες οι καινοτομίες, κυρίως οι ψηφιακές υπηρεσίες, μπαίνουν πλέον κάτω από την εταιρική ομπρέλα του ΜΑΝ M-Pulse, που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για να στεγάσει τη νέα εταιρική φιλοσοφία.

Αναβαθμισμένο θα είναι από εδώ και στο εξής και το σύστημα εκπαίδευσης ΜΑΝ ProfiDrive οδηγών, με απόλυτα εξειδικευμένα σεμινάρια και πρακτική εξέσκηση, ανάλογα με τις απαιτήσεις των πελατών. Ο τόπος, η χρονική διάρκεια και ο προγραμματισμός, όλα είναι εφικτό να σχεδιαστούν κατά βούληση ενώ, προσαρμογές μπορούν να γίνουν και στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης –ασφαλής οδήγηση, ασφάλιση και πρόσδεση φορτίου, οικονομική οδήγηση, νέες τεχνολογίες, εκτός δρόμου τεχνικές οδήγησης κ.ά.

Platooning από τη ΜΑΝ: «Δικτυωμένα» φορτηγά σε δημόσιο δρόμο

Η πρώτη παγκοσμίως πρακτική χρήση δικτυωμένων φορτηγών σε κονβόι, έχει ξεκινήσει ήδη σε δοκιμαστική φάση στον αυτοκινητόδρομο A9 της Γερμανίας. Οι DB Schenker, MAN Truck & Bus και το πανεπιστήμιο εφαρμοσμένων επιστημών Fresenius συνεργάζονται σε κοινό project με δύο ψηφιακά δικτυωμένα φορτηγά σε πρακτική χρήση. Οι κανονικές διαδρομές δοκιμών των δικτυωμένων φορτηγών ξεκίνησαν τη Δευτέρα 25 Ιουνίου,κατά μήκος μιας διαδρομής 145 χιλιομέτρων. Οι δοκιμές θα διεξάγονται χωρίς φορτία μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Στη συνέχεια τα κονβόι θα είναι καθημερινά στο δρόμο, καλύπτοντας μέχρι τρία δρομολόγια ρουτίνας και φορτωμένα με μερικό φορτίο, για παράδειγμα, ποτών, χαρτικών προϊόντων ή εξαρτημάτων μηχανών. Στη διάρκεια της εκδήλωσης της ΜΑΝ είχαμε την ευκαιρία να συνοδηγήσουμε σε κλειστό περιβάλλον (πίστα αεροδρομίου) και με τα δύο οχήματα της «φάλαγγας». Τα συστήματα δουλεύουν υποδειγματικά και το ψηφιακό «κοτσάρισμα» προπορευόμενου και δεύτερου οχήματος είναι εντυπωσιακό στη λειτουργία του. Έχουμε αναφέρει πολλές φορές τα πλεονεκτήματα του platooning κυρίως ως προς την αποδοτικότητα, καθώς με τα ηλεκτρονικά τα φορτηγά που ακολουθούν το πρώτο όχημα μπορούν να μένουν πολύ κοντά, στα 10 μέτρα λ.χ., και να εκμεταλλεύονται καλύτερα την προστασία από τις αεροδυναμικές αντιστάσεις.

Επί του παρόντος, όλες οι παράμετροι και νομοθετικές ρυθμίσεις για τη χρήση platooning σε δημόσιους δρόμους τελούν υπό διαμόρφωση: νομοθετικά δεν έχει αποφασιστεί η απόσταση μεταξύ των οχημάτων ενώ, αν και τα οχήματα διαθέτουν σύστημα αυτόματης συγκράτησης στη λωρίδα, απαγορεύεται να πάρει ο οδηγός τα χέρια του από το τιμόνι. Προφανώς τα ΜΑΝ της παρουσίασης διαθέτουν ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης για να μπορεί να δουλέψει το σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα, κάτι που σημαίνει πως αργά ή γρήγορα θα δούμε και το συγκεκριμένο σύστημα διεύθυνσης στα οχήματα παραγωγής.

Νέος κινητήρας και αλλαγές στη γραμμή μετάδοσης κίνησης

Παρά την υπερπαραγωγή που παρουσιάστηκε στο Βερολίνο, η ΜΑΝ φυλάσσει τα καλύτερα για την ΙΑΑ 2018. Σημαντικότερη είδηση, ο νέος κινητήρας D15 των εννέα λίτρων (9.037 κ.εκ. για την ακρίβεια), ο οποίος θα αντικαταστήσει τον D20 θα κάνει εκεί την παγκόσμια πρεμιέρα του σε φορτηγό –είναι ήδη διαθέσιμος σε λεωφορεία του γκρουπ– ενώ έχει αναπτυχθεί έντονη φημολογία για σημαντικές εκπλήξεις σε τμήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης.

 Ο D15 (D1556 LOH πλήρης ονομασία) σύμφωνα μετον κατασκευαστή με χωρητικότητα 9 λίτρα είναι ιδανικός για το εύρος ισχύος από 300 έως 400 hp και στέλνει στις καλένδες τον D20 των 10,5 λίτρων. Ο D15 υπερκαλύπτει ήδη τη νόρμα Euro 6d και, μεταξύ άλλων, είναι πιο ελαφρύς από τον προκάτοχο, μικρότερων διαστάσεων και αναμένεται να είναι και αρκετά πιο αποδοτικός. Είναι τεχνολογίας «μόνο SCR» δεν έχει δηλαδή, σύστημα ανακυκλοφορίας των καυσαερίων στην εξαγωγή και σύμφωνα με τον κατασκευαστή καταναλώνει λιγότερο καύσιμο, εκπέμπει λιγότερους ρύπους και έχει εξαιρετική θερμοδυναμική συμπεριφορά στις κρύες εκκινήσεις. Αποδίδει τη μέγιστη ροπή σε χαμηλές στροφές (900 σ.α.λ.) και κρίνοντας από τα όσα γνωρίζουμε για την πιο ισχυρή μέχρι στιγμής έκδοση (360 hp, 1.600 Nm) οι επόμενες, με περισσότερα hp, αναμένονται με ενδιαφέρον.

Πρεμιέρα στην ΙΑΑ σε εφαρμογή βυτίου/σιλό

n Απεμπλεκόμενο retarder R4100D μέγιστης ροπής 4100 Nm και ισχύος πέδησης 500 kW καλύτερης απόδοσης, για μεταφορά μεγάλων αποστάσεων. Σε παραγωγή από το Μάρτιο 2018 για οχήματα με κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 12+2.

n Νέοι δυναμολήπτες (ΡΤΟ) αυξημένης απόδοσης, έναρξη παραγωγής το 2019 για όλους τους τράκτορες με κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 12+2.

n Νέο λογισμικό αλλαγής σχέσεων για οχήματα με κινητήρες D26 Euro 6c και κιβώτιο ταχυτήτων MAN TipMatic 12+2. Βελτιωμένη συμπεριφορά στο μανουβράρισμα, λιγότερες άσκοπες αλλαγές στο δρομολόγιο, στροφάρισμα σε χαμηλότερες σ.α.λ. και πολλά ακόμη οφέλη. Διαθέσιμο για retrofit άμεσα και για νέες παραγγελίες από το εργοστάσιο, το φθινόπωρο 2018.

n Νέα γενιά TipMatic 12 για όλες τις αγορές με προδιαγραφές κατώτερες του Euro 6.

n Άμεση διαθεσιμότητα του HydroDrive για τα νέα TipMatic και λανσάρισμα HydroDrive για 4αξονα οχήματα.

n Νέο κιβώτιο ταχυτήτων ΜΑΝ TipMatic για TGL/TGM με 6 και 12 σχέσεις, με Idle Speed Driving, Efficient Roll και Speed Shifting.