Ένα ταξίδι που για τη Setra ξεκίνησε το 1951 με το λανσάρισμα του μοντέλου S 8, του πρώτου πούλμαν της ιστορίας με αυτοφερόμενο αμάξωμα, συνεχίζεται με το ίδιο πνεύμα καινοτομίας και επανακαθορισμού της έννοιας της οδικής μεταφοράς επιβατών. Η εταιρεία συμπληρώνει σχεδόν (2021) εφτά δεκαετίες ζωής, και στο πέρασμα του χρόνου είναι πολλά τα τεχνολογικά ορόσημα που ξεκίνησαν από την έδρα της, στο Ουλμ της Γερμανίας, για να υιοθετηθούν στη συνέχεια από την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Μπορεί τα Setra να πρωτοπορούσαν πάντα σε θέματα ποιότητας, άνεσης για οδηγό και επιβάτες, ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, σχεδιασμού και υψηλής αποδοτικότητας, αλλά για τους πελάτες ανά την υφήλιο, μία ήταν και παραμένει η ειδοποιός διαφορά –το μοναδικό επίπεδο εξατομίκευσης. Κανένα Setra δεν είναι ακριβώς ίδιο με κάποιο άλλο, και αυτή η αίσθηση μοναδικότητας έχει κάνει την premium μάρκα του ομίλου Daimler θρυλική ανάμεσα στους λεωφορειούχους.

Από αστικά και υπεραστικά λεωφορεία μέχρι υπερπολυτελή υπερυψωμένα πούλμαν, τα Setra επιφυλάσσουν ιδιαίτερη μεταχείριση σε οδηγό και επιβάτες. Κάθε τμήμα του οχήματος, από τη θέση οδήγησης, τα καθίσματα που κατασκευάζει η ίδια η Setra, τα μοναδικού σχεδιασμού service-sets, τις εντυπωσιακές πανοραμικές οροφές και τις custom βαφές από τη γραμμή παραγωγής, οι σπέσιαλ «club» εκδόσεις με την… υπερπολυτελή «γαλαρία» στο πίσω τμήμα του σαλονιού, τα πάντα τονίζουντην αίσθηση πως μετακινείσαι μέσα στη θαλπωρή και την άνεση ενός κορυφαίου σε ποιότητα λεωφορείου.

Kassbohrer Fahrzeugwerke: έξι γενιές υπεροχής

Το 1951 η Kassbohrer Fahrzeugwerke παρουσίασε το πρώτο μοντέλο της σειράς «10», το S 8. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν αυτό που έδωσε στην εταιρεία το όνομα Setra, το οποίο αποτελεί συντομογραφία του «selbsttragend» (αυτοφερόμενο). Το πρώτο λεωφορείο της ιστορίας με αυτοφερόμενο αμάξωμα, κινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος και απευθείας (direct) τελική σχέση μετάδοσης για τον πίσω άξονα, έκανε πρεμιέρα στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης . Η σειρά 10 θα συμπληρωνόταν αργότερα από εκδόσεις για αστική και υπεραστική χρήση, και θα όριζε το περίγραμμα για την ονοματοδοσία κάθε Setra που αφήνει τη γραμμή παραγωγής ακόμη και σήμερα. Το γράμμα «S» συμβολίζει ακόμη και σήμερα τη λέξη Setra, και ο αριθμός που το συνοδεύει τον μέγιστο αριθμό από σειρές καθισμάτων –κατά συνέπεια υποδεικνύει έμμεσα και το συνολικό μήκος του οχήματος.

Το 1967 ο κατασκευαστής λανσάρει τη δεύτερη γενιά, που αποτελείται από πέντε μοντέλα της σειράς «100». Μία μικρή αλλαγή στο όνομα των Setra είναι ο αριθμός 100, του οποίου τα πρώτα ψηφία αναφέρεται πλέον στη νέα γενιά μοντέλων. Η κύρια αλλαγή για την ίδια την εταιρεία, με τη μετάβαση από τη σειρά 10 στη σειρά 100 αφορά το μεγάλο βήμα που γίνεται στην εκβιομηχάνιση και αυτοματοποίηση της παραγωγής. Η παραγωγή είναι πλέον μαζική, τα μοντέλα αυξάνονται φτάνοντας τα εννέα, και εισάγεται η πρωτόγνωρη για την εποχή έννοια της modular (αρθρωτής, σπονδυλωτής) κατασκευής. Αυξάνεται σημαντικά δηλαδή, η χρήση κοινών μηχανικών μερών και τμημάτων του αμαξώματος σε όλο το εύρος της γκάμας. Ως προς την αισθητική, το αμάξωμα γίνεται πολύ πιο γωνιώδες, οι ανέσεις για τους επιβάτες πολλαπλασιάζονται, και η εκμετάλλευση κυριολεκτικά εκτοξεύεται, καθώς ο ωφέλιμος όγκος στο σαλόνι είναι πολύ μεγαλύτερος, ειδικά για τους όρθιους επιβάτες.

Τα 25α γενέθλια της Setra θα συμπέσουν με το λανσάρισμα της θρυλικής σειράς 200, με έξι διαφορετικά μοντέλα. Πέρα από την καινοτομία στη γραμμή παραγωγής, η σειρά 200 χαρακτηρίζεται από διάφορες τεχνολογικές καινοτομίες όπως τη χρήση δισκόφρενων στους τροχούς του εμπρός άξονα ως τμήμα του βασικού εξοπλισμού, και το ολοκαίνουργιο σύστημα εξαερισμού με cross-flow ροή. Το 1991 η Setra λανσάρει τη σειρά 300 η οποία εισάγει καινά δαιμόνια στην κατηγορία. Ο σχεδιασμός είναι ξεκάθαρα μπροστά από την εποχή του, τόσο στο εξωτερικό του αμαξώματος όσο και στο σαλόνι –η καμπυλωτή διαμόρφωση του πάνελ πίσω από τη θέση οδήγησης, και οι (παγκόσμια πρεμιέρα) καθρέπτες με το ενσωματωμένο στο αμάξωμα μπράτσο δείχνουν το δρόμο που θ’ ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια σύσσωμος ο ανταγωνισμός. Ο χώρος για τον οδηγό είναι εργονομικά υποδειγματικός, και πελάτες και ειδικός Τύπος αποθεώνουν το νέο μοντέλο για τις αρετές του.

Η σειρά TopClass 400, έκανε πρεμιέρα το 2001, και θεωρείται σήμερα ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα στην ιστορία της βιομηχανίας. Ο σχεδιασμός με την περίφημη «La Linea» αποδείχθηκε αγέραστος, και τα ≪400≫ παραμένουν για πολλούς πιστούς της φίρμας τα πιο όμορφα λεωφορεία που φτιάχτηκαν ποτέ στο Ουλμ, ενώ και γενικά, η συγκεκριμένη σειρά παραμένει σημείο αναφοράς στους κύκλους των σχεδιαστών. Η σειρά 400 αποτελείτο από πάνω από 20 διαφορετικά μοντέλα, στα οποία περιλαμβάνονταν δύο για την αγορά των ΗΠΑ, και δύο δεξιοτίμονα ComfortClass.

Η πιο πρόσφατη σειρά, έκτη από ιδρύσεως της εταιρείας είναι η «500», με δεκάδες μοντέλα ComfortClass και TopClass, ενώ στη γκάμα έχει προστεθεί για πρώτη φορά και τα MultiClass για (κυρίως) περιαστική χρήση. Η παγκόσμια πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε το 2012 με τα μοντέλα ComfortClass, για να ακολουθήσει ένα χρόνο μετά το λανσάρισμα των TopClass 500. Σχεδιαστικά, αποδεικνύονται ήδη ξεχωριστά, καθώς δείχνουν αγέραστα και χαρακτηρίζονται από ένα από τα πλέον ρηξικέλευθα σχέδια που κυκλοφορεί σε δημόσιο δρόμο. Αδρές γραμμές, με απροσδόκητες καμπύλες και «κοψίματα» ανάγλυφες επιφάνειες και ασύμμετροι όγκοι συνιστούν ένα μοντέρνο επίτευγμα καλαισθησίας. Η εντυπωσιακή καμπύλη του παρμπρίζ, το οποίο είναι πολύ στρογγυλεμένο, και «κατεβαίνει» πολύ χαμηλά, αγγίζοντας σχεδόν το λογότυπο, και η αεροδυναμικά διαμορφωμένη «ουρά» ξεχωρίζουν τα Setra απ’ οποιοδήποτε άλλο όχημα της κατηγορίας. Πέρα από το αισθητικό κομμάτι, οι επεμβάσεις των σχεδιαστών είχαν ως αποτέλεσμα την επίτευξη συντελεστή οπισθέλκουσας μόλις 0,33 μια τιμή που μέχρι πρόσφατα έμοιαζε μη προσεγγίσιμη για πούλμαν.

Η Setra το 2020

Η Setra το 2020 διαθέτει τη μεγαλύτερη γκάμα της ιστορίας της, προσφέροντας μοντέλα υψηλής εκμετάλλευσης για τον ιδιοκτήτη τους. Ακόμη και τα ακριβοθώρητα TopClass 500 και ComfortClass 500 –η οποία διαιρείται σε HD και MD ύψος αμαξώματος- διατίθενται σε δεκάδες εκδόσεις για κάθε είδους μεταφορική εφαρμογή, από τον Βενιαμίν S 511 HD των 10,5 μέτρων, έως τη διώροφη ναυαρχίδα S 531 DT. Η πρωτοκαθεδρία σε συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης παραμένει η ίδια, αν όχι ενισχυμένη, καθώς έχει γίνει παράδοση, οι όποιοι νεωτερισμοί να βρίσκονται σε πρώτη προβολή σε λεωφορείο Setra.

Η λεπτομερής παράθεση των διαφόρων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας σε οποιοδήποτε Setra του 2020 απαιτεί σελίδες. Ενδεικτικά λοιπόν, υπάρχουν (τα περισσότερα στάνταρ): ESP με ASR, BAS,SPA, TPM, Sideguard Assist, ART, ABA 4, EDF (που βαθμολογεί το οδηγικό στυλ), ΕΝR και κάμποσα ακόμη. Ξεχωριστής αναφοράς αξίζουν τα ΑΒΑ 4 με αναγνώριση πεζών για πρώτη φορά σε λεωφορείο, και το προγνωστικό PPC, που έχει μεγάλη συνεισφορά στις συγκρατημένες απαιτήσεις σε καύσιμο ακόμη και των επιβλητικών TopClass 500.

Κάθε Setra είναι το απαύγασμα συσσωρευμένης τεχνογνωσίας δεκαετιών, από τον πιο εξεζητημένο κατασκευαστή της βιομηχανίας, και καθηλωτικά σε κάθε τους λεπτομέρεια, από τη μοναδική πολυτέλεια και το επιδεικτικά αλάνθαστο φινίρισμα του εσωτερικού, έως τα δυναμικά χαρακτηριστικά, τομέα όπου η εταιρεία έχει ξεφύγει, προικίζοντας τα λεωφορεία σειράς «500» με ιδιότητες που δεν υπήρχαν στην κατηγορία. Ανάλαφρο «πάτημα» που καμουφλάρει τη μάζα και τον όγκο του οχήματος, καθώς και μοναδικά ζυγισμένο τιμόνι. Ντιζάιν, φαντεζί διάκοσμος στο –πάντα εξατομικευμένο σαλόνι– και απόλυτη εκμετάλλευση στοιχειοθετούν το τι είναι τεχνολογικά εφικτό στην εποχή μας. Το πρεστίζ ιδιοκτησίας και η κορυφαία μεταπωλητική αξία είναι το κερασάκι στην τούρτα.