Τροχοί & TIR

Μεταφορά Καρπουζιών: Πολλά φορτία στα Δ.Χ. φορτηγά

Με θετικό πρόσημο έκλεισε η φετινή χρονιά για την παραγωγή και μεταφορά καρπουζιού, ενός προϊόντος το οποίο δίνει πολλή δουλειά στα Δ.Χ. φορτηγά, τόσο στην εθνική όσο και στη διεθνή μεταφορά. Με παρ
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 16/10/2021 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media
ΓΕΩΦΡΟΥΤΑ

Με θετικό πρόσημο έκλεισε η φετινή χρονιά για την παραγωγή και μεταφορά καρπουζιού, ενός προϊόντος το οποίο δίνει πολλή δουλειά στα Δ.Χ. φορτηγά, τόσο στην εθνική όσο και στη διεθνή μεταφορά. Με παραγωγή χιλιάδων τόνων η περιοχή του Πύργου αποτελεί την κινητήρια δύναμη για τέσσερις περίπου μήνες.

Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης βρέθηκε στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της εταιρείας ΓΕΩΦΡΟΥΤΑ στα Λεχαινά Ηλείας για να συναντήσει τον ιδιοκτήτη της Γιώργο Αγγελόπουλο και να συζητήσουν για την πορεία του προϊόντος και τη δυναμική του. Στη συνέχεια ακολούθησε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, από το χωράφι, στο συσκευαστήριο και εν συνεχεία στο δρόμο για τις λαχαναγορές και τα σουπερμάρκετ.

Στα μποστάνια

Η ημέρα για τους εργάτες γης στον κάμπο του Πύργου ξεκινάει νωρίς, καθώς οι θερμοκρασίες μέσα στα θερμοκήπια είναι πολύ υψηλές και καθιστά δύσκολη την παραμονή εκεί μετά τις 12 το μεσημέρι. Εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια με τις συνεχείς εναλλαγές του καιρού, οι περισσότεροι καλλιεργητές καρπουζιών επιλέγουν αυτή τη λύση, των θερμοκηπίων, ώστε να εξασφαλίζουν πολλά και ποιοτικά καρπούζια, παρόλο που αυξάνεται σημαντικά το κόστος της παραγωγής τους. Το κόψιμο των καρπουζιών γίνεται από έμπειρο προσωπικό με τη συνεχή επίβλεψη κάποιου υπαλλήλου του συσκευαστηρίου, ώστε να επιλεγούν και τελικά να κοπούν τα καλύτερα και όχι κάποια πρώιμα.

 

Πρώτο στάδιο μεταφοράς

Η μεταφορά του καρπουζιού, μέχρι να βρεθεί στο τραπέζι μας, περνάει από διάφορα στάδια και το πρώτο αφορά τη μετακίνησή τους μέσα από τα μποστάνια. Εκεί επιστρατεύονται αγροτικά αυτοκίνητα ή τρακτέρ με κοντές πλατφόρμες ώστε να είναι ευέλικτα ανάμεσα στα θερμοκήπια. Το φόρτωμα γίνεται με τα χέρια στις καρότσες, προσεκτικά και μεθοδικά πάντα ώστε να χωρέσουν όσα περισσότερα καρπούζια γίνεται. Οι χωματόδρομοι μέσα στα θερμοκήπια αφενός έχουν ανυπόφορη σκόνη, αφετέρου όταν βρέχει γίνονται λασπόδρομοι, δυσκολεύοντας την κίνηση των οχημάτων.

Φόρτωμα στα φορτηγά

Το δεύτερο στάδιο της μεταφοράς περιλαμβάνει το φόρτωμα των καρπουζιών από τις καρότσες των αγροτικών και των τρακτέρ, επάνω στις νταλίκες. Τα φορτηγά προσεγγίζουν τα θερμοκήπια σε ένα κοντινό σημείο και εκεί οι εργάτες ξεκινούν τη μεταφόρτωση.

Τα συρόμενα είναι τα ιδανικά οχήματα για αυτή τη μεταφορά καθώς έχουν ευκολότερη πρόσβαση, αλλά και γιατί μπορεί σε άλλο σημείο να φορτωθεί το φορτηγό και σε άλλο η ρυμούλκα. Την ημέρα του ρεπορτάζ φόρτωνε το συρόμενο Volvo της εταιρείας ΓΕΩΦΡΟΥΤΑ και χρειάστηκε περίπου δύο ώρες. Οι περισσότερες καρότσες είναι κατάλληλες για καρπούζια, με ψηλά παραπέτια, ενώ σε διαφορετική περίπτωση φορτώνονται μέσα σε πλαστικά παλετοκιβώτια (Bins).

Με κατεύθυνση το συσκευαστήριο

Τα περισσότερα χωράφια βρίσκονται σε μια ακτίνα περίπου πενήντα χιλιομέτρων από το συσκευαστήριο και τη μεταφορά των καρπουζιών αναλαμβάνουν είτε Ι.Χ. είτε Δ.Χ. φορτηγά. Δυστυχώς το οδικό δίκτυο του νομού Ηλείας κρύβει πολλές δυσκολίες και ιδιαιτερότητες εξαιτίας του στενού οδοστρώματος, με ένα ρεύμα ανά κατεύθυνση, καθώς και του μεγάλου όγκου των οχημάτων που δέχεται καθημερινά.

Στις παραπάνω δυσκολίες της διακίνησης να προσθέσουμε και τη διέλευση μέσα από αρκετά χωριά, όπου η μέση ωριαία ταχύτητα πέφτει σημαντικά. Επίσης δέχεται πολλά αγροτικά οχήματα τα οποία χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή κατά τις βραδινές ώρες, καθώς τα περισσότερα κινούνται με ελλιπή φωτισμό.

Στο συσκευαστήριο

Φτάνοντας στο συσκευαστήριο της εταιρείας, τα καρπούζια περνούν στο τελικό στάδιο για τον έλεγχο και τη συσκευασία τους. Στις εγκαταστάσεις της ΓΕΩΦΡΟΥΤΑ τα σύγχρονα μηχανήματα αναλαμβάνουν εξωτερικά τον καθαρισμό των καρπουζιών από χώματα και λάσπες. Εν συνεχεία το έμπειρο προσωπικό ελέγχει ένα-ένα τα καρπούζια ώστε αν κάποιο έχει χτύπημα ή δεν είναι καλό, να απομακρυνθεί άμεσα. Άλλωστε πρώτη προτεραιότητα των ανθρώπων της εταιρείας είναι η προμήθεια της αγοράς με προϊόντα άριστης ποιότητας.

Ανάλογα με τις παραγγελίες και τις απαιτήσεις των πελατών τα καρπούζια τοποθετούνται σε διαφορετικές συσκευασίες και τέλος φορτώνονται και πάλι στα φορτηγά αυτή τη φορά με προορισμό τους πελάτες στην ελληνική και ξένη αγορά.

600 τόνοι την ημέρα

Ο Γιώργος Αγγελόπουλος ιδιοκτήτης του συσκευαστηρίου μας μίλησε για τις φορτώσεις των καρπουζιών: «Η φουλ σεζόν για την περιοχή μας διαρκεί από 15 Μαΐου μέχρι 25 Ιουλίου, όπου καθημερινά φορτώνουμε κοντά στους 600 τόνους καρπουζιών την ημέρα. Από αυτά το μεγαλύτερο μέρος φεύγει στην εξαγωγή (κυρίως Δυτική Ευρώπη) και ένα μικρότερο ποσοστό στην εγχώρια αγορά.

Φορτώνουμε περισσότερα από είκοσι επικαθήμενα, ανάλογα βέβαια με το τονάζ του κάθε οχήματος. Το καρπούζι είναι μια δουλειά που για αρκετούς μήνες δίνει αρκετό μεταφορικό έργο στα ελληνικά Δ.Χ. φορτηγά, τόσο στη σεζόν, όσο και τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Όλα στη δική μας δουλειά εξαρτώνται από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν. Όσο ο καιρός είναι καλός και έχει ζέστη, τόσο περισσότερο τραβάει η αγορά το καρπούζι. Για τέσσερις μήνες γίνεται κινητήρια δύναμη για τα φορτηγά διεθνών μεταφορών, θα έλεγα, δίνοντας πολλά φορτία αλλά και καλά ναύλα».

Ικανοποιημένοι και οι μεταφορείς

Για την καλύτερη διαμόρφωση του ρεπορτάζ απευθυνθήκαμε σε εταιρείες διεθνών μεταφορών, οι ιδιοκτήτες των οποίων με τη σειρά τους μας επιβεβαίωσαν ότι η φετινή χρονιά για τη μεταφορά καρπουζιού έδειξε θετικό πρόσημο. Κάτι που συνεπάγεται σημαντικό όγκο δουλειάς, όπως επίσης πολλά και καλοπληρωμένα στις περισσότερες περιπτώσεις φορτία.

Στο ίδιο τεύχος #402

PreviousNext