Το Volkswagen Group έχει επενδύσει ωκεανούς κεφαλαίων στην ηλεκτροκίνηση, παρουσιάζει εδώ και τρία χρόνια περίπου, με καταιγιστικούς ρυθμούς νέα 100% ηλεκτρικά μοντέλα, και έχει προβάλει με ακρίβεια τον οδικό χάρτη που θα οδηγήσει στην απεξάρτησή του από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035, ή καλώς εχόντων των πραγμάτων το 2033. Η συγκεκριμένη στρατηγική, η οποία δείχνει να είναι αμετάκλητη, αναπόφευκτα θα οδηγήσει στη σύνταξη ή την ολική μετάλλαξη, τα μοντέλα όλων των εταιριών που βρίσκονται υπό τη σκέπη του γιγάντιου κατασκευαστή. Και η γκάμα της Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα δεν αποτελεί εξαίρεση. Σε ένα από τα πιο αναμενόμενα λανσαρίσματα της χρονιάς λοιπόν, οι Volkswagen και Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα παρουσίασαν τα νέα, αμιγώς ηλεκτρικά ID. Buzz και ID. BuzzCargo, ένα Minibus και ένα Van αντίστοιχα.

Αμφότερα τα νέα μοντέλα εντάσσονται στη σχετικά νεοφυή (2019 πρεμιέρα του ID.3) οικογένεια των Volkswagen ID, έχουν πολλά, κοινά με αυτά, μηχανικά μέρη, αλλά σχεδιαστικά, χωροταξικά και σε επίπεδο στόχευσης απέχουν από τα αντίστοιχα επιβατικά και επαγγελματικά VW. Αυτό που μοιράζονται πάντως με τα προηγούμενα ID, είναι η ξεκάθαρη αποστασιοποίησή τους από τα συμβατικά μοντέλα: εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα σασί από συμβατικό μοντέλο όπου στη θέση του πετρελαιοκινητήρα τοποθετήθηκαν ηλεκτρικό μοτέρ και μπαταρίες, αλλά με ένα εξ ολοκλήρου νέο σχέδιο, το οποίο δημιουργήθηκε και «στήθηκε» αποκλειστικά για χρήση με ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης της κίνησης. Στην Κοπεγχάγη οδηγήσαμε για αρκετά χιλιόμετρα ορισμένα καμουφλαρισμένα πρωτότυπα, και καταγράφουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις.

Νοσταλγικό μέλλον

Τα δύο οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων βασίζονται στην αρθρωτή (modular) πλατφόρμα για την ηλεκτροκίνηση (MEB) του Volkswagen Group και μεταφέρουν στην εποχή μας τη σχεδιαστική γλώσσα του θρυλικού T1, του αρχετυπικού δηλαδή, van στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Το Volkswagen Transporter μετρά 72 συναπτά έτη στην παραγωγή, και είναι το μακροβιότερο επαγγελματικό όχημα όλων των κατηγοριών, ενώ έχουν παραχθεί πάνω από 13 εκατομμύρια μονάδες. Η πρώτη γενιά του Volkswagen Transporter (1950-1969) υπήρξε ένα από τα πιο εμβληματικά οχήματα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το πρωτόλειο σχήμα του, από τα πιο αναγνωρίσιμα που έχουν δημιουργηθεί ποτέ, οι μεταφορικές ικανότητές του και η άνευ προηγουμένου εμπορική επιτυχία, άλλαξαν το τοπίο της κατηγορίας των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων για πάντα. Σήμερα, μπορεί όλοι να αναφέρονται στον πρόγονο ως «Τ1» αλλά το πρόθεμα «Τ» άρχισε να χρησιμοποιείται από το Τ4 (1980) κι έπειτα. Το ορίτζιναλ μοντέλο ήταν γνωστό στην εποχή του (και) ως Type 2, καθώς ο Σκαραβαίος ήταν φυσικά το Type 1. Δύο είναι τα ενδιαφέροντα στοιχεία των νέων μοντέλων: ο ρηξικέλευθος σχεδιασμός αμαξώματος και εσωτερικού, και το γεγονός ότι, δεν αποτελούν κάποια άσκηση ύφους από τους σχεδιαστές της Volkswagen, αλλά προορίζονται να αποτελέσουν τους σκαπανείς της μαζικής παραγωγής και διάθεσης 100% ηλεκτρικών μεσαίων van στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου τα ντίζελ ζουν και βασιλεύουν –μερίδιο αγοράς άνω του 97%. Τα ID. Buzz και ID. Buzz Cargo θα κυκλοφορήσουν στις ευρωπαϊκές χώρες το φθινόπωρο, με τις προπωλήσεις να ξεκινούν ήδη από τον Μάιο.

Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις θα λανσαριστούν με μπαταρία 77 kWh (net, ακαθάριστο ενεργειακό περιεχόμενο 82 kWh) η οποία παρέχει ρεύμα σε έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW, που δίνει κίνηση στον πίσω άξονα. Η ισχύς φόρτισης με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) είναι 11 kW. Μέσω μιας υποδοχής βύσματος CCS, σε σταθμό ταχείας φόρτισης συνεχούς ρεύματος (DC) η ισχύς φόρτισης φτάνει έως και 170 kW. Όταν φορτίζεται με αυτόν τον τρόπο, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας αυξάνεται από 5% σε 80% σε περίπου 30΄.

Πρωτοποριακό και συνδεδεμένο

Οι σχεδιαστές της VW έχουν κατορθώσει να συγκεράσουν στα ID. Buzz, ένα ουσιαστικά μεσαίο van, όλες σχεδόν τις τάσεις του μοντέρνου βιομηχανικού σχεδιασμού, ενώ ταυτόχρονα, η ηλεκτρική κινητικότητα, η έξυπνη διασύνδεση των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού και των συστημάτων infotainment, οι over-the-air ενημερώσεις του λογισμικού και η συμβατότητα με εντελώς νέα concept κινητικότητας, έχουν εδώ την τιμητική τους. Το εσωτερικό είναι διάσπαρτο με όσα ψάχνει ο σύγχρονος επαγγελματίας –δεν έχουμε ξαναδεί όχημα της κατηγορίας λ.χ., με 7(!) θύρες USB, ή πάλι, λωρίδες φανερού και κρυμμένου φωτισμού για κάθε σχεδόν σενάριο: φορτίο στην «κλούβα», κύκλο στροφής, απόκριση στις φωνητικές εντολές του οδηγού κ.λπ.

Η ψηφιακή οθόνη στο van είναι 10ιντση και στο MPV στις 12 ίντσες, και η μίνιμαλ διαμόρφωση ταμπλό διαθέτει και ειδική επιφάνεια για επαγωγική φόρτιση κινητού τηλεφώνου. Στη σύντομη επαφή μας στους δρόμους της Δανίας, συνεχώς ανακαλύπταμε νέες δυνατότητες όπως το «vehicle to home» όπου μπορείς να αποθηκεύσεις ηλεκτρική ενέργεια στο όχημα για οικιακή χρήση αργότερα. Όσο για τη φόρτιση με τη δυνατότητα «plug and charge» μπορείς να βάλεις το καλώδιο σε πάνω από 270.000 σημεία φόρτισης στην Ευρώπη τα οποία σε «αναγνωρίζουν» αυτόματα και η πληρωμή γίνεται άμεσα χωρίς περίπλοκα βήματα.

Οι σχεδιαστές ήθελαν η οπτική εντύπωση που αγκαλιάζει όλες αυτές τις παραμέτρους να εκφράζεται από το εμβληματικό εξωτερικό σχέδιο, και να δημιουργήσουν έναν άμεσο σύνδεσμο με το αυθεντικό κλασικό όχημα. Στο Τ1 και στα ID. Buzz o οδηγός σχεδόν κάθεται πάνω από τον μπροστινό άξονα, σε μία σαφή αναφορά στο παρελθόν -«forward control» ονομαζόταν αυτή η θέση ακόμη και στο Τ1– καθώς δεν υπάρχει ουσιαστικά μπροστινός πρόβολος. Το συνολικό μήκος των 4.712 χιλ. συνοδεύεται από ένα πολύ μεγάλο μεταξόνιο (2.988 χιλ.). Στην VW τονίζουν ότι η φιλοσοφία form-follows-function, δηλαδή το design ακολουθεί τη λειτουργικότητα, που χαρακτήρισε στο μέγιστο την περίπτωση του T1, του πρώτου Bulli, ισχύει και για τον σχεδιασμό του ID. Buzz. Οι καθαρές και αδιατάρακτες φόρμες συνοδεύονται από εξαιρετική αεροδυναμική: το ID. Buzz έχει συντελεστή οπισθέλκουσας 0,285, το ID. BuzzCargo 0,29, εξασφαλίζοντας χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και μεγαλύτερη αυτονομία.

Ανοιχτοί ορίζοντες

Το φουτουριστικό εσωτερικό των νέων VW έχει σχεδιαστεί με τη φιλοσοφία του ανοιχτού χώρου (open space) και φέρει μία αύρα χαλάρωσης και ηρεμίας. Σύμφωνα με τον σχεδιαστή Jozef Kaban: «Αυτό που έχουμε είναι μια διάταξη με μια πολύ λογική και διαισθητική ιδέα εσωτερικού χώρου, καθώς και πολύπλευρη και ευμετάβλητη χρήση του.» Και τα δύο ID. Buzz προσφέρουν μεγάλους χώρους, σε συνδυασμό με κόμπακτ εξωτερικές διαστάσεις. Στην πενταθέσια έκδοση MPV/μεταφοράς προσωπικού, πέντε άτομα έχουν άφθονο χώρο για ταξίδια και αντίστοιχα για τις αποσκευές τους (χωρητικότητα έως 1.121 λίτρα). Εάν η δεύτερη σειρά καθισμάτων αναδιπλωθεί, ο χώρος φόρτωσης αυξάνεται στα 2.205 λίτρα. Αργότερα, θα ακολουθήσει επίσης εξαθέσια και επταθέσια διαμόρφωση με μεγαλύτερο μεταξόνιο. Τρεις θέσεις μπροστά (εναλλακτικά δύο) και ένα σταθερό χώρισμα για τον 3,9 κ.μ. χώρο χώρο φόρτωσης είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του ID. Buzz Cargo. Το Van μπορεί να μεταφέρει δύο ευρωπαλέτες στο πίσω μέρος. Στο πλαίσιο της γενικότερης αίσθησης… αειφορίας –αγαπημένη λέξη του γκρουπ VW– ένα υψηλό ποσοστό ανακυκλωμένων υλικών και η μη χρήση δέρματος στο εσωτερικό χαρακτηρίζουν και τα δύο ID. Buzz.

ID. Buzz και ID. Buzz Cargo της VW

Και στα δύο μοντέλα είναι επίσης εμφανής η προσοχή σε λεπτομέρειες που μαεστρικά αυξάνουν την αίσθηση ενός υψηλού επιπέδου προσλαμβάνουσας ποιότητας, όπως για παράδειγμα, η σταμπωτή ανάγλυφη σιλουέτα του ID. Buzz στο πλάι και τα πάνελ των καθισμάτων. Είναι ένα στοιχείο που θυμίζει τόσο το T1 όσο και το πρωτότυπο όχημα Microbus –το πρωτότυπο της Volkswagen που παρουσιάστηκε το 2000 στο Ντιτρόιτ. Σύμφωνα με την εταιρεία «αντικατοπτρίζεται στο εμβληματικό εξωτερικό και εσωτερικό σχέδιο των ID. Buzz και ID. Buzz Cargo ως η ιστορία μιας από τις πιο επιτυχημένες σειρές επαγγελματικών οχημάτων, από το θρυλικό Τ1 πριν από επτά δεκαετίες, στο αμερικανικό φεστιβάλ του Woodstock μέχρι και τη σημερινή, ηλεκτρική εποχή».

Αειφόρος επιτάχυνση

Η εντύπωση που κυριαρχεί στην οδήγηση του ID. Buzz Cargo έχει να κάνει με την εξαιρετική απόσβεση της ανάρτησης. Ειδικά η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πριμοδοτεί το van με δυναμικά χαρακτηριστικά που σπανίζουν στην κατηγορία. Ειδικής αναφοράς χρήζει και η δουλειά που έχει γίνει στην αίσθηση της επιβράδυνσης/ανάκτησης ενέργειας όταν αφήνεις το πεντάλ του γκαζιού. Πιθανότατα είναι το πιο καλορυθμισμένο που έχουμε δοκιμάσει σε ηλεκτρικό LCV. Τα Volkswagen είναι εφοδιασμένα και με ένα σύστημα που ονομάζεται Car2X χάρη στο οποίο το όχημα επικοινωνεί με άλλα οχήματα, λαμβάνει πληροφορίες για σήμανση και κατάσταση υποδομών, και κάτι μας λέει ότι, εμπλέκεται και με την άψογη αίσθηση του πεντάλ στη λειτουργία ανάκτησης ενέργειας.

Οι επιδόσεις είναι υπερεπαρκείς, η επιτάχυνση γραμμική και η ισχύς περνάει ομαλά στο οδόστρωμα. Σίγουρα δεν είναι το πιο γρήγορο ηλεκτρικό LCV που έχουμε οδηγήσει, είναι σίγουρα βαρύ –η Volkswagen δεν έχει ανακοινώσει ακόμη απόβαρο– αλλά το επίπεδο της ηχομόνωσης και η ποιότητα κύλισης υπόσχονται πολλά μέχρι τη στιγμή τουλάχιστον που θα έχουμε αυτοκίνητο για αναλυτική δοκιμή στα χέρια μας. Κάπου εδώ, η VW κλείνει το μάτι στους πελάτες της: όπως και το T1 ήταν χτισμένο πάνω σε επιβατικό (τον Σκαραβαίο) έτσι και τώρα, τρεις (ανθρώπινες) γενιές σχεδόν μετά, το ID. Buzz χρησιμοποιεί σασί και ανάρτηση επιβατικού, για να μετακινεί οδηγό και εμπορεύματα με πολιτισμένο τρόπο. Στο ίδιο πνεύμα είναι και το σύστημα διεύθυνσης. Καλοζυγισμένο, με επαρκή ακρίβεια, χαίρεσαι να το χειρίζεσαι.

Αλλά δύσκολα αγνοείς το τεχνολογικό υπερθέαμα της κατασκευής –γενικά το Car2X είναι μοναδικά διαδραστικό: είναι ικανό να σε προειδοποιήσει λ.χ., για ατύχημα και ακινητοποιημένα πάνω στο οδόστρωμα οχήματα, μετά από μια στροφή, προτού εσύ αντικρίσεις με τα μάτια σου το συμβάν. Μετρήσαμε γύρω στα τριάντα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, με το Park assist plus να ξεχωρίζει αφού για πρώτη φορά διατίθεται με λειτουργία μνήμης: μπορεί όχι μόνο να «μάθει» να παρκάρει μόνο του στο σπίτι, στη δουλειά ή σε χώρους πελατών, αλλά ακόμη και να μπαίνει με την όπισθεν σε γκαράζ. Το απόλυτο highlight του αυτοκινήτου πάντως, είναι το Travel Assist με swarm data. Τι είναι αυτό; Πρακτικά ένα μαθητευόμενο Travel Assist που δίνει δυνατότητες ημιαυτόνομης οδήγησης ακόμη και σε καρόδρομους χωρίς λωρίδες –στις οποίες βασίζονται τα συμβατικά συστήματα– και το οποίο λειτουργεί και στη χώρα μας. Το πόσο εύκολα θα ρυθμίζονται όλα αυτά σε ένα περιβάλλον όπου δεν υπάρχουν φυσικά χειριστήρια και διακόπτες –παρά μόνο στο τιμόνι– είναι ένα ερώτημα, το οποίο θα πρέπει να περιμένει να απαντηθεί μέχρι την αναλυτική δοκιμή, καθώς το ταμπλό των οχημάτων που οδηγήσαμε ήταν καμουφλαρισμένο με υλικά που βλέπουμε συνήθως σε πρωτότυπα.

Ηλεκτροκίνηση Made in Germany

Αναφέραμε στην εισαγωγή του κειμένου την αρθρωτή πλατφόρμα για την ηλεκτροκίνηση (MEB) της Volkswagen. Σήμερα, το 30% όλων των ηλεκτρικών οχημάτων του Group βασίζονται στην MEB. Μέχρι το 2025, το ποσοστό αυτό θα είναι πάνω από 80%. Για την Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα το αμιγώς ηλεκτρικό ID. Buzz είναι εύλογα ένα σημαντικό δομικό στοιχείο προκειμένου να μειώνεται συνεχώς το αποτύπωμα άνθρακα ολόκληρης της γκάμας. Στη διάρκεια της παρουσίασης, τα στελέχη της εταιρείας έδωσαν έμφαση στο «Made in Germany» των νέων μοντέλων. Τα νέα ID. Buzz και ID. BuzzCargo παράγονται από την Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα στο κεντρικό της εργοστάσιο στο Αννόβερο –όπως και το Multivan με plug-in υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Από τις αρχές του έτους, το Volkswagen Group έχει ξεκινήσει εκεί την παραγωγή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων. Τα δύο νέα μοντέλα κατασκευάζονται με ένα επίπεδο αυτοματισμού έως και 90%.

Η πλειονότητα των ηλεκτρικών κινητήριων συστημάτων του ID. Buzz κατασκευάζονται επίσης στη Γερμανία με τα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας – σε αυτήν την περίπτωση από το τμήμα Volkswagen Group Components του ομίλου. Είναι αξιοσημείωτο ότι εκτός του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος και της μπαταρίας,το ID. Buzz είναι το πρώτο μοντέλο της οικογένειας μοντέλων ID. για το οποίο η Volkswagen Group Components κατασκευάζει και τους άξονες. Σήμερα, η Volkswagen Group Components συνεισφέρει ήδη περίπου το 40% της συνολικής αξίας (περιεχομένου στη γλώσσα της αυτοκινητοβιομηχανίας) για το ID. Buzz –περίπου 10% περισσότερο από ό,τι για τα συμβατικά μοντέλα. Σύντομα θα ακολουθήσει κανονική οδηγική παρουσίαση όπου θα έχουμε την ευκαιρία να μάθουμε λεπτομέρειες όπως τα ακριβή στοιχεία εκμετάλλευσης –υπολογίστε γύρω στα 600 κιλά ωφέλιμο φορτίο– την αυτονομία, για την οποία μας είπαν ότι, θα είναι πάνω από 400 χιλιόμετρα (βλ. η μεγαλύτερη στην αγορά) και την τιμή. Μέχρι τότε, είναι φανερό ότι, η Volkswagen κατεβαίνει στον στίβο των ηλεκτρικών LCV με ηγεμονικές διαθέσεις.