Η εταιρεία GeoFruit Hellas S.A ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1978 και έκτοτε ακολουθεί μια δυναμική πορεία στο χώρο της συσκευασίας και εμπορίας φρούτων και λαχανικών. Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στο 61ο χλμ. Πατρών-Πύργου στα Λεχαινά Ηλείας και καθημερινά από εκεί φορτώνονται δεκάδες ψυγεία με νωπά προϊόντα, κυρίως για εξαγωγή. Στο δυναμικό της διαθέτει ιδιόκτητα φορτηγά (Ι.Χ και Δ.Χ) τα οποία τροφοδοτούν με διάφορα εμπορεύματα τις εγκαταστάσεις τους. Η τελευταία προσθήκη στο στόλο αφορά έναν τράκτορα Scania S 650 με τριαξονικό θάλαμο Schmitz και οδηγό τον Γιώργο Σολωμό. Μαζί του, ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης, συνταξιδεύει στο Νευροκόπι Δράμας σε συσκευαστήριο πατάτας καταγράφοντας σημαντικά στοιχεία για τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου, το εξοδολόγιο της διαδρομής, το οδικό δίκτυο καθώς και τις δυσκολίες του. Με πόσα χιλιόμετρα ανεβαίνει στο Δερβένι με 42 τόνους μικτό; Η απάντηση στη συνέχεια του κειμένου.
Λεχαινά – Πάτρα
Για το οδικό δίκτυο Πύργου-Πατρών έχουν γραφτεί εκατοντάδες άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά και έχουν γίνει επανειλημμένα ρεπορτάζ στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, τα οποία αναφέρουν την επικινδυνότητα του συγκεκριμένου δρόμου. Σχεδόν σε καθημερινή βάση ακούμε για τροχαία ατυχήματα, τα οποία πιστεύουμε να σταματήσουν, αν ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος το 2023. Η ιδιαιτερότητα αυτού του δρόμου εντοπίζεται στον αυξημένο όγκο οχημάτων που δέχεται καθημερινά, το ολισθηρό οδόστρωμα όταν βρέχει, καθώς και τις στροφές με ανάποδη κλίση σε αρκετά σημεία. Η απόσταση Πύργος-Πάτρα είναι 95 χιλιόμετρα και Λεχαινά-Πάτρα είναι 61 χιλιόμετρα.
Από τη γέφυρα ή το καράβι;
Αποτελεί το πρώτο μεγάλο έξοδο της διαδρομής, η διέλευση από το Ρίο στο Αντίρριο, για την οποία υπάρχουν δύο διαθέσιμες επιλογές. Μέσω του καραβιού με κόστος απλής διέλευσης για όχημα με πέντε άξονες 24,5 ευρώ ή από τη γέφυρα με κόστος 41,5 ευρώ.
Σίγουρα αν κάποιος θέλει οικονομία θα ταξιδέψει από το καράβι γλιτώνοντας τα 17 ευρώ (για απλή διέλευση) κάνοντας παράλληλα και το διάλειμμά του. Ωστόσο αν θέλει να φτάσει πιο γρήγορα στον προορισμό του τότε πρέπει να προτιμήσει τη γέφυρα. Να σημειώσουμε ότι η γέφυρα διαθέτει και εκπτωτικά πακέτα όπως το Γέφυρα e-Pass ή η κάρτα aller-retour όπου το αντίτιμο είναι χαμηλότερο.
Αντίρριο-Θεσσαλονίκη με δύο διαθέσιμες επιλογές
Δουλειά μας είναι να ενημερώνουμε σωστά τους αναγνώστες μας σχετικά με τις διαθέσιμες επιλογές της κάθε διαδρομής, συγκρίνοντας πάντα τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της άθε μιας ξεχωριστά. Έτσι λοιπόν από Αντίρριο για Θεσσαλονίκη είναι διαθέσιμες δύο επιλογές η μία μέσω Ιωαννίνων και η άλλη μέσω Λαμίας. Χιλιομετρικά η πρώτη είναι συντομότερη κατά 10 χιλιόμετρα, όπως και χρονικά. Επίσης μέσω της πρώτης διαδρομής το αντίτιμο των διοδίων για συνδυασμό με πέντε ή περισσότερους άξονες είναι 68,25 ευρώ ενώ από τη δεύτερη διαδρομή είναι 61,25 ευρώ (με e-way) και 67,05 ευρώ (χωρίς e-way).
Προφανώς, η πιο συμφέρουσα διαδρομή, από άποψη χρόνου, ασφάλειας και λιγότερης φθοράς για το φορτηγό, είναι η πρώτη μέσω Ιόνιας οδού και εν συνεχεία μέσω Εγνατίας οδού.
Το S 650 στο δρόμο
Επιλέγοντας την πρώτη διαδρομή, μέσω Ιόνιας και Εγνατίας οδού, σε ένα δρόμο με παρατεταμένες ανηφόρες (Κλόκοβα, Μενίδι, Φιλιππιάδα, Μέτσοβο, Γρεβενά, Ταξιάρχης) μας δίνεται η δυνατότητα να ελέγξουμε τις δυνατότητες του S. Παράλληλα ο Γιώργος Σολωμός οδηγός του Scania μας καταθέτει τη δική του άποψη για τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. «Το νούμερο ένα πλεονέκτημα του S 650 θεωρώ ότι είναι ο V8 κινητήρας του. Είναι χαμηλόροπος και από τις 1.000 σ.α.λ περίπου αισθάνομαι έντονα το τράβηγμά του. Επίσης, για να «κρεμάσει» ο κινητήρας, όπως συνηθίζουμε να λέμε, πρέπει οι στροφές να πέσουν κάτω από τις 900 σ.α.λ. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο του κινητήρα είναι ότι κρατάει τη δεκάτη και την ενδεκάτη σε ένα μεγάλο εύρος στροφών με αποτέλεσμα να έχω υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα σε όλες τις ανηφόρες, ακόμη και όταν έχω μικτό φορτίο 42 τόνους. Όταν ενεργοποιώ τη λειτουργία power οι αλλαγές γίνονται περίπου στις 1.450 και με αυτό τον τρόπο ο συρμός κινείται γρηγορότερα σε ανηφορικές διαδρομές, σε σχέση με τη λειτουργία standard όπου οι αλλαγές στο κιβώτιο γίνονται με γνώμονα την οικονομία. Επίσης έχει πολύ καλές ρεπρίζ, ανεβάζοντας χιλιόμετρα με χαρακτηριστική ευκολία. Ένα άλλο στοιχείο που μου αρέσει στο S είναι η συνεργασία του κινητήρα με το 12άρι κιβώτιο opticruise, το οποίο δίνει γρήγορες αλλαγές, τόσο στο ανέβασμα όσο και στο κατέβασμα».
«Γενικότερα σαν αμάξι θεωρώ ότι το S είναι το καλύτερο μοντέλο της Scania σε όλους τους τομείς. Έχει βελτιωμένη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις χάρη και στη λεπτότερη σχεδίαση των κολόνων, πιο ξεκούραστη θέση οδήγησης και ο χειρισμός των κουμπιών είναι ευκολότερος. Το ηλεκτρικό χειρόφρενο είναι πρακτικότερο σε σχέση με το συμβατικό, γιατί αν ανοίξω την πόρτα αυτό ενεργοποιείται αυτόματα. Στην καμπίνα τυχαίνει να μείνω μία εβδομάδα, οπότε χρειάζομαι να έχω μαζί μου αρκετά πράγματα για τη διαμονή σε αυτήν. Εδώ έχω αρκετούς αποθηκευτικούς χώρους, κάτω από το κρεβάτι και στα εξωτερικά ντουλάπια, με άμεση πρόσβαση σε αυτά. Επίσης στα τρία ντουλάπια επάνω από το παρμπρίζ τοποθετώ μικρότερα αντικείμενα. Ακόμη και τα τέσσερα σκαλοπάτια για την είσοδο στην καμπίνα, τα έχω συνηθίσει και ανεβοκατεβαίνω με χαρακτηριστική ευκολία στο εσωτερικό». Από κατανάλωση πώς πάει το S, θα ρωτήσουμε τον Γιώργο.
«Βάσει υπολογιστή ταξιδιού η κατανάλωση κυμαίνεται από 1-2,7 μέχρι και 1-3,3. Προσέξτε όμως, υπάρχει αυτή η απόκλιση γιατί η κατανάλωση επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες. Όταν για παράδειγμα φορτώνουμε καρπούζια από το συσκευαστήριό μας στα Λεχαινά με προορισμό τη Θεσσαλονίκη και πρέπει σε συγκεκριμένες ώρες να είμαστε επάνω, τότε αντιλαμβάνεστε ότι κινούμαι με υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα, οπότε και λογικό είναι να έχω και περισσότερα πετρέλαια. Στη σημερινή διαδρομή, από Νευροκόπι προς Θεσσαλονίκη με 42 τόνους μικτό φορτίο επίσης η κατανάλωση αυξάνεται. Στον αυτοκινητόδρομο όμως ρολάρει και η οικονομία βελτιώνεται».
Θεσσαλονίκη –Κάτω Νευροκόπι
Για το κομμάτι αυτό επιλέγουμε τη διαδρομή μέσω Εγνατίας οδού μέχρι την έξοδο της Αμφίπολης και εν συνεχεία μέσω Ροδολίβου, Δράμας και Προσότσανης φτάνουμε στο κάτω Νευροκόπι. Η συνολική απόσταση από τη Θεσσαλονίκη είναι 175 χιλιόμετρα και το κόστος των διοδίων για ένα όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες είναι 11 ευρώ (διόδια Θεσσαλονίκης, Ανάληψης, Ασπροβάλτας). Όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν δυστυχώς, η Εγνατία οδός έχει αφεθεί στο έλεός της, με κακής ποιότητας άσφαλτο σε πολλά σημεία καθώς επίσης με απουσία παρκίδων και Σ.Ε.Α. Το μόνο θετικό στοιχείο που σημειώνουμε είναι οι δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και το τσιμεντένιο στηθαίο στη μέση. Από τη διασταύρωση της Αμφίπολης ξεκινάει το πιο δύσκολο σημείο της διαδρομής, καθώς ο δρόμος είναι με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, στενός, στον οποίο κινούνται και πολλά αγροτικά μηχανήματα.
Αναμφίβολα το πιο επικίνδυνο κομμάτι, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες με τις έντονες χιονοπτώσεις και την παγωνιά, είναι η ορεινή διέλευση από την Προσοτσάνη μέχρι το Κάτω Νευροκόπι. Είναι το σημείο όμως που ο οδηγός του S απολαμβάνει να οδηγεί το αυτοκίνητο αυτό.
Το μοναδικό που ακούει είναι ο γλυκός ήχος από την τουρμπίνα και ανηφορίζοντας προς τη διασταύρωση του Βόλακα (ακόμα και με 42 μικτό) αντιλαμβάνεται γιατί ο V8 κινητήρας θεωρείται αξεπέραστος από τους φίλους της Scania. Δύναμη ανά πάσα στιγμή και ροπή από χαμηλές στροφές είναι τα δύο βασικά χαρακτηριστικά του. Σε συνδυασμό μάλιστα με την ευστάθεια και την καλή κατευθυντικότητα του τιμονιού όπως και την απουσία έντονου βιραρίσματος της καμπίνας σου εμπνέει εμπιστοσύνη και σιγουριά στις στροφές.
Στο οροπέδιο της πατάτας
Το Κάτω Νευροκόπι είναι γνωστό σε όλη την Ελλάδα για την πατάτα του με τα ανώτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά η οποία είναι πιστοποιημένο προϊόν Π.Ο.Π από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στον τομέα της μεταφοράς, η συγκεκριμένη περιοχή δίνει αρκετή δουλειά στα φορτηγά Δ.Χ καθώς σε μια καλή περίοδο συγκομιδής η παραγωγή μπορεί να φτάσει μέχρι και τους 100.000 τόνους. Οι παραγωγοί από τα γειτονικά χωριά μεταφέρουν τις πατάτες με δικά τους μέσα στα συσκευαστήρια, όπου γίνεται η διαλογή τους και εν συνεχεία η τοποθέτησή τους σε μικρά τελάρα. Κατόπιν φορτώνονται σε φορτηγά για να μεταφερθούν σε σούπερ μάρκετ και λαχαναγορές της χώρας μας, ενώ ένα μέρος της πατάτας στέλνεται απευθείας σε αγορές του εξωτερικού.
Στο δρόμο της επιστροφής-Ανάβαση Δερβένι
Από το Κάτω Νευροκόπι μέχρι τη Θεσσαλονίκη το σημείο που αξίζει να αναφέρουμε είναι η ανηφόρα στο Δερβένι η οποία είναι απότομη και με μεγάλη κλίση. Με 42.9 τόνους μικτό φορτίο κινούμαστε πριν την ανηφόρα με 12η σχέση στο κιβώτιο και 89 χλμ/ώρα. Επιλέγουμε τη λειτουργία power και στην αρχή της ανάβασης το κιβώτιο θα κατεβάσει σε 11η, κρατώντας όμως σταθερή την ταχύτητα στα ίδια χλμ. αλλά δουλεύοντας σε υψηλότερο εύρος στροφών (1.450 σ.α.λ). Στα 78 χλμ/ώρα θα κατεβάσει σε 10η και εν συνεχεία θα κατεβάσει σε 9η την οποία κράτησε μέχρι τα 62 χλμ/ώρα και τις 1.600 σ.α.λ.
Στο δια ταύτα
...το Scania S 650 αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις στο δρόμο, σε όλα τα επίπεδα, άνεσης, ασφάλειας, δύναμης κινητήρα, τα οποία το καθιστούν ένα αποδοτικό και λειτουργικό σύνολο. Ακόμη και σε δύσκολες διαδρομές με βαριά φορτία η οδήγησή του είναι μια ευχάριστη διαδικασία.