Τροχοί & TIR

Volvo FH 13 540: Λάρισα-Αθήνα

Η εταιρεία Σιδηροσκράπ Εμπορική Ε.Π.Ε από τον Ασπρόπυργο αγόρασε πρόσφατα ένα καινούργιο συρόμενο Volvo FH 13 540 για την κάλυψη των μεταφορικών της αναγκών. Καθημερινά εκτελεί δρομολόγια σε διάφορε
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/07/2019 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το 540 στην ανηφόρα της Τραγάνας. Ο κινητήρας του καταφέρνει να διατηρεί με ευκολία σταθερή υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα.
Το 540 στην ανηφόρα της Τραγάνας. Ο κινητήρας του καταφέρνει να διατηρεί με ευκολία σταθερή υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα.

Η εταιρεία Σιδηροσκράπ Εμπορική Ε.Π.Ε από τον Ασπρόπυργο αγόρασε πρόσφατα ένα καινούργιο συρόμενο Volvo FH 13 540 για την κάλυψη των μεταφορικών της αναγκών. Καθημερινά εκτελεί δρομολόγια σε διάφορες περιοχές της χώρας μεταφέροντας σκραπ σιδήρου. Οδηγός του είναι ο Γιώργος Σορώτος με τον οποίο ταξιδεύουμε στο τμήμα Λάρισα – Αθήνα μέσω Καρδίτσας (Ε-65) καταγράφοντας την απόδοση του κινητήρα και του συστήματος πέδησης σε μια διαδρομή με αρκετές υψομετρικές διαφορές.

Στο ταξίδι κρίνουμε την εργονομία και την άνεση που προσφέρει η Globetrotter XL καμπίνα του και σημειώνουμε ακόμη ορισμένα σημαντικά στοιχεία που αφορούν την ποιότητα κύλισης του φορτηγού. Επίσης, απαντούμε στο βασικό ερώτημα των αναγνωστών σχετικά με την κατανάλωση του συρόμενου. Ακολουθήστε μας στο δρομολόγιο των 329 χιλιομέτρων για να λάβετε όλες τις απαντήσεις.

Φόρτωμα στη Λάρισα

Το τριαξονικό εφοδιάζεται με γάντζο για τη διευκόλυνση του οδηγού στο φόρτωμα και ξεφόρτωμα των κάδων. Αυτό σημαίνει κέρδος χρονικά καθώς ο οδηγός μπορεί να αφήσει τους άδειους κάδους με τους οποίους έχει έρθει από την Αθήνα, να πάρει τους φορτωμένους από τη Λάρισα και να ξεκινήσει το δρομολόγιό του.

Στη συνέχεια οι εργαζόμενοι του εργοστασίου θα φορτώσουν τους άδειους κάδους για να είναι έτοιμοι όταν θα επιστρέψει και πάλι το συρόμενο. Να αναφέρουμε ότι μαζί με τους δύο κάδους και τα παρελκόμενα, το απόβαρο του αυτοκινήτου ανέρχεται στα 22.500 κιλά.

Λάρισα- Καρδίτσα

Στο πρώτο κομμάτι της διαδρομής, η οποία στο σύνολό της είναι ευθεία, εκτός από την ανηφόρα στο Συκεώνα Καρδίτσης, περιοριζόμαστε κυρίως στον έλεγχο των βοηθητικών συστημάτων ασφαλείας. Επιλέγουμε 82 χλμ/ώρα στο Adaptive Cruise Control το οποίο εκτός από τη διατήρηση της ταχύτητας διατηρεί σταθερή και την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Η απόσταση εξαρτάται αποκλειστικά από τα πόσα μέτρα θα επιλέξει ο οδηγός, μέσω συγκεκριμένης ρύθμισης. Στο εύλογο ερώτημα ορισμένων αναγνωστών μας, πώς δηλαδή αντιδρά το σύστημα στην περίπτωση που ένα όχημα, αφού προσπεράσει το φορτηγό, επανέλθει απότομα δεξιά και βρεθεί μπροστά στον τράκτορα, απαντούμε, πως ναι, το Volvo αναγνωρίζοντας άμεσο κίνδυνο πρόσκρουσης κόβει απότομα ταχύτητα, ή απλά την ελαττώνει, αν το άλλο όχημα επανερχόμενο δεξιά βρίσκεται σε μεγαλύτερη απόσταση. Σε κάθε περίπτωση, το σύστημα υπολογίζει αυτόματα ταχύτητες και απόσταση και ενεργεί ανάλογα. Επιπλέον, σημαντική βοήθεια προσφέρει στον οδηγό το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας το οποίο τον προειδοποιεί ηχητικά όταν το όχημα παρεκκλίνει της πορείας του.

Στις ανηφόρες του Ε-65

Στο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε-65 Καρδίτσα-Ξυνιάδα συναντούμε αρκετές ανηφόρες δίνοντάς μας τη δυνατότητα να καταγράψουμε την απόδοση του 13λιτρου κινητήρα και τη συνεργασία του με το I-Shift αυτόματο σασμάν των 12 σχέσεων. Όπως αναφέραμε όμως το μικτό φορτίο ήταν 34,5 τόνοι, αρκετά πιο κάτω από τους 42 που κινείται συνήθως το αυτοκίνητο.

Ξεκινώντας από τα μετωπικά διόδια Σοφάδων το κιβώτιο επιλέγει την τρίτη σχέση και στις αργές σχέσεις κάνει μόνο μια αλλαγή, επιλέγοντας την έκτη, στις 1.520 σ.α.λ και ρίχνει τις στροφές ομαλά στις 1.100 σ.α.λ. Οι υπόλοιπες αλλαγές, ογδόη και δεκάτη, γίνονται κοντά στις 1.650 σ.α.λ ενώ από την ενδεκάτη στη δωδεκάτη στις 1.450 σ.α.λ. Η επιλογή της ταχύτητας εκκίνησης γίνεται με γνώμονα το μικτό βάρος του οχήματος και την κλίση του δρόμου. Όταν ο οδηγός θέλει το φορτηγό να δώσει τη μέγιστη επιτάχυνση, αρκεί να χρησιμοποιεί τη λειτουργία kick down, πιέζοντας δυνατά το γκάζι. Επίσης, με το σύστημα ελέγχου κίνησης εξασφαλίζεται η ενεργοποίηση της λειτουργίας Hill Start Aid μόνο σε ανηφόρες.

Στην πρώτη παρατεταμένη ανηφόρα της διαδρομής, σε αυτήν μετά τα διόδια, ενεργοποιούμε τον αυτόματο πιλότο στα 85 χλμ/ ώρα με 1.150 σ.α.λ και τη δωδέκατη σχέση στο κιβώτιο. Στα μισά της ανηφόρας η μέση ωριαία ταχύτητα κατέβηκε στα 78 χλμ/ώρα και στις 1.030 σ.α.λ το κιβώτιο έκανε αλλαγή κατεβάζοντας σε ενδεκάτη. Στην επόμενη ανηφόρα «καρφί» πριν τα δύο διαδοχικά τούνελ, το I-Shift έκανε πάλι μια αλλαγή, κατεβάζοντας από δωδεκάτη σε ενδεκάτη, παραμένοντας στο ίδιο εύρος στροφών.

Οι αλλαγές γίνονται στην πράσινη ζώνη του στροφόμετρου, προσβλέποντας στη βέλτιστη οικονομία αλλά και στην εκμετάλλευση όλης της διαθέσιμης ροπής. Αυτό που απέδειξε ο κινητήρας είναι ότι καταφέρνει να διατηρεί με ευκολία υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, καθώς και να περιορίζει τις αλλαγές στο κιβώτιο, ειδικά στις μεγάλες ανηφόρες, π.χ της Τραγάνας, μεταξύ δεκάτης και δωδεκάτης. Αυτή η συνεργασία του κινητήρα με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο I-Shift είναι εξαιρετική, κάνοντας πάντοτε τις αλλαγές σε σωστό χρόνο, χωρίς να αφήνει περιθώρια στον κινητήρα να κρεμάσει.

Κατεβαίνοντας προς τη Λαμία

Ξεκινώντας την κατάβαση προς τη Λαμία, κάνουμε χρήση μηχανόφρενου και ριτάρντερ χειροκίνητα από το λεβιεδάκι στη δεξιά πλευρά της κολώνας του τιμονιού. Το συγκεκριμένο FH εφοδιάζεται με μηχανόφρενο μέγιστης ισχύος πέδησης 217 ίππων καθώς και υδραυλικό επιβραδυντή retarder με μέγιστη ισχύ πέδησης 843 ίππων.

Χρησιμοποιούμε κυρίως την πρώτη και δεύτερη σκάλα, ενώ το κιβώτιο ανάλογα με την κλίση του οδοστρώματος και το ζόρισμα του κινητήρα, κάνει τις αναγκαίες αλλαγές, επιλέγοντας την όγδοη ή την ένατη σχέση στο κιβώτιο, περίπου στις 1.550 σ.α.λ.

Στο μεγαλύτερο μήκος της κατηφόρας κινηθήκαμε με 45 χλμ/ ώρα και μόνο σε δύο στροφές-πέταλα χρειάστηκε να πατήσουμε το φρένο για να ελαττώσουμε ακόμη περισσότερο την ταχύτητα. Στοιχείο σημαντικό καθώς περιορίζεται δραστικά η χρήση των φρένων άρα και η φθορά στα τακάκια. Στην κατηφόρα μετά το νοσοκομείο προς την πόλη της Λαμίας επιλέγουμε την αυτόματη λειτουργία στο βοηθητικό σύστημα πέδησης, διατηρώντας σταθερή την ταχύτητα στα 70 χλμ/ώρα.

Να τονίσουμε επίσης τη συμβολή και τη χρησιμότητα του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας πέδησης ESP: ενεργοποιεί μεμονωμένα τα φρένα σε κάθε τροχό, προσφέρει ευστάθεια στο σύνολο του συρμού και περιορίζει τον κίνδυνο διπλώματος και ανατροπής.

Λαμία – Αθήνα με I-roll

Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής είναι ευθεία και παρατηρούμε την οικονομία που επιτυγχάνει το σύστημα I-roll. Κάνει αυτόματη σύμπλεξη και αποσύμπλεξη, όταν δεν χρειάζεται ούτε η ισχύς του κινητήρα, ούτε η πέδηση, αναγνωρίζοντας ότι ο δρόμος είναι επίπεδος. Για παράδειγμα από την έξοδο του Μπράλου μέχρι τα διόδια του Μώλου το FH διατηρεί την επιθυμητή ταχύτητα χάρη στην κινητική του ενέργεια, με μηδενική κατανάλωση. Να αναφέρουμε επίσης ότι στον κόφτη κινείται με 1.250 σ.α.λ.

Κινητήρας

Ο κινητήρας Volvo D13K540 είναι 12,8 λίτρων, τετράχρονος, υδρόψυκτος και 6 κυλίνδρων στη σειρά. Είναι εξοπλισμένος με τελευταίας τεχνολογίας σύστημα άμεσου ψεκασμού, τύπου Unit Injector (αυτόνομη μονάδα ψεκασμού) η οποία είναι τοποθετημένη συμμετρικά των βαλβίδων, μία σε κάθε κύλινδρο. Κάθε μονάδα ψεκασμού ελέγχεται ηλεκτρονικά από έναν υπολογιστή και παρέχει κάθε χρονική στιγμή την απαιτούμενη ποσότητα καυσίμου ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, το φορτίο, την ταχύτητα που έχει επιλεγεί στο κιβώτιο ταχυτήτων και τη θέση των κυλίνδρων. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται τέλεια καύση και η μέγιστη δυνατή οικονομία καυσίμου.

Globetrotter XL

Η XL καμπίνα είναι ιδανική για διανυκτέρευση δύο ατόμων και προορίζεται για πολυήμερη παραμονή. Λόγω αυξημένου ύψους, διαθέτει περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους, επάνω από το παρμπρίζ, κάτω από το κρεβάτι αλλά και στις θήκες κάθε πόρτας. Το εσωτερικό ύψος είναι 2,22 μέτρα το οποίο περιορίζεται στα 2,11 στο θόλο του κινητήρα. Έτσι εξασφαλίζεται άνεση κινήσεων και στην περίπτωση των δύο οδηγών, οι οποίοι μπορούν να είναι ταυτόχρονα όρθιοι. Σημαντικό στοιχείο για την άνετη διαμονή των οδηγών αποτελούν τα δύο φαρδιά κρεβάτια, όπου το κάτω έχει μήκος 2.000 χιλιοστά και πλάτος 740 χιλιοστά το οποίο αυξάνεται στο κέντρο του στα 815 χιλιοστά. Το επάνω κρεβάτι έχει μήκος 1.900 χιλιοστά και πλάτος 700 χιλιοστά. Να αναφέρουμε επίσης ότι το συνολικό εύρος ρύθμισης εμπρός-πίσω του καθίσματος του οδηγού είναι 240 χιλιοστά ενώ κατακόρυφα είναι 100 χιλιοστά. Επιπρόσθετα το τιμόνι ρυθμίζεται μέχρι και 90 χιλιοστά και η γωνία του μπορεί να ρυθμιστεί κατά 28 μοίρες. Με τη ρύθμιση κλίσης λαιμού μπορεί να ρυθμιστεί κατακόρυφα μεταξύ των -5 και +15ο. Να αναφέρουμε επίσης ότι το σύστημα

I-Park Cool παράγει ψυχρό αέρα με το όχημα σε στάση και μπορεί να συνεργάζεται με τον καυστήρα προθέρμανσης καμπίνας, για παράδειγμα τη νύχτα όταν η θερμοκρασία αλλάζει συχνά από τη ζέστη στο κρύο. Ακόμη, ο θερμαντήρας καμπίνας (Webasto) είναι ισχύος 2 Kw, με πίνακα ελέγχου στο κρεβάτι του οδηγού.

Κατανάλωση

Το Volvo κινήθηκε από τη Λάρισα στον Ασπρόπυργο, μέσω Καρδίτσας (Ε-65), σε μια συνολική διαδρομή 329 χιλιομέτρων, με μικτό φορτίο 34,5 τόνους και καθαρό φορτίο 12 τόνους. Για τη διαδρομή αυτή κατανάλωσε συνολικά 119 λίτρα πετρελαίου. Η μέση κατανάλωση ήταν 1 λίτρο για 2,8 χιλιόμετρα (1/2,8). Εν μέρει θεωρούμε δικαιολογημένη τη συγκεκριμένη κατανάλωση καθώς το αυτοκίνητο είναι συρόμενο, ωστόσο με το συγκεκριμένο φορτίο θα μπορούσε να ήταν και χαμηλότερη.

Επιλογή Volvo

Ο οδηγός του FH, Γιώργος Σορώτος, μας μιλά για την επιλογή του φορτηγού: «Το αυτοκίνητο εκτελεί καθημερινά δρομολόγια, είτε προς την Πελοπόννησο είτε προς τη Θεσσαλία, μεταφέροντας σκραπ σιδήρου. Πιστεύω ότι το καινούργιο φορτηγό σε βάθος χρόνου αποδεικνύεται πιο οικονομικό από το μεταχειρισμένο. Δεν πληρώνεις χρήματα σε ζημιές και αβαρίες για πολλά χρόνια μετά την αγορά του. Είναι πιο αξιόπιστο και δεν παρουσιάζει προβλήματα. Επίσης, είναι πιο ξεκούραστο για τον οδηγό του και καταναλώνει λιγότερα καύσιμα συγκριτικά με ένα μεταχειρισμένο φορτηγό. Από τη στιγμή που πήραμε την απόφαση για αγορά καινούργιου μοντέλου, μπορώ να πω ότι καταλήξαμε άμεσα στο Volvo. Ο λόγος είναι ότι έχουμε την ανάλογη-καλή εμπειρία από προηγούμενα FH τα οποία έδειξαν άριστη διαγωγή όλα αυτά τα χρόνια. Προς το παρόν είμαστε πολύ ευχαριστημένοι από το καινούργιο φορτηγό μας, σε τομείς όπως η καβάλα του, η εργονομία της καμπίνας, η άριστη θέση οδήγησης και φυσικά η άνεση που εξασφαλίζει στα δρομολόγια».

Στο δια ταύτα το FH εφοδιάζεται με πλήθος συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας καθώς επίσης έναν αξιόπιστο και οικονομικό 13λιτρο κινητήρα, επιτυγχάνοντας έτσι πιο αποδοτικές μεταφορές.

Η καθημερινή εργασία του οδηγού γίνεται με ευχαρίστηση και στο τέλος της ημέρας, μετά από εκατοντάδες χιλιόμετρα, κατεβαίνει από αυτό ξεκούραστος και ατσαλάκωτος.

Η εταιρεία

Η Σιδηροσκράπ Εμπορική Ε.Π.Ε., δραστηριοποιείται στον τομέα της ανακύκλωσης από το 1994. Η εταιρεία ανακυκλώνει και επεξεργάζεται σκραπ σιδήρου, μη σιδηρούχων μετάλλων, συσσωρευτές μολύβδου οξέος και οχήματα τέλους κύκλου ζωής.

Η έδρα βρίσκεται στα Άνω Λιόσια Δυτικής Αττικής, στην οδό Μεγ. Αλεξάνδρου 222 και το υποκατάστημα στη Βιομηχανική Περιοχή Ασπροπύργου στην οδό Μεγαρίδος 122, όπου γίνεται η παραλαβή όλων των υλικών. Μετά την ίδρυση του υποκαταστήματος, στη ΒΙ. ΠΕ. Ασπροπύργου, κέντρου συλλογής, διαλογής, μεταφοράς και μηχανικής επεξεργασίας ανακυκλώσιμων υλικών, η Σιδηροσκράπ Ε.Π.Ε. δραστηριοποιείται δυναμικά στην εμπορία λεβήτων θέρμανσης και υλικών βιομάζας (πέλλετ, πυρηνόξυλο), με τη χρήση κατά κύριο λόγο ελληνικών πρώτων υλών.

Ακόμη, η εταιρεία είναι σε θέση να αναλάβει την κατασκευή και τοποθέτηση σύγχρονων πυροσβεστικών συγκροτημάτων βιομηχανικών προδιαγραφών.

Η εξειδίκευση και εμπειρία στο χώρο της ανακύκλωσης επιτρέπει την προσφορά ασφαλών υπηρεσιών προς το περιβάλλον, ακολουθώντας όλες τις σύγχρονες μεθόδους ανακύκλωσης, μηχανικής επεξεργασίας και παραγωγής προϊόντων.

Η Σιδηροσκράπ είναι πλήρως αδειοδοτημένη, συμβεβλημένη με όλα τα επίσημα δίκτυα εναλλακτικής διαχείρισης επικινδύνων και μη επικινδύνων αποβλήτων.

 

PreviousNext