Τροχοί & TIR

Λάρισα-Χαλκίδα με Mercedes-Benz Actros 1858

Η Sarantis Trans από τη Λάρισα τα τελευταία χρόνια επενδύει σε νέας τεχνολογίας φορτηγά Mercedes-Benz Actros για την κάλυψη των μεταφορικών την αναγκών, αυξάνοντας σημαντικά το στόλο της. Ναυαρχίδα
από Παύλος Μαυρομύτης | Παρασκευή 01/03/2019 - 01:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το Actros εξοπλίζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο MercedesBenz Powershift 3 το οποίο επιτυγχάνει άριστες αλλαγές τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, με γνώμονα πάντα την οικονομία.
Το Actros εξοπλίζεται με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο MercedesBenz Powershift 3 το οποίο επιτυγχάνει άριστες αλλαγές τόσο από στάση όσο και εν κινήσει, με γνώμονα πάντα την οικονομία.

Η Sarantis Trans από τη Λάρισα τα τελευταία χρόνια επενδύει σε νέας τεχνολογίας φορτηγά Mercedes-Benz Actros για την κάλυψη των μεταφορικών την αναγκών, αυξάνοντας σημαντικά το στόλο της. Ναυαρχίδα της εταιρείας είναι το επετειακό μοντέλο, 20 χρόνια Actros, το 1858, το οποίο έλκει καινούριο τριαξονικό θάλαμο Krone.

Το δοκιμάζουμε στη διαδρομή Λάρισα-Χαλκίδα με 38,5 τόνους μικτό φορτίο, εξάγοντας τα δικά μας συμπεράσματα και απαντώντας παράλληλα σε βασικά ερωτήματα των αναγνωστών.

Ποια είναι η απόδοση του κινητήρα στις μεγαλύτερες ανηφόρες της διαδρομής (Βελεστίνο, Τραγάνα) και με τι ταχύτητα ανέβηκε; Πώς συμπεριφέρεται το αυτοματοποιημένο κιβώτιο Powershift 3, και το βασικότερο, τι κατανάλωση έφερε; Ακόμη, αξιολογούμε την άνεση και την εργονομία της καμπίνας καταγράφοντας παράλληλα την άποψη του οδηγού του. Επιπρόσθετα, απαντούμε σε ένα ακόμη ερώτημα, σχετικά με το όφελος του ιδιοκτήτη από ένα φορτηγό με ιπποδύναμη 580 ίππων, στην πιο συνηθισμένη γραμμή της εθνικής μεταφοράς.

Λάρισα-Χαλκίδα

Το δρομολόγιό μας ξεκίνησε από τις εγκαταστάσεις της Sarantis Trans στη Λάρισα, με το επικαθήμενο να είναι φορτωμένο με 33 ευρωπαλέτες με γαλακτοκομικά προϊόντα. Στα πρώτα θετικά στοιχεία που σημειώνουμε είναι η καλή ορατότητα που εξασφαλίζει η θέση οδήγησης, με την αριστερή και δεξιά κάθετη κολώνα να μην περιορίζουν το οπτικό πεδίο του οδηγού. Από το λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού εκκινεί το Actros, γυρίζοντάς το στη θέση D. Αντίστοιχα υπάρχει η θέση Ν για τη νεκρά και R για την όπισθεν.

Σε περίπτωση που ο οδηγός θέλει να χρησιμοποιήσει τη χειροκίνητη λειτουργία, απλά πιέζει προς τα μέσα το μοχλό. Ωστόσο, θεωρούμε περιττή τη χρήση της χειροκίνητης λειτουργίας στον αυτοκινητόδρομο, γιατί, όπως θα δούμε και στη συνέχεια το αυτοματοποιημένο κιβώτιο τα επιτυγχάνει όλα άψογα συνεισφέροντας στην οικονομία καυσίμου και σε πιο ξεκούραστο ταξίδι. Οι αλλαγές που κάνει το Powershift 3 τόσο στο ξεκίνημά του όσο και εν κινήσει είναι εξαιρετικές, και η παροχή ισχύος είναι συνεχόμενη, χωρίς να αφήνει τον κινητήρα να κρεμάσει.

Ξεκινώντας από στάση, σε ευθεία, το κιβώτιο επιλέγει τη 2η ή την 3η σχέση και αργότερα ανάλογα με την κλίση του οδοστρώματος και σε συνάρτηση με το μικτό βάρος, αλλάζει μια ή και δύο σχέσεις. Οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 1.450 σ.α.λ και ο δείκτης πέφτει ομαλά στις 900 σ.α.λ, καθώς ο κινητήρας είναι ιδιαίτερα χαμηλόροπος (πιάνει ροπή σε χαμηλές στροφές).

Στον αυτοκινητόδρομο, με 90 χλμ/ώρα, στις 1.180 σ.α.λ συνειδητοποιούμε την ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα. Πέρα από τη συνομιλία μας δεν ακούγονται ούτε εξωτερικοί ήχοι, ούτε αεροδυναμικοί, ούτε καν ο χαρακτηριστικός θόρυβος των ελαστικών. Σημαντικό για την ασφάλεια είναι το γεγονός ότι η καμπίνα δεν βιράρει, ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στην κατηφόρα της Πελασγίας, τόσο στις πρώτες στροφές όσο και στις τελευταίες, κινηθήκαμε με πολλά χιλιόμετρα και παρ' όλα αυτά δεν αισθανθήκαμε σε κανένα σημείο βιράρισμα ή αστάθεια του συρμού, ώστε να αναγκαστούμε να ελαττώσουμε ταχύτητα.

Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής είχαμε ενεργοποιημένο το σύστημα P.P.C (Predictive Powertrain Control) το οποίο συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της οικονομίας. Το σύστημα μέσω GPS ανιχνεύει την ακριβή θέση του οχήματος, γνωρίζοντας την τοπογραφία της διαδρομής, λαμβάνοντας υπόψη κάποιες παραμέτρους, όπως την προκαθορισμένη ταχύτητα, το βάρος του συρμού, τη ροπή του κινητήρα και τη σχέση στο κιβώτιο. Με αυτό τον τρόπο ελέγχει την ταχύτητα και παράλληλα επεμβαίνει στο κιβώτιο επιλέγοντας πάντα την κατάλληλη σχέση. Χρησιμοποιώντας επίσης την τεχνολογία EcoRoll επιτρέπει στο όχημα να ρολάρει στις κατηφόρες με νεκρά, όπως για παράδειγμα στο Μαρτίνο. Εάν η ταχύτητα μειωθεί, τότε, επιλέγει την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο για να ανακτήσει την ταχύτητα και όταν πάλι η ταχύτητα αυξηθεί, ενεργοποιεί αυτόματα το βοηθητικό σύστημα πέδησης.

Πώς κινήθηκε όμως το Actros στις ανηφόρες της διαδρομής; είναι το βασικό ερώτημα των αναγνωστών. Στην πρώτη ανηφόρα, του Βελεστίνου, ξεκινήσαμε να ανεβαίνουμε με τη 12η σχέση στο κιβώτιο και 90 χλμ/ώρα. Τη 12η την κράτησε μέχρι τις 1.180 σ.α.λ και τα 83 χλμ/ώρα και μετά κατέβασε σε 11η στις 1.540 σ.α.λ, με μια γρήγορη αλλαγή και συνεχόμενη παροχή ισχύος. Στο σύνολο σχεδόν της ανηφόρας το όχημα κινήθηκε με την 11η σχέση, με 80 χλμ/ώρα και τις στροφές του κινητήρα να είναι περίπου στις 1.470.

Όσον αφορά την ανηφόρα της Τραγάνας, όπου ξεκινήσαμε από στάση, το επικαθήμενο χρειάστηκε 4.43 λεπτά για να καλύψει την απόσταση μέχρι τη διασταύρωση για Θεολόγο/Μαλεσίνα. Ξεκίνησε με 2η σχέση στο κιβώτιο, εν συνεχεία ανέβασε 4η, την 6η και από την 7η μέχρι τη 12η, τις ανέβασε μία-μία τις σχέσεις. Πριν την παρκίδα που βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του δρόμου, είχε πιάσει κόφτη, με επιλεγμένη τη 12η σχέση την οποία κράτησε μέχρι λίγα μέτρα πριν την πρώτη δεξιά στροφή όπου κατέβασε σε 11η στις 1.500 σ.α.λ. Από το σημείο εκείνο μέχρι και το τελείωμα της ανηφόρας διατήρησε την 11η σχέση με την ταχύτητα να κυμαίνεται από τα 77 έως τα 81 χλμ/ώρα σε ένα εύρος στροφών κοντά στις 1.400 σ.α.λ. Αυτό που παρατηρήσαμε και στις δύο ανηφόρες είναι ότι το κιβώτιο δούλευε διαρκώς στην πράσινη ζώνη του στροφόμετρου και επιπλέον πως ο κινητήρας έχει όλα τα αποθέματα ροπής και ιπποδύναμης για να μην κρεμάσει.

Η γνώμη του οδηγού

Οδηγός του Actros είναι ο Βάγιος Γιδόπουλος από τα Τρίκαλα στα χέρια του οποίου η εταιρεία εμπιστεύτηκε το καινούργιο Actros 1858. Όπως μας τόνισε ο ίδιος έχει μείνει ευχαριστημένος από το αυτοκίνητο σε όλους τους τομείς, κυρίως στην απόδοση του κινητήρα, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι το αυτοκίνητο «έχει πολύ δυνατό περπάτημα στο δρόμο». Επίσης, ικανοποιημένος δηλώνει και από την κατανάλωση, προς έκπληξή του μάλιστα, παρατηρώντας ότι είναι αρκετά χαμηλότερη σε σχέση με τις αρχικές του προσδοκίες. Όσον αφορά το εσωτερικό της καμπίνας, θεωρεί ότι είναι άνετη και εργονομική για τον οδηγό της.

Κατανάλωση

Όπως αναφέραμε το Actros κινήθηκε με μικτό φορτίο 38,5 τόνους, καθαρό 20 τόνους, από τη Λάρισα μέχρι τη Χαλκίδα. Στη διαδρομή αυτή η μέση κατανάλωση ήταν 1 λίτρο/3 χιλιόμετρα, καταναλώνοντας συνολικά 115.7 λίτρα. Η μέση ωριαία ταχύτητα που κινηθήκαμε ήταν 61 χλμ/ώρα, η οποία μειώθηκε εξαιτίας της κίνησής μας στην π.ε.ο από Οινόη μέχρι Χαλκίδα, προσεγγίζοντας το σημείο ξεφορτώματος. Το νούμερο της μέσης κατα-νάλωσης αποτελεί το στοιχείο σύγκρισης με άλλα φορτηγά και με τις καταναλώσεις που ο κάθε ένας από εσάς γνωρίζει για το όχημά του.

Αστέρι στην εμφάνισή του

Αναμφίβολα το χρώμα της καμπίνας, μεταλλικό μαύρο ανθρακί, δεν περνάει από πουθενά απαρατήρητο. Σε συνδυασμό μάλιστα με τις χρωμιωμένες ρίγες της μάσκας, του γείσου και των καθρεφτών δημιουργούν ωραία αντίθεση. Επιπλέον, να αναφέρουμε ότι στην αριστερή πόρτα ξεχωρίζει το αυτοκόλλητο με το σήμα της εταιρείας, το αστέρι. Στο καθαρά πρακτικό κομμάτι, ο καθαρισμός του παρμπρίζ γίνεται εύκολα από τον οδηγό, ο οποίος χρησιμοποιεί το ένα ανοιχτό φαρδύ σκαλοπάτι και τα δύο πτυσσόμενα.

Καμπίνα L Big Space με μεγάλους χώρους

Ο πρώτος έλεγχός μας αφορά στην είσοδο στο Actros. Η ίση απόσταση μεταξύ των τεσσάρων σκαλοπατιών, με το πρώτο να βρίσκεται κοντά στο έδαφος, σε συνδυασμό με τις σωστά τοποθετημένες χειρολαβές, εξασφαλίζουν ευκολία κινήσεων. Το καλωσόρισμα στο εσωτερικό γίνεται από ένα μπλε φωτιζόμενο λογότυπο Actros δίπλα στο οποίο αναγράφεται η επετειακή φρά-ση « 20 years». Περνώντας στο εσωτερικό της καμπίνας από τα πρώτα πλεονεκτήματα που καταγράφουμε είναι το επίπεδο δάπεδο, οπότε, ο οδηγός κινείται άνετα. Επιπλέον, στο χώρο ανάμεσα στα δύο καθίσματα μπορεί να σηκωθεί όρθιος και να αλλάξει μπλούζα χωρίς να ακουμπήσουν τα χέρια του στην οροφή της καμπίνας. Όσον αφορά τους αποθηκευτικούς χώρους, τα δύο μεγάλα ντουλάπια κάτω από το κρεβάτι εξασφαλίζουν αρκετά λίτρα διαθέσιμου χώρου. Ακόμη, στα τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ χωρούν πολλά μικρότερα αντικείμενα.

Για την ανάπαυση του οδηγού και του συνοδηγού διατίθενται δύο κρεβάτια με ικανοποιητικές διαστάσεις και το βασικότερο με καλής ποιότητας –ανατομικό– στρώμα. Να τονίσουμε επίσης ότι οι εργοστασιακές κουρτίνες δεν αφήνουν να περάσει καθόλουφως στο εσωτερικό, όταν είναι τραβηγμένες. Ακόμη η διχρωμία στο ταμπλό, δημιουργεί ωραίο αισθητικό αποτέλεσμα ευχάριστο για τον οδηγό. Επιπλέον, στο πακέτο Comfort Pack Top περιλαμβάνεται δερμάτινο τιμόνι, ατμοσφαιρικός φωτισμός, αυτόματο σύστημα κλιματισμού, ηλεκτρική συρόμενη οροφή και ένα σύγχρονο ηχοσύστημα.

Γιατί 580;

Συμπερασματικά, το Actros 1858 θεωρούμε ότι τα καταφέρνει περίφημα σε δύο βασικούς τομείς. Ο πρώτος είναι η δυνατότητά του να κινεί το συρμό με φορτία τονάζ, με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα σε όλο το εθνικό δίκτυο, διατηρώντας την παράλληλα στις μεγάλες ανηφόρες της διαδρομής. Επιπλέον, το κιβώτιο κάνει μόνο μια αλλαγή, κατεβάζει σε 11η, με τον δείκτη του στροφόμετρου να βρίσκεται διαρκώς στην πράσινη-οικονομική-ζώνη. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα, συγκριτικά με ένα φορτηγό με ιπποδύναμη μικρότερη των 500 ίππων, το Actros 1858 κερδίζει χρονικά περισσότερα από είκοσιλεπτά, τα οποία είναι σημαντικά, ιδιαίτερα για τα φορτηγά-ψυγεία που μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι χάρη στα σύγχρονα συστήματα που διαθέτει, όπως το P.P.C καθώς και τον οικονομικό του κινητήρα, η κατανάλωσή του θεωρούμε ότι είναι απολύτως ικανοποιητική.

PreviousNext