Τροχοί & TIR

Ασταμάτητη η ΜΑΝ στα χωματουργικά

Η ΜΑΝ είναι παραδοσιακά από τους κύριους εκθέτες στην κατηγορία των οχημάτων στη μεγαλύτερη έκθεση του κλάδου κατασκευών και εργοταξιακών εφαρμογών του πλανήτη, τη γνωστή Bauma. Ειδικά φέτος όμως, δ
Παρασκευή 01/03/2019 - 01:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Ασταμάτητη η ΜΑΝ στα χωματουργικά
Ασταμάτητη η ΜΑΝ στα χωματουργικά

Η ΜΑΝ είναι παραδοσιακά από τους κύριους εκθέτες στην κατηγορία των οχημάτων στη μεγαλύτερη έκθεση του κλάδου κατασκευών και εργοταξιακών εφαρμογών του πλανήτη, τη γνωστή Bauma. Ειδικά φέτος όμως, δεν θα δείξει απλά κάποια χωματουργικά, αλλά σχεδόν πλήρη νέα γκάμα φορτηγών και τεχνολογιών. Και τα 11 εργοταξιακά οχήματα που θα έχουν την ευκαιρία να δουν οι επισκέπτες, φέρουν τόσες καινοτομίες που αποτελούν καινούργια γκάμα θα λέγαμε.

Νέος κινητήρας D15 για φορτηγά

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το λανσάρισμα του νέου 9λιτρου κινητήρα D15 σε φορτηγά –τον πρωτοείδαμε σε λεωφορεία του κατασκευαστή- ο οποίος αντικαθιστά από εδώ και στο εξής τον D20 στις σειρές TGS και TGX. Ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας αποδίδει μεγαλύτερη ισχύ, αρκείται σε λιγότερο καύσιμο και είναι αρκετά ελαφρύτερος από το μηχανικό σύνολο που αντικαθιστά, (ο D20 είναι 10,5 λίτρα). Ούτε λίγο, ούτε πολύ, ο D15 ζυγίζει 230 κιλά λιγότερο από το μηχανικό σύνολο που αντικαθιστά, κάτι που οδηγοί και ιδιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά π.χ., χύδην φορτίων, καυσίμων, ελαίων και τσιμέντου θα λάβουν σοβαρά υπόψη.

Ο D15 διαθέτει τρεις εκδόσεις ισχύος στα 330, 360 και 400 hp και τοποθετείται στο μέσο της γκάμας κινητήρων της ΜΑΝ: μεταξύ της ισχυρότερης εκδοχής του D08 (320 hp) και της «εισαγωγικής» έκδοσης του μεγαλύτερου D26 (στα 430 hp). Ο κυβισμός του είναι 9.037 κ.εκ., με διαδρομή x διάμετρο 145 και 115 χιλιοστά αντίστοιχα. Όσοι αναγνώστες ξέρουν καλά τις συνήθειες της ΜΑΝ, θα έχουν καταλάβει ήδη και πώς προκύπτει και η ονομασίατου κινητήρα. Όλοι οι κινητήρες της ΜΑΝ ονομάζονται σύμφωνα με τα δύο τελευταία ψηφία της διαμέτρου του κυλίνδρου, γι’ αυτό και το όνομα «D15». Ως προς τη μέγιστη ροπή, αυτή ανέρχεται στα 1.600 Nm για τον 330, και αυξάνεται κατά 100 Nm σε καθέναν από τους 360 και 400.

Η μέγιστη ισχύς πέδησης του μηχανόφρενου είναι 350 kW (με TurboEVBec). Το σύστημα ψεκασμού Common Rail λειτουργεί με πίεση έως 2500 bar, και σε συνδυασμό με την «έξυπνη» λειτουργία περιφερειακών όπως το δυναμό και το κομπρεσέρ αέρα, μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου.

Ο νέος κινητήρας είναι τεχνολογίας μόνο SCR, δεν υπάρχει δηλαδή, EGR. Από εδώ και στο εξής λοιπόν, η γκάμα κινητήρων των φορτηγών ΜΑΝ απαρτίζεται από τους D08, D15, D26 και D38. Στη διάρκεια του 2019 όλοι θα δεχθούν κάποιες μικρές βελτιώσεις προκειμένου να είναι συμβατοί με τις τελευταίες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές. Όλες οι εκδόσεις ισχύος του D26 θα «κερδίσουν» 10 hp επιπλέον και 100 Nm ροπής, και θα υπάρχουν επιλογές στα 430, 470 και 510 hp.

Συστήματα ασφαλείας για όλα τα φορτηγά ΜΑΝ

Η ΜΑΝ παρουσιάζεται ως ιδιαίτερα ενεργή τους τελευταίους μήνες στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας, υιοθετώντας τη μία τεχνολογία μετά την άλλη. Για να πάνε όλα αυτά στο επόμενο επίπεδο, και να ανοίξει ο δρόμος για δυνατότητες ημιαυτόνομης οδήγησης, το κύριο συστατικό που έλειπε είναι ένα ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης. Η ΜΑΝ το έχει πλέον έτοιμο, και το βάζει τους επόμενους μήνες στην παραγωγή, όχι μόνο στους μεγάλους τράκτορες, αλλά σε ολόκληρη τη γκάμα των TGM, TGS και TGX με τους νέους κινητήρες. Με την εύγλωττη ονομασία ComfortSteering προσφέρει σημαντική άνεση καθώς, διαθέτει μεταβλητή υποβοήθηση ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης και τις δυνάμεις που ασκούνται στο σύστημα διεύθυνσης.

Αποτελεί φυσικά, και την τεχνική βάση για το σύστημα της ενεργού συγκράτησης στη λωρίδα Lane ReturnAssist (LRA). Αν τα ηλεκτρονικά διαγνώσουν πως το όχημα φεύγει από τη λωρίδα του χωρίς ο οδηγός να κάνει τίποτα, άρα πιθανότατα νύσταξε ή έχει αλλού την προσοχή του, το LRA ενεργοποιείται αυτόματα και διορθώνει την ακούσια αλλαγή πορείας, συγκρατώντας το όχημα στη λωρίδα όπου κινείται. Το ComfortSteering χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρικό μοτεράκι το οποίο ενισχύει την κίνηση των χεριών του οδηγού στο τιμόνι, παρέχοντας επιπλέον δύναμη/ροπή στρέψης. Έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στο να μη χαθεί η ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης, και σκοπός είναι το τιμόνι να είναι πανάλαφρο στο μανουβράρισμα, και να βαραίνει προσφέροντας υψηλή κατευθυντικότητα στον αυτοκινητόδρομο χωρίς να είναι ασαφές στη θέση της ευθείας.

Η ΜΑΝ προσφέρει «έξυπνο» αυτόματο πιλότο (ACC) εδώ και χρόνια, ενώ πέρυσι προσέθεσε λειτουργία Stop & Go για τράκτορες με δύο άξονες. Το 2019 αυτή η λειτουργία θα διατίθεται σε περισσότερα φορτηγά σε συνδυασμό με αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων TipMatic12 –μέχρι τώρα ήταν διαθέσιμο μόνο σε συνδυασμό με TipMatic14. Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει το γεγονός ότι, η ΜΑΝ θα διαθέτει το σύστημα και σε αμιγώς χωματουργικά οχήματα από τις σειρές TGS και TGX.

Η λειτουργία Stop & Go του ACC αυξάνει το εύρος χρήσης του συστήματος εγγύτητας, καθώς πλέον λειτουργεί από τα 0 χλμ./ ώρα έως την τελική ταχύτητα του οχήματος, και αυξάνει σημαντικά την άνεση του οδηγού. Το σημαντικό στοιχείο άνεσης του Stop & Go είναι πως λειτουργεί σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης «σταμάτα-ξεκίνα». Όπως έχουμε παρουσιάσει και σε πρόσφατη δοκιμή, το νέο σύστημα λειτουργεί πλέον και κάτω από τα 25 χλμ.ώρα, διατηρώντας σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, φρενάροντας και επιταχύνοντας μόνο του, χωρίς ο οδηγός να κάνει το παραμικρό. Αν το προπορευόμενο όχημα σταματήσει, το ίδιο θα πράξει και το ΜΑΝ, κι εφόσον ξεκινήσει εντός δύο δευτερολέπτων, το Stop & Go θα ακολουθήσει αυτόματα. Αν η στάση διαρκέσει περισσότερο, ο οδηγός για να εκκινήσει και πάλι, είτε πατάει το πεντάλ του γκαζιού, ή ένα πλήκτρο στο τιμόνι.

Περιφερειακή όραση

Η ΜΑΝ θα δείξει στην έκθεση Bauma 2019 και το Video Manoeuvring System (VAS). Πρόκειται για ένα σύστημα θέασης τυφλής γωνίας το οποίο καλύπτει σχεδόν όλο το οπτικό πεδίο που ξεφεύγει από τους εξωτερικούς καθρέπτες στην εμπρός (και πλάι) δεξιά πλευρά του φορτηγού. Έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να λειτουργεί αποτελεσματικά κυρίως κατά τη διάρκεια του μανουβραρίσματος και στροφών με χαμηλές ταχύτητες κίνησης. Το σύστημα συνδυάζει την εικόνα από κάμερα που προβάλλεται σε ένα μικρό μόνιτορ που έχει τοποθετηθεί στη δεξιά εμπρός κολώνα (ή στο ψηφιακό τμήμα του πίνακα οργάνων) με τους καθρέπτες για να έχει ο οδηγός πλήρη εποπτεία του εξωτερικού περιβάλλοντος. Η κάμερα που τοποθετεί η ΜΑΝ διαθέτει ευρυγώνιο φακό, και μπορεί να συνδυαστεί και με ultrasonic σένσορες οι οποίοι εκπέμπουν ηχητική και οπτική (με LED) προειδοποίηση στον οδηγό, όταν πλησιάζει σε αθέατο από αυτόν, εμπόδιο. Ο παραπάνω εξοπλισμός μπορεί να παραγγελθεί είτε απευθείας από το εργοστάσιο για νέο όχημα, ή και να τοποθετηθεί εκ των υστέρων.

Από εκεί και πέρα, η ΜΑΝ θα επεκτείνει τη σπέσιαλ σειρά οχημάτων «XLion» που είδαμε και παρουσιάσαμε στην έκθεση ΙΑΑ 2018 στα χωματουργικά φορτηγά (π.χ., 8x4 ανατροπές) με τον κινητήρα D15. Το TGS ειδικά, θα διατίθεται σε εκδόσεις ισχύος από 330 έως 510 hp (με τον καινούριο D26). Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι, όλα τα φορτηγά ΜΑΝ έρχονται πλέον με στάνταρ εξοπλισμό ένα πακέτο ψηφιακών υπηρεσιών, και προεγκατεστημένο όλο το απαραίτητο hardware για να επιλέξει ο ιδιοκτήτης και να ενεργοποιήσει μελλοντικά όποιες υπηρεσίες θελήσει. Το ΤΡΟΧΟΊ & TIR θα έχει πλήρες ρεπορτάζ από την έκθεση Bauma 2019, με αναλυτική παρουσίαση των καινοτομιών του κατασκευαστή.

PreviousNext