Σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά από το επίσημο λανσάρισμα, είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή ένα πολύ ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά μεσαίο πούλμαν, το νέο midi τουριστικό λεωφορείο της Isuzu, το Grand Toro. Πρόκειται για την πρώτη εμφάνιση της εταιρείας στην κατηγορία των 40 θέσεων υπεραστικών/τουριστικών: ένα πούλμαν μήκους 8,5 μέτρων μικτού βάρους 11.480 κιλών, το οποίο τοποθετείται στη γκάμα πάνω από τα Novo των (από) 7,3 μέτρων και Turqoise (έως 8 μέτρα), και εμπλουτίζει το συνεχώς επεκτεινόμενο προϊοντικό πορτφόλιο της εταιρείας.
Τους τελευταίους μήνες, ο κατασκευαστής παρουσιάζει συνεχώς νέα μοντέλα, με σκοπό να καλύψει κάθε πιθανή κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς, στην οποία και σαφώς εστιάζει -από τα μικρά τουριστικά που κυκλοφορούν ευρέως στην ελληνική αγορά, και αστικά όλων των κατηγοριών, μέχρι 13μετρα CNG intercity και 18μετρα αρθρωτά, ενώ αναμένονται κι άλλες εγγραφές στη γκάμα. Μάλιστα, σύντομα θα υπάρχει μεγάλο hub ανταλλακτικών για την ευρωπαϊκή αγορά στην Τσεχία. Η εταιρεία εξάγει αυτή τη στιγμή τα λεωφορεία της σε 40 χώρες, η πλειοψηφία από τις οποίες βρίσκονται στην Ευρώπη, ενώ μέχρι το 2023 σκοπεύει να διαθέτει εκπροσώπηση σε πάνω από 60 αγορές. Ειδικά στην κατηγορία των midi, εξάγει πάνω από 850 μονάδες τον χρόνο, επίδοση απλησίαστη από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή στην Ευρώπη. Συνολικά, στους ευρωπαϊκούς δρόμους κυκλοφορούν πάνω από 8.000 λεωφορεία Isuzu.
Ολοκληρωμένη πρόταση
Το Grand Toro ξεχωρίζει από μακριά, και είναι πιθανότατα το πλέον φουτουριστικό σχέδιο που κυκλοφορεί στην κατηγορία αυτή τη στιγμή. Στη δυναμική του παρουσία συμβάλλει κυρίως το εμπρός τμήμα με το σχήματος μπούμερανγκ κεντρικό μέρος της μάσκας που μοιάζει να πλέει στο μαύρο φόντο, και τα λεπτά φώτα ημέρας που εδράζονται πάνω στα (δυναμικής, όπως ονομάζεται λειτουργίας) φλας. Το ίδιο μοτίβο βρίσκει αισθητική συνέχεια και στο πίσω μέρος του λεωφορείου, όπου επίσης τα φώτα έχουν «δυναμική» τεχνολογία, κάτι που ειδικά το βράδυ υπόσχεται ένα μοναδικό σόου. Τα πάνελ –από συνθετικά ή χαλύβδινα υλικά- έχουν άψογη εφαρμογή, και από τη στιγμή που λείπουν οι πάντα αντιαισθητικές τσιμούχες, το αποτέλεσμα είναι πολύ καλόγουστο.
Γραμμή μετάδοσης κίνησης, εξοπλισμός
Σε ό,τι αφορά στον κινητήρα, το Isuzu φοράει τον τετρακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα με intercooler ISB4.5 E6 της Cummins. Πρόκειται για ένα προδιαγραφών Euro 6 σύνολο χωρητικότητας 4,5 λίτρων, που αποδίδει 210 ίππους ισχύος στις 2.300 σ.α.λ., με την παραγόμενη ροπή να αγγίζει τα 850 Nm στις 1.200-1.500 σ.α.λ. Ο κινητήρας συνεργάζεται με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο 1010 ΒΟ της ZF και προαιρετικά μπορεί να τοποθετηθεί το πλήρως αυτόματο T3270R xFETM της Allison, το οποίο φέρει έξι σχέσεις μετάδοσης, υδραυλικό μετατροπέα ροπής και ενσωματωμένο retarder. Ανάμεσα στα στοιχεία του εξοπλισμού του Isuzu Grand Toro, συναντάμε την αερανάρτηση στον πίσω άξονα, το σύστημα κλιματισμού και τα φώτα ημέρας LED. Οι τροχοί των 17,5 ιντσών φέρουν ελαστικά διάστασης 245/70 R17.5 136/134 και δισκόφρενα, με το διπλού κυκλώματος σύστημα αερόφρενων να ρυθμίζεται αυτόματα. Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνονται τα εξής συστήματα ασφαλείας: Cruise Control, Speed Limiter, ABS, ASR (EBS), ESC/ESP, AEBS και LDWS. Ο οδηγός έχει -μεταξύ άλλων- στη διάθεσή του κάθισμα με αερόσουστες, ηλεκτρικές ευκολίες, σύστημα multimedia με οθόνη αφής 7 ιντσών και αισθητήρες παρκαρίσματος. Προαιρετικά, το πούλμαν της Isuzu μπορεί να εξοπλιστεί με Hill Holder και Bus Stop Brake (BSB), οπίσθια κάμερα, ζώνες ασφαλείας 3 σημείων (αντί για 2), τουαλέτα, ψυγείο και πολλά άλλα στοιχεία που αναβαθμίζουν τη μορφή, την άνεση και την ασφάλεια του οχήματος
Σαλόνι, εκμετάλλευση
Το μήκος ανέρχεται σε 8.516 χλστ., το πλάτος σε 2.350 χλστ. και το ύψος σε 3.368 χλστ., με το μεταξόνιο να εκτείνεται στα 4.475 χλστ. και τους εμπρός-πίσω προβόλους στα 1.669 και 2.372 χλστ., αντίστοιχα. Η μπαγκαζιέρα έχει χωρητικότητα 4,6 κ.μ., το ρεζερβουάρ πετρελαίου 190 λίτρα και το ντεπόζιτο της ουρίας (AdBlue) 31 λίτρα. Σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά ξεχωρίζει η μπαγκαζιέρα, η οποία όχι μόνο έχει χωρητικότητα ρεκόρ για τα δεδομένα της κατηγορίας, αλλά είναι και εκμεταλλεύσιμη στο 100% καθώς δεν διακόπτεται από στοιχεία της δομής του αμαξώματος και του σασί και μπορούν να στοιβαχτούν πολλές αποσκευές. Η διαμόρφωση της μπαγκαζιέρας έγινε επίσης εφικτή χάρη στη μετακίνηση της πίσω πόρτας εμπρός από τον κινητήριο άξονα.
Το Grand Toro στην (υπεραστική/intercity) διαμόρφωση της δοκιμής μπορεί να μεταφέρει 35+1 καθήμενους, έναν ξεναγό και 6 όρθιους επιβάτες. Προαιρετικά, η εσωτερική διαμόρφωση περιλαμβάνει 37+1 καθίσματα και χώρο για έξι όρθιους στην 2η κλάση (class 2) οχημάτων. Επίσης, στην τουριστική εκδοχή του, υπάρχει δυνατότητα πλάγιας μετακίνησης των καθισμάτων που βρίσκονται στην πλευρά του διαδρόμου, κάτι που ωφελεί ιδιαίτερα στην άνεση των επιβατών. Εννοείται ότι, προαιρετικά μπορούν να τοποθετηθούν θύρες USB για όλους τους επιβάτες, ράμπες για αμαξίδια ΑμΕΑ, καθώς και αντίστοιχο ανυψωτικό. Επίσης, στην τουριστική έκδοση η οποία αναμένεται να είναι και η πιο δημοφιλής στη χώρα μας, υπάρχουν φυσικά καλύμματα για το δάπεδο, ποιοτικές επενδύσεις καθισμάτων, καθώς και υφασμάτινη επένδυση στην οροφή. Ως γενική εντύπωση, το πλάτος του διαδρόμου είναι ικανοποιητικό, ενώ το ίδιο ισχύει και για το ωφέλιμο ύψος.
Στον δρόμο
Η θέση οδήγησης χαρακτηρίζεται από επαρκείς χώρους, και φροντισμένη εργονομία, ενώ η εξοικείωση με χειριστήρια, διακόπτες και τις διάφορες λειτουργίες είναι άμεση. Ο πίνακας οργάνων συνιστά σημαντική αναβάθμιση, καθώς διαθέτει πολύ ευκρινή γραφικά στο ψηφιακό του τμήμα και πληροφόρηση για κάθε σχεδόν παράμετρο λειτουργίας κι εξάρτημα του οχήματος. Η γραμματοσειρά είναι όμορφη, αν και θα την προτιμούσαμε λίγο μεγαλύτερη. Σε διαδρομές εντός του λεκανοπεδίου όπου πιθανότατα θα δρομολογηθεί το όχημα, τα δυναμικά χαρακτηριστικά του τουριστικού Isuzu είναι ευδιάκριτα.
Συνολικά, για τη μεταφορική εφαρμογή για την οποία προορίζεται, και σε σχέση με την εκμετάλλευση που προσφέρει, είναι δύσκολο να βρεις ουσιαστικό ψεγάδι στο Grand Toro. Κυρίως, θα θέλαμε μεγαλύτερες γωνίες ρύθμισης του τιμονιού καθώς και μεγαλύτερο εύρος ρύθμισης σε ύψος και απόσταση, και καλύτερη ηχομόνωση του κινητήρα κυρίως γύρω από τον οδηγό και τις πρώτες σειρές καθισμάτων, με την υποσημείωση φυσικά πως το όχημα της δοκιμής ήταν ουσιαστικά προ-παραγωγής, κι όπως συμβαίνει σε παρόμοιες περιπτώσεις, το προϊόν που φτάνει στους πελάτες είναι πάντα βελτιωμένο.
Το σασί είναι φυσικά ημιαυτοφερόμενο (μονοκόκ) και η ποιότητα της συναρμογής εξαιρετική, καθώς το νιώθεις μονοκόμματο και «δεμένο». Κανένα παράπονο δεν είχαμε από την παραβολικού τύπου εμπρός ανάρτηση, αφού και καλά χαρακτηριστικά απόσβεσης διαθέτει και επαρκή ακρίβεια στην κάθε πληροφορία που μεταφέρει στο τιμόνι. Το σύστημα διεύθυνσης είναι καλοζυγισμένο, και το κόψιμο είναι πραγματικά εντυπωσιακό. Ουσιαστικά, μπορείς να ελιχθείς στους ίδιους χώρους με ένα μεγάλο van, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κίνηση του λεωφορείου σε π.χ., ιστορικό κέντρο πόλεων, νησιά, ορεινούς προορισμούς κ.λ.π. Το μηχανικό σασμάν είναι εύχρηστο και ακριβές με καλό «κούμπωμα» των σχέσεων, και η κύρια και διαρκής πέδηση πολύ καλή.
Ο Cummins είναι παραπάνω από επαρκής, δεν κρεμάει πουθενά και χαίρεσαι να τον δουλεύεις. Στο δια ταύτα, έχουμε ένα midi πούλμαν, που είναι ό,τι νεότερο υπάρχει στην αγορά, από έναν κατασκευαστή που ειδικεύεται ακριβώς σε αυτό: τη δημιουργία μεσαίων υπεραστικών και τουριστικών με απόλυτη εκμετάλλευση, με πραγματικά μικρές ανάγκες συντήρησης, ελάχιστο κόστος χρήσης και τη δυνατότητα να μεταφέρουν 40 επιβάτες. Το Grand Toro έχει όλες τις προδιαγραφές για να γίνει κοινή εικόνα στους ελληνικούς δρόμους.