Σε μία σημαντική αναβάθμιση για την έκδοση Tourer του Vito και μικρές βελτιώσεις γα όλες τις υπόλοιπες του μεσαίου της van προχώρησε η Mercedes, με σημαντικές αναβαθμίσεις σε εξοπλισμό, αλλά κυρίως με τη διάθεση του υπερσύγχρονου τετρακύλινδρου πετρελαιοκινητήρα ΟΜ 654. Ο κινητήρας των 1.950 κ.εκ. αντικατέστησε σταδιακά από το 2016 όταν και λανσαρίστηκε, τον ΟΜ 651 των 2,1 λίτρων σε όλα τα επιβατικά οχήματα του κατασκευαστή. Πρεμιέρα έκανε στη λιμουζίνα EClass (Ε220d, άνοιξη του 2016), και θεωρείται ένα από τα πιο προηγμένα μηχανικά σύνολα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Είναι ο πρώτος αλουμινένιος τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας του κατασκευαστή, με μειωμένη κατανάλωση γύρω στο 13% σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, και ιδιαίτερα αυξημένη ροπή, ενώ θεωρείται από τον ειδικό Τύπο ως ένας από τους πιο ραφιναρισμένους σε λειτουργία πετρελαιοκινητήρες της παγκόσμιας αγοράς.

Ο πιο εξελιγμένος κινητήρας

Τα πιστόνια του ΟΜ 651 είναι από χάλυβα και οι κύλινδροι είναι καλυμμένοι με το (πατενταρισμένο από τη Mercedes) Nanoslide για μείωση των τριβών, και φέρει σύστημα ψεκασμού common rail τέταρτης γενιάς. Όλες οι μέθοδοι επεξεργασίας καυσαερίων στην εξαγωγή εφαρμόζονται απευθείας στον κινητήρα ενώ, και το βάρος είναι σημαντικά μικρότερο από τον ΟΜ 651 των 2,15 λίτρων (168,4 κιλά αντί για 202,8). Επίσης έχουν μειωθεί σημαντικά οι κραδασμοί και ο θόρυβος.

Οι διαθέσιμες εκδόσεις είναι στα 136 hp με τη μέγιστη ροπή να ανέρχεται στα 330 Nm, στα 163 hp με 380 Nm και η κορυφαία στα 190 hp με 420 Nm με τυποποιημένη κατανάλωση μόλις 5,7 με 6,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Ως προς το σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων, η κύρια καινοτομία είναι πως, αυτή αρχίζει απευθείας στον κινητήρα, αντί να αποτελείται από κατανεμημένα σε διάφορα σημεία του οχήματος εξαρτήματα, όπως είναι η συνήθης πρακτική. Περιλαμβάνει τεχνολογίες όπως την αποκαλούμενη καύση βαθμιαίας εσοχής, δυναμική ανακυκλοφορία καυσαερίων στην εξαγωγή, και μεταβλητή βαλβίδα ελέγχου. Όλα αυτά, συνδυαζόμενα, μειώνουν την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Με την τοποθέτηση όλων των παραπάνω (μονωμένων) εξαρτημάτων δίπλα στον κινητήρα, επιτυγχάνονται μικρές θερμικές απώλειες και μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Επιπρόσθετα, δεν υφίσταται ανάγκη τοποθέτησης μονάδας θερμικής διαχείρισης, και το όχημα λειτουργεί έτσι κι αλλιώς σε διαφορετικές θερμοκρασίες ακόμη και σε κρύες εκκινήσεις.

Ο ΟΜ 654 χρησιμοποιεί το επονομαζόμενο multiway EGR που συνδυάζει ψυχόμενη (υψηλής πίεσης) επανακυκλοφορία καυσίμου στην εξαγωγή με χαμηλής πίεσης EGR. Ως αποτέλεσμα, τα οξείδια του αζώτου μειώνονται κατά πολύ, προτού ακόμη φτάσουν στην εξαγωγή. Το Vito Tourer είναι το πρώτο επαγγελματικό όχημα του κατασκευαστή που «φοράει» το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο, αλλά είναι δεδομένο πως, σταδιακά ο ΟΜ 654 θα τοποθετηθεί σε όλα τα μοντέλα τα οποία αυτή τη στιγμή κινούνται από τον ΟΜ 651.

Ο νέος κινητήρας συνεργάζεται με το 9άρι αυτόματο, με μετατροπέα ροπής, κιβώτιο ταχυτήτων 9G-Tronic, που επίσης κάνει πρεμιέρα στο Vito Tourer. Αντικαθιστά το υφιστάμενο 7G-Tronic και είναι στάνταρ σε συνδυασμό με τους νέους κινητήρες, οι οποίοι από το προσεχές φθινόπωρο θα μπορούν να συνδυαστούν και με χειροκίνητο, μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων. Το 9άρι κιβώτιο, στην αυτόματη λειτουργία διαθέτει δύο προγράμματα, τα «Comfort» και «Sport» τα οποία διαφοροποιούν τη στρατηγική αλλαγής των σχέσεων, ενώ στη θέση «Μ» οι αλλαγές γίνονται από τον οδηγό μέσω paddles στο τιμόνι. Όλες οι εκδόσεις ισχύος του νέου κινητήρα ΟΜ 651 διατίθενται για τα πισωκίνητα Vito Tourer και μόνο κατόπιν παραγγελίας μπορούν να τοποθετηθούν και στα μοντέλα 4Matic με μόνιμη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς.

Αναβάθμιση συνδεσιμότητας και νέα αξεσουάρ

Για ιδιοκτήτες ή εταιρείες που θέλουν να έχουν ακριβή εικόνα του κόστους χρήσης και ιδιοκτησίας του Vito, η Mercedes θα παρέχει το ψηφιακό σύνολο υπηρεσιών PRO connect το οποίο έκανε πρεμιέρα το 2018 με το νέο Sprinter. Πρόκειται ουσιαστικά για μία διαδικτυακή πλατφόρμα τηλεματικής, η οποία διαθέτει ιδιαίτερα αυξημένες δυνατότητες χάρη στο ψηφιακό υπόβαθρο που τοποθετεί ο κατασκευαστής σε κάθε Vito που βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής. Όλα τα Vito είναι εξοπλισμένα με μία κάρτα SIM και μέσω LTE καταγράφουν συνεχώς δεδομένα τα οποία μπορούν να στείλουν σε PC ή φορητή συσκευή. Οι δυνατότητες είναι πολλές: Από τη δυνατότητα αποστολής παραγγελιών στον οδηγό, προγραμματισμό των εργασιών συντήρησης του οχήματος, μέχρι αποθήκευση της μέσης κατανάλωσης ανά δρομολόγιο και την αντικλεπτική προστασία μέσω geofencing.

Ως προς την ευχάριστη διαβίωση του οδηγού, το ηχοσύστημα/ πηγή πολυμέσων που είδαμε σε πρεμιέρα το 2018, Audio 40 με επαφική οθόνη 7 ιντσών και ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης με 3D απεικόνιση, είναι προαιρετικός εξοπλισμός σε όλη σχεδόν τη γκάμα. Οι δυνατότητες συνδεσιμότητας είναι απογειωμένες και μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν DAB+, Apple CarPlay™ και Android Auto™ Bluetooth® interface με audio streaming και πάει λέγοντας.

Νέα σχέδια και διαστάσεις τροχών, συστήματα ενεργητικής ασφάλειας

Για όλη τη γκάμα του Vito, διατίθενται πλέον νέες επιλογές σε βαφές αμαξώματος και προστίθενται νέα σχέδια ζαντών σε πολλές διαστάσεις. Ειδικότερα, στα μεταλλικά χρώματα νέες είναι δύο αποχρώσεις του γκρι: γραφίτης και selenite γκρι. Για όλες τις εκδόσεις οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν και το δημοφιλές στα επιβατικά του κατασκευαστή μεταλλικό κόκκινο του υακίνθου καθώς και το steel μπλε. Ως προς τις δυνατότητες περαιτέρω εξατομίκευσης, νέες ζάντες ελαφρού κράματος στις 17, 18 και 19 ίντσες σε ποικιλία ευφάνταστων σχεδίων και διάφορα «ψαγμένα» φινιρίσματα βάζουν τους υποψήφιους πελάτες σε ευχάριστο μπελά. Ξεχωρίζουν οι πολλές επιλογές σε βαμμένες μαύρες ζάντες σε σατέν φινίρισμα –για πρώτη φορά και στις 17 ίντσες, διάσταση η οποία σύμφωνα με τον κατασκευαστή έχει ειδική σχεδίαση για άψογη αεροδυναμική συμπεριφορά.

Τμήμα του βασικού εξοπλισμού όλων των Vito είναι πλέον και τα Attention Assist και Crosswind Assist. Το πρώτο ανιχνεύει πιθανή καταπόνηση του οδηγού και πιθανότητα μικρο-ύπνου και τον προειδοποιεί και το δεύτερο αντισταθμίζει (μέσω ESP) τις δυνατές πλάγιες ριπές ανέμου. Στο Vito Tourer προστίθεται στον βασικό εξοπλισμό και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Active Parking Assist, Collision Prevention Assist, σύστημα distance warning assistance, Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist, και Pre-Safe, όλα τους αρκτικόλεξα που έχουμε παρουσιάσει και αναλύσει σε προηγούμενα τεύχη. Οι κλασικές λάμπες αλογόνου μπορούν τέλος, να αντικατασταθούν με ILS Intelligent Light System το οποίο μπορεί να συνδυαστεί με Highbeam Assist PLUS το οποίο προσαρμόζεται συνεχώς αυτόματα στις συνθήκες φωτισμού περιβάλλοντος αυξομειώνοντας την ένταση των φωτιστικών σωμάτων –υπάρχει λ.χ., χαμηλή μεσαία «σκάλα» και νορμάλ μεσαία σκάλα.