Την πραγματικότητα, τα προβλήματα και τις τάσεις της ελληνικής αγοράς logistics, κατέγραψε το διήμερο Συνέδριο «SOLUTIONS 9: 30+ logistics benchmarks for leading Supply Chains», που πραγματοποίησε το Supply Chain Institute, με την επιστημονική υποστήριξη της Planning.

Η πρώτη ημέρα του συνεδρίου ήταν αφιερωμένη στην Αποθήκευση (διαβάστε Τ&Τ Νοεμβρίου) και η δεύτερη στο «ταξίδι» του προϊόντος, δηλαδή στη μεταφορά, τη διανομή και το last mile. Συνολικά και τις δύο ημέρες παρακολούθησαν 280 στελέχη Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Logistics από διάφορους κλάδους. Αναλυτικότερα, συμμετείχε πλήθος από στελέχη εταιρειών 3PL, βιομηχανικών και εμπορικών επιχειρήσεων με χαμηλό, μέσο και υψηλό lead time, retailers και στελέχη e-commerce.

Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να ψηφίσουν απαντώντας σε μία σειρά ερωτήσεων, αναδεικνύοντας έτσι τα χαρακτηριστικά τόσο της επιχείρησής τους όσο και συνολικά της ελληνικής αγοράς. Επιπλέον, με αυτόν τον τρόπο, ο κάθε σύνεδρος είχε τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει μια συγκριτική αξιολόγηση (benchmarking) και ως εκ τούτου να δει πώς στέκεται η εταιρεία του σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ώστε να αντιληφθεί τι μέτρα χρειάζεται ενδεχομένως να ληφθούν.

Κατά τη δεύτερη ημέρα του συνεδρίου, λοιπόν, την οποία συντόνισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Planning, κ. Παναγιώτης Ανδριανόπουλος, εξετάστηκαν αναλυτικά όλες οι μετρήσιμες παράμετροι σε δύο επίπεδα: τη B2B μεταφορά στο πρώτο μέρος και τη B2C μεταφορά στο δεύτερο.

Η υψηλή πληρότητα ενός γερασμένου στόλου

Σύμφωνα με όσα δήλωσαν οι συμμετέχοντες, η πληρότητα των φορτηγών εθνικής μεταφοράς είναι πάνω από 70%, ενώ με βάση τα στοιχεία της Ε.Ε. του 2018 στην Ελλάδα η πληρότητα για την εθνική μεταφορά εμφανιζόταν στο 40%. Το ίδιο πάνω-κάτω ισχύει και για τα φορτηγά που κάνουν διανομή εντός Αθηνών.

Σε ό,τι αφορά στην ηλικία των φορτηγών, η εικόνα που δόθηκε από την ψηφοφορία είναι ότι δεν έχει αλλάξει κάτι προς το καλύτερο τα τελευταία 10 χρόνια. Αντιθέτως, ο στόλος διανομής εντός Αττικής γέρασε και από 15ετίας είναι σήμερα 20+ ετών. Μόνο το 9% των συμμετεχόντων είπε ότι έχει νέο στόλο. Από την άλλη, ο στόλος φορτηγών εθνικής μεταφοράς είναι νεότερος (10-15 ετών). Ενδιαφέρουσα ήταν η σύγκριση που έγινε με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναλυτικά ανά χώρα, από την οποία προέκυψε πως η Γερμανία έχει οχήματα μεταφοράς κάτω των 2 ετών!

Ο κ. Θανάσης Καμενίδης, Logistics Manager της VIANOX SVOLOS, τόνισε ότι για την πληρότητα συνήθως μετράμε το one way δρομολόγιο, ενώ αν υπολογίζαμε και το γεγονός ότι συνήθως τα φορτηγά επιστρέφουν άδεια, τα νούμερα θα άλλαζαν. Τόνισε πως είναι μεγάλο ατού για τις επιχειρήσεις να μπορούν να επενδύσουν σε σύγχρονα προγράμματα δρομολόγησης και τηλεματικής για να μειωθεί το κόστος διανομών, επισημαίνοντας πως χρειάζονται κίνητρα και από την πολιτεία.

Ο κ. Θεόδωρος Σκαμάγκος, Σύμβουλος σε θέματα εφοδιαστικής της EKOL Logistics, αιτιολόγησε τα αποτελέσματα υπό το πρίσμα ότι δεν υπάρχει μία πλατφόρμα όπου εμφανίζεται η ζήτηση ώστε να μπορούν να γεμίζουν τα φορτηγά, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Επίσης, σημείωσε ότι η ιδιοκτησία των μεταφορικών είναι 1,5 φορτηγό, που μεταφράζεται σε πολύ μικρές, ατομικές επιχειρήσεις. Ο εκσυγχρονισμός και η πράσινη κίνηση θα έπρεπε να επιδοτηθούν, συμπλήρωσε ο κ. Σκαμάγκος.

«Το ταξίδι του προϊόντος είναι καλύτερο όταν είναι ασφαλισμένο και δεν πρέπει να βλέπουμε την ασφάλιση κοντόφθαλμα, εφόσον μεταφέρεται ο κίνδυνος με πολύ χαμηλό κόστος. Ο ασφαλισμένος στόλος συμβάλλει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στη μείωση των ατυχημάτων. Αναμφίβολα ο γερασμένος στόλος φέρνει ζημιές», είπε ο Business Insurance Architect της Truck & Cargo Insurance, κ. Γιάννης Σαμολαδάς, αναδεικνύοντας τη σημασία της ασφάλισης στη μεταφορά.

Τι ισχύει με τις B2B και B2C διανομές

Στη συνέχεια εξετάστηκε η «ποιότητα» της διανομής σε B2B επίπεδο. Εντυπωσιακό είναι πως μόνο το 6% έχει συνεχή online πρόσβαση για την παρακολούθηση του φορτίου, ενώ ένα 11% στον αντίποδα έχει ελλιπή πληροφόρηση. Σε επίπεδο PΟD και ιχνηλάτησης, δεν φάνηκε να έχει αλλάξει κάτι από το 2011. Οι συμμετέχοντες ψήφισαν ότι στην Αττική πιάνουμε 20-30 σημεία ανά δρομολόγιο, ενώ ο μέσος χρόνος παράδοσης στην επαρχία είναι 1-2 ημέρες. Το πάνελ στον σχολιασμό αυτών των αποτελεσμάτων είπε ότι οι τεχνολογίες βοηθάνε, αναπτύσσονται συνεχώς και ζητούνται από τους πελάτες, διότι από αυτό αξιολογείται και η ποιότητα των υπηρεσιών των 3PL.

Οι επόμενες ερωτήσεις διερεύνησαν τα κόστη της μεταφοράς και της διανομής. Αντιπαραβάλλοντας τον τύπο της επιχείρησης με το κόστος διανομής iso κιβωτίου, στην Αττική φάνηκε πως οι μεγάλες 3PL χρεώνουν έως 2,75 ευρώ το σημείο. Αντίστοιχα εντοπίστηκε το κόστος διανομής και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Η τελευταία ενότητα του συνεδρίου εστίασε στη διανομή B2C και στο last mile. Τα βασικότερα συμπεράσματα της ενότητας είναι ότι σε τρία χρόνια από τώρα θα δούμε νέα συνεργατικά σχήματα ελεύθερης διανομής τύπου crowd sourcing στο «τελικό μίλι». Ενδιαφέρον είχε το ότι το customer pick up στη χώρα μας είναι 3 έως 5%. Σε διεθνές επίπεδο τα περισσότερα pick up points τα έχει η Γαλλία είπε ο κ. Παναγιώτης Ανδριανόπουλος, παρουσιάζοντας την κατάσταση διεθνώς. Σχολιάζοντας τις απαντήσεις ο κ. Γιώργος Κατινιώτης, Managing Partner της Amaze, είπε ότι το ποσοστό στις αντικαταβολές είναι μεγαλύτερο από 60-70%, καθώς είναι μικρή η εμπιστοσύνη του κοινού. Τόνισε ακόμα, πως η τάση για το last mile είναι στην παράδοση με ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, και όσον αφορά τα pick up points είναι κάτι που αποτελεί διεθνή τάση και παρόλο που η Ελλάδα παραμένει πίσω σε σχέση με άλλες χώρες, θα δούμε το ποσοστό να ανεβαίνει στο μέλλον.

Στη συνέχεια ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας, Chief Omnichannel της Cosmossport, με μεγάλη εμπειρία στο omni-channel, είπε πως στην Cosmossport το click&collect (από κατάστημα της εταιρείας) είναι πάνω από το 1/3, κάτι που έχει να κάνει και με τον κλάδο. Από την άλλη όμως, στην αποστολή μέσω courier -που είναι αρχική επιλογή του πελάτη- πάνω από το 30% επιλέγει να παραλάβει από το σημείο του courier. Αθροίζοντας τα δύο νούμερα, το customer pick up ανέρχεται σε πάνω από 65%.

Τον Μάιο η εταιρεία έφτιαξε ένα drive in point στο Ηράκλειο όπου μπορεί ο πελάτης να παραλάβει χωρίς να βγει από το αυτοκίνητό του και η ανταπόκριση του κόσμου ήταν πολύ θερμή. Ο πελάτης προτιμάει το pick-up και για την ευκολία και την ευελιξία, αλλά σαφώς και για να αποφύγει τα μεταφορικά κόστη.

Στο τρίτο μέρος του πάνελ ο κ. Θεμιστοκλής Παπαϊωάννου, Manager S&OP & Project Mgt GR/CY/MT της Papastratos CMC, με μεγάλη εμπειρία στο e-commerce του IQOS, είπε ότι έχει κλονιστεί η εμπιστοσύνη στους couriers κυρίως μετά το lockdown. H εταιρεία θέλει να δώσει μία premium εικόνα στο προϊόν και αυτό πρέπει να υποστηρίζεται και από την επαφή του καταναλωτή με τον courier. Ο καταναλωτής έχει γίνει καχύποπτος από μικρά e-commerce και γι’ αυτό οδηγείται στην αντικαταβολή. Είναι όμως σε μία ανάστροφη πορεία και θα ισορροπήσει.

Στην τελευταία ενότητα, η τηλεψηφοφορία έδειξε ότι ο μέσος χρόνος παράδοσης στην Αττική είναι μία ημέρα, ενώ τα κόστη courier για ένα μικρό δέμα εντός πόλης, είναι περίπου στα 1,5 με 2 ευρώ. Το διήμερο συνέδριο έκλεισε με την ομιλία του κ. Παναγιώτη Ανδριανόπουλου για το πώς αξιοποιούμε τα δεδομένα από το benchmarking και τα μετασχηματίζουμε σε ένα εργαλείο διοίκησης, εφαρμόζοντας τη μεθοδολογία του management by objectives (MBO). Είναι βέβαιο πως ο κλάδος αναζητά στοιχεία, ανταλλαγή απόψεων και κινείται προς την κατεύθυνση της γνώσης με στοχευμένες ενέργειες, τόνισε ο κ. Ανδριανόπουλος.

Εύχρηστες καινοτόμες λύσεις

Αξίζει να αναφερθεί, πως στο πλαίσιο της δεύτερης ημέρας του συνεδρίου, παρουσιάστηκαν ορισμένες ακόμα καινοτόμες λύσεις. Συγκεκριμένα, ο κ. Κωνσταντίνος Χανιώτης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Telenavis, παρουσίασε τα εργαλεία που χρησιμοποιεί το σύστημα τηλεματικής της Telenavis για τη βέλτιστη δρομολόγηση, την εκτέλεση του ταξιδιού, το POD και data από τα οποία προκύπτουν οι δείκτες για ένα σύστημα αυτοβελτιούμενο στο μέλλον.

Επιπλέον, από την εταιρεία iLink ο κ. Παναγιώτης Ζήκος, Co-Founder, παρουσίασε μέσω case study, το πώς η τηλεματική είναι απαραίτητος συνοδοιπόρος με τα logistics. Τόνισε, ακόμα, πως κάποιες φορές το κόστος συντήρησης ενός παλιού οχήματος μπορεί να υπερβαίνει μακροπρόθεσμα την αξία αντικατάστασής του από ένα νέο ή νεότερο.

Από τον κλάδο των εταιρειών logistics, συμβουλές έδωσε ο κ. Λυκούργος Μανωλιάδης, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της ΔΙΑΚΙΝΗΣΙΣ. Τόνισε πως στην εταιρεία του δίνουν αξία στην παρακολούθηση όλης της διαδρομής του προϊόντος και όχι μόνο στο τελευταίο μίλι. Σημείωσε, ακόμα, πως προκειμένου να είναι αποτελεσματικοί, θα πρέπει να εκμεταλλεύονται όλα τα τεχνολογικά εργαλεία.

Έτσι, θα είναι σε θέση να βοηθήσουν τα δύο εμπλεκόμενα τμήματα, που είναι το Customer Service και η δρομολόγηση. Επιπλέον, ο κ. Μανωλιάδης είπε πως όταν λαμβάνονται έγκαιρα οι αποκλίσεις (π.χ. στάσεων-κίνησης, θερμοκρασιών κ.α.) μπορούμε να επέμβουμε τόσο διορθωτικά όσο και βελτιωτικά με τις κατάλληλες ενέργειες. Το παραπάνω ακολουθεί και η ΔΙΑΚΙΝΗΣΙΣ και είναι αποτελεσματικό, κυρίως όταν το φορτίο είναι υψηλής αξίας όπως τα καπνικά ή απαιτεί ιδιαίτερες συνθήκες όπως τα φάρμακα.

Τέλος, ο κ. Γιώργος Κατινιώτης, Managing Partner της εταιρείας Amaze, παρουσίασε την προηγμένη πλατφόρμα της Bringg που επιτυγχάνει βελτιστοποίηση από άκρο σε άκρο, βοηθώντας στη μεγιστοποίηση της ικανοποίησης του πελάτη, μέσω ενός πύργου ελέγχου που παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τα δέματα μέσω ενός μόνιτορ.