Η Renault συμπληρώνει φέτος 125 χρόνια συνεχούς παραγωγής ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, και ευκαιρίας δοθείσης βρεθήκαμε στο κέντρο Έρευνας & Εξέλιξης (R&D) στο Villiers-Saint-Frédéric –VSF χάριν συντομίας.
Θεμελιώθηκε πριν από ακριβώς 60 χρόνια, το 1965, και παραμένει μέχρι και σήμερα, το μοναδικό αντίστοιχο στην Ευρώπη που είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στα LCV. Οι Γάλλοι κάλεσαν ένα μικρό γκρουπ δημοσιογράφων, για να περιηγηθούν στα ενδότερα των εγκαταστάσεων, να οδηγήσουν μερικά από τα πλέον σημαντικά κλασικά μοντέλα της εταιρείας, και για την πρεμιέρα των Master και Trafic με το νέο 9άρι αυτόματο σασμάν. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που την πύλη του VSF πέρασαν εκπρόσωποι του ειδικού Τύπου.
Η εξέλιξη ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων είναι ένας γρίφος
Το VSF καταλαμβάνει μία έκταση 150.000 τετραγωνικών μέτρων, και απασχολεί περίπου 1.000 εργαζόμενους. Οι έρευνες και οι εργασίες που γίνονται στις εγκαταστάσεις χωρίζονται σε έξι τομείς: Τελείως περιγραφικά, αυτοί είναι δοκιμές –σε test benches/πάγκους- εξαρτημάτων, ανηχοϊκό θάλαμο, ανάλυση ποιότητας οχημάτων του ανταγωνισμού, πάγκους δοκιμών για κινητήρες, κέντρο πρωτοτύπων, εργαστήριο επαυξημένης πραγματικότητας (VR) για μελλοντικά κόνσεπτ, και… συνεργείο όπου γίνεται λεπτομερής καταγραφή της «ταλαιπωρίας» όλων των εξαρτημάτων των οχημάτων.
Αυτό που εμείς βλέπουμε ως μία απλή «κλούβα» πρέπει ταυτόχρονα να υπερκαλύπτει ένα πλέγμα νομοθετικών απαιτήσεων και στάνταρ: Εuro 7, EuroNCap, GSR2C, CAFÉ και πάει λέγοντας. Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε ότι τα LCV ταξινομούνται σε 4 κατηγορίες –N1, N2, M1, M2- ανάλογα με τη χρήση και τη μεταφορά εμπορευμάτων ή προσώπων, με τις δικές της προδιαγραφές και πιστοποιήσεις η κάθε μια, γίνεται αντιληπτός ο όγκος της δουλειάς των μηχανικών και ειδικών που εργάζονται στο κέντρο R&D της Renault.
Αυτό που θέλουν οι επαγγελματίες
Σύμφωνα με τον διευθυντή του κλάδου των LCV, Jean-Francois Vial: «Η αγορά των LCV χαρακτηρίζεται από μεγάλη ποικιλία χρήσεων και αναγκών που σχετίζονται με διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες. Οι επαγγελματίες πελάτες μας, είναι ορθολογιστές και απαιτητικοί, αναζητούν οχήματα που ανταποκρίνονται απόλυτα στις προσδοκίες τους, είτε σε ό,τι αφορά το μέγεθος, την ευελιξία, την άνεση, την εργονομία, τη χωρητικότητα φορτίου, είτε σε ό,τι αφορά τον ειδικά προσαρμοσμένο στον τομέα δραστηριότητάς τους εξοπλισμό.
Τα οχήματα αυτά πρέπει επίσης να είναι οικονομικά στη χρήση, να έχουν ελκυστικό σχεδιασμό και να αντανακλούν τις αξίες των εταιρειών τους (π.χ. βιώσιμη ανάπτυξη, ασφάλεια των χρηστών του οδικού δικτύου)». Ως εργαλεία εργασίας λοιπόν, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα πρέπει να επιδεικνύουν κορυφαία αξιοπιστία και ανθεκτικότητα, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται πολύ πιο εντατικά από τα επιβατικά αυτοκίνητα -π.χ. η Renault φτιάχνει πόρτες που να αντέχουν έως 270.000 ανοίγματα/κλεισίματα σε τρία χρόνια για ένα επαγγελματικό όχημα σε σύγκριση με «μόλις» 40.000 για ένα επιβατικό όχημα.
Η αντοχή είναι στο VSF Ευαγγέλιο: Κάθε πρωτότυπο υπόκειται σε (χωρίς εισαγωγικά) βασανιστήρια που αντιστοιχούν σε χρήση 20 ετών (ή 400.000 χλμ.) από τον πελάτη. Οποιαδήποτε διακοπή λειτουργίας έχει ως αποτέλεσμα απώλεια εργασιών και σπάνια, όπως μας λένε οι ξεναγοί μας στις εγκαταστάσεις, είναι δυνατό να προσφερθεί ένα κατάλληλο όχημα αντικατάστασης. Επιπλέον, τα επαγγελματικά οχήματα υπόκεινται σε συγκεκριμένους κανονισμούς, ανάλογα με την κατηγορία έγκρισής τους. Εννοείται πως εδώ δοκιμάζονται όλες οι διαμορφώσεις ενός βαν. Για παράδειγμα, το New Master προσφέρει περισσότερες από 450 παραλλαγές, οι οποίες πρέπει όλες να περάσουν από αξιολόγηση:
- Εκδόσεις φορτηγού, μεγάλου όγκου, ανατρεπόμενου φορτηγού και επίπεδης πλατφόρμας.
- Τρεις παραλλαγές μήκους και δύο παραλλαγές ύψους.
- Εκδόσεις σχεδιασμένες για προσαρμογή από κατασκευαστή αμαξωμάτων: σασί καμπίνα, καμπίνα επίπεδης πλατφόρμας.
- Μια σειρά κινητήρων ντίζελ με κίνηση στους μπροστινούς ή στους πίσω τροχούς.
- Μια σειρά ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης.