Η Λευκάδα το τέταρτο σε έκταση και πληθυσμό νησί του Ιονίου αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες τουρίστες τους θερινούς μήνες. Αυτό συνεπάγεται άμεση αύξηση του μεταφορικού έργου με πολλά επιπλέον φορτία για τις μεταφορικές επιχειρήσεις του νησιού καθώς και για εταιρείες που δραστηριοποιούνται εποχικά εκεί. Ο κύριος όγκος αφορά τρόφιμα, ως επί το πλείστον με ψυγεία αυτοκίνητα, αλλά και διάφορα φορτία με μουσαμάδες. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται επίσης και μια σημαντική οικοδομική δραστηριότητα, η οποία προσθέτει επιπλέον μεταφορές σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Η πρόσβαση τόσο από την Αθήνα χάρη στην Ιόνια οδό όσο και από τη Θεσσαλονίκη μέσω Εγνατίας οδού έχει γίνει ευκολότερη, ασφαλέστερη και ταχύτερη, αλλά με αυξημένο κοστολόγιο εξαιτίας του υψηλού κόστους των διοδίων. Ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης ταξιδεύει από τη Λαχαναγορά της Λάρισας στη Λευκάδα μεταφέροντας φρούτα με το Scania των αδελφών Χάρη και Ανδρέα Κοντογιάννη, καταγράφοντας το οδικό δίκτυο, τις απαιτήσεις του καθώς και το εξοδολόγιο της διαδρομής.
Λάρισα – Ιωάννινα
Η τροφοδοσία της Λευκάδας γίνεται από διάφορες λαχαναγορές της χώρας μας και μια από αυτές είναι της Λάρισας. Από εκεί τα φορτηγά ξεκινούν με κατεύθυνση τη Λευκάδα, μέσω της διαδρομής Καλαμπάκας – Ιωαννίνων –Φιλιππιάδας.
Από τη Λάρισα μέχρι την Καλαμπάκα η απόσταση είναι 82 χιλιόμετρα και γίνεται σε καλό οδικό δίκτυο, με δύο λωρίδες ανά κυκλοφορία και στο σύνολό του με σιδερένιο διαχωριστικό στη μέση. Οι παρκίδες κατά μήκος του δρόμου είναι περιορισμένες, ωστόσο αυτό που καταγράφουμε είναι η έλλειψη οργανωμένων πάρκινγκ και τουαλετών. Εύλογα διερωτούνται οι επαγγελματίες οδηγοί, κάτω από ποιες συνθήκες μπορούν να κάνουν το ωράριό τους; Πώς είναι δυνατό σε ένα οδικό δίκτυο που καθημερινά χρησιμοποιούν εκατοντάδες οχήματα να μην υπάρχουν οι στοιχειώδεις υποδομές;
Από Καλαμπάκα μέχρι την είσοδο της Εγνατίας οδού ξεκινάει ο πραγματικός γολγοθάς των οδηγών για την απόσταση των πενήντα χιλιομέτρων. Πρόκειται για ένα από τα πλέον επικίνδυνα τμήματα του ελληνικού οδικού δικτύου το οποίο ευχόμαστε να αποτελέσει σύντομα παρελθόν με την ολοκλήρωση του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε-65. Μέχρι τότε όμως οι οδηγοί θα ταλαιπωρούνται και θα διακινδυνεύουν καθημερινά τη σωματική τους ακεραιότητα εξαιτίας του δύσκολου αυτού δρόμου. Στενό οδόστρωμα, συνεχείς στροφές, περιορισμένη ορατότητα και κακής ποιότητας άσφαλτος συνθέτουν το παζλ της προχειρότητας. Οι δυσκολίες αυξάνουν δραματικά το χειμώνα με τις έντονες χιονοπτώσεις, όπου τις περισσότερες φορές τίθεται σε ισχύ απαγορευτικό κίνησης φορτηγών. Οι υποδομές είναι επίσης ανύπαρκτες, ενώ συναντήσαμε μονάχα ένα πρατήριο καυσίμων στο χωριό Κορυδαλλός. Ο δρόμος αυτός, εκτός από τεράστια προσοχή χρειάζεται και μεγάλη υπομονή από τους οδηγούς καθώς η κάθε βιαστική κίνηση μπορεί να κοστίσει ακριβά.
Από την είσοδο της Εγνατίας οδού μέχρι τα Ιωάννινα η απόσταση είναι 70 χιλιόμετρα για την οποία ο οδηγός ενός οχήματος με ή χωρίς ρυμουλκούμενο με δύο ή τρεις άξονες πληρώνει 6,50 ευρώ ενώ ο οδηγός νταλίκας ή συρόμενου, με τέσσερις ή περισσότερους άξονες, πληρώνει 9.10 ευρώ στους σταθμούς διοδίων Μαλακασίου και Παμβώτιδας.
Ιωάννινα – Άκτιο
Βγαίνοντας από την Εγνατία οδό, οι οδηγοί συνεχίζουν μέσω της Ιόνιας οδού για την Άρτα για μια απόσταση 50 χιλιομέτρων μέχρι την έξοδο της Φιλιππιάδας. Για το τμήμα αυτό το κόστος είναι 7,85 ευρώ για όχημα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο με δύο ή τρεις άξονες και 11 ευρώ για όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες (μετωπικά διόδια Τερόβου). Η Ιόνια οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος με πολλαπλά οφέλη για τους οδηγούς, ωστόσο τα δύο βασικά μειονεκτήματά της είναι το ακριβό κόστος διοδίων καθώς και οι έντονες ανηφόρες και κατηφόρες σε αρκετά τμήματά της.
Από τη Φιλιππιάδα μέχρι το Άκτιο η απόσταση είναι 56 χιλιόμετρα και γίνεται σε δρόμο με μια λωρίδα ανά κυκλοφορία. Αξίζει να αναφερθεί ότι είναι ένα πολυσύχναστο κομμάτι της εθνικής οδού και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή εξαιτίας των γεωργικών μηχανημάτων που κυκλοφορούν κατά μήκος του.
Στην υποθαλάσσια σήραγγα Πρέβεζας – Ακτίου το αντίτιμο για φορτηγό με λιγότερους από τέσσερις άξονες είναι 7,50 ευρώ και για περισσότερους από τέσσερις άξονες είναι 10,5 ευρώ.
Άκτιο – Λευκάδα
Μετά την υποθαλάσσια σήραγγα το οδικό δίκτυο γίνεται ακόμη πιο στενό με πολλές κακοτεχνίες στο οδόστρωμα. Φτάνοντας στην είσοδο της Λευκάδας όλα τα οχήματα διασχίζουν υποχρεωτικά τη σιδερένια γέφυρα για να περάσουν στο εσωτερικό του νησιού. Να αναφέρουμε ότι η γέφυρα είναι πλωτή και περιστρέφεται ανά μια ή δύο ώρες ανάλογα με την κίνηση στο κανάλι, για να περάσουν τα πλεούμενα. Εκείνη την ώρα δημιουργείται μποτιλιάρισμα και τα ακινητοποιημένα οχήματα σχηματίζουν ουρές χιλιομέτρων, κυρίως το καλοκαίρι. Όλα τα φορτηγά κινούνται υποχρεωτικά μέσω του περιφερειακού, ο οποίος είναι πολύ στενός και σε κάποια σημεία οριακά χωρούν να περάσουν δύο μεγάλα οχήματα έτσι ώστε να συνεχίσουν στο εσωτερικό του νησιού.
Ξεφόρτωμα
Τα αδέλφια Κοντογιάννη, ο Χάρης και ο Ανδρέας, έχουν μια από τις πιο οργανωμένες επιχειρήσεις με εμπορία φρούτων και λαχανικών από την οποία τροφοδοτούν όλο το χρόνο το νησί. Ο στόλος τους αποτελείται από τριαξονικά φορτηγά καθώς και μικρότερα για τη διανομή των εμπορευμάτων στους πελάτες. «Ο χρόνος είναι πιεστικός το καλοκαίρι και οι παραγγελίες πρέπει να παραδίδονται σε συγκεκριμένο χρόνο», μας αναφέρει ο Χάρης τη στιγμή που τοποθετεί τις παλέτες στο θάλαμο του Scania για να ξεκινήσουμε με κατεύθυνση τη δυτική πλευρά του νησιού.
Με κατεύθυνση τους Εγκρεμνούς
Το πελατολόγιο της επιχείρησης Κοντογιάννη είναι διευρυμένο καλύπτοντας όλες τις πλευρές του νησιού, και έτσι μας δίνει τη δυνατότητα να ταξιδέψουμε με το τριαξονικό σε αρκετές περιοχές, καταγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στο οδικό δίκτυο. Η απόσταση από την πόλη της Λευκάδας μέχρι τους Εγκρεμνούς είναι 40 χιλιόμετρα και ένα φορτωμένο φορτηγό την καλύπτει σε περισσότερο από μιάμιση ώρα, εξαιτίας του δρόμου ο οποίος εμφανίζει πολλές ιδιαιτερότητες. Αφενός είναι στενός με συνεχόμενες στροφές, αφετέρου το καλοκαίρι δέχεται μεγάλο αριθμό τουριστών. Η επιβάρυνση από τα χιλιάδες επιπλέον αυτοκίνητα των τουριστών, αφενός προκαλεί κυκλοφοριακά προβλήματα και αφετέρου απαιτεί την αυξημένη προσοχή των επαγγελματιών, καθώς μοιράζονται τον δρόμο με οδηγούς που δεν γνωρίζουν τις δυσκολίες της διαδρομής.
Επίσης, τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα μπλοκάρουν για αρκετή ώρα την κίνηση των υπολοίπων οχημάτων. Πρατήρια καυσίμων υπάρχουν αρκετά στο νησί, ωστόσο, το κόστος των καυσίμων είναι από τα υψηλότερα στη χώρα. Μια άλλη διαδρομή που ακολουθούμε είναι προς τη νότια πλευρά του νησιού, από την πόλη της Λευκάδας προς το χωριό Βασιλική, όπου υπάρχει λιμάνι με γραμμή προς Κεφαλονιά και Ιθάκη. Η διαδρομή αυτή επίσης κυμαίνεται στο ίδιο μοτίβο με αρκετές δυσκολίες.
Στο δια ταύτα εστιάζοντας κυρίως στο οδικό δίκτυο του νησιού έχουμε να επισημάνουμε ότι κρύβει πολλές ιδιαιτερότητες, με στενά σημεία όπου ο οδηγός ενός φορτηγού χρειάζεται αρκετή εμπειρία. Επίσης, ο προγραμματισμός του δρομολογίου από και προς το νησί είναι εύκολος καθώς η πρόσβαση στο νησί είναι εφικτή χωρίς καράβι.