Τροχοί & TIR

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Τα ΚΤΕΛ στάθηκαν όρθια πληρώνοντας βαρύτατο τίμημα

Έχοντας ως πρώτο μέλημα την προστασία του επιβατικού κοινού, τα ΚΤΕΛ της χώρας κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες υιοθέτησαν όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα και κατάφεραν να μείνουν όρ
από Παύλος Μαυρομύτης, Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 01/06/2020 - 07:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Έχοντας ως πρώτο μέλημα την προστασία του επιβατικού κοινού, τα ΚΤΕΛ της χώρας κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες υιοθέτησαν όλα τα προβλεπόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα και κατάφεραν να μείνουν όρθια, να καλύψουν τις λίγες έστω μεταφορικές ανάγκες των πολιτών, δίνοντας και αυτή τη φορά συνέχεια στο τεράστιο κοινωνικό έργο που διαχρονικά επιτελούν.

Το τίμημα, ωστόσο, αυτής της σκληρής δοκιμασίας ήταν βαρύ για τους ανθρώπους των υπεραστικών μας λεωφορείων, που έπρεπε να εργαστούν με φόβο και άγχος, να εκτελέσουν δρομολόγια και τελικά να καταγράψουν τεράστιες ζημιές. Καθήκον της πολιτείας είναι καλύψει αυτές τις ζημιές, αναφέρουν οι πρόεδροι των ΚΤΕΛ, τους οποίους συνάντησε το περιοδικό μας και άκουσε τα όσα βίωσαν.

«Κατακόρυφη πτώση»

Δημήτρης Κολυνδρίνης, Πρόεδρος υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας

Από τις 15 Μαρτίου μέχρι τις 17 Μαΐου η πτώση του μεταφορικού έργου αγγίζει το 95%. Την περίοδο αυτή είχαμε μόνο ένα δρομολόγιο προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με μηδενική επιβατική κίνηση. Όπως αντιλαμβάνεστε αυτό μεταφράζεται και σε τεράστια οικονομική ζημιά, αναφέρει ο κ. Κολυνδρίνης και απαντώντας σε σχετική ερώτησή μας, τονίζει:

Χρειαζόμαστε τη στήριξη της πολιτείας

«Σίγουρα χρειαζόμαστε βοήθεια και διευκολύνσεις από την Πολιτεία για να μπορέσουμε να σταθούμε όρθιοι. Να μας παρέχουν κάποιου είδους αποζημίωση για τη ζημιά που έχει γίνει και να δοθούν κεφάλαια κίνησης. Επίσης να λάβουν την αποζημίωση των 800 ευρώ όλοι οι συνιδιοκτήτες κάθε λεωφορείου (κοινωνία) καθώς επίσης να ενταχθούμε στην επιστρεπτέα προκαταβολή».

Αβέβαιο το μέλλον

«Αυτή τη στιγμή δεν γίνεται να προβλέψουμε κάτι για το μέλλον στο χώρο μας, γιατί απλούστατα τα πάντα αλλάζουν διαρκώς. Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τι μπορεί να γίνει μέσα στο καλοκαίρι και ποια θα είναι η εξέλιξη της πανδημίας. Πιστεύουμε ότι θα πάνε όλα καλά, ωστόσο πλέον είναι έκδηλη η αβεβαιότητα σε όλους μας. Είναι πρωτόγνωρη η κατάσταση για όλους μας», συμπλήρωσε ο κ. Κολυνδρίνης.

Αύξηση του μεταφορικού έργου το καλοκαίρι

Στην ερώτησή μας, τι περιμένουν για τους επόμενους μήνες, ο πρόεδρος του υπεραστικού ΚΤΕΛ Μαγνησίας, εκφράζει την αισιοδοξία του λέγοντας: «Ο νομός Μαγνησίας με τις υπέροχες ομορφιές του και τις καταπληκτικές παραλίες του στο Πήλιο, τις Σποράδες, και σε άλλα μέρη έχει γίνει κορυφαίος προορισμός τα τελευταία χρόνια για τους τουρίστες».

«Έτσι και φέτος πιστεύω ότι τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα προτιμήσουν και πάλι το νομό μας για τις διακοπές τους και κατ' επέκταση τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ μας για τις μετακινήσεις τους. Άλλωστε δεν είχαμε κάποιο κρούσμα ανάμεσα στους υπαλλήλους του ΚΤΕΛ αλλά ούτε στο νομό μας (μόνο δύο που ήρθαν από άλλες περιοχές) οπότε και σε αυτό τον τομέα γινόμαστε ελκυστικός προορισμός. Από την πλευρά μας κάνουμε κάθε προσπάθεια, με απολυμάνσεις των λεωφορείων, ώστε να ταξιδεύουν οι επιβάτες χωρίς προβλήματα».

Οι υποχρεώσεις τρέχουν

«Το υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας στο σύνολό του διαθέτει σύγχρονα λεωφορεία, οπότε αυτή τη στιγμή δεν συζητάμε για κάποια ανανέωση στόλου. Ωστόσο, οι υποχρεώσεις των ιδιοκτητών τρέχουν, όπως leasing, οπότε για να επανέλθω στο προηγούμενο που ανέφερα, αυτή τη στιγμή χρειαζόμαστε έμπρακτα τη στήριξη και τη βοήθεια της Πολιτείας».

Επιστροφή στη νέα κανονικότητα

Για το υπεραστικό ΚΤΕΛ Μαγνησίας η επόμενη μέρα, αυτή της επιστροφής στην κανονικότητα, είναι ακόμη μία μέρα ευθύνης. Βρισκόμαστε πάντα δίπλα στον επιβάτη ακόμη και σε δύσκολους καιρούς», υπογραμμίζει ο κ. Κολυνδρίνης και συμπληρώνει: «Καθημερινά απολυμαίνουμε όλα τα λεωφορεία πριν και μετά το ταξίδι, γίνεται σχολαστικός ατμοκαθαρισμός σε όλο το στόλο μας και πιστοποιημένα συνεργεία απολυμαίνουν όλους τους κοινόχρηστους χώρους της επιχείρησης. Στον κεντρικό σταθμό είναι τοποθετημένα αντισηπτικά και παρέχουμε δωρεάν αντισηπτικά μαντηλάκια. Οι μετακινήσεις μπαίνουν στη νέα κανονικότητα και εμείς κυκλοφορούμε με υπευθυνότητα, τηρώντας τους κανόνες προσωπικής υγιεινής».

«Έχουμε υποχρέωση να αντέξουμε πάση θυσία για το καλό των επιβατών»

Ευάγγελος Φραράκης, Μέλος Δ.Σ. της ΚΤΕΛ Ν. ΑΧΑΪΑΣ Α.Ε.

Αν υπάρχει ένας κλάδος της Μεταφοράς τον οποίο η πανδημία και οι περιορισμοί μετακινήσεων απειλούν να τινάξουν στον αέρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε σχέση με ζητήματα δίκαιου κοινωνικού επιμερισμού των συνεπειών, αυτός είναι τα ΚΤΕΛ. Οι επιπτώσεις στο μεταφορικό έργο ήταν καταστροφικές, καθώς το μεταφορικό έργο εξαϋλώθηκε (μείωση άνω του 98%) και τα λεωφορεία έμειναν ακινητοποιημένα για 60 μέρες. Το μέλος του Δ.Σ. της ΚΤΕΛ Ν. ΑΧΑΙΑΣ Α.Ε., Ευάγγελος Φραράκης παραθέτει μία πλήρη εικόνα των επιπτώσεων και σειρά μελετημένων ενεργειών που πρέπει να γίνουν προκειμένου να στηριχθεί η ραχοκοκαλιά της οδικής μεταφοράς επιβατών.

T&T: Ποια η πτώση του μεταφορικού έργου μέχρι τώρα και σε τι ζημιά για το ΚΤΕΛ μεταφράζεται;

Η πτώση του μεταφορικού έργου για το ΚΤΕΛ μας από τα τέλη Φεβρουαρίου (καθότι η Πάτρα ήταν ο πρώτος νομός που επηρεάστηκε από την ακύρωση του Καρναβαλιού) μέχρι και σήμερα ξεπερνά το 98% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Χωρίς να μπορούμε να αναφερθούμε σε συγκεκριμένα νούμερα, καθώς οι επιπτώσεις συνεχίζονται, η ζημιά ανέρχεται σε αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

T&T: Πόσα λεωφορεία είναι ακινητοποιημένα και για πόσες μέρες;

Η μείωση των δρομολογίων που πραγματοποιούμε ξεκίνησε προοδευτικά καθώς μειωνόταν η επιβατική κίνηση. Από την έναρξη των μέτρων της καραντίνας πριν από δύο μήνες μέχρι και σήμερα σχεδόν 150 λεωφορεία του στόλου μας είναι ακινητοποιημένα.

T&T: Είστε πιθανότατα ο πλέον πληττόμενος κλάδος της οδικής μεταφοράς –ποιες θεωρείτε πως είναι ρεαλιστικά οι αντοχές (χρονικά) ως προς τη βιωσιμότητα των ΚΤΕΛ με την παρούσα κατάσταση;

Τα ΚΤΕΛ πραγματοποιούν το 80% του μεταφορικού έργου στην Ελλάδα. Όχι μόνο διατηρούν τα χωριά διασυνδεδεμένα με το διοικητικό κέντρο αλλά και μεταφέρουν απαραίτητα προϊόντα. Ήμαστε και θα είμαστε δίπλα στους ανθρώπους που μας έχουν ανάγκη. Έχουμε υποχρέωση να αντέξουμε πάση θυσία για το καλό των επιβατών και των ανθρώπων που βασίζονται σε εμάς. Σε κάθε περίπτωση, η παρούσα κατάσταση θα πρέπει να ομαλοποιηθεί όσο πιο σύντομα γίνεται για να υπάρξει μια όσο το δυνατόν πιο σύντομη επαναφορά στην κανονικότητα.

T&T: Περιμένετε κρατική ενίσχυση;

Έχουμε εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση και στους αρμόδιους υπουργούς πως θα αφουγκραστούν και θα κατανοήσουν την πολύ δύσκολη κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Είναι αυτονόητο, καθώς γίνεται συζήτηση για ενίσχυση και άλλων κλάδων των μεταφορών, πως περιμένουμε και εμείς να ενισχυθούμε οικονομικά, ως κλάδος γενικά και ως ΚΤΕΛ Αχαΐας ειδικά, μέσω έκτακτης επιχορήγησης. Μην ξεχνάμε πως τα ΚΤΕΛ συνέχισαν να λειτουργούν υπό καθεστώς μεγάλης οικονομικής ζημιάς για να εξυπηρετήσουν αδήριτες κοινωνικές ανάγκες.

«Τα μέτρα προστασίας που λάβαμε αποτελούν υπόδειγμα για τον κλάδο»

T&T: Έχετε αποταθεί σε κάποια επιτροπή/ειδικούς (ΕΟΔΥ) προκειμένου να μάθετε από πρώτο χέρι πώς θα ήταν εφικτή η απρόσκοπτη λειτουργία των ΚΤΕΛ χωρίς να υφίσταται υγειονομικό ρίσκο; Πώς σχολιάζετε την παρότρυνση «να αποφεύγει ο κόσμος τα μέσα μαζικής μεταφοράς»; Σας έχουν εξηγήσει γιατί τα λεωφορεία είναι εστία κινδύνου;

Τα λεωφορεία μας, η λειτουργία μας ως ΚΤΕΛ Αχαΐας και τα μέτρα προστασίας που λάβαμε (συχνές απολυμάνσεις λεωφορείων και σταθμών, αντισηπτικά και μάσκες σε όλο το προσωπικό, ενημέρωση επιβατών για την τήρηση κανόνων υγιεινής και έλεγχο κατά την επιβίβαση των επιβατών για υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας) αποτελούν υπόδειγμα για τον κλάδο των μεταφορών και για αυτό και διεκδικούμε δυναμικά την επιστροφή στην κανονικότητα όσον αφορά την μεταφορική δυνατότητα μας.

T&T: Ποιες είναι οι επιπτώσεις στον προγραμματισμό ανανέωσης - εκσυγχρονισμού του στόλου;

Αναπόφευκτα οι προγραμματισμένες αλλαγές οχημάτων έχουν πάει πίσω, τόσο λόγω της ρευστής οικονομικής κατάστασης αλλά και λόγω του κλεισίματος των εργοστασίων παραγωγής των λεωφορείων στο εξωτερικό. Ο στόχος είναι πάντα να κοιτάμε μπροστά, ήδη έχουμε ίσως τον πιο σύγχρονο στόλο στην Ελλάδα. Ωστόσο πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη και τις περιστάσεις και αυτή την στιγμή οι προτεραιότητες είναι άλλες.

T&T: Με τα περισσότερα οχήματα των μετόχων σας να είναι νεότατα, και ταυτόχρονα ακινητοποιημένα, υποθέτουμε πως είναι πολύ δύσκολο να πληρωθούν τα λήζινγκ.

Είναι δύσκολο, πράγματι. Οι τράπεζες, πιστεύουμε, αντιλαμβάνονται πως είναι προς το συμφέρον όλων να δείξουν τη μέγιστη δυνατή ευελιξία. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία μαζί τους και ελπίζουμε να ξεπεραστεί και αυτό το πρόβλημα που αφορά σημαντικό αριθμό μετόχων μας. Στεκόμαστε στο πλευρό όλων των μετόχων μας ανεξαιρέτως, είτε βρίσκονται υπό καθεστώς δανειοδότησης είτε όχι, και είμαστε βέβαιοι πως θα βρεθεί τρόπος στήριξης όλων.

T&T: Είναι βιώσιμο το ΚΤΕΛ αν εφαρμοστεί το μέτρο για μέγιστη πληρότητα καθισμάτων της τάξης του 50%; (σ.σ.: η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε λίγο πριν την απελευθέρωση της μετακίνησης μεταξύ διαφορετικών νομών της χώρας).

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην εύρυθμη και βιώσιμη λειτουργία του ΚΤΕΛ Αχαΐας και του κάθε ΚΤΕΛ γενικότερα είναι το μέτρο για μέγιστη πληρότητα καθισμάτων της τάξης του 50%. Πρέπει να γίνει αντιληπτό από τους υπεύθυνους κυβερνητικούς παράγοντες πως πληρότητες αυτού του επιπέδου είναι ζημιογόνες. Ξεκάθαρα πράγματα. Κάθε δρομολόγιο έχει πάγια κόστη τα οποία δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν όταν υπάρχει αυτός ο περιορισμός.

T&T: Μπορεί δηλαδή, να απειληθεί η βιωσιμότητα των ΚΤΕΛ;

Είναι ξεκάθαρο πως εάν συνεχιστεί και πέραν του Μαΐου αυτός ο περιορισμός, ίσως χρειαστεί να λάβουμε (να είστε σίγουροι, όχι μόνο εμείς αλλά γενικά ο κλάδος) δραστικά μέτρα για την διασφάλιση της βιωσιμότητας της εταιρίας, μέτρα τα οποία είναι βέβαιο πως θα έχουν επίπτωση στη δημόσια εικόνα των μεταφορών στη χώρα και θα φέρουν στην επιφάνεια ζητήματα δίκαιης αναλογικότητας αναφορικά με την στήριξη των μεταφορέων εκ μέρους της κυβέρνησης.

Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να έχουμε συγκεκριμένους κλάδους με 100% πληρότητα και άλλους με 50% πληρότητα και να περιμένουμε αυτό να γίνει αποδεκτό από όσους αδικούνται ή να μη δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για την οικονομική αναγκαιότητα τέτοιων αποφάσεων. Θα επαναλάβω ακόμα μια φορά πως τα ΚΤΕΛ πραγματοποιούν το 80% των επιβατικών μεταφορών στη χώρα. Δεν σταματήσαμε να λειτουργούμε καμία ημέρα. Όπως αναφέρατε και εσείς είμαστε ο πλέον πληττόμενος κλάδος, συνεπώς περιμένουμε άμεσα πλήρη αποκατάσταση της δυνατότητάς μας να εξυπηρετούμε τον επιβάτη διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα της εταιρίας μας.

T&T: Σημειώθηκαν κρούσματα κορονοϊού στο προσωπικό του ΚΤΕΛ;

Κανένα κρούσμα δεν σημειώθηκε. Λάβαμε τα απαραίτητα μέτρα άμεσα και οι οδηγίες προς το προσωπικό ακολουθήθηκαν κατά γράμμα.

T&T: Προστατεύονται επαρκώς οδηγοί και λοιπό προσωπικό;

Ναι, ακολουθούν ρητά τις οδηγίες των αρχών και του ΕΟΔΥ για μέτρα ατομικής προστασίας. Τόσο το προσωπικό όσο και οι επιβάτες κινούνται και ενεργούν με βάση τα προβλεπόμενα. Ως ΚΤΕΛ Αχαΐας προμηθεύσαμε το προσωπικό μας με όλα τα απαραίτητα υλικά (μάσκες κ.α.) για να επιτελέσουν το έργο τους με ασφάλεια για τους ίδιους και τους επιβάτες.

T&T: Βλέπετε επιστροφή στην κανονικότητα και πότε;

Η κανονικότητα για εμάς θα έρθει όταν η επιβατική κίνηση επανέλθει σε ποσοστό άνω του 90% σε σχέση με πριν την υγειονομική κρίση. Αυτό εξαρτάται από παράγοντες που δεν είναι εξ ολοκλήρου στο χέρι μας. Για παράδειγμα εφόσον αποφασιστεί η άρση του μέτρου για 50% πληρότητα, αυτό θα είναι ένα βήμα. Αλλά αυτό θα είναι μόνο ένα βήμα από τα πολλά: εξαρτάται και από τις διαθέσεις του επιβατικού κοινού για μετακινήσεις, από τη γενικότερη κατάσταση της οικονομίας και, φυσικά, από τις εξελίξεις με τον ίδιο τον ιό.

«Η ελληνική Πολιτεία κατανοεί τη σημασία των ΚΤΕΛ»

T&T: Απειλούνται θέσεις εργασίας;

Αυτή τη στιγμή, όχι.

T&T: Με κάθε σχεδιασμό να δείχνει δύσκολος αυτή τη στιγμή, πώς θα ιεραρχούσατε τις ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβεί άμεσα η Πολιτεία ώστε να βοηθήσει;

Έχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική Πολιτεία πως θα κατανοήσει τη σημασία των ΚΤΕΛ και την ανάγκη ενίσχυσής τους. Μαζί με την ΠΟΑΥΣ, την Ομοσπονδία μας, προσπαθούμε για το καλύτερο. Αν θα έπρεπε να βάλουμε σε μια σειρά τις ανάγκες αυτές είναι: Έκτακτη επιχορήγηση στα ΚΤΕΛ, άμεση μείωση του ΦΠΑ στις οδικές επιβατικές μεταφορές στο 13%, αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2020, εφάπαξ καταβολή της επιδότηση καινούργιου λεωφορείου με βάση τον νόμο που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο, απαλλαγή της προκαταβολής φόρου για το 2021, μείωση των τελών κυκλοφορίας για τα λεωφορεία Λ.Δ.Χ. και χορήγηση δανείων κίνησης με μηδενικό επιτόκιο και περίοδο χάριτος τουλάχιστον 2 χρόνια. Ας μην ξεχνάμε πως τόσο η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα όσο και η Κυβέρνηση έχουν ζητήσει από τις τράπεζες να διευκολύνουν μέσω δανειοδοτήσεων τις επιχειρήσεις και αναμένουμε απτά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.

« Μείωση δρομολογίων»

Διονύσης Κακολύρης, Πρόεδρος υπεραστικού ΚΤΕΛ Ζακύνθου

«Όταν ξεκίνησε η πανδημία μειώσαμε τα δρομολόγια, με ένα την ημέρα προς την Αθήνα και μετά τη Μεγάλη Εβδομάδα κάναμε ένα μέρα παρά μέρα. Από τις 11 Μαΐου επαναφέραμε το ένα δρομολόγιο προς την Αθήνα και τρεις φορές την εβδομάδα εκτελούμε τα τοπικά δρομολόγια» αναφέρει ο πρόεδρος του υπεραστικού ΚΤΕΛ Ζακύνθου Διονύσης Κακολύρης και προσθέτει:

Τεράστια ζημιά

«Όλοι μας ήρθαμε αντιμέτωποι με έναν ασυνήθιστο πόλεμο θα έλεγα, με ανυπολόγιστες ζημιές. Φτάσαμε σε σημείο να ταξιδέψει λεωφορείο μας από την Αθήνα προς τη Ζάκυνθο χωρίς κανέναν επιβάτη. Άλλωστε με την απαγόρευση των μετακινήσεων προς τα νησιά δεν μπορούσε να έρθει ή να φύγει κανένας, οπότε ήμασταν αποκλεισμένοι. Η πτώση του μεταφορικού έργου ξεπερνάει το 90%, το οποίο μεταφράζεται σε ζημιά για το ΚΤΕΛ το δικό μας, το οποίο είναι μικρό, σε περισσότερες από 500.000 ευρώ».

«Δύο λεωφορεία για 35 επιβάτες»

«Πλέον έχουμε φτάσει σε οριακό σημείο καθώς έχουμε εξαντλήσει όλα τα αποθέματά μας. Ό, τι είχαμε στην άκρη από χρήματα τα χρησιμοποιήσαμε και τώρα δεν έχουμε απολύτως τίποτα. Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη με την υποχρέωση να ταξιδεύουμε με το 50% των θέσεων. Δηλαδή, για να μεταφέρουμε 35 επιβάτες χρειαζόμαστε δύο λεωφορεία, με ό, τι επιπλέον κόστος συνεπάγεται αυτό. Έχουμε δεχτεί ένα ακόμη πλήγμα με την ακύρωση των σχολικών εκδρομών, οπότε, μειώθηκαν και άλλο τα έσοδά μας».

Χρειαζόμαστε βοήθεια

Μεταξύ άλλων, ο κ. Κακολύρης, τονίζει: «Έχω καθημερινές επαφές με προέδρους και άλλων ΚΤΕΛ και οι απόψεις όλων συγκλίνουν στο ότι πρέπει να έχουμε άμεση βοήθεια από το κράτος για να αντεπεξέλθουμε στη νέα δύσκολη πραγματικότητα. Άλλωστε πρώτη προτεραιότητα όλων των προέδρων είναι να προστατεύσουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους και το λεωφορείο να συνεχίσει κανονικά τα δρομολόγιά του. Είναι ζήτημα επιβίωσης πλέον. Στόχος μας φέτος δεν είναι το κέρδος, αλλά να μετριάσουμε όσο πιο πολύ γίνεται τη ζημιά».

«Από μόνοι μας όμως δεν μπορούμε να πετύχουμε πολλά, γι’ αυτό όπως σας ανέφερα και νωρίτερα χρειαζόμαστε βοήθεια, όχι με τη μορφή δανεισμού όμως, άλλα μέσω κάποιας κρατικής ενίσχυσης. Προσφέραμε αρκετά μέσα στην υγειονομική κρίση που αντιμετωπίσαμε και πρέπει να μας σεβαστούν».

Δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό

«Από τις 25 Μαΐου έχει ξεκινήσει η κίνηση από και προς το νησί, οπότε θα ανέβει και το μεταφορικό μας έργο. Ωστόσο το νησί μας που ζει αποκλειστικά σχεδόν από τον τουρισμό πρόκειται να γνωρίσει δύσκολες μέρες.

Πιστεύω ότι θα προτιμήσουν τη Ζάκυνθο οι τουρίστες για τις διακοπές τους, αλλά ο αριθμός αυτός θα είναι πολύ μειωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια με άμεσο αντίκτυπο στη δική μας δουλειά. Επομένως, έχουμε μπροστά μας ένα δύσκολο χειμώνα και πρέπει να βρούμε εναλλακτικές λύσεις και να αναπτύξουμε γρήγορα αντανακλαστικά για να καταφέρουμε να επιβιώσουμε. Θα πρέπει με κάποιον τρόπο να περιορίσουμε τα έξοδά μας και να είμαστε σε εγρήγορση».

«Στην παρούσα φάση δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε κανέναν προγραμματισμό. Κάποιοι ιδιοκτήτες ήταν κοντά σε συμφωνίες για την ανανέωση των λεωφορείων τους, αλλά όπως αντιλαμβάνεστε τα πάντα έχουν παγώσει».

Κανένα κρούσμα

«Ευτυχώς δεν είχαμε κανένα κρούσμα ανάμεσα στους συναδέλφους και το προσωπικό του ΚΤΕΛ και φυσικά ευχή όλων είναι να μην έχουμε ούτε στο μέλλον. Οι οδηγοί μας λαμβάνουν όλα τα μέτρα ατομικής προστασίας και παράλληλα γίνονται οι απαραίτητοι καθαρισμοί για να ταξιδεύει ο επιβάτης με ασφάλεια. Κλείνοντας, να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην ομοσπονδία μας, την ΠΟΑΥΣ, η οποία μας βοηθούσε καθημερινά ενημερώνοντάς μας για τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνουμε για την αντιμετώπιση του κορονοϊού».

«Δεν έχουμε δουλειά»

Γρηγόρης Λάβδας, Πρόεδρος συνδέσμου τουριστικών γραφείων Ν. Λάρισας

T&T: Ποιο ειναι το μέγεθος της ζημιάς στον κλάδο σας;

Το επάγγελμα το δικό μας, των τουριστικών γραφείων όλης της Ελλάδας, έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Το λέω αυτό γιατί όλες οι επιχειρήσεις και τα καταστήματα, μετά το άνοιγμά τους το Μάιο, εισπράττουν καθημερινά, έστω και από ένα ευρώ. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με εμάς καθώς δεν δουλεύουμε, με συνέπεια τα λεωφορεία να είναι ακινητοποιημένα. Μιλώντας με αριθμούς θα σας πω το εξής. Στο νομό Λάρισας είναι καταγεγραμμένα 72 τουριστικά λεωφορεία τα οποία είναι σταματημένα για περισσότερους από δύο μήνες. Να φανταστείτε ότι αυτή τη στιγμή πρέπει να αλλάξουμε και μπαταρίες στα λεωφορεία μετά από τόσο καιρό ακινησίας. Η ζημιά στο χώρο μας είναι ανυπολόγιστη. Είμαστε ο μοναδικός κλάδος που δεν έχει δουλειά, το οποίο πρακτικά σημαίνει μεγάλη ανασφάλεια και αβεβαιότητα για το μέλλον. Θα αντέξουμε οικονομικά; Θα καταφέρουμε να κρατήσουμε τις επιχειρήσεις μας; Θα δουλέψουμε ξανά; Είναι ερωτήματα που μας απασχολούν και μας προβληματίζουν σε καθημερινή βάση.

T&T: Πότε βλέπετε ανάκαμψη στο χώρο σας;

Επειδή είμαι ρεαλιστής και θέλω να λέω τα πράγματα όπως είναι, πιστεύω ότι η ανάκαμψη σε εμάς θα έρθει, όταν βρεθεί κάποιο εμβόλιο για τον κορονοϊό. Μόνο τότε δεν θα φοβούνται οι εκδρομείς να πραγματοποιήσουν πάλι ταξίδια. Θα νιώσουν ασφαλείς και θα θέλουν πάλι να ταξιδέψουν. Μέχρι τότε όλοι θα περιορίζονται στις απολύτως απαραίτητες μετακινήσεις. Αυτή τη στιγμή οι επιβάτες προβληματίζονται να ταξιδέψουν, γιατί πολύ απλά θέλουν να αποφύγουν την ταλαιπωρία που πρόκειται να υποστούν εάν κολλήσουν τον κορονοϊό. Έχω πελάτες οι οποίοι έρχονται και μου λένε ότι σε οργανωμένη εκδρομή θα ξαναπάνε από του χρόνου, άρα όλο το 2020 είναι χαμένο και σίγουρα ένα μέρος και του 2021. Αν ανοίξει ξανά το επάγγελμά μας το τέλος του 2020 θα είμαστε ικανοποιημένοι, αλλά πιστεύω ότι θα ξαναδουλέψουμε από τις απόκριες του 2021 και μετά.

«Άμεση βοήθεια – Έχουν στερέψει τα αποθέματά μας»

T&T: Τι περιμένετε από την Πολιτεία;

Η κυβέρνηση σωστά έπραξε και πήρε τα μέτρα για τον κορονοϊό με το γενικευμένο lockdown, γιατί αλίμονο αν είχαμε περισσότερα κρούσματα και κινδύνευε ο πληθυσμός. Από εκεί και πέρα όμως πρέπει να βρεθούν λύσεις για να αντέξουμε και να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητά μας. Κατά τη γνώμη μου πρέπει να δοθεί άμεσα κάποιο βοήθημα σε όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου μας, να παγώσουν οι υποχρεώσεις μας για ένα εύλογο χρονικό διάστημα και για όσο καιρό δεν δουλεύουμε να λαμβάνουμε το ποσό των 800 ευρώ. Με αυτό το ποσό πρέπει να ζήσουμε τις οικογένειές μας καθώς επίσης να πληρώνουμε τις τρέχουσες ανάγκες των γραφείων και των λεωφορείων μας. Αυτό που

θέλω να τονιστεί είναι ότι θα αργήσουμε να πάμε στη δουλειά και γι αυτό το λόγο χρειαζόμαστε τη στήριξη της Πολιτείας. Πριν τον κορονοϊό αγοράστηκαν από συναδέλφους τρία νέα λεωφορεία στο νομό μας για τα οποία όμως δεν έβγαλαν πινακίδες γιατί τους πρόλαβαν οι δυσάρεστες εξελίξεις. Οι οικονομικές υποχρεώσεις τους όμως τρέχουν. Τι θα γίνει με αυτούς τους ανθρώπους;

«Ελάχιστοι τουρίστες φέτος»

T&T: Θα δουλέψουν φέτος τα τουριστικά λεωφορεία;

Σίγουρα η Ελλάδα έδωσε μία πολύ καλή εικόνα σχετικά με την αντιμετώπιση του κορονοϊού, αλλά αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Πρέπει να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση από όλα τα κράτη για το πώς θα ταξιδεύουν οι επιβάτες με ασφάλεια και χωρίς καθυστερήσεις. Για παράδειγμα αν έρθει κάποιος τουρίστας στη χώρα μας για διακοπές και επιστρέψει στη χώρα του και μπει σε υποχρεωτική καραντίνα 14 ημερών, τότε αντιλαμβάνεστε ότι αυτό θα λειτουργήσει αποτρεπτικά. Γενικότερα η διαδικασία θα είναι επίπονη και χρονοβόρα ως προς τους ιατρικούς ελέγχους, οπότε πιστεύω πως ο τουρίστας δεν θα προτιμήσει να κάνει μακρινά ταξίδια. Αυτό θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα να μην έχουμε καθόλου μεταφορικό έργο ή να είναι περιορισμένο.

«Λίγα οφέλη και από τον εσωτερικό τουρισμό»

Ο εσωτερικός τουρισμός επίσης δεν θα δουλέψει, για τον εξής απλό λόγο. Γιατί ο κόσμος θα προτιμήσει να ταξιδέψει με το αυτοκίνητό του παρά με άλλους 25 επιβάτες στο λεωφορείο. Όπως ανέφερα και νωρίτερα ο κόσμος είναι φοβισμένος πλέον. Επίσης με τον περιορισμένο αριθμό επιβατών που θα επιτρέπεται να κάνουμε ταξίδια, αντιλαμβάνεστε ότι το κόστος της εκδρομής αυξάνει σημαντικά, το οποίο οι εκδρομείς δεν θα θέλουν να επιβαρυνθούν.

«Χάθηκαν και οι μόνιμες δουλειές»

Στην περιοχή μας, στο νομό Λάρισας, είκοσι λεωφορεία απασχολούνται σε μόνιμες δουλειές, για τη μεταφορά μαθητών και υπαλλήλων στα εργοστάσια. Πλέον, δεν εκτελούνται ούτε αυτές οι μεταφορές. Στα εργοστάσια οι υπάλληλοι κινούνται με τα δικά τους αυτοκίνητα.

T&T: Πώς βλέπετε το μέλλον στον κλάδο σας;

Βρίσκομαι στο χώρο 44 χρόνια και είναι η πρώτη φορά που τα βλέπω πολύ δύσκολα. Δυστυχώς θα κλείσουν αρκετές επιχειρήσεις, γιατί όπως σας ανέφερα δεν θα έχουμε δουλειά. Θα επιβιώσουν αυτοί που έχουν ένα ισχυρό κομπόδεμα και θα χρηματοδοτούν οι ίδιοι την επιχείρησή τους μέχρι να ξεκινήσει και πάλι η δουλειά.

PreviousNext