Τροχοί & TIR

ΜΑΝ και Neoplan για την Busworld 2019: πανόραμα πούλμαν και λεωφορείων

Αρχές Ιουλίου διοργανώθηκε στο Μόναχο η καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της ΜΑΝ με αντικείμενο τις πρεμιέρες της εταιρείας στην Έκθεση Busworld, και την παρουσίαση των τελευταίων στοιχείων από την αγορ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 01/08/2019 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
ΜΑΝ και Neoplan για την Busworld 2019: πανόραμα πούλμαν και λεωφορείων
ΜΑΝ και Neoplan για την Busworld 2019: πανόραμα πούλμαν και λεωφορείων

Αρχές Ιουλίου διοργανώθηκε στο Μόναχο η καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της ΜΑΝ με αντικείμενο τις πρεμιέρες της εταιρείας στην Έκθεση Busworld, και την παρουσίαση των τελευταίων στοιχείων από την αγορά. Η MAN Truck & Bus (MAN συν Neoplan) δείχνει να εξαργυρώνει την εκ βάθρων ανανέωση της γκάμας της υπό τη μορφή αυξημένων παραγγελιών και ταξινομήσεων λεωφορείων και πούλμαν με την Ελλάδα να αποτελεί σημαντικό πελάτη στην ευρωπαϊκή αγορά.

Με πωλήσεις 7.204 μονάδων (8.310 παραγγελίες) το 2018 έκλεισε με άνοδο 14% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, και μερίδιο 14,5% της ευρωπαϊκής αγοράς (συν 8,2% από το 2017). Από τις τελευταίες ειδήσεις ξεχωρίζουν η διάθεση των πρώτων φουλ ηλεκτρικών Lion’s City E στον οργανισμό αστικών συγκοινωνιών στο Αμβούργο, και οι μαζικές γενικότερα παραγγελίες για αστικά λεωφορεία σε διάφορες χώρες.

ΜΑΝ-Αστικά λεωφορεία

Σε ό,τι έχει να κάνει με πρεμιέρες, δύο θα είναι τα οχήματα που θα εμφανιστούν για πρώτη φορά. Το αρθρωτό MAN Lion’s City 19 EfficientHybrid των 18,75 μέτρων και το αμιγώς ηλεκτρικό minibus MAN eTGECombi. Πρόκειται για την τελευταία προσθήκη στη γκάμα αστικών λεωφορείων του κατασκευαστή, το οποίο ως έκθεμα θα είναι σε διαμόρφωση με 38 θέσεις καθήμενων, ή τέσσερις παραπάνω από το 18μετρο Lion’s City 18 με παρόμοια διαμόρφωση. Κινητήρας είναι ο νέος Euro 6d, 9λιτρος D1556 LOH, σε έκδοση ισχύος 360 hp, και έχει τοποθετηθεί το σύστημα EfficientHybrid το οποίο οι πελάτες μπορούν πρακτικά να το παραγγείλουν για όλα τα Lion’s City. Να σημειωθεί ότι, το EfficientHybrid είναι πλέον το μόνο υβρδικό σύστημα της ΜΑΝ, και όχι τα «φουλ» υβριδικά (Lion’s City Hybrid A37), των οποίων η παραγωγή ματαιώνεται καθώς το κόστος τους είναι πλέον ασύμφορο για τους πελάτες. Το λεωφορείο θα έχει πολλά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ενεργητικής ασφάλειας, μερικά εκ των οποίων κάνουν εδώ την πρεμιέρα τους στην κατηγορία. Ξεχωρίζει το σύστημα θέασης τυφλής γωνίας (active turning assistance) με δυνατότητα αναγνώρισης πεζών. Χρησιμοποιώντας κάμερες στο εμπρός τμήμα και στα πλαϊνά του λεωφορείου, οι οποίες ελέγχουν συνεχώς τα τεκταινόμενα στο εξωτερικό περιβάλλον, το σύστημα προειδοποιεί –ακουστικά, και οπτικά μέσω δύο μόνιτορ– τον οδηγό για κίνδυνο σύγκρουσης με οχήματα ή εμπόδια όταν το λεωφορείο στρίβει. Επιπλέον, τα ηλεκτρονικά αναγνωρίζουν ακόμη και πεζούς, δικυκλιστές και μοτοσυκλετιστές. Οι πελάτες θα μπορούν να παραγγείλουν το σύστημα για όλα τα μοντέλα αστικών λεωφορείων του κατασκευαστή από το 2020, ενώ θα υπάρχει και η δυνατότητα εκ των υστέρων τοποθέτησης σε παλαιότερα μοντέλα.

Η δεύτερη πρεμιέρα θα είναι το ηλεκτρικό minibus MAN eTGECombi –μαζί η εταιρεία θα δείξει σε πρεμιέρα για τους επισκέπτες και το TGE City, το οποίο δοκιμάσαμε στο συγκριτικό για το «Minibus της Χρονιάς 2019». Το ηλεκτρικό ΜΑΝ είναι ένα μικρο-λεωφορείο οχτώ θέσεων, μήκους 5.986 χιλιοστών, ιδανικό για χρήση σε αστικές περιοχές και ιστορικά κέντρα πόλεων όπου επιτρέπεται να κινούνται αποκλειστικά οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες κάτω από το –ελαφρώς ανυψωμένο– δάπεδο. Η αυτονομία είναι (θεωρητικά) 173 χιλιόμετρα ή 114 κατά το πρότυπο WLTP. Το TGE φέρει μπαταρίες των 36 kWh, ίδιο ηλεκτρικό μοτέρ (100 kW, 290 Nm) με το VW Crafter (και το ηλεκτρικό, επιβατικό eGolf) και κιβώτιο ταχυτήτων μονής σχέσης. Στα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας δε διαφέρει ουσιαστικά από τα συμβατικά TGE, ενώ ως προς τον εξοπλισμό άνεσης ξεχωρίζουν στοιχεία όπως τα θερμαινόμενα καθίσματα για όλους τους επιβάτες. Οδηγήσαμε για λίγο το ηλεκτρικό TGE και η γραμμή μετάδοσης κίνησης δείχνει απόλυτα ώριμη για άμεση εμπορική χρήση. Για όσους ενδιαφέρονται, να σημειώσουμε ότι, η ενδεικτική τιμή του οχήματος κινείται πέριξ των 90.000 ευρώ.

Το ηλεκτρικό 12μετρο

Για πρώτη φορά διαθέσιμο για οδήγηση ήταν και το ηλεκτρικό Lion’s City E στα 12 μέτρα μήκος, με διαμόρφωση με 35 θέσεις καθήμενων επιβατών, ολοκληρώνοντας τις επιλογές που έχουν οι πελάτες για ντίζελ, υβριδικά, φυσικού αερίου και ηλεκτρικά αστικά ΜΑΝ. Το λεωφορείο έχει πολύ εντυπωσιακό ντιζάιν, με σημείο αναφοράς την απουσία του διαμερίσματος του κινητήρα στο πίσω τμήμα. Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες στην οροφή, και μ’ αυτό τον τρόπο εξοικονομήθηκαν 4 θέσεις καθισμάτων πίσω. Το Lion’s City E μπορεί να παραγγελθεί με ισχύ για το (κεντρικά τοποθετημένο) ηλεκτρικό μοτέρ από 160 έως 270 kW και οι μπαταρίες στο όχημα που οδηγήσαμε ήταν 480 kWh ενώ δεν υπήρχε και λογισμικό που να περιορίζει την απόδοση (για λόγους μακροζωΐας). Στα χαρτιά, δεν υπάρχει πιο ισχυρό ηλεκτρικό 12μετρο αστικό, και στην πράξη, το ΜΑΝ επιτάχυνε με φρενήρεις ρυθμούς, και βασικά με τρόπο που δεν έχουμε ξαναδεί σε ηλεκτρικό λεωφορείο, ενώ και η διαδικασία ανάκτησης ενέργειας ήταν πολύ ραφιναρισμένη, χωρίς θορύβους. Το ΜΑΝ Lion’s Intercity τέλος, θα υποδεχθεί κι αυτό τον καινούργιο κινητήρα D1556 LOH (από το 2020, μέχρι τότε τουλάχιστον θα διατίθεται και ο D08) μαζί με το 12άρι σασμάν MAN TipMatic Coach.

ΜΑΝ Lion’s City 18G

Στο Μόναχο είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε για πρώτη φορά και το αρθρωτό Lion’s City 18G Gas Hybrid, ένα εντυπωσιακό 18μετρο αστικό λεωφορείο με κινητήρα φυσικού αερίου και το νέο υβριδικό σύστημα της ΜΑΝ. Ο νέος κινητήρας φυσικού αερίου MAN E 1856 LOH αποδίδει 320 hp στις 1.800 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 1.400 Nm μεταξύ 900 και 1.500 σ.α.λ. Το λεωφορείο είναι από τα καλύτερα αρθρωτά που έχουμε οδηγήσει, με πολύ πειστική οδική συμπεριφορά και άνεση χειρισμού. Αν υπήρχε κάποιο σημείο κριτικής, αυτό αφορά στη συνεργασία του εξατάχυτου κιβωτίου ταχυτήτων της ZF με τον κινητήρα, που μας φάνηκε κάπως ράθυμη, αλλά υποθέτουμε πως στα οχήματα παραγωγής δεν θα υφίσταται παρόμοιο θέμα.

Είναι σημαντικό πάντως, να τονιστεί η νεότητα της σειράς Lion’s City, που είδαμε σε πρεμιέρα στην έκθεση Transport Show 2018: Μόλις τον περασμένο Μάιο ξεκίνησε η παραγωγή της νέας γενιάς στο εργοστάσιο στην Πολωνία. «Καρδιά» των νέων οχημάτων είναι ο καινούργιος 9λιτρος D15 (D1556 LOH) ο οποίος υπερκαλύπτει τη νόρμα Euro 6d. Είναι διαθέσιμος σε εκδόσεις ισχύος 280, 330 και 360 hp. Όλες τους μπορούν προαιρετικά να εφοδιαστούν με το σύστημα MAN EfficientHybrid. Έχει σημασία να τονιστεί, ότι το stop-start της MAN δουλεύει και δουλεύει καλά στις στάσεις και στα φανάρια, χωρίς δισταγμούς και άγαρμπες εκκινήσεις.

Πούλμαν ΜΑΝ-Neoplan

OptiView: κάμερες αντί για καθρέπτες

Κύριο έκθεμα στα πούλμαν από τη ΜΑΝ θα είναι ένα 13μετρο Lion’s Coach C, με 48 καθίσματα, ανελκυστήρα για ΑΜΕΑ και θέσεις για δύο αμαξίδια.

Κινητήρας ο πανίσχυρος D2676 LOH των 470 hp και 2.400 Nm με κιβώτιο ταχυτήτων ΜΑΝ TipMatic Coach. Η μερίδα του λέοντος στο περίπτερο της ΜΑΝ θα ανήκει στα πούλμαν της Neoplan, με τα Tourliner, Cityliner και Skyliner να εκτίθενται σε σούπερ VIP δια-μορφώσεις, ακόμη και με διάταξη καθισμάτων 2+1. Όλη η μοναδική εξατομίκευση είναι αποτέλεσμα του BMC (Bus Modification Center) στο Πλάουεν της Γερμανίας.

Την παράσταση πάντως, αναμένεται να κλέψει το σύστημα με κάμερες αντί εξωτερικών καθρεπτών, το οποίο κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του σε λεωφορείο με τα οχήματα MAN και Neoplan. Είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε και πάλι το σύστημα OptiView, το οποίο, αν και σε μορφή προ-παραγωγής, μας φάνηκε αρκούντως ώριμο για χρήση στη διάρκεια δρομολογίου. Το σύστημα θα κάνει την εμπορική του πρεμιέρα (σταδιακά) σε όλα τα μοντέλα Neoplan, εντός του 2020. Απομένει να οριστικοποιηθούν στοιχεία όπως η ακριβής θέση των μόνιτορ σε κάθε πλευρά –ώστε να είναι ιδανική η γωνία θέασης χωρίς να καλύπτεται μεγάλο τμήμα του παρμπρίζ.

Η εταιρεία αγόρασε έτοιμο το σύστημα από προμηθευτή, αλλά χρειάστηκαν πάνω από 16 μήνες δοκιμών και εξέλιξης προκειμένου να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες απαιτήσεις των πούλμαν. Η εικόνα είναι υψηλής ευκρίνειας και δύσκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιος οποιονδήποτε βαθμό χρονικής υστέρησης στην αναπαραγωγή της εικόνας.

Εννοείται πως φαινόμενα όπως το θόλωμα ή οι αντανακλάσεις εδώ απλά δεν υφίστανται.

MAN services, MAN Transport Solutions, MAN DigitalServices

Ένας τομέας όπου η MAN Truck & Bus έχει πατήσει το γκάζι βαθιά στο πάτωμα, και δεν σκοπεύει να το αφήσει, είναι οι υπηρεσίες μετά την πώληση, και κυρίως οι ψηφιακές, καθώς και όσες συνδέονται με την ηλεκτροκίνηση. Ενημέρωση για συμβόλαια συντήρησης, γνήσια ανταλλακτικά και αξεσουάρ, καθώς και ειδικός χώρος ενημέρωσης για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα παρουσιαστούν στους επισκέπτες της Busworld 2019. Το τμήμα MAN Transport Solutions είναι αρμόδιο για τη μελέτη, πραγματοποίηση κι εξέλιξη ενός πλήρους σχεδιασμού για τις ανάγκες οργανισμών αστικών συγκοινωνιών, ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη εκμετάλλευση ενός στόλου οχημάτων. Η σημαντική είδηση πάντως, είναι ότι, από το φθινόπωρο, θα είναι διαθέσιμο ως στάνταρ εξοπλισμός σε όλα τα λεωφορεία ΜΑΝ και Neoplan το RIO Box από το γνώριμο από τα φορτηγά του κατασκευαστή σύστημα τηλεματικής και ψηφιοποίησης που σκοπό έχει την επίτευξη όσο το δυνατόν χαμηλότερου συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO).

Πρόκειται για πρωτοποριακή κίνηση για τη βιομηχανία λεωφορείου, και σίγουρα αναμένεται με ενδιαφέρον η ευρεία χρήση του RIO σε κατηγορία πέρα των φορτηγών. Ο κάθε πελάτης θα μπορεί κατόπιν να επιλέξει ποιες υπηρεσίες θα μπορεί να ενεργοποιήσει με συνδρομή που θα κυμαίνεται γύρω στο 1 ευρώ την ημέρα. Όλες οι παραπάνω υπηρεσίες είναι φυσικά διαθέσιμες και στην ελληνική αγορά.

PreviousNext