Η γραμμή Λαμία-Καρπενήσι-Αγρίνιο παρουσιάζει έντονο ενδιαφέρον για μεταφορείς οι οποίοι δραστηριοποιούνται είτε στο πρώτο κομμάτι, Λαμία –Καρπενήσι, είτε στο δεύτερο, Καρπενήσι-Αγρίνιο, ή και για αυτούς που προτιμούν τη συγκεκριμένη διαδρομή καθώς χιλιομετρικά είναι πιο κοντά, σε σχέση με την άλλη μέσω Ιτέας. Καθημερινά το συγκεκριμένο τμήμα χρησιμοποιούν οχήματα με ευπαθή προϊόντα, καυσιμάδικα, ξυλάδικα, αυτοκίνητα πρακτορείων καθώς και αρκετά που τροφοδοτούν μάντρες με οικοδομικά υλικά.

Όπως το συρόμενο ΜΑΝ του Γιάννη Διώτη από την Παλαιοκατούνα Ευρυτανίας με το οποίο συνταξιδεύει ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης και καταγράφει τις δυσκολίες της διαδρομής, την κατάσταση που βρίσκεται το οδικό δίκτυο καθώς και τις υπόλοιπες υποδομές. Παράλληλα απαντούμε στο βασικό ερώτημα πολλών μεταφορέων, αν αξίζει τελικά κάποιος να προτιμήσει να ταξιδέψει μέσω Καρπενησίου ή να ακολουθήσει την κλασική διαδρομή μέσω Ιτέας. Ακολουθήστε μας σε ένα ξεχωριστό οδοιπορικό στα ορεινά της Ευρυτανίας με πολλές ιδιαιτερότητες.

το μπλε man του Γιάννη Διώτη
Ο ιδιοκτήτης του ΜΑΝ και μάντρας οικοδομικών υλικών στην Παλαιοκατούνα Ευρυτανίας Γιάννης Διώτης.

Λαμία – Αγρίνιο: Εναλλακτικές διαδρομές

Από τη Λαμία για το Αγρίνιο υπάρχουν τρεις εναλλακτικές διαδρομές: αυτή μέσω Ιτέας συνολικής απόστασης 245 χιλιομέτρων, αυτή μέσω Καρπενησίου – γέφυρας Τατάρνας 190 χιλιομέτρων και η τρίτη μέσω Καρπενησίου – γέφυρας Επισκοπής συνολικής απόστασης 182 χιλιομέτρων η οποία παρουσιάζει τις ίδιες ιδιαιτερότητες με τη διαδρομή μέσω Τατάρνας. Να σημειώσουμε ότι υπάρχει και μια πιο σύντομη χιλιομετρικά, μέσω Καρπενησίου – Προυσού, απόστασης 156 χιλιομέτρων για την οποία όμως να επισημάνουμε ότι υπάρχει απαγορευτικό για οχήματα με μήκος μεγαλύτερο των δέκα μέτρων. Όπως αντιλαμβάνεστε στη δική μας περίπτωση, αλλά και για οποιοδήποτε επικαθήμενο ή συρόμενο, απαγορεύεται η χρήση της διαδρομής αυτής.

Φόρτωμα σε Λαμία και Πάτρα

«Στο χωριό μου, την Παλαιοκατούνα Ευρυτανίας έχω μάντρα οικοδομικών υλικών στην οποία αποθηκεύω διάφορα υλικά τα οποία εν συνεχεία διανέμω στην ευρύτερη περιοχή», μας λέει ο Γιάννης και συνεχίζει: «Τα περισσότερα φορτία τα φορτώνω από τη Λαμία και την Πάτρα, ανάλογα πάντα με τις παραγγελίες. Το χωριό μου βρίσκεται στη μέση της διαδρομής Λαμία-Αγρίνιο, οπότε, με βολεύει να φορτώνω και στις δυο πόλεις».

Λαμία – Άγιος Γεώργιος

Αποτελεί το πρώτο κομμάτι της διαδρομής το οποίο θεωρητικά είναι το πιο εύκολο καθώς η διαδρομή είναι επίπεδη, ωστόσο απαιτείται προσοχή γιατί ο δρόμος περνάει μέσα από κατοικημένες περιοχές και χωριά, όπου τα οχήματα πρέπει να κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Ο Γιάννης αναφέρει σχετικά: «Το θετικό είναι ότι παραδόθηκε η παράκαμψη της Μακρακώμης και έτσι κερδίζουμε σε χρόνο, καθώς στο νέο κομμάτι της εθνικής οδού κινούμαστε με ασφάλεια και υψηλότερη ταχύτητα.

Μέσα στη Μακρακώμη ο δρόμος είναι στενός και συχνά πέφτω σε μποτιλιάρισμα. Μετά τη Μακρακώμη μέχρι τη διασταύρωση για τα Φουρνά χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή πριν τα χωριά καθώς πολλές στροφές έχουν ανάποδη κλίση, με αποτέλεσμα αν μπεις με πολλά χιλιόμετρα να υπάρξει κίνδυνος μετατόπισης του φορτίου».

Άγιος Γεώργιος – Καρπενήσι

«Από δω και πέρα θεωρώ ότι αρχίζουν οι περισσότερες δυσκολίες της διαδρομής, λόγω της στενότητας του δρόμου αλλά και της συνεχόμενης ανάβασης, καθώς σε κάποιο σημείο φτάνει περίπου τα 1.200 μέτρα. Σίγουρα το πιο κουραστικό κομμάτι είναι πριν τον Τυμφρηστό γιατί έχει πολλές στροφές-πέταλα με χαμηλή ορατότητα.

Το βράδυ μας βοηθάνε τα φώτα καθώς βλέπουμε τα οχήματα που έρχονται από την απέναντι κατεύθυνση, αλλά την ημέρα είναι πιο δύσκολα. Επίσης η διέλευση του χωριού Τυμφρηστός είναι δύσκολη, όταν θα συναντηθούν δύο φορτηγά, αλλά και το καλοκαίρι επειδή κάποιοι οδηγοί παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους κατά μήκος του δρόμου περιορίζοντας σημαντικά το πλάτος του οδοστρώματος.

Το βασικό πρόβλημα όμως της διαδρομής αυτής θεωρώ ότι είναι το χειμώνα με τις έντονες χιονοπτώσεις, όπου χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Ο οδηγός πρέπει να έχει μαζί του οπωσδήποτε αντιολισθητικές αλυσίδες και το βασικότερο να γνωρίζει πώς να τις τοποθετεί, έτσι ώστε να απεμπλακεί από δύσκολες καταστάσεις. Οι αρμόδιοι φορείς προσπαθούν να διατηρήσουν ανοιχτό το οδικό δίκτυο, ωστόσο, όταν έχει πυκνή χιονόπτωση είναι πολύ πιθανό να κλείσει ο δρόμος».

Να υπενθυμίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχει παραδοθεί το κομμάτι από το χωριό Τυμφρηστός μέχρι τη σήραγγα Παύλου Μπακογιάννη, παρακάμπτοντας έτσι την ορεινή διέλευση του Τυμφρηστού.

Διασχίζοντας το Καρπενήσι

Τελειώνοντας τον περιφερειακό του Καρπενησίου ο οδηγός θα συναντήσει δύο πινακίδες με κατεύθυνση το Αγρίνιο, η μια μέσω Προυσού, στην οποία όπως αναφέραμε υπάρχει απαγορευτικό για φορτηγά με μήκος μεγαλύτερο των δέκα μέτρων και μια ακόμη, αυτήν που ακολουθούμε εμείς, μέσω γέφυρας Τατάρνας. Ο βαθμός δυσκολίας μέσα στο Καρπενήσι είναι αυξημένος όταν το οδόστρωμα είναι παγωμένο καθώς υπάρχει κίνδυνος για ατύχημα. Βέβαια στο σημείο αυτό γίνεται τακτική ρίψη αλατιού, ώστε να αποφευχθούν τέτοιες καταστάσεις.

Καρπενήσι – Καλεσμένο

Από το Καρπενήσι μέχρι το Καλεσμένο η απόσταση είναι 23 χιλιόμετρα την οποία ένα φορτωμένο φορτηγό καλύπτει περίπου σε πενήντα λεπτά. Πρόκειται για ένα τμήμα της διαδρομής με συνεχόμενες στροφές-πέταλα και έντονη υψομετρική διαφορά, που σημαίνει ότι χρειάζεται δυνατό σύστημα πέδησης στην κατηφόρα.

«Στο σημείο αυτό απαιτείται μεγάλη προσοχή όταν έχει ομίχλη και η ορατότητα είναι χαμηλή. Επίσης σημειώνονται συχνές κατολισθήσεις βράχων, συνεπώς μπορεί να προκληθούν σημαντικές φθορές και στα ελαστικά του φορτηγού» προσθέτει ο Γιάννης.

Σιδερένια γέφυρα Ταυρωπού – Γέφυρα Τατάρνας

Κινούμαστε με κατεύθυνση τη γέφυρα της Τατάρνας και ο Γιάννης μας λέει. « Από τη γέφυρα Ταυρωπού μέχρι τη γέφυρα Τατάρνας το δυσκολότερο σημείο με στενά περάσματα αλλά και με κακής ποιότητας οδόστρωμα με πολλές λακκούβες, είναι από το χωριό Κρέντης μέχρι τη γέφυρα του Αγραφιώτη ποταμού στη Σκαμνιά. Σε όλο αυτό το κομμάτι οι οδηγοί των φορτηγών πρέπει να κινούνται με χαμηλή ταχύτητα».

Γέφυρα Τατάρνας- Αγρίνιο

Για το τελευταίο τμήμα της διαδρομής, απόστασης 62 χιλιομέτρων απαιτείται περίπου ένα δίωρο οδήγησης (για φορτωμένο φορτηγό), ενδεικτικό βέβαια της κατάστασης του οδοστρώματος. Η διαδρομή συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο με πολλά στενά σημεία, συνεχόμενες στροφές, καθώς και πολλές ανηφόρες και απότομες κατηφόρες.

Επίσης να αναφέρουμε ότι το κομμάτι αυτό δέχεται καθημερινά σημαντικό αριθμό αυτοκινήτων από τους κατοίκους των γειτονικών χωριών. Σε πολλά σημεία η διαγράμμιση στο οδόστρωμα έχει ξεθωριάσει, δυσχεραίνοντας έτσι το έργο των οδηγών όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες, κυρίως ομίχλη.

Συμπερασματικά

Όπως γράψαμε στην αρχή του κειμένου τη διαδρομή που κάναμε με το ΜΑΝ του Γιάννη Διώτη μπορεί να την επιλέξουν οι οδηγοί φορτηγών για διάφορους λόγους, όπως για τη μικρότερη χιλιομετρική απόσταση ή γιατί θα ξεφορτώσουν στην ευρύτερη περιοχή του Καρπενησίου και εν συνεχεία θα κατευθυνθούν προς Λαμία ή Αγρίνιο. Με το ρεπορτάζ αυτό δίνεται μια πλήρης εικόνα σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στη συγκεκριμένη διαδρομή η οποία σε γενικές διαδρομές είναι δύσκολη, τόσο εξαιτίας της κακής ποιότητας του οδοστρώματος, με πολλές λακκούβες αλλά και των πολλών στενών σημείων. Επίσης το οδικό δίκτυο κινείται σε κάποια σημεία σε αρκετά μεγάλο υψόμετρο, φτάνει ακόμη και τα 1.200 μέτρα, όπου το χειμώνα συνεπάγεται δυσκολίες κυρίως εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών, με χιόνια, πάγο και πυκνή ομίχλη. Επίσης, οι λοιπές υποδομές του οδικού δικτύου είναι φτωχές, τόσο από οργανωμένα καταστήματα, όπως και από πρατήρια. Επιπλέον στη διαδρομή αυτή ένα φορτηγό θα έχει σημαντική φθορά στα λάστιχα και στο σύστημα πέδησης, καθώς η χρήση του είναι συνεχόμενη.

Στο δια ταύτα τα πενήντα πέντε χιλιόμετρα μικρότερης διαδρομής μέσω Τατάρνας αλλά και η απουσία διοδίων σε σχέση με τη διαδρομή μέσω Ιτέας, στην οποία ο οδηγός ενός οχήματος με τέσσερις ή περισσότερους άξονες και ύψος πάνω από 2,20 μέτρα πληρώνει 12,40 ευρώ, υπερκαλύπτονται από το κακό οδικό δίκτυο της πρώτης διαδρομής όπου η κατανάλωση πετρελαίου είναι αυξημένη, καθώς και οι φθορές στο όχημα είναι αρκετές.