Μεγαλύτερο μεταφορικό όγκο θα μπορούν τώρα να εξασφαλίσουν οι Ιταλοί μεταφορείς, καθώς η κυβέρνησή τους αύξησε το μήκος των επικαθήμενων από τα 16,5 μέτρα στα 18 μέτρα.
Ωστόσο, η αύξηση αυτή του μήκους δεν συνοδεύεται και με αύξηση του συνολικού βάρους των 18μετρων επικαθήμενων που ωφελούνται μόνο ως προς τη χωρητικότητα σε κυβικά μέτρα και, βέβαια, σε αύξηση του αριθμού των πελατών.
Πρακτικά, η αύξηση του μήκους έχει να κάνει με τη νέα γενιά επικαθήμενων που είναι μακρύτερη κατά 1,5 μέτρο και φτάνουν περίπου τα 15 μέτρα (από 13,6 μέτρα) και στα οποία προστίθενται το μήκος του τράκτορα, από την άκρη του τρέιλερ και μπροστά, περί τα 3 μέτρα (ανάλογα με το σημείο που βρίσκεται το πέταλο και η ζεύξη του τρέιλερ).
Υπενθυμίζουμε πως και άλλες χώρες τον τελευταίο καιρό προβαίνουν σε αύξηση της αποδοτικότητας των φορτηγών είτε επιτρέποντας μεγάλου μήκους συνδυασμούς είτε αυξάνοντας το μικτό βάρος (όπως έγινε πρόσφατα στο Βέλγιο).
Εννοείται ότι οι αυξήσεις στα βάρη και στις διαστάσεις ισχύουν στις χώρες που τις αποφασίζουν και όχι σε άλλες χώρες, εκτός αν υπάρχει διακρατική συμφωνία.
Από τυπικής πλευράς, η αδειοδότηση αυτών των συρμών γίνεται στο πλαίσιο της χορήγησης ειδικών αδειών κυκλοφορίας, στοιχείο που δεν παραβιάζει την 1996/56/EC οδηγία, η οποία στο άρθρο 4, παράγραφος 4, αναφέρει ότι «τα κράτη-μέλη μπορούν να επιτρέπουν την κυκλοφορία στο έδαφός τους οχημάτων ή συνδυασμών οχημάτων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευμάτων και τα οποία εκτελούν ορισμένες εθνικές μεταφορές που δεν επηρεάζουν σημαντικά τον διεθνή ανταγωνισμό στον τομέα των μεταφορών και των οποίων οι διαστάσεις αφίστανται εκείνων που περιλαμβάνονται στο παράρτημα 1» (δηλαδή 16,50 για αρθρωτά και 18,75 για συρόμενα).
Στους 48 και 50 τόνους στο Βέλγιο
Από τον Ιανουάριο του 2022 το μικτό βάρος των συρμών αυξάνει στο Βέλγιο από τους 44 τόνους στους 48 τόνους, ενώ για τα «καθαρά» φορτηγά θα φτάσει στους 50 τόνους.
Την απόφαση έλαβε η κυβέρνηση της Φλαμανδικής περιφέρειας του Βελγίου ακολουθώντας προγενέστερη απόφαση της κυβέρνησης της Βαλλονίας που έχει ήδη ανεβάσει το μικτό στους 50 τόνους και όλα αυτά προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο ανταγωνισμός των Ολλανδών που χορηγούν κατά δεκάδες άδειες κυκλοφορίας συρμών 50 τόνων, αλλά και άδειες μέχρι 60 τόνους για τα 25 μέτρα.
Η ανακοίνωση των φλαμανδικών αρχών ορίζει ότι τα συμβατικής τεχνολογίας φορτηγά (κινητήρες πετρελαίου) θα έχουν μέγιστο μικτό 48 τόνους, ενώ τα φιλικά προς το περιβάλλον θα μπορούν να φτάσουν στο μικτό των 50 τόνων.
Δεν διευκρινίζεται -αυτό θα γίνει σύντομα- ποιες είναι οι προδιαγραφές των «φιλικών προς το περιβάλλον» οχημάτων, πέραν βέβαια των ηλεκτρικών. Δημοσιογραφικές πληροφορίες έκαναν λόγο ότι στα «καθαρά» οχήματα περιλαμβάνονται και αυτά που κινούνται με βιοκαύσιμα ή με υδρογόνο.
Ωστόσο, στην ανακοίνωση τίθενται οι γενικές τεχνικές απαιτήσεις για την αύξηση του μικτού είτε στους 48 είτε στους 50 τόνους και αυτές είναι:
- Όλοι οι μη κινητήριοι άξονες να έχουν φουσκάτη ανάρτηση
- Η απόσταση μεταξύ των κέντρων των τροχών να είναι τουλάχιστον 1,5 μέτρο
- Απαγορεύεται η έλξη κεντροαξονικού τρέιλερ
- Το αυτοκίνητο να φέρει σύστημα ACC (Adaptive Cruise Control) για την αποφυγή πρόσκρουσης με το προπορευόμενο όχημα.
«Αυξάνουμε το μικτό βάρος των φορτηγών από τους 44 στους 50 τόνους μετά από διαβουλεύσεις με τους φορείς των εμπορευματικών μεταφορών. Με αυτό τον τρόπο αυξάνουμε την αποδοτικότητα των μεταφορών και μειώνουμε την επίδραση στην κυκλοφορία και στο περιβάλλον», ανέφερε για το θέμα η Lydia Peeters, υπουργός κινητικότητας και δημοσίων έργων της Φλαμανδίας._