Στη μεταφορά container μέσω αυτόνομα κινούμενων φορτηγών, πειραματίζονται δύο από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης, αυτό του Ρότερνταμ και εκείνο του Αμβούργου (1ο και 3ο σε κίνηση λιμάνι αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2017), θέλοντας να καταστήσουν τα logistics πιο αποδοτικά και ασφαλή.

Σε ό,τι αφορά στο λιμάνι του Ρότερνταμ, οργανώθηκε πρόσφατα η εβδομάδα «Experience Week Connected Transport», κατά τη διάρκεια της οποίας πραγματοποιήθηκαν 250 δοκιμαστικές διαδρομές από κομβόι συνδεδεμένων φορτηγών, μια τεχνολογία που είναι γνωστή ως «platooning». Η ολλανδική πόλη είχε πραγματοποιήσει παρόμοιες δοκιμές και το 2016. Ωστόσο, τα φορτηγά τότε λειτουργούσαν χωρίς φορτίο, ενώ φέτος μετέφεραν οκτώ containers σε πραγματικές διαδρομές, οι οποίες διέσχιζαν τους άξονες Άμστερνταμ-Αμβέρσα και Ρότερνταμ-Ρουρ.

Αξίζει να σημειωθεί, πως στις διασταυρώσεις των διαδρομών τοποθετήθηκαν έξυπνα συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας (TCS), τα οποία ανιχνεύουν την κίνηση σε πρώιμο στάδιο και στη συνέχεια δίνουν το πράσινο φως στο κομβόι να προχωρήσει, παραχωρώντας του ακόμα και προτεραιότητα στην κυκλοφορία. Ο εν λόγω συνδυασμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας («έξυπνα» φανάρια) και των logistics δοκιμάστηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας του Ρότερνταμ.

Δοκιμές από τη ΜΑΝ στο Αμβούργο

Στο μεταξύ, δυόμισι χρόνια θα διαρκέσουν οι δοκιμές αυτόνομων φορτηγών «Hamburg TruckPilot», που θα πραγματοποιήσουν σε πραγματικές συνθήκες από κοινού οι εταιρείες MAN Truck & Bus και Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), στο πλαίσιο της συνεργασίας της Volkswagen AG και της πόλης του Αμβούργου. Ο στόχος της εταιρικής σχέσης μεταξύ της MAN και της HHLA είναι να αναλύσει και να επικυρώσει τις ακριβείς απαιτήσεις για τη μελλοντική ενσωμάτωση αυτόνομα κινούμενων φορτηγών στην πλήρως αυτόματη διαδικασία διαχείρισης container.

Αρχικά, το εγχείρημα προβλέπει δύο πρωτότυπα φορτηγά με τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης, τα οποία θα μπουν πλήρως αυτόνομα στη διασταύρωση Σόλταου του αυτοκινητόδρομου Α7. Στη συνέχεια θα εκτελούν αυτόνομη φορτοεκφόρτωση στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Altenwerder του Αμβούργου.

Το έργο χωρίζεται σε τρεις φάσεις. Κατά την προπαρασκευαστική φάση, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει και έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2018, θα καθοριστούν οι τεχνικές προϋποθέσεις.

Η φάση δοκιμών προγραμματίζεται να διαρκέσει από τον Ιανουάριο του 2019 μέχρι τον Ιούνιο του 2020. Σε αυτή την περίοδο θα πραγματοποιηθεί η τεχνική εξέλιξη του συστήματος από τη MAN, σύμφωνα με τις ειδικές απαιτήσεις που προσδιορίστηκαν στην προπαρασκευαστική φάση.

Οι δοκιμαστικές διαδρομές θα πραγματοποιηθούν από τον Ιούλιο έως το Δεκέμβριο του 2020, υιοθετώντας όλα τα πορίσματα των δύο πρώτων φάσεων. Ένας εκπαιδευμένος οδηγός ασφαλείας θα βρίσκεται πάντα μέσα στο όχημα, για την παρακολούθηση των αυτόνομων συστημάτων και προκειμένου να παρέμβει αν χρειαστεί.

Αξίζει να τονιστεί πως στο μέλλον, οι αυτοματοποιημένες λειτουργίες οδήγησης θα παρέχουν ανακούφιση και υποστήριξη στους οδηγούς φορτηγών. Για παράδειγμα, αν υποτεθεί ότι θα υπάρξει το νομικό πλαίσιο, ο οδηγός θα μπορούσε να επεξεργαστεί έγγραφα μεταφοράς εμπορευμάτων κατά τη διάρκεια αυτόνομων ταξιδιών ή απλώς να ξεκουραστεί.

Σε περίπτωση αυτόματης φορτοεκφόρτωσης, ο οδηγός μπορεί να αφήσει το όχημα και να χρησιμοποιήσει το χρόνο για τις νομίμως προβλεπόμενες περιόδους ανάπαυσης.