Τροχοί & TIR

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ειδική μεταφορά με Mercedes-Benz Arocs SLT

Με το βάρος των 100 τόνων, ο συρμός των 36 μέτρων με κεφαλή το θηρίο που ακούει στο όνομα Mercedes-Benz Arocs SLT 8Χ6, ανηφορίζει την κακοτράχαλη πλαγιά του όρους Κασιδιάρη. Ακολουθεί στενό χωματόδρ
από Παύλος Μαυρομύτης | Παρασκευή 01/05/2020 - 06:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Κάθε κίνηση του οδηγού στο τιμόνι πρέπει να γίνεται με απόλυτη ακρίβεια.
Κάθε κίνηση του οδηγού στο τιμόνι πρέπει να γίνεται με απόλυτη ακρίβεια.

Με το βάρος των 100 τόνων, ο συρμός των 36 μέτρων με κεφαλή το θηρίο που ακούει στο όνομα Mercedes-Benz Arocs SLT 8Χ6, ανηφορίζει την κακοτράχαλη πλαγιά του όρους Κασιδιάρη. Ακολουθεί στενό χωματόδρομο με κλειστές στροφές και απότομες ανηφόρες, των οποίων η κλίση φτάνει μέχρι 25%. Το τμήμα μιας γιγάντιας ανεμογεννήτριας πρέπει να φτάσει σε υψόμετρο 1.300 μέτρων. Μέχρι εκεί, κάθε εμπόδιο θα ξεπεραστεί, χάρη στην εμπειρία του οδηγού Γιάννη Πλέστη, τις ικανότητες των συναδέλφων του και, βέβαια, χάρη στις δυνατότητες του συγκεκριμένου τράκτορα.

Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης μαζί με τον σύμβουλο πωλήσεων της Mercedes-Benz Ελλάς ΑΕΕ Κωνσταντίνο Ρουσόπουλο παρακολουθεί όλες τις φάσεις, μιας ομολογουμένως εντυπωσιακής ειδικής μεταφοράς και καταγράφει τη συμπεριφορά του Arocs και ιδιαίτερα τη χρησιμότητα των συστημάτων Turbo Retarder Clutch (T.R.C.) και Hydromove.

Λιμάνι Μεσολογγίου - Καλπάκι

Η μεταφορά των πυλώνων και των πτερυγίων πραγματοποιείται σε δύο ξεχωριστές φάσεις. Η πρώτη αφορά τη μεταφορά τους από το λιμάνι Μεσολογγίου, όπου φτάνουν με καράβι, μέχρι το χώρο της εταιρείας έξω από το Καλπάκι Ιωαννίνων, εκεί όπου ξεφορτώνονται τα πτερύγια. Η δεύτερη φάση αφορά τη μεταφορά τους από το συγκεκριμένο χώρο μέχρι τις κορυφές του όρους Κασιδιάρη.

Το πρώτο κομμάτι, από το Μεσολόγγι μέχρι την πόλη των Ιωαννίνων, είναι το πιο βατό καθώς η κίνηση των φορτηγών γίνεται στον αυτοκινητόδρομο (Ιόνια οδός) με φαρδύ οδόστρωμα και σταθερή μέση ωριαία ταχύτητα. Το κονβόι ξεκινάει την πορεία του το απόγευμα, αφού πρώτα έχει εξασφαλίσει τη σχετική άδεια από τους υπεύθυνους του αυτοκινητόδρομου, πάντα με την παρουσία συνοδευτικών οχημάτων. Αργά το βράδυ φτάνει στην πόλη των Ιωαννίνων όπου η διέλευση του περιφερειακού γίνεται με τη βοήθεια της αστυνομίας, η οποία συντονίζει κυρίως την ομαλή διέλευση των φορτηγών από τους φωτεινούς σηματοδότες. Από το χωριό Άγιος Ιωάννης μέχρι το Καλπάκι το οδόστρωμα είναι ακόμη πιο στενό, ωστόσο, τα προπορευόμενα συνοδευτικής εταιρείας ενημερώνουν τους οδηγούς που κινούνται αντίθετα ότι ακολουθεί ειδική μεταφορά.

Στο ντεπό της εταιρείας, μετά το Καλπάκι Ιωαννίνων, γίνεται η εναπόθεση των πτερυγίων, τα οποία την επόμενη ημέρα φορτώνονται σε ειδικό μηχάνημα για να μεταφερθούν στο βουνό. Οι πυλώνες παραμένουν στις καρότσες των φορτηγών.

Πρωινές ετοιμασίες

Το ρητό που λέει, «καλύτερα να προλαβαίνεις παρά να θεραπεύεις», ισχύει απόλυτα στο χώρο της ειδικής μεταφοράς. Μια ζημιά ή αστοχία που θα εντοπιστεί εγκαίρως, πριν ξεκινήσει ο συρμός την άνοδό του στο βουνό, θα λυθεί πιο εύκολα, ενώ σε διαφορετική περίπτωση, αν συμβεί κάτι στο δρόμο, τότε, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος. Το προσωπικό της εταιρείας το γνωρίζει καλά αυτό, οπότε, κάνει πάντοτε τους απαραίτητους ελέγχους πριν ξεκινήσει. Αυτό που μας άρεσε πραγματικά με τους ανθρώπους της Ανυψωτικής Μεταφορές Α.Ε ήταν η άρτια συνεργασία μεταξύ τους. Ο ένας βοηθάει τον άλλο και όλοι μαζί προσπαθούν για το καλύτερο. Η επικοινωνία ανάμεσά τους ήταν υποδειγματική σε όλες τις φάσεις της μεταφοράς.

Έτοιμο το Arocs

Ο οδηγός του Arocs Γιάννης Πλέστης κάνει τον τελευταίο έλεγχο περιμετρικά του Arocs και μας υποδέχεται σε αυτό. Η καμπίνα είναι η L, Streamspace, πλάτους 2,30 μέτρων. Η είσοδος στο εσωτερικό της γίνεται από τρία αντιολισθητικά σκαλοπάτια. Μάλιστα, το πρώτο είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να μην σπάει όταν ακουμπάει σε αιχμηρές επιφάνειες. Το κάθισμα του οδηγού είναι με αερανάρτηση ενώ του συνοδηγού είναι αναδιπλούμενο.

Το κρεβάτι τύπου Luxury έχει αυξημένες διαστάσεις και παχύ στρώμα. Αποθηκευτικός χώρος είναι διαθέσιμος στα ντουλάπια πίσω από τα καθίσματα. Η διάμετρος του τιμονιού είναι 500 χιλιοστά και διαθέτει κουμπιά για διάφορες λειτουργίες (ηχοσυστήματος, τηλεφώνου, μενού και cruise control). Μέσω της οθόνης του υπολογιστή ταξιδιού ο οδηγός έχει πρόσβαση σε σημαντικές λειτουργίες, ενώ το FleetBoard Eco Support βοηθάει τον οδηγό να βελτιώσει τον τρόπο οδήγησής του.

Η άνοδος ξεκινάει

Όλα είναι έτοιμα να ξεκινήσει το κονβόι των φορτηγών με τελικό προορισμό τις υψηλότερες κορυφές του όρους Κασιδιάρη για τη μεταφορά των πυλώνων και των ανεμογεννητριών. Επικεφαλής τίθεται ένα όχημα της εταιρείας, στη μέση το Arocs και από πίσω ακολουθεί ένα ακόμη συνοδευτικό, ο οδηγός του οποίου ενημερώνει διαρκώς τον οδηγό για την κίνηση των πίσω αξόνων της νταλίκας. Άλλωστε το οπτικό πεδίο από τους καθρέφτες είναι περιορισμένο, καθώς ο πυλώνας προεξέχει αρκετά εκατοστά από την αριστερή και δεξιά πλευρά.

Εδώ να σημειώσουμε ότι το πλάτος της πολυαξονικής νταλίκας είναι 4,30 μέτρα, το ύψος φτάνει τα 4,80 μέτρα και, όπως αναφέρθηκε, το συνολικό μήκος του συρμού είναι 36 μέτρα. Από τα πρώτα μέτρα της διαδρομής οι δυσκολίες που θα ακολουθήσουν είναι εμφανείς, κυρίως, εξαιτίας του στενού οδοστρώματος και των κλειστών στροφών.

Εμπειρία, επαγγελματισμός και υπομονή. Τα τρία βασικά στοιχεία που πρέπει να έχει ο οδηγός ενός φορτηγού ειδικών μεταφορών. Αυτά διαθέτουν και οι οδηγοί της εταιρείας Ανυψωτική Μεταφορές Α.Ε. και ολοκληρώνουν με επιτυχία όλες τις δύσκολες αποστολές. Ο οδηγός πρέπει να βρίσκεται σε εγρήγορση συνεχώς. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποσπαστεί η προσοχή του από το δρόμο, για κανένα λόγο. Ακόμη και όταν συνομιλεί με τους συναδέλφους του στον ασύρματο, λέει τα απολύτως απαραίτητα, τα οποία αφορούν την κίνηση του συρμού.

Διπλή έλξη για μανούβρες

Ανεβαίνοντας στο βουνό, υπάρχουν τρεις στροφές στις οποίες το φορτηγό δεν μπορεί να στρίψει, εξαιτίας του μήκους του και του μικρού πλάτους του οδοστρώματος. Στο σημείο αυτό χρειάζεται η ευελιξία του συρόμενου. Ένας δεύτερος τράκτορας με κοτσαδόρο σέρνει το συρμό από την πίσω πλευρά. Στην πράξη ο βοηθητικός τράκτορας γίνεται επικεφαλής και το Arocs ανεβαίνει με την όπισθεν. Ακριβώς στο σημείο αυτό φαίνεται η εμπειρία του Γιάννη Πλέστη και των υπόλοιπων οδηγών. Ο συντονισμός μεταξύ των δύο οδηγών πρέπει να είναι απόλυτος, υπολογίζοντας διαρκώς το γκάζι που πρέπει να πατούν, αλλά και τις κινήσεις ακριβείας στο τιμόνι.

Arocs. Δύναμη παντού και πάντα

Συνεχίζοντας την πορεία μας στο βουνό, θα ζητήσουμε τη γνώμη του Γιάννη για τη μέχρι τώρα εμπειρία του από το Arocs. « Στο παρελθόν οδήγησα και παλαιότερα μοντέλα Mercedes-Benz, αλλά αυτό που οδηγώ σήμερα, θεωρώ ότι είναι το κορυφαίο. Έχει πολύ καλή ανάρτηση και στιβαρή καμπίνα, χωρίς βιραρίσματα στις στροφές. Έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες μου σε όλους τους τομείς».

Μπροστά μας έχουμε μια ανηφόρα με κλίση μεγαλύτερη από 20%. Ο ίδιος δείχνει τρομερή εμπιστοσύνη στο κιβώτιο του αυτοκινήτου και μας λέει. «Το Powershift 3 αποδίδει εξαιρετικά σε όλες τις συνθήκες. Κάνει πάντοτε σωστές αλλαγές, χωρίς απότομα ανεβάσματα ή κατεβάσματα στις σχέσεις. Βέβαια και ο 15,6 λίτρων κινητήρας του μου παρέχει υψηλή ροπή από χαμηλές στροφές, περίπου στις 1.100 σ.α.λ.». Ανεβαίνοντας ακόμη πιο ψηλά στο βουνό παρατηρούμε τον Γιάννη να κάνει τα πάντα να φαντάζουν εύκολα.

«Δουλεύω πολλά χρόνια στις ειδικές μεταφορές, οπότε, τόσο εγώ όσο και οι συνάδελφοί μου στην εταιρεία έχουμε μεγάλη εμπειρία η οποία μας βοηθάει στην εργασία μας. Όμως και το Arocs θεωρώ ότι είναι το απόλυτο εργαλείο. Έχει πολύ καλό κόψιμο στο τιμόνι, βοηθώντας με αποτελεσματικά σε κάθε κίνηση. Επίσης η λειτουργία της ελεγχόμενης κίνησης προς τα πίσω, Hydromove, είναι καταπληκτική. Σε απότομες κατηφόρες, όπου πρέπει να κατέβω με όπισθεν, βάζω την πρώτη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και πατώντας το γκάζι η τουρμπίνα του Turbo Retarder Clutch δουλεύει αντίστροφα, και επιτρέπει στο φορτηγό να κατεβαίνει με σταθερή ταχύτητα. Πατώντας περισσότερο γκάζι, ο συρμός κινείται με ελάχιστα χιλιόμετρα. Είναι μεγάλη διευκόλυνση για τον οδηγό».

Turbo Retarder Clutch: Ιδανικό για βαριές μεταφορές

Το Arocs της παρουσίασης διαθέτει το σύστημα Turbo Retarder Clutch, το οποίο συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της υδροδυναμικής με την άνεση του αυτοματοποιημένου κιβωτίου ταχυτήτων PowerShift 3 και τον υψηλό συντελεστή απόδοσης του συστήματος μετάδοσης κίνησης. Το σύστημα ενδείκνυται για οχήματα μεταφοράς υπερβαρέων φορτίων και για οχήματα βαριάς εργοταξιακής χρήσης. Αναλύοντας την κάθε λειτουργία ξεχωριστά, κατά την εκκίνηση η μία από τις δυο φτερωτές έχει τη λειτουργία της αντλίας και είναι συνδεδεμένη με τον σφόνδυλο. Η δεύτερη φτερωτή έχει τη λειτουργία της τουρμπίνας και είναι συνδεδεμένη με συνδέσμους με τον άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων. Όταν το κιβώτιο έχει νεκρά ταχύτητα και ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί, κινείται ο σφόνδυλος μαζί με τη φτερωτή (αντλία). Η φτερωτή (τουρμπίνα) μαζί με τον άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων δεν κινείται. Μόλις πιέσει ο οδηγός το πεντάλ του γκαζιού ο χώρος της φτερωτής γεμίζει με λάδι.

Με την αύξηση των στροφών του κινητήρα η φτερωτή (αντλία) μεταδίδει υδροδυναμικά μια περιστροφική δύναμη στη φτερωτή (τουρμπίνα) θέτοντάς την έτσι σε κίνηση καθώς και τον άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων, και κατά συνέπεια το όχημα. Με αυτόν τον τρόπο πραγματοποιείται η εκκίνηση του οχήματος χωρίς να φθείρεται ο ξηρός δίσκος, μεταδίδοντας τη μέγιστη δυνατή ροπή στρέψης του κινητήρα ήδη από τις 1.100 σ.α.λ. Στη λειτουργία οδήγησης εφόσον η διαφορά των στροφών μεταξύ αντλίας και τουρμπίνας, δηλαδή, μεταξύ κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων γίνει μηδέν, η μετάδοση της κίνησης γίνεται μέσω του ξηρού δίσκου. Το λάδι αδειάζει από τον χώρο της αντλίας και της τουρμπίνας.

Η τουρμπίνα αποσυμπλέκεται από τον άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων και γυρίζει ελεύθερα με χαμηλές στροφές χωρίς να εμπλέκεται πλέον στη μετάδοση της κίνησης. Η αλλαγή των ταχυτήτων γίνεται χρησιμοποιώντας τον συμβατικό δίσκο. Τέλος, στη λειτουργία επιβράδυνσης (Retarder) ενεργοποιείται χρησιμοποιώντας τον μοχλό στο δεξιό μέρος του τιμονιού, όπως και με τον συμβατικό επιβραδυντή (Retarder). Ανάλογα με την επιθυμητή ισχύ πέδησης, ο χώρος της φτερωτής γεμίζει με λάδι. Υδραυλικοί δίσκοι φρενάρουν την τουρμπίνα, η οποία λόγω της πίεσης του λαδιού φρενάρει με τη σειρά της την αντλία, επιβραδύνοντας έτσι τον άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων και κατά συνέπεια το όχημα. Η μέγιστη απόδοση πέδησης φτάνει έως τα 720kW.

Ξεφόρτωμα

Για να φτάσει ο συρμός στο σημείο εναπόθεσης του φορτίου χρειάζονται αρκετές ώρες οδήγησης, με χαμηλή ταχύτητα και προσεκτικές κινήσεις. Άλλωστε οι στενοί δρόμοι του βουνού δεν συγχωρούν λάθη και επιπολαιότητες. Ο οδηγός πρέπει να έχει διαρκώς στραμμένη την προσοχή του στο δρόμο και ο οδηγός του συνοδευτικού οχήματος από την πίσω πλευρά να τον ενημερώνει διαρκώς για την πορεία των πίσω αξόνων. Φτάνοντας στο σημείο αναλαμβάνουν δράση οι χειριστές των γερανών οι οποίοι επίσης με επιδέξιες και προσεκτικές κινήσεις κατεβάζουν το φορτίο.

Η κάθοδος από το βουνό διαρκεί σαφώς λιγότερη ώρα και την επόμενη ημέρα οι οδηγοί κατευθύνονται πάλι στο λιμάνι του Μεσολογγίου να φορτώσουν τους πυλώνες. Η ομάδα της εταιρείας, όπως στην αρχή του δρομολογίου έτσι και στο τέλος είναι πάντα χαρούμενη, για έναν επιπλέον λόγο όμως, καθώς ολοκλήρωσαν μία ακόμη μεταφορά χωρίς προβλήματα.

Η άποψη του ιδιοκτήτη

Ο Λευτέρης Αποστολάτος είναι ένας από τους ιδιοκτήτες της εταιρείας Ανυψωτική Μεταφορές Α.Ε. που ανέλαβε την απαιτητική μεταφορά, και με την ολοκλήρωση του έργου, μας μίλησε για την επιλογή του Arcos.

Η αγορά του Arocs έγινε με κριτήριο τη δύναμη έλξης του αυτοκινήτου με την κίνηση σε τρεις από τους τέσσερις άξονες και λόγω του συστήματος Turbo Retarder Clutch. Φυσικά συνετέλεσε και το καλό service της Mercedes-Benz. Είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι και προχωρήσαμε σε αγορά δύο ακόμη Mercedes-Benz Arocs 6x4 με σύστημα T.R.C. Οι δυνατότητες του αυτοκινήτου σε ελιγμούς με μεγάλη κλίση και μικτό φορτίο περίπου 120 τόνους είναι πάρα πολύ καλές. Επίσης, οι άνθρωποι της Mercedes-Benz Ελλάς Α.Ε.Ε είχαν γνώση σε λεπτομέρειες και βοήθησαν στο να παραγγείλουμε το σωστό αυτοκίνητο. Είναι αρκετά πολύπλοκο να παραγγείλει κάποιος ένα τέτοιο αυτοκίνητο, σε σχέση με ένα τράκτορα 4x2 αφού υπάρχουν πολλές επιλογές ειδικά στο σύστημα κίνησης. Η μεταφορά ανεμογεννητριών είναι αρκετά πολύπλοκη αφού τα φορτία έχουν βάρος πολλές φορές μέχρι 100 τόνους αλλά και μεγάλες διαστάσεις και κυρίως το μήκος των πτερυγίων που φτάνει μέχρι τα 75 μέτρα. Χρειάζεται πολύ καλή προετοιμασία της μεταφοράς και κάποιες επεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια η μεταφορά.

Οι μεταφορές στο αιολικό πάρκο Κασιδιάρης διαρκούν μια μέρα και γίνονται συγκεκριμένες ώρες ώστε να μην υπάρχει σημαντική όχληση στο οδικό δίκτυο. Σημαντικότατη είναι και η συνδρομή της Τροχαίας, με μέτρα κυκλοφορίας που διασφαλίζουν τη χρήση του οδικού δικτύου από τους χρήστες.

PreviousNext