Το Opel Vivaro είναι η ραχοκοκαλιά της γκάμας ελαφρών επαγγελματικών της Opel, και ένα εκατομμύριο ταξινομήσεις μετά από το λανσάρισμά του το 2001,περνά πλέον στην τρίτη του γενιά. Μαζί του, και όλη η εταιρεία κάνει ένα βήμα εμπρός, ως μέλος πλέον του Groupe PSA. Μερικά χιλιόμετρα έξω από τη Φρανκφούρτη, στο Ρίσελσχαϊμ, γενέθλιο τόπο της εταιρείας, είχαμε πρόσφατα την ευκαιρία να πάρουμε μία πρώτη γεύση από το νέο μεσαίο van της Opel.
Η επιλογή της τοποθεσίας είχε κι άλλους συμβολισμούς –από εδώ και στο εξής, το τμήμα R&D (Έρευνας και Εξέλιξης) επαγγελματικών οχημάτων ολόκληρου του γκρουπ PSA (Peugeot, Citroen και Opel) μεταφέρεται στο Ρίσελσχαϊμ, και το νέο Vivaro είναι το πρώτο όχημα που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε στις νέες εγκαταστάσεις. Ο συνολικός χρόνος ανάπτυξης, από τα πρώτα σχέδια μέχρι το τελικό προϊόν ήταν σε επίπεδα ρεκόρ για τα δεδομένα της αυτοκινητοβιομηχανίας, μόλις 16 μήνες. Κάπως έτσι, μαζί με το νέο Combo Cargo και το αναβαθμισμένο Movano, η Opel βρέθηκε να διαθέτει την πιο φρέσκια γκάμα ελαφρών επαγγελματικών στην Ευρώπη.
Σχεδιασμός & καμπίνα
Το ντιζάιν του νέου Vivaro είναι έξυπνο και καλόγουστο καθώς αναδίδει αίσθηση καλοσμιλεμένης κατασκευής και δεμένου «εργαλείου». Το αυτοκίνητο δείχνει (και είναι) πολύ πιο κόμπακτ από το απερχόμενο μοντέλο, και ευχάριστα μοντέρνο. Οι ομοιότητες με τα αντίστοιχα, τελευταίας εσοδείας μοντέλα του γκρουπ PSA (συν Toyota) είναι εμφανείς, αλλά το εμπρός ένα τρίτο του οχήματος έχει ενταχθεί άψογα στη σχεδιαστική τεχνοτροπία της Opel. Ο διάκοσμος στο εσωτερικό είναι καινοτόμος και καλόγουστος, και δίνει άμεσα την αίσθηση πως εδώ έχεις να κάνεις με LCV του 2019. Άψογη είναι και η συναρμογή με τα πλαστικά να είναι σκληρά μεν, αλλά να δείχνουν αρκούντως ποιοτικά. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική, όσο πρέπει ψηλή αλλά ταυτόχρονα μπορείς να χαμηλώσεις αρκετά το έδρανο αν έτσι έχεις συνηθίσει. Ψεγάδι στην ορατότητα είναι δύσκολο να βρει κάποιος.
Η διχρωμία γκρι/μαύρο είναι πετυχημένη και πλήκτρα, διακόπτες και περιστροφικά χειριστήρια πολύ ποιοτικά στην επαφή και χρήση. Οι θήκες στις πόρτες είναι ικανές να χωρέσουν σημαντικό αριθμό εγγράφων, ενώ επαρκείς κρίνονται οι ανοιχτοί χώροι εναπόθεσης αντικειμένων και οι ποτηροθήκες. Ο «αέρας» στο εσωτερικό επιτρέπει σε τρεις επιβάτες να ταξιδέψουν χωρίς σημαντικές παραχωρήσεις.
Εκδόσεις & εκμετάλλευση
Το νέο Vivaro θα διατίθεται σε εκδόσεις Cargo panel van, μικτής χρήσης crew cab με θέσεις για έως και έξι επιβαίνοντες, πλατφόρμα/σασί φορτηγού (θα λανσαριστεί αργότερα) και Combi για μεταφορά προσωπικού και transfer χρήση. Οπτικά, το βασιζόμενο σε τελείως νέα πλατφόρμα Vivaro δείχνει πιο συγκρατημένο σε εξωτερικές διαστάσεις σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, αλλά οι μεταφορικές του δυνατότητες είναι σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και αυξημένες. Για πρώτη φορά μάλιστα, διατίθεται σε τρία (αντί για δύο) μήκη αμαξώματος: στα 4,60 μέτρα, με κύκλο στροφής μόλις 11,3 μέτρα και ωφέλιμο όγκο στην κλούβα 4,6 κυβ. μ., στα 4,95 και στα 5,30 μ. με χώρο φόρτωσης μεγέθους 5,8 και 6,6 κυβικά μέτρα αντίστοιχα, και με δυνατότητα να τοποθετηθούν τρεις ευρωπαλέτες. Να σημειωθεί ότι, δεν υπάρχει πλέον έκδοση με ψηλή οροφή. Τα μικτά βάρη είναι από 2.635 έως 3.100 κιλά.
Ακόμη και για την έκδοση με το «κοντό» αμάξωμα, η εκμετάλλευση είναι αξιοσημείωτη χάρη στο σύστημα FlexCargo. Πρόκειται για ένα άνοιγμα στο διαχωριστικό καμπίνας «κλούβας», ο ωφέλιμος όγκος στην «κοντή» έκδοση αυξάνει στα 5,1 κυβ.μ. ενώ μπορούν να μεταφερθούν αντικείμενα όπως σωλήνες μήκους έως και 3,32 μ. Στο μεγαλύτερο Vivaro, οι επαγγελματίες μπορούν να τοποθετήσουν (με κλειστή την πίσω πόρτα) σκάλες μήκους έως και 4,02 μέτρων.
Το ωφέλιμο φορτίο έχει επίσης αυξηθεί γύρω στα 200 κιλά από το προηγούμενο μοντέλο, και φτάνει τώρα τα 1.400 κιλά. Το μόνο που συγκρατήθηκε χωροταξικά, είναι το ύψος που δεν ξεπερνά τα 1,90 μέτρα στις περισσότερες εκδόσεις, εξασφαλίζοντας άνετη πρόσβαση στα περισσότερα πάρκινγκ της Ευρώπης και, φυσικά, διόδια αντίστοιχα επιβατικού αυτοκινήτου. Εν κατακλείδι, μπορεί να έχει «χαθεί» ωφέλιμος όγκος φόρτωσης (2,0 κυβικά) σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, αλλά το ωφέλιμο είναι παραπάνω από ανταγωνιστικό.
Από τον προαιρετικό εξοπλισμό, το στοιχείο που ξεχωρίζει και είναι ικανό να διευκολύνει σημαντικά τη ζωή του επαγγελματία, είναι οι αισθητήρες για τις πλαϊνές, συρόμενες πόρτες που ανοίγουν με μία κίνηση του πέλματος. Κινείς ένα πόδι σαν να ρίχνεις κλωτσιά στον αέρα- και η πόρτα ανοίγει αυτόματα χωρίς να χρειαστεί να εναποθέσεις τα πακέτα ή τα εργαλεία που έχεις στα χέρια σου.
Η μεταβλητότητα συνεχίζεται και στο εσωτερικό της καμπίνας όπου, το μεσαίο κάθισμα μπορεί να ανακλιθεί προς τα εμπρός, δημιουργώντας μία απόλυτα επίπεδη επιφάνεια εν είδει γραφείου, όπου ο οδηγός μπορεί να εναποθέσει έγγραφα της δουλειάς ή κάποιο τάμπλετ.
Η ικανότητα έλξης –σε συνάρτηση πάντα με τη νομοθεσία– είναι επίσης αυξημένη (συν μισό τόνο) και φτάνει τις 2.500 κιλά για τρέιλερ με φρένα. Από εκεί και πέρα, το γνωστό σύστημα αυξημένης πρόσφυσης σε ολισθηρές επιφάνειες (IntelliGrip) είναι διαθέσιμο κι εδώ, μαζί φυσικά με πακέτα ονόματι «work-site» με αυξημένη απόσταση από το έδαφος, και «ποδιές» κάτω από το αμάξωμα για προστασία από στενές επαφές με βράχους και εκτός δρόμου εμπόδια. Για μεταφορικές εφαρμογές που απαιτούν κίνηση σε δύσκολα εκτός δρόμου τερέν, η Opel θα προσφέρει και τετρακίνητη έκδοση του Vivaro από τον γνωστό βελτιωτικό οίκο Dangel. Τα διαστήματα τακτικής συντήρησης απέχουν τώρα μεταξύ τους 50.000 χιλιόμετρα.
Στο δρόμο
Είχαμε στη διάθεσή μας ένα Vivaro Van L (μακρύ αμάξωμα) με τον κορυφαίο δίλιτρο τουρμποντίζελ κινητήρα της γκάμας, των 177 hp και 400 Nm ροπής (μοναδικός διαθέσιμος στην παρουσίαση), με το αυτόματο με μετατροπέα ροπής οχτάρι σασμάν –αποκλειστικό προνόμιο της συγκεκριμένης έκδοσης ισχύος, όλες οι υπόλοιπες συνδυάζονται με ένα καινούργιο μηχανικό έξι σχέσεων. Με τα «αυτιά» για τις αλλαγές στο τιμόνι, το Head Up Display, τη μεγάλη επαφική οθόνη και τον σύγχρονο εξοπλισμό, το αυτοκίνητο είναι παιχνιδάκι στα χέρια του επαγγελματία κρύβοντας με μαεστρία τις διαστάσεις του, και έχει μία αναπάντεχη αύρα πολυτέλειας για το μεταφορικό έργο το οποίο προορίζεται να επιτελέσει. Στο μανουβράρισμα, με αισθητήρες περιμετρικά κι ένα σωρό «βοηθήματα» ελίσσεσαι όπως και με ένα μεσαίο επιβατικό. Ο κύκλος στροφής είναι πραγματικά μικρός, σε σημείο που, μαζί με τις συμμαζεμένες διαστάσεις του νέου μοντέλου, θα αιφνιδιάσει ευχάριστα τους κατόχους του υφιστάμενου Vivaro. Στην αούτομπαν, με φορτίο στην «κλούβα» η ανάρτηση είναι άψογη και οι θόρυβοι κύλισης ελάχιστοι –για τη συμπεριφορά χωρίς φορτίο δεν μπορούμε να εκφέρουμε γνώμη, καθώς όλα τα οχήματα της παρουσίασης είχαν δεμένο έρμα στην «κλούβα».
Γενικά, σε κάθε περίσταση ξεχωρίζει το σύστημα διεύθυνσης με το σωστό ζύγισμα και την άψογη πληροφόρηση. Τα φρένα είναι στο επίπεδο της υπόλοιπης κατασκευής, με ακρίβεια στην απόκρισή τους στο πάτημα του γκαζιού και χωρίς να χάνουν σε απόδοση ακόμη και μετά από καταπόνηση. Η συγκεκριμένη έκδοση πάντως είναι έως και υπερβολική για τα δεδομένα της κατηγορίας, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών αναμένεται να στραφεί σε πιο αποδοτικές επιλογές όπως οι κινητήρες 1,5 λίτρων στα 102 και 120 hp, με περίσσεια ροπής (270 και 300 Nm αντίστοιχα). Η γκάμα συμπληρώνεται από τις εκδόσεις 122 και 150 hp στα 2,0 λίτρα, με όλα τα μηχανικά σύνολα να υπερκαλύπτουν την πρόσφατη νόρμα Euro 6d-Temp, και τη μέση τυποποιημένη κατανάλωση να είναι στις περισσότερες περιπτώσεις κάτω από τα 5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.
Συστήματα υποβοήθησης
Αρχίζοντας από την προβολή της ταχύτητας, του GPS και άλλων στοιχείων από το HUD στο παρμπρίζ, μέχρι το σύστημα που αντιλαμβάνεται αν ο οδηγός παρουσιάζει συμπτώματα μικροΰπνου, το Vivaro σου θυμίζει κάθε στιγμή το γεγονός ότι, αντιπροσωπεύει αυτή τη στιγμή την τεχνολογική αιχμή στα μεσαία van. Διατίθεται ένα μοναδικό σύμπαν συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σύστημα συγκράτησης στη λωρίδα, αναγνώριση οδικής σήμανσης, σύστημα διατήρησης εγγύτητας, και σύστημα αυτόματης πέδησης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Ως προς τη συνδεσιμότητα υπάρχουν Multimedia Radio και Multimedia NaviPro με 7ιντση επαφική οθόνη, Apple CarPlay και Android Auto. Το Multimedia NaviPro έχει χάρτες ολόκληρης της Ευρώπης με 3D απεικόνιση. Το τι απ’ όλα αυτά θα είναι στάνταρ απομένει να καθοριστεί, το μόνο σίγουρο πάντως είναι πως όλες οι εκδόσεις θα έχουν –πέρα από τα απαιτούμενα από τη νομοθεσία συστήματα ενεργητικής ασφάλειας- σύστημα συγκράτησης για εκκίνηση σε ανωφέρεια.
Δια ταύτα
Σε αυτή την πρώτη επαφή, το νέο Opel Vivaro δείχνει να είναι μία επιλογή που πολύ δύσκολα μπορεί να αγνοήσει κάποιος επαγγελματίας που ψάχνει για μεσαίο van. Είναι «χτισμένο» πάνω στο πιο φρέσκο σασί της αγοράς, έχει ευχρηστία και ανέσεις επιβατικής λιμουζίνας και ωφέλιμο που προσεγγίζει τον ενάμιση τόνο και, συνεπώς, τη μεγαλύτερη κατηγορία. Μπορεί στη μετάβαση στη νέα γενιά να χάθηκε ωφέλιμος όγκος στην «κλούβα» αλλά, αυτό αντισταθμίζεται από αυξημένη εκμετάλλευση σε όλες τις υπόλοιπες παραμέτρους. Με τα κάλλη του, το μοναδικό τεχνολογικό «βάθος» και το πραγματικά αχτύπητο ωφέλιμο φορτίο, θεωρούμε ότι, τοποθετείται ευθέως στην κορυφή της κατηγορίας. Το αυτοκίνητο θα είναι διαθέσιμο στην Ευρώπη και στα μέρη μας, κάποια στιγμή το προσεχές φθινόπωρο, ενώ ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής, το 2020 θα λανσαριστεί και αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο.