Είναι λάθος, μεγάλο λάθος, να μιλάει κανείς για άνεση και πολυτέλεια στις καμπίνες των φορτηγών, χωρίς να έχει ταξιδέψει με το Western Star 5700 το κλασικό αμερικάνικο αυτοκίνητο μεγάλων αποστάσεων με την καμπίνα Stratosphere που σας παρουσιάζουμε εδώ σε μια απλή περιγραφή, αφήνοντας εσάς στη θέση του οδηγού για ένα ταξίδι φαντασίας coast to coast, όπως το λένε οι αμερικανοί συνάδελφοι, δηλαδή από τη μια στην άλλη ακτή των Η.Π.Α.

Αυτό λοιπόν που οδηγείτε, είναι ένας τράκτορας με αμερικάνικη κοψιά, που έχει δεχτεί ορισμένες παρεμβάσεις για χάρη της αεροδυναμικής, οπότε οι παλιές μεγάλες τετράγωνες γραμμές μίκρυναν αρκετά και αυτό φαίνεται στη μάσκα που τώρα έχει μεγαλύτερο ύψος, τα φτερά φούσκωσαν και αυτά προς τα πάνω, αφήνοντας μεγαλύτερους χώρους για τα φώτα και τους απαραίτητους πλέον πλαϊνούς αεραγωγούς.

Αλλά και η μούρη συνολικά πήρε αρκετό ύψος, τόσο όσο για να βολευτεί κάτω από το καπό (και όχι κάτω από τη καμπίνα), ο 16λιτρος Detroit των 600 HP. Για το λόγο αυτό, θα δείτε ότι το παρμπρίζ δεν είναι το τεράστιο γνώριμο των αμερικάνικων τρακτόρων, αλλά αρκετά κοντύτερο, χωρίς όμως επιπτώσεις στην ορατότητα, αφού προσαρμόστηκε ανάλογα και η εργονομία του κόκπιτ.

Μεγάλος φυσικά ο προφυλακτήρας με το νίκελ να αστραποβολεί όπως συμβαίνει και με όλες τις χρωμιωμένες επιφάνειες τις οποίες συναντούμε περιμετρικά της μάσκας, στις πλάτες των καθρεφτών και στο γείσο, περιμετρικά των φώτων, και έρχονται να ταιριάξουν με τα αλουμίνια των ζαντών, των σκαλοπατιών κ.α.

Άρχοντας

Αντιλαμβάνομαι, πως μπαίνοντας στο εσωτερικό της καμπίνας προσπαθήσατε να κρύψετε την έκπληξη σας, δικαιολογημένη φυσικά, αφού για πρώτη ίσως φορά βρεθήκατε σε μια πολυτελώς επιπλωμένη γκαρσονιέρα επί αυτοκινήτου. Γρήγορα γίνεται κατανοητό, γιατί ο κατασκευαστής την ονόμασε stratosphere.

Πραγματικά, στο εσωτερικό της, βιώνεις μια άλλη διάσταση του χώρου αυτή που ίσως υπάρχει στη στρατόσφαιρα, πάνω δηλαδή από τη γνωστή μας ατμόσφαιρα. Με ύψος 2,43 μέτρα στη «σούπερ υψηλή» έκδοση (ultra high roof) η αίσθηση του χώρου βρίσκεται σε μια άλλη διάσταση, αν συνυπολογίσουμε και το μήκος του «δωματίου» το οποίο πίσω από το κάθισμα του οδηγού είναι κάτι παραπάνω από δύο μέτρα.

Πρέπει πάντως να σημειώσουμε, ότι όσοι (μόνο ιδιοκτήτες, φυσικά) νοιάζονται για τη μείωση της κατανάλωσης λόγω χαμηλότερου συντελεστή αντίστασης στον αέρα, μπορούν να επιλέξουν την ίδια καμπίνα με ύψος 2,08 μ. Στην καμπίνα που ταξιδεύετε, έχετε το κρεβάτι σας με αποθηκευτικούς χώρους και ψυγείο οδηγού από κάτω (όπως και στα ευρωπαϊκά φορτηγά), μια συρταριέρα και από πάνω χώρο κουζίνας και τηλεόρασης. Για την ώρα του φαγητού, ή της εργασίας γραφείου έχετε διαθέσιμη τη διαμόρφωση σαλονιού με τραπέζι, ντουλάπια μαζί με όλα τα υπόλοιπα «κομφόρ» και βέβαια παντού ποιοτικές καπιτονέ επενδύσεις, δέρματα στα καθίσματα, ξύλινες διακοσμητικές φάσες που συνδυάζονται με την επένδυση του τιμονιού και του ταμπλό, εναλλασσόμενος και ρυθμιζόμενος φωτισμός και όλα όσα θα παρατηρήσετε εσείς.

Δερμάτινο το κάθισμα του οδηγού, αερόσουστο και θερμαινόμενο με ηλεκτρικές ρυθμίσεις και μνήμη (χρήσιμη αν σε αυτό κάθονται δύο ή περισσότεροι οδηγοί) και πλάτη ανατομικής σχεδίασης για πιο ξεκούραστες ώρες οδήγησης.

Εκεί που δεν υπάρχει κάτι ξεχωριστό σε σχέση με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά φορτηγά είναι ο εξοπλισμός και η λειτουργία του αυτοκινήτου και αυτό γιατί τα συστήματα ασφαλείας, τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και τα συστήματα ελέγχου του οχήματος είναι κοινά και στο σημείο αυτό είναι απαραίτητη η υπενθύμιση, ότι ο κατασκευαστής, η μάρκα με το σήμα Western Star, ανήκουν στον όμιλο της Daimler. Αυτό γενικά σημαίνει ότι τα Western Star διαφέρουν από τα Mercedes-Benz μόνο ως προς τις διαστάσεις, λόγω διαφορετικών νομοθεσιών μεταξύ ΕΕ και Η.Π.Α.

Και επειδή συχνά – πυκνά οι νέοι αναγνώστες μας ρωτούν, γιατί και στην Ευρώπη δεν έχουμε τα μεγάλα μουράτα αμερικάνικα, τους απαντούμε πως στην Ευρώπη η διάσταση π.χ. ενός επικαθήμενου, μετράει από προφυλακτήρα σε προφυλακτήρα με το μήκος αυτό να μη ξεπερνάει τα 16,50 μέτρα. Αν λοιπόν, κανείς πάρει έναν μουράτο αμερικάνικο τράκτορα, τότε ο χώρος πίσω από αυτόν περιορίζεται δραματικά στερώντας τη δυνατότητα να κοτσάρει τα συνήθη ευρωπαϊκά επικαθήμενα των 13,60 μέτρων, Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που όλοι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών εγκατέλειψαν την παραγωγή μουράτων τρακτόρων.

Αντίθετα στην Αμερική ο περιορισμός στο μήκος για τα μεγάλων αποστάσεων φορτηγά (interstate) αρχίζει από τον πείρο ζεύξης και πίσω, αφήνοντας μια ελευθερία στο μήκος του τράκτορα, που όμως πρέπει να είναι τριαξονικός με διπλό πίσω τραπέζι για να δέχεται στο πέταλο μέχρι και 20 -21 τόνους (οπότε το επικαθήμενο μπορεί να είναι διάξονο).

Και αφού μιλήσαμε για τεχνικά χαρακτηριστικά, ας δούμε τα βασικότερα στον τράκτορα της περιγραφής μας, το μοντέλο Western Star 5700 Stratosphere XE.

Είπαμε λοιπόν πως φοράει τον κινητήρα Detroit, εδώ στα 600 άλογα με ροπή 2.780 Nm (είναι διαθέσιμος και στους 675 ίππους), σασμάν επίσης Detroit αυτοματοποιημένο 12 σχέσεων, αλλά και με δυνατότητα παραγγελίας ενός Eaton Fuller με 18 ταχύτητες. Detroit είναι και οι άξονες με τον μπροστινό να δέχεται 7 τόνους, ενώ ο πίσω διπλός έχει φόρτιση κοντά στους 21 τόνους για τους λόγους που αναφέραμε.

Μακρύ βέβαια το μεταξόνιο, όπως περίπου στα δικά μας μονά τριάξονα φορτηγά, φτάνει τα 6.350 χιλιοστά.

Η πίσω ανάρτηση είναι με φούσκες Hendrickson, με φύλλα σούστας η μπροστινή. Οι δεξαμενές καυσίμου είναι ανάλογες με τον τύπο της καμπίνας, εδώ φτάνουν τα 200 και 567 λίτρα και για το Adblue το δοχείο είναι των 87 λίτρων.

Συμπερασματικά η Western Star με το μοντέλο 5.700 και καμπίνα StratosphereΧΕ απευθύνεται σε ένα μικρό πελατολόγιο οδηγών – ιδιοκτητών που ανέκαθεν επιθυμούσαν τη βέλτιστη άνεση και πολυτέλεια, την οποία ακριβοπληρώνουν, αλλά φυσικά για τους ίδιους. Για φορτηγά μεγάλων μεταφορικών εταιρειών με στόλους εκατοντάδων και χιλιάδων φορτηγών συνηθίζεται, δυστυχώς για τους απασχολούμενους οδηγούς ο απαραίτητος, λιτός εξοπλισμός, δηλαδή καμπίνες πιο φτωχές και από τις στάνταρ εκδόσεις των ευρωπαίων κατασκευαστών.

Το μεγαλείο λοιπόν και το όνειρο της «στρατόσφαιρας» καλά κάναμε και το ζήσαμε έτσι όμορφα στη φαντασία μας, γιατί μάλλον δύσκολο να βρεθούμε στη θέση οδήγησης του Western Star model 5.700.