Πώς θα είναι τα φορτηγά του μέλλοντος; Μετά το πετρέλαιο τι θα ακολουθήσει; Πόσο πρέπει να μειωθούν οι ρύποι; Πόση οικονομία εξασφαλίζουν οι πετρελαιοκινητήρες της Mercedes-Benz; Είναι μερικά από τα βασικά ερωτήματα στα οποία καταγράφουμε τις απαντήσεις των ειδικών.

Υπηρεσία Fleetboard και Mercedes-Benz Uptime. Κέρδος σε χρόνο και χρήμα

Στο προσεχές μέλλον έννοιες όπως η ψηφιοποίηση, το διαδίκτυο των συσκευών ή η τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσουν το βασικό πυλώνα του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics. Η δυνατότητα διασύνδεσης των φάσεων της μεταφοράς θα δίνει την ευκαιρία στους εμπλεκόμενους να έχουν άμεση ενημέρωση σχετικά με τα εμπορεύματα, από τη στιγμή που θα φορτωθούν μέχρι που θα φτάσουν στον τελικό παραλήπτη. Αυτό σημαίνει εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος χάρη στον έγκαιρο προγραμματισμό και τη δυνατότητα ελέγχου. Άλλωστε με την υπηρεσία Fleetboard η οποία είναι διαθέσιμη στα φορτηγά της Mercedes-Benz από το 2013, με περισσότερους από 400 αισθητήρες και με λογισμικό με άνω των 100 εκ. γραμμών ψηφιακού κώδικα, επιτυγχάνεται η διαχείριση οχήματος και μεταφορών μειώνοντας το κόστος καυσίμων και τη φθορά εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερη διαθεσιμότητα του οχήματος.

Επιπρόσθετα, με την υπηρεσία Mercedes-Benz Uptime, ελέγχονται συνεχώς όλα τα επιμέρους συστήματα του φορτηγού σε πραγματικό χρόνο, και στην περίπτωση που ανιχνευθεί κάποιο πρόβλημα ενημερώνεται άμεσα ο ιδιοκτήτης για να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες. Το σύστημα ενημερώνεται αν το συνερ- γείο έχει διαθέσιμα ανταλλακτικά, καθώς και τη διαθεσιμότητα των κατάλληλων τεχνικών, έτσι ώστε να κλειστεί το ραντεβού και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις, μειώνοντας κατά συνέπεια τα λειτουργικά κόστη.

Η μετά το πετρέλαιο εποχή

Μέχρι το 2030 επιβάλλεται να μειωθούν οι εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% σε σχέση με το 2005 που σημαίνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία οφείλει να επενδύσει ακόμη σημαντικά κεφάλαια για το σκοπό αυτό. Η Mercedes-Benz Trucks έχει αρκετές εναλλακτικές προτάσεις εξελίσσοντας διαρκώς οχήματα με χαμηλές ή και μηδενικές εκπομπές ρύπων. Μεγαλύτερη βαρύτητα βέβαια δίνει στα ηλεκτροκίνητα οχήματα ακόμη και για τις βαριές αστικές διανομές προϊόντων. Ένα από τα πλεονεκτήματα αυτών είναι ότι η ανάκτηση ενέργειας για τα συστήματα μπαταρίας επιτυγχάνεται με το φρενάρισμα, αυξάνοντας έτσι την αυτονομία του. Πρόσφατα η εταιρεία παρουσίασε το ηλεκτρικό Actros με δυο μπαταρίες ιόντων λιθίου που προσφέρουν αυτονομία 200 χιλιομέτρων, με μικτό βάρος 18 και 25 τόνους.

Επιπρόσθετα, η εταιρεία αναπτύσσει και εξελίσσει τη χρήση του φυσικού αερίου το οποίο είναι πιο καθαρό από το πετρέλαιο και απαιτεί λιγότερο πολύπλοκο σύστημα διαχείρισης των καυσαερίων. Να υπενθυμίσουμε ότι η Mercedes-Benz Trucks προσφέρει και εκδόσεις με φυσικό αέριο από το 2014 για το μοντέλο Atego.

Παράλληλα, σημαντικά ποσά έρευνας δαπανώνται για τις κυψέλες καυσίμου που βασίζονται στη χρήση υδρογόνου για την παραγωγή ενέργειας που θα χρησιμοποιείται σε ηλεκτροκίνητα φορτηγά. Παρέχουν 55% καλύτερη απόδοση σε σχέση με τις αντίστοιχες πετρελαιοκίνητες εκδόσεις και αυτό που απομένει για την περαιτέρω εξάπλωσή τους είναι η δημιουργία περισσότερων δικτύων ανεφοδιασμού με υδρογόνο. Σήμερα στη Γερμανία λειτουργούν 45 σταθμοί ανεφοδιασμού οι οποίοι το 2023, με βάση το σχετικό προγραμματισμό, θα ανέρχονται σε 400 καλύπτοντας ένα μεγάλος μέρος του οδικού δικτύου.

Νέες και πιο εργονομικές καμπίνες

Καθώς οι νέες αυστηρές απαιτήσεις της αυτοματοποιημένης οδήγησης, της συνδεσιμότητας και των περιβαλλοντικών κανονισμών αυξάνονται, υποχρεώνουν τους σχεδιαστές να προχωρήσουν σε πλήρη τροποποίηση της εξωτερικής και εσωτερικής όψης των φορτηγών, πάντα λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι ο οδηγός περνάει τις περισσότερες ώρες της ημέρας του στην καμπίνα του φορτηγού παραμένοντας σε διαρκή επαφή με αυτήν. Βλέποντας, λοιπόν, το εσωτερικό της καμπίνας του Future Truck θεωρούμε ότι δείχνει το μέλλον στη σχεδίαση των καινούργιων μοντέλων της εταιρείας και αναφερόμαστε φυσικά στο νέο Actros το οποίο είναι προ των πυλών.

Η οθόνη ένδειξης κλιματισμού και πολυμέσων ανασχεδιάζεται για άμεση εξοικείωση. Το ίδιο και τα συστήματα ψυχαγωγίας, που κινούνται σχεδιαστικά στην οικεία στους οδηγούς λογική των tablet και των smartphone. Αλλά και η ίδια η καμπίνα ανασχεδιάζεται από την αρχή, με κύριο μέλημα την αυξημένη αποδοτικότητα του οδηγού. Επιπλέον, ένα σημαντικό στοιχείο σύμφωνα με τους υπεύθυνους της Mercedes-Benz Trucks είναι ότι στα επόμενα χρόνια πρόκειται να επιτραπεί η αύξηση των διαστάσεων της καμπίνας με πολλαπλά οφέλη για τον οδηγό. Από τη μια θα βελτιωθούν σημαντικά οι παρεχόμενες ανέσεις στο εσωτερικό και από την άλλη στην εξωτερική σχεδίαση θα γίνουν κάποιες αλλαγές ώστε να βελτιωθεί η αεροδυναμική του οχήματος.

Υποχρεωτική μείωση ρύπων

Με βασικό επιχείρημα ότι τα βαρέα επαγγελματικά ευθύνονται για το 25% των ρύπων που προκαλούνται από την οδική κυκλοφορία, το πλαίσιο για τη μείωση των ρύπων τα επόμενα χρόνια πρόκειται να γίνει ακόμη πιο αυστηρό, με σημαντικές απαιτήσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η σημαντικότερη όλων είναι η εφαρμογή του λογισμικού VECTO (Vehicle Energy Consumption Tool) από το 2019, το οποίο αναπτύχθηκε από την ευρωπαϊκή επιτροπή και αφορά τις εκπομπές ρύπων και τη μέση κατανάλωση κάθε νέου φορτηγού. Βέβαια όλα αυτά τα χρόνια οι κατασκευαστές έχουν επιδείξει εντυπωσιακά επιτεύγματα στον τομέα της μείωσης των εκπομπών ρύπων, καθώς από το 1993 που τέθηκε σε ισχύ το Euro 1 έως και το Νοέμβριο του 2013 μειώθηκαν κατά 95% τα οξείδια του αζώτου.

Πρωτοπορίες στα συστήματα ασφαλείας

Οι υπεύθυνοι της Mercedes-Benz Trucks τόνισαν ότι βασικός στόχος της Ε.Ε σχετικά με την οδική ασφάλεια είναι οι σχεδόν μηδενικοί θάνατοι μέχρι το 2050. Γι’ αυτό το λόγο όλα αυτά τα χρόνια ο τομέας ανάπτυξης και εξέλιξης της γερμανικής εταιρείας πρωτοπορεί στα συστήματα ασφαλείας, μερικά από τα οποία έχουν γίνει πλέον υποχρεωτικά σε όλα τα επαγγελματικά οχήματα. Πριν από δέκα χρόνια η Mercedes παρουσίασε το Active Brake Assist και εν συνεχεία το Lane Keeping Assist. Επίσης, το 2016 τοποθέτησε στα φορτηγά της το Active Brake Assist 4ης γενιάς το οποίο ανιχνεύει και την κίνηση των πεζών.

Σημαντική στο θέμα της ασφάλειας είναι και η χρήση του συστήματος Sideguard Assist, το οποίο προστατεύει αποτελεσματικά τους πεζούς και τους ποδηλάτες, όταν στρίβει το φορτηγό, προειδοποιώντας τον οδηγό για ενδεχόμενη σύγκρουση. Επίσης, ένα αξιοσημείωτο στοιχείο είναι ότι το 13% περίπου των επαγγελματιών οδηγών εμφανίζει χρόνια προβλήματα άγχους λόγω των δυσμενών κυκλοφοριακών συνθηκών που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Για να βοηθήσει προς τη μείωση του βαθμού αυτού η Mercedes-Benz Trucks εξελίσσει διάφορα συστήματα, όπως το Proximity Control Assist με λειτουργία stop and go, που σταματά και ξεκινά αυτόματα το φορτηγό π.χ. σε ένα μποτιλιάρισμα.

Η μετάβαση στην εποχή των αυτόνομων φορτηγών

Η αυτοματοποιημένη οδήγηση των φορτηγών παρέχει περισσότερες επιλογές ασφαλείας, επιτρέπει τη βέλτιστη εκμετάλλευση του οδικού δικτύου και κάνει τη ζωή του οδηγού πιο εύκολη, μειώνοντας παράλληλα το φόρτο εργασίας, σύμφωνα με πρόσφατες δοκιμές. Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας συμφώνησε σε ένα σύστημα πέντε επιπέδων που σχεδιάστηκε από τον οργανισμό SAE International και υπόσχεται πως μελλοντικά θα οδηγήσουν στην πλήρη αυτονόμηση της κίνησης των οχημάτων. Στο πρώτο επίπεδο είναι η υποβοηθούμενη οδήγηση. Είναι λίγο πολύ η σημερινή κατάσταση στα φορτηγά όπου ο οδηγός χρησιμοποιεί διάφορα τεχνολογικά βοηθήματα, όπως το cruise control. Με αυτό διατηρεί σταθερή την ταχύτητα του φορτηγού και το μόνο που έχει να κάνει είναι να κρατάει το τιμόνι, χωρίς να πατάει το πεντάλ του γκαζιού.

Στο δεύτερο επίπεδο είναι η ημιαυτόματη οδήγηση όπου για παράδειγμα στον αυτοκινητόδρομο, το φορτηγό θα μπορεί να κινείται διατηρώντας την πορεία, την ταχύτητα και την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα εντελώς αυτόνομα. Βέβαια απαιτείται η συνεχής παρουσία και παρακολούθηση από τον οδηγό.

Το τρίτο επίπεδο αφορά την αυτοματοποιημένη οδήγηση όπου τα συστήματα του φορτηγού μπορούν να αναλάβουν πλήρως τον έλεγχο της κίνησης του οχήματος. Ο οδηγός λαμβάνει ειδοποιήσεις αν πρέπει να αναλάβει εκ νέου τον έλεγχο του τιμονιού. Στο τέταρτο επίπεδο και στην πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση το φορτηγό κινείται αυτόνομα στο εθνικό δίκτυο αλλά και εντός της πόλης. Παράλληλα ο οδηγός μπορεί να επικεντρωθεί σε άλλες δραστηριότητες όσο βρίσκεται στο φορτηγό.

Στο πέμπτο επίπεδο είναι τα εντελώς αυτόνομα φορτηγά όπου δεν απαιτείται η παρουσία του οδηγού, άρα και η ύπαρξη του τιμονιού.

Βελτιώνοντας τους πετρελαιοκινητήρες

Αναμφίβολα για πολλά χρόνια ακόμη το πετρέλαιο και οι κινητήρες εσωτερικής καύσης πρόκειται να πρωταγωνιστούν στα φορτηγά μακρινών αποστάσεων, οπότε η Mercedes-Benz αναζητά περαιτέρω τεχνολογικές λύσεις για τη βελτίωση της αποδοτικότητάς του και κατ' επέκταση της μείωσης της κατανάλωσης. Γι αυτό το λόγο η εταιρεία πραγματοποιεί συνεχείς δοκιμές εξέλιξης στα οχήματά της, τόσο σε πραγματικές συνθήκες όσο και σε εργαστηριακό περιβάλλον.

Να αναφέρουμε πως στο σημερινό Actros έχουν γίνει πάνω από 20 εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών στο δρόμο αλλά και σε εργαστήρια.

Οι συνεχείς μετρήσεις και βελτιώσεις έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης για την οποία οι υπεύθυνοι της εταιρείας μας έδωσαν το εξής παράδειγμα. Αν ένα φορτηγό κάνει 120.000 χιλιόμετρα το χρόνο, με τη μέση τιμή του πετρελαίου στα 1,20 ευρώ και η μέση κατανάλωση στα 30λτ/100 χλμ., με μείωση κατά 3% στη μέση κατανάλωση, τότε το άμεσο κέρδος είναι 1.290 ευρώ από τα καύσιμα ενός μόνο οχήματος. Αν ο στόλος της είναι 100 οχήματα, κάτι συνηθισμένο για τα κράτη της δυτικής Ευρώπης, τότε με την εξοικονόμηση από τα καύσιμα μπορεί να αποπληρώσει ένα από αυτά.

Στο δια ταύτα, η Mercedes-Benz Trucks προετοιμάζεται κατάλληλα για το μέλλον της μεταφοράς και της αυτοκίνησης σε όλους τους κρίσιμους τομείς, από τα εναλλακτικά καύσιμα μέχρι τις αλλαγές στην καμπίνα, έτσι ώστε να συνεχίσει να κατέχει ηγετική θέση στον παγκόσμιο χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύντομα, με την έλευση του νέου Actros, θα γνωρίσουμε ένα φορτηγό με πολλές καινοτομίες και τεχνολογίες που στα επόμενα χρόνια θα είναι υποχρεωτικές σε όλα τα επαγγελματικά οχήματα.