Για όσους παρακολουθούν τα τεκταινόμενα στην ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών η σταθερή αύξηση τους τελευταίους μήνες του αριθμού των διαθέσιμων μοντέλων με αμιγώς ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι αξιοσημείωτη.

Ούτε λίγο, ούτε πολύ, με δυο-τρεις εξαιρέσεις, οι Έλληνες επαγγελματίες μπορούν να επιλέξουν σχεδόν ό,τι θέλουν από τη βιτρίνα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Κι από μία τέτοια καινοφανή συγκέντρωση ηλεκτρικών LCV δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει η Maxus, η οποία σε κάποιες αγορές της Δυτικής Ευρώπης έχει εκτοπίσει πολλούς γνωστούς κατασκευαστές. Ειδικά στη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών LCV της Ευρώπης, τη Νορβηγία, όπου στο πρώτο οχτάμηνο του 2021 είχαν ταξινομηθεί 4.071(!) ηλεκτρικά van (ή λίγο πάνω από το 18% των συνολικών ταξινομήσεων) η Maxus είναι δεύτερη με 534 μονάδες. Αυτό που δείχνει τη δυναμική της φίρμας, δεν είναι μόνο οι μαζικές ταξινομήσεις σε κάποιες από τις πιο ώριμες αγορές της Γηραιάς Ηπείρου, αλλά το γεγονός ότι, όλα αυτά τα δυσθεώρητα νούμερα τα πραγματοποίησε μετρώντας λίγους μόνο μήνες στην αγορά.

Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τη Maxus, να αναφέρουμε λοιπόν ότι, πρόκειται για τη φίρμα που παράγει την LCV γκάμα του κινεζικού κολοσσού SAIC, και οι περισσότεροι αναγνώστες θα θυμούνται ότι, μέχρι πριν από δύο χρόνια τα ελαφρά επαγγελματικά της εταιρείας ήταν διαθέσιμα στην Ευρώπη με το λογότυπο LDV. Η συγκυρία δεν θα μπορούσε να ήταν καλύτερη για μία πρώτη δοκιμή του μεσαίου van της εταιρείας, του e Deliver 3 στην έκδοση με το μακρύ μεταξόνιο και με μπαταρίες χωρητικότητας 52,5 kWh, επί ελληνικού εδάφους.

Maxus e Deliver 3
 

Σχεδιασμός, εκμετάλλευση

Το ντιζάιν του Maxus είναι ενδιαφέρον, καθώς διαθέτει τελείως δική του σχεδιαστική ταυτότητα, η οποία είναι ιδιαίτερα μοντέρνα και δυναμική και το κάνει να ξεχωρίζει. Συγκεκριμένα, το εμπρός ένα τρίτο του οχήματος είναι πιθανότατα ό,τι πιο φουτουριστικό κυκλοφορεί στην κατηγορία, με την έντονη καμπύλη της μάσκας και τα εδρασμένα ψηλά στο αμάξωμα φωτιστικά σώματα να δηλώνουν από μακριά, πως εδώ συμβαίνει κάτι ξεχωριστό. Τα υπόλοιπα δύο τρίτα του αμαξώματος είναι αναμενόμενα πιο συμβατικά, καθώς η κλούβα θα πρέπει να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση. Οι πελάτες έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο μεταξόνια, στα 2.910 και 3.285 χιλιοστά, με το ύψος οροφής να παραμένει το ίδιο σε κάθε περίπτωση. Ο ωφέλιμος όγκος είναι παραπάνω από ανταγωνιστικός –από 4,8 έως 6,3 κυβικά μέτρα- με το μήκος του δαπέδου στα 2.180 και 2.770 χιλιοστά για την έκδοση με το κοντό και μακρύ αμάξωμα αντίστοιχα.

Το σχήμα της κλούβας είναι σχεδόν απόλυτα τετραγωνισμένο, με διαστάσεις στον μέσο όρο της κατηγορίας, και πλάτος ανάμεσα στους θόλους των τροχών 1.220 χιλιοστά, θα χωρέσουν 2 ή 3 παλέτες. Το ωφέλιμο, αναλόγως έκδοσης, κυμαίνεται από 865 έως 1.020 κιλά για την έκδοση με το μακρύ μεταξόνιο και τη «μικρή» μπαταρία. Οι συρόμενες πόρτες έχουν άνοιγμα 710 χιλιοστά. Τέλος, το κατώφλι του χώρου φόρτωσης είναι στα μόλις 540 χιλιοστά, που συνεπάγεται μειωμένη σωματική καταπόνηση κατά τη διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης, οδήγηση

Ο ηλεκτροκινητήρας που κινεί όλα τα e Deliver 3 έχει μέγιστη ισχύ 90 kW και ροπή 255 Nm. Οι μπαταρίες λιθίου, 148Wh / kg εξαιρετικά υψηλής ενεργειακής πυκνότητας και προέρχονται από έναν από τους κορυφαίους παγκοσμίως κατασκευαστές, την Catl και οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε διαμορφώσεις με 35 ή 52,5 kW. Το πολύ ενδιαφέρον εδώ είναι η δυνατότητα φόρτισης όχι μόνο AC (6 με 8 ώρες για μία πλήρη φόρτιση) αλλά και DC.

Στη δεύτερη περίπτωση, σε περίπου 45 λεπτά μπορείς να πας από το μηδέν στο 80% της ηλεκτρικής ενέργειας –το πού θα βρεις φορτιστή DC είναι βέβαια άλλη ιστορία. Η τυποποιημένη κατανάλωση ανέρχεται σε 23,63kWh ανά 100km σύμφωνα με το πρότυπο WLTP, και η αυτονομία σε αστικό κύκλο WLTP 342 χιλιόμετρα για το μοντέλο με το κοντό μεταξόνιο και 312 για το όχημα δοκιμής, και 240-230 στον συνδυασμένο κύκλο, αντίστοιχα.

Από τη θέση του οδηγού εισπράττεις μία αίσθηση ευρυχωρίας, καθώς είναι φανερό πως οι σχεδιαστές ήθελαν να μειώσουν με κάθε τρόπο περιττές, ογκώδεις επιφάνειες. Ο διάκοσμος είναι μοντέρνος, ευφάνταστος και σύμφυτος με τα σχεδιαστικά ήθη της αυτοκινητοβιομηχανίας, και το σύστημα πολυμέσων με την 7ιντση οθόνη επαρκές. Η εργονομία είναι συνολικά προσεγμένη, με μοναδικό σημείο κριτικής την τοποθέτηση των πλήκτρων για την επιλογή των modes λειτουργίας στην αριστερή πλευρά του ταμπλό, εκτός του οπτικού πεδίου του οδηγού. Η διχρωμία στην καμπίνα είναι επιτυχημένη, αλλά θα επιθυμούσαμε καλύτερα πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό –δείχνουν ανθεκτικά μεν, αλλά δε συνάδουν με το τεχνολογικό μπρα ντε φερ του αυτοκινήτου. Επίσης, αν και δεν είναι η πρώτη φορά σε αυτοκίνητο δοκιμής, ποτέ δεν συνηθίσαμε σε επαγγελματικό την έλλειψη της θέσης «P» από το χειριστήριο του αυτόματου κιβωτίου –πρέπει κάθε φορά να τραβάς το χειρόφρενο.

 

 

Maxus e Deliver 3 

Η εκκίνηση από στάση 11 με 12 δευτερόλεπτα μέχρι τα 100 χλμ./ώρα ανάλογα με την έκδοση μεταξονίου είναι ως αίσθηση καταιγιστική, και σίγουρα ικανοποιεί τον οδηγό. Το Maxus δεν ακολουθεί απλά με άνεση την κυκλοφορία, αλλά είναι συνήθως ταχύτερο, αφού και οι επιταχύνσεις εν κινήσει είναι στα ίδια επίπεδα μέχρι τον κόφτη (στα 120 χλμ/ώρα). Η ανάρτηση –ανεξάρτητη εμπρός με γόνατα Μακφέρσον, φύλλα σούστας πίσω– αποσβένει σωστά τις περισσότερες ανωμαλίες, ενώ η πέδηση, βοηθούσης και της λειτουργίας ανάκτησης (τρεις ρυθμίσεις) ενέργειας είναι αρκούντως αποτελεσματική. Αυτό που ομολογουμένως δεν περιμέναμε, είναι το πόσο απολαυστικό είναι στην οδήγηση το Maxus.

Όταν οδηγείς για καμιά ώρα και συνειδητοποιείς πως σου απομένουν σχεδόν τρεις εκατοντάδες χιλιόμετρα αυτονομίας, απελευθερώνεσαι και απλά χαίρεσαι την αδιάλειπτη επιτάχυνση του van. Με ακτίνα στροφής 5,87 μέτρα για το «κοντό» μεταξόνιο και 6,53 για μακρύ, η ευελιξία στην πόλη είναι δεδομένη. Η κύλιση είναι σε κάθε περίπτωση εξαιρετική, το ίδιο συμβαίνει με την κατευθυντικότητα στον αυτοκινητόδρομο ενώ, ανέλπιστο μπόνους είναι η απουσία άγαρμπων, κυρίως υποστροφικών αντιδράσεων –το e Deliver 3 ακόμη κι όταν ξεχαστήκαμε και μπήκαμε με πολλά χιλιόμετρα σε πολύ κλειστή καμπή διατήρησε παντελώς ατάραχο την τροχιά του. Στο τέλος της ημέρας, η τεράστια τεχνογνωσία των Κινέζων στην ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι εμφανής σε κάθε πτυχή της κατασκευής. Μετά από πάνω από 100 χιλιόμετρα και την μπαταρία να έχει ακόμη σχεδόν 85% υπολειπόμενη αυτονομία, δείχνει πως η Maxus ήρθε στην Ευρώπη (και την Ελλάδα) για να μείνει, ενώ η φιλοδοξία για επικράτηση στα ηλεκτρικά LCV δύσκολα κρύβεται.

Δια ταύτα

Για το 2021, οι περισσότερες εταιρείες εκτιμούν ότι, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών LCV πανευρωπαϊκά θα κινηθεί γύρω στο 2,3% με ξεκάθαρα αυξητικές τάσεις πάντως. Η διείσδυση είναι προφανώς μικρή, ειδικά σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά επιβατικά τα οποία θα αγγίξουν το 5,5%. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την έλλειψη κινήτρων και επιδοτήσεων, ή ενός εκτεταμένου δικτύου (γρήγορης) φόρτισης. Ένα van, έστω και στη διάρκεια μίας μόνο βάρδιας κινείται συνεχώς, και κατά συνέπεια, κανείς επαγγελματίας δεν πρόκειται να ρισκάρει να επενδύσει σε ένα όχημα με μικρή αυτονομία.

Στη Maxus δείχνουν να το γνωρίζουν αυτό καλά, και το e Deliver 3 αντιπαρέρχεται με άνεση κάθε παρόμοιο πρόσκομμα, προσφέροντας αυτονομία που καταργεί στην πράξη οποιονδήποτε ενδοιασμό ή άγχος για κάθε μεταφορικό έργο, αφού σου επιτρέπει να κινείσαι για ώρες χωρίς να κοιτάς συνεχώς τη στάθμη φόρτισης των μπαταριών στον πίνακα οργάνων. Είναι ξεκάθαρα μέσα στις δυο τρεις κορυφαίες επιλογές στην κατηγορία των μεαίων φουλ ηλεκτρικών van, ενώ ιδωμένο από τη σκοπιά του value for money, παίζει χωρίς αντίπαλο.

SAIC Motors

Η SAIC MAXUS Automotive Co., Ltd. ανήκει στον κολοσσό που ακούει στο όνομα SAIC, αρχικά που προέρχονται από το Shanghai Automotive Industry Corporation, και η οποία ιδρύθηκε το 1958. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, έβδομη σε ταξινομήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, με 6,3 εκατομμύρια ταξινομήσεις το 2019 και κύκλο εργασιών 122 δισ. δολάρια.

Η εταιρεία έχει παρουσία σε όλες τις ηπείρους, ενώ τα τελευταία χρόνια δίνει μεγάλη έμφαση στις αγορές της Ευρώπης. Η SAIC Motor έχει παρουσία σε πάνω από 60 χώρες. Την αντιπροσωπεύουν πάνω από 810 σημεία, στην Αγγλία, στην Ευρώπη, την Ταϊλάνδη, Ινδονησία, Χιλή, Μέση Ανατολή, Νέα Ζηλανδία, Αυστραλία, Ινδία, Αίγυπτο και τώρα στην Ελλάδα. Οι συνολικές πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών, PHEV και με κυψέλες καυσίμου οχημάτων της εταιρείας έφτασαν το 2019 τις 185.000.

H SAIC Motor έχει δημιουργήσει πλήρη γκάμα από αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα BEVs, υβριδικά PHEVs και οχήματα υδρογόνου με κυψέλες καυσίμου Fuel Cells FCEVs. Συνολικά έχει κατασκευάσει και λανσάρει πάνω από 50 διαφορετικές προτάσεις.

Σε συνεργασία με την εταιρία Infineon παράγουν IGBT της νέας γενιάς οχημάτων semiconductors, καθώς και η μακροχρόνια σχέση και συνεργασία με τον κολοσσό των μπαταριών Li-Ion, CATL, για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων της εξασφαλίζουν ανταγωνιστικότητα.

Η SAIC έγινε επίσημο μέλος του 5G Automotive Association. Σύναψε στρατηγικές συνεργασίες με την κρατική China Mobile και την ιδιωτική Huawei για την ανάπτυξη έξυπνης κινητικότητας 5G-V2X τεχνολογιών. Σήμερα διαθέτει 5 κέντρα καινοτομίας που ερευνούν την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI), την στατιστική ανάλυση πολλών δεδομένων (big data), το cloud computing, την κυβερνοασφάλεια και την ανάπτυξη προγραμμάτων. Η κατασκευή βασικών υπολογιστικών μερών όπως αισθητήρες, microchips και συστήματα

ελέγχου τους είναι βασικά μέρος της στρατηγικής ανάπτυξης της εταιρίας. Διανομέας της Maxus στην Ελλάδα είναι η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ που ιδρύθηκε το 1922 στη Θεσσαλονίκη. Κατασκευάζει, διασκευάζει, διανέμει και υποστηρίζει μεγάλο εύρος προϊόντων αυτοκινητοβιομηχανίας όπως αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία, γεννήτριες, κινητήρες diesel, σκάφη, εξωλέμβιες μηχανές, αγροτικά, χωματουργικά και βιομηχανικά μηχανήματα, μπαταρίες, λιπαντικά και ελαστικά. Η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στην ελληνική αγορά στους τομείς δραστηριότητας της