Οι λεωφορειούχοι και επαγγελματίες της οδικής μεταφοράς επιβατών που επισκέφτηκαν την ΙΑΑ 2018 πρέπει να έφυγαν με ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μία είδαν κάμποσες πρεμιέρες με πολλά φαντεζί μοντέλα στους αχανείς εκθεσιακούς χώρους των Daimler, Traton (πάλαι ποτέ Volkswagen Truck & Bus), Volvo, Iveco, κι από την άλλη, στο Hall 11 όπου παραδοσιακά είναι μαζεμένοι οι υπόλοιποι κατασκευαστές λεωφορείων, πέρα από λίγους γνωστούς εκθέτες, πιο αισθητές ήταν οι απουσίες –Solaris, Van Hool έφυγαν για άλλες πολιτείες (Βερολίνο, Έκθεση Innotrans).

Το ίδιο σκέφτονται να πράξουν κι άλλοι κατασκευαστές, και γενικά, το λεωφορείο ήταν ως κατηγορία, στη σκιά φορτηγών και LCV, κάτι που προκάλεσε εύλογα ερωτήματα για το τι θα συμβεί στις επόμενες εκθέσεις. Έστω κι έτσι, το θέαμα ήταν χορταστικό, καθώς οι πρεμιέρες για το κοινό ήταν κάμποσες.

MAN, Neoplan

Υπό την σκέπη της νέας επιχειρηματικής μονάδας «Traton» που περιλαμβάνει –μεταξύ πολλών άλλων- τα φορτηγά και λεωφορεία των MAN, Scania και γενικά όλα τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα του γκρουπ Volkswagen, και σε κοινό εκθεσιακό χώρο, είδαμε κάποια από τα πιο εντυπωσιακά λεωφορεία της έκθεσης. Σε παγκόσμια πρεμιέρα, για κοινό και δημοσιογράφους, το ηλεκτρικό ΜΑΝ Lion’s City E, το 100% ηλεκτρικό αστικό του κατασκευαστή. Η ΜΑΝ, αν και άργησε κάπως να υιοθετήσει την ηλεκτροκίνηση, όπως άλλωστε και η Mercedes, τα έδωσε «όλα» με ένα αστικό, το οποίο πέρα από τον εντυπωσιακό σχεδιασμό, έκλεψε τις εντυπώσεις με την πανίσχυρη γραμμή μετάδοσης κί-

νησης. Έως και 270 kW για το 12μετρο, και έως 270 χιλιόμετρα αυτονομία, το τοποθετούν ευθέως στην κορυφή της κατηγορίας. Από εκεί και πέρα, είδαμε τον ολοκαίνουργιο E18 κινητήρα φυσικού αερίου, ο οποίος μπορεί να συνδυαστεί και με το υβριδικό MAN Efficient Hybrid, το φοβερό πούλμαν MAN Lion’s Coach L με κινητήρα MAN D2676 LOH σε νέα πανίσχυρη έκδοση με 470 hp, και για πρώτη φορά, το ΜΑΝ TGE ως minibus.

Χαμός επικράτησε και στο περίπτερο της Neoplan,όπου πέρα από τα επιβλητικά Skyliner και Cityliner με κάμερες αντί για καθρέφτες και συβαριτικό εξοπλισμό, πόλος έλξης ήταν το Tourliner C. Οι εποχές που το Tourliner ήταν το εισαγωγικό μοντέλο στη γκάμα της Neoplan ανήκουν στο παρελθόν. Η τοποθέτηση κινητήρα 470 hp και γραμμή μετάδοσης κίνησης ίδιας με τα υπόλοιπα πούλμαν συν τη διαθεσιμότητα του συνόλου σχεδόν των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Daimler Buses

Μιλώντας για πρεμιέρες στο κοινό, η πιο χαρακτηριστική ήταν αυτή του Mercedes Tourismo RHD –το οποίο έχουμε ήδη δοκιμάσει- του κορυφαίου υπερυψωμένου πούλμαν με το αστέρι στη μάσκα που μπορεί να αγοράσει κάποιος αυτή τη στιγμή. Η διάθεσή του ξεκινά με τέσσερις εκδόσεις σε τρία μήκη αμαξώματος, από 12,3 έως 14 μέτρα, με δύο ή τρεις άξονες, και με την πρωτότυπη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο κόκπιτ: «Cockpit Basic Plus» και «Cockpit Comfort Plus». Κινητήρας ο εξακύλινδρος σε σειρά ΟΜ 470, χωρητικότητας 10,7 λίτρων, ο οποίος διατίθεται και σε μία νέα έκδοση ισχύος με 456 hp. Περίοπτη θέση στον τεράστιο χώρο της Daimler είχαν το ηλεκτρικό eCitaro, και φυσικά, το «Λεωφορείο της Χρονιάς 2019» Citaro Hybrid, καθώς και το ολοκαίνουργιο Sprinter City 75. Η Setra έδειξε τη ναυαρχίδα των υπερπολυτελών πούλμαν της, το επιβλητικό διώροφο S 531 DT, και μοντέλα από το σύνολο της γκάμας της. Όλα τα πούλμαν των Mercedes και Setra τέλος, θα διαθέτουν ως τμήμα του στάνταρ εξοπλισμού, το ΑΒΑ 4, το πιο προηγμένο σύστημα αυτόματης πέδησης της παγκόσμιας αγοράς.

Iveco Bus

Η Iveco στον εκθεσιακό της χώρο στο Αννόβερο, έδειξε αποκλειστικά οχήματα με εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης, και τα λεωφορεία του κατασκευαστή δεν αποτέλεσαν εξαίρεση. Από τα κεντρικά εκθέματα ήταν το ηλεκτρικό Heuliez Bus GX ELEC που είχαμε δοκιμάσει και στη διάρκεια του τεστ για το «Λεωφορείο της Χρονιάς», με ηλεκτρικά μέρη τελευταίας γενιάς, καθώς και το σύστημα φόρτισης της εταιρείας με την ονομασία CrealisIn-Motion-Charging, το οποίο χρησιμοποιεί μπαταρίες για την αποθήκευση της ενέργειας, και φορτίζεται ταυτόχρονα εν κινήσει από ηλεκτρικές γραμμές στην οροφή. Για περιαστική χρήση, το CNG είναι το καύσιμο επιλογής της Iveco Bus, με το Crossway Low Entry Natural Power να περιλαμβάνεται μεταξύ των λεωφορείων που είδαν οι επισκέπτες. Με ιδιαίτερα «προχωρημένο» σχεδιασμό, έχει τα ρεζερβουάρ για το φυσικό αέριο στην οροφή, και εκτιμώμενη αυτονομία γύρω στα 600 χιλιόμετρα. Στον ίδιο χώρο υπήρχε τέλος, και το 100% ηλεκτρικό Daily Electric Minibus.

Scania

Οι επισκέπτες στο περίπτερο των Σουηδών, είδαν από κοντά, σε παγκόσμια πρεμιέρα, το πρώτο πούλμαν παραγωγής με καύσιμο το LNG. Το Scania Interlink MD LNG, είναι ικανό να καλύψει αποστάσεις έως 1.300 χιλιόμετρα χωρίς στάση για ανεφοδιασμό. Το μήκους 13 μέτρων πούλμαν, διαθέτει θέσεις για 53+1+1 επιβάτες, με τα δοχεία καυσίμου να βρίσκονται στις μπαγκαζιέρες μεν, αλλά να είναι λογικών διαστάσεων. Ο κινητήρας είναι ο 9λιτρος, πεντακύλινδρος της Scania, σε έκδοση ισχύος 320 hp και το κιβώτιο ταχυτήτων το Scania Opticruise. Η Scania έδειξε αποκλειστικά λεωφορεία που κάνουν χρήση εναλλακτικών καυσίμων ή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως τα Scania Citywide LE Suburban hybrid και το Scania Interlink HD που μπορεί να κινείται με καύσιμο κατεργασμένα φυτικά έλαια (HVO). Στον ίδιο χώρο και το «φουλ» ηλεκτρικό Citywide Low Floor, το οποίο ήταν διαθέσιμο και για οδήγηση στους εξωτερικούς χώρους της ΙΑΑ 2018.

Volvo bus

Τονίζοντας ιδιαίτερα τις οικολογικές της τεχνολογίες η Volvo στην έκθεση ΙΑΑ παρουσίασε το ηλεκτρικό/υβριδικό της λεωφορείο το οποίο αποτελεί το μέλλον της αστικής μεταφοράς. Άλλωστε οι πωλήσεις των ηλεκτροκινούμενων λεωφορείων (πλήρως ηλεκτρικά ή υβριδικά) έχουν ξεπεράσει τις 4.000 μονάδες κάνοντας έτσι ένα σημαντικό βήμα για τη μείωση του θορύβου στο κέντρο των πόλεων καθώς και για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Το Volvo 7900 Electric Hybrid είναι αθόρυβο και προσφέρει σημαντικά χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας.

Η τεχνολογία που χρησιμοποιεί, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και το διοξείδιο του άνθρακα κατά 75% σε σύγκριση με ένα πετρελαιοκίνητο. Το αστικό προσφέρει μεγάλη ευελιξία στη λειτουργία, καθώς μπορεί να λειτουργήσει αμιγώς ως ηλεκτρικό λεωφορείο σε επιλεγμένες διαδρομές ενώ διαθέτει και ένα μικρό πετρελαιοκινητήρα. Η φόρτιση των μπαταριών διαρκεί 3-6 λεπτά και γίνεται μέσω δυο ραγών φόρτισης στην οροφή, τροφοδοτώντας τον ηλεκτρικό κινητήρα με ηλεκτρική ενέργεια. Φυσικά, η φόρτιση γίνεται και μέσω βύσματος CCS στα ντεπό. Οι σταθμοί φόρτισης χρησιμοποιούν το περιβάλλον OppCharge και σε αυτούς μπορούν να εξυπηρετηθούν και μοντέλα άλλων κατασκευαστών. Ο ηλεκτροκινητήρας Volvo I-SAM έχει ισχύ 150 kW και μέγιστη ροπή 1.200 Νm. Το μήκος του φτάνει τα 12 μέτρα, το ύψος τα 3.280 χιλιοστά, το πλάτος τα 2.550 χιλιοστά και μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 95 επιβάτες.

Από τα σημαντικότερα εκθέματα στο περίπτερο της Volvo ήταν το πολυτελές τουριστικό Volvo 9900 στο οποίο οι γραμμές των παραθύρων έχουν σχήμα «Ζ» και σε συνδυασμό με την αμφιθεατρική διαμόρφωση των καθισμάτων των επιβατών, συνθέτει τερικό κυριαρχεί η ποιότητα και οι ποικίλες επιλογές σε πολύχρωμες υφασμάτινες και δερμάτινες επενδύσεις. Οι μεταλλικές λεπτομέρειες, αναβαθμίζουν τη συνολική εικόνα της καμπίνας. Επιπλέον, στοιχεία όπως η προσεγμένη ηχομόνωση, τα εργονομικά καθίσματα των επιβατών και το προηγμένο σύστημα κλιματισμού, αυξάνουν την προσφερόμενη άνεση. Το Volvo 9900 διαθέτει όλα τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Ανάμεσα στα νέα χαρακτηριστικά είναι η ισχυρότερη προστασία κατά τη μετωπική πρόσκρουση και το σύστημα Driver Alert που παρακολουθεί τις κινήσεις του οχήματος και προειδοποιεί εάν ο οδηγός είναι κουρασμένος ή αφαιρείται η προσοχήτου από το δρόμο.

Isuzu

Για τη γνωστή στη χώρα μας εταιρεία, η μεγάλη είδηση ήταν η πρεμιέρα του 18μετρου (18,2 για την ακρίβεια) αρθρωτού αστικού λεωφορείου Citiport 18, που διαθέτει μεταφορική ικανότητα 159 επιβατών. Εξίσου ενδιαφέρον ήταν και το 12μετρο Citiport με κινητήρα 9 λίτρων, ισχύος 340 hp, το Τurquoise (γνωστό ως Polis στα μέρη μας) με σούπερ VIP διαμόρφωση 2+1 καθισμάτων, και το Novociti Life Premium. Το Visigo Hyper εκτέθηκε με κινητήρα 6,7 λίτρων της Cummins σε έκδοση ισχύος 320 hp. Απροσδόκητη εμφάνιση έκανε και το πρώτο 1005 ηλεκτρικό φορτηγό που κατασκευάζει η Isuzu, το NPR 10 EV.

Karsan

Ιδιαίτερη ζωντάνια στο περίπτερο της Karsan, με πρεμιέρες και αναβαθμισμένες εκδόσεις γνωστών μοντέλων. Ανάμεσά τους ξεχώριζε το «φουλ» ηλεκτρικό Atak Electric, προϊόν συνεργασίας μεταξύ του τμήματος R&D της Karsan και της BMW. Διαθέτει μοτέρ ισχύος 230 kW, 300 χιλιόμετρα αυτονομία και δυνατότητα φόρτισης σε 2,5 ώρες. Το ιδιαίτερο Jestronic, ένα λεωφορείο μινιατούρα, «φοράει» πλέον κινητήρα με ισχύ 170 hp, και διατίθεται και ως ηλεκτρικό.

Temsa

Η Temsa έχει επιστρέψει για τα καλά ανάμεσα στις κορυφαίες εταιρείες του χώρου, εξάγει λεωφορεία σε 66 αγορές, κι έδειξε το –έτοιμο για παραγωγή- πολύ εντυπωσιακό ηλεκτρικό Avenue Electron, με μπαταρίες από 240 έως 360 kWh. Τα MD 9 και Maraton εκτέθηκαν σε όμορφες διαμορφώσεις, με ποιότητα και διάκοσμο που είναι στα επίπεδα των κορυφαίων πούλμαν της αγοράς.