Ισχυροί αισθητήρες και συστήματα ελέγχου που εξοικονομούν όσο το δυνατόν περισσότερη ενέργεια, απαιτούνται στις νέες λύσεις αστικής κινητικότητας, οι οποίες γίνονται ολοένα και πιο ποικίλες, περιλαμβάνοντας από αυτόνομα οχήματα μέχρι drones και ιπτάμενα ταξί.

Για αυτό το λόγο, συγχρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και από εθνικούς οργανισμούς με το ποσό των 103,58 εκ. ευρώ, το εγχείρημα OCEAN12 (Opportunity to Carry European Autonomous driviNg further with FDSOI technology up to 12nm node). Λόγος γίνεται για μια πανευρωπαϊκή συνεργασία 27 εταίρων από τους τομείς της τεχνολογίας ημιαγωγών, της ηλεκτρονικής, της αεροδιαστημικής τεχνολογίας και της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η γερμανική κοινοπραξία αποτελείται από 14 οργανώσεις και έχει ως επικεφαλής την Bosch.

Σε κάθε περίπτωση, οι εταίροι του έργου θα συνεργαστούν μέχρι τα τέλη του 2021 για να αναπτύξουν διάφορα ενεργειακά αποδοτικά εξαρτήματα, τα οποία θα είναι σε θέση να συλλέγουν και να επεξεργάζονται δεδομένα από τον περιβάλλοντα χώρο των οχημάτων και των αεροσκαφών. Αυτά περιλαμβάνουν αισθητήρες περιβάλλοντος όπως κάμερες και αισθητήρες lidar ή ραντάρ, καθώς και μικροεπεξεργαστές για την επεξεργασία δεδομένων. Τα ηλεκτρονικά μεταφράζουν τα συλλεχθέντα δεδομένα σε εντολές για τα εξαρτήματα, όπως για παράδειγμα, το φρενάρισμα ή το τιμόνι ενός αυτοκινήτου ή τον έλεγχο της πρόωσης ενός ιπτάμενου ταξί.

Σημειώνεται πως η ανάπτυξη του έργου OCEAN12 βασίζεται κυρίως στην τεχνολογία FDSOI (Fully Depleted Silicon On Insulator) που προέρχεται από τον εταίρο του προγράμματος, GlobalFoundries. Αυτή η μέθοδος παραγωγής ημιαγωγών περιλαμβάνει την προσθήκη ενός εξαιρετικά λεπτού στρώματος μόνωσης για τη μείωση των αποκαλούμενων ρευμάτων διαρροής, με αποτέλεσμα τη χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας και την υψηλότερη ταχύτητα υπολογισμού. Με βάση αυτή την τεχνολογία, οι συνεργάτες της ερευνητικής συμμαχίας μπορούν στη συνέχεια να αναπτύξουν στοιχεία που προσφέρουν ένα βέλτιστο συνδυασμό μέγιστης ενεργειακής απόδοσης με προηγμένη υπολογιστική ισχύ.

«Ο στόχος του προγράμματος OCEAN12 είναι να διασφαλίσει ότι τα νέα συστήματα αισθητήρων για μελλοντικές λύσεις κινητικότητας θα καταναλώνουν έως και 90% λιγότερη ενέργεια από τα σημερινά συστήματα», δήλωσε ο δρ. Tilman Glökler, ο οποίος εργάζεται στη Bosch και αποτελεί τον συντονιστή της γερμανικής κοινοπραξίας OCEAN12. Επιπλέον, η νέα τεχνολογία καθιστά δυνατή την κατασκευή ιδιαίτερα μικρών συστημάτων αισθητήρων, καθώς οι αισθητήρες που περιέχουν κυκλώματα αξιολόγησης υψηλών επιδόσεων, τα οποία μπορούν να ενσωματωθούν ως ένα σύστημα σε ένα τσιπ (SoC).