Η Mercedes-Benz Trucks «ρίχνει» στην αγορά το eActros, και ξεκινά την παραγωγή της νέας γενιάς του κινητήρα ΟΜ 471, ενώ συνεχίζει την εξέλιξη συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης, πολλά εκ των οποίων παραμένουν μοναδικά στην κατηγορία των βαρέων επαγγελματικών. 

Στην ευρύτερη περιοχή του Wörth am Rhein, όπου και βρίσκεται το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής του πλανήτη, της Mercedes-Benz Trucks, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το ηλεκτρικό φορτηγό βαρέων διανομών eActros στην τελική του μορφή παραγωγής και τη ναυαρχίδα Actros L με τον καινούργιο 13λιτρο κινητήρα ΟΜ471 για πρώτη φορά. Μετά την εκδήλωση «Driving Experience», ο κατασκευαστής σκοπεύει να διοργανώσει μια εκδήλωση πελατών διάρκειας αρκετών εβδομάδων για συνολικά περίπου 1.000 συμμετέχοντες από όλη την Ευρώπη σχετικά με βασικές πτυχές της ηλεκτρικής κινητικότητας, όπως οι υποδομές, οι υπηρεσίες και τα ηλεκτρικά φορτηγά. 

Το ενδιαφέρον είναι ότι τα ηλεκτρικά eActros που οδηγήσαμε είναι ακριβώς τα ίδια με αυτά που θα παραλάβουν οι τελικοί πελάτες, καθώς μετά από μεγάλης χρονικής διάρκειας και έντασης δοκιμές εξέλιξης έφτασαν πλέον στο επίπεδο τεχνολογικής (και εμπορικής) ωριμότητας που κρίνει απαραίτητο ο κατασκευαστής. Το T&T έχει δοκιμάσει το eActros σε όλα τα στάδια εξέλιξής του, και στο τεύχος Ιουλίου θα υπάρχει αναλυτική καταγραφή των εντυπώσεών μας. 

Δρομολόγιο με το eActros

Το eActros διατίθεται με είτε τρεις (eActros 300) είτε τέσσερις συστοιχίες μπαταριών (eActros 400), με καθεμιά να διαθέτει εγκατεστημένη χωρητικότητα 112 kWh και ωφέλιμη χωρητικότητα περίπου 97 kWh. Με τέσσερα πακέτα μπαταριών, το eActros 400 διαθέτει αυτονομία που αγγίζει τα 400 χιλιόμετρα. Η μονάδα μετάδοσης κίνησης είναι ένας άκαμπτος ηλεκτρικός άξονας με δύο ενσωματωμένους ηλεκτροκινητήρες και ένα κιβώτιο δύο σχέσεων. Και οι δύο υδρόψυκτοι κινητήρες παρέχουν συνεχώς 330 kW ισχύος και κορυφαία απόδοση 400 kW.

Το eActros μπορεί να φορτίζεται με έως και 160 kWh: για τη φόρτιση των τριών πακέτων μπαταριών από το 20 στο 80 τοις εκατό σε κανονικό σταθμό ταχείας φόρτισης με συνεχές ρεύμα φόρτισης 400 A, απαιτείται περίπου μία ώρα. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες παρέχουν ακριβώς την ίδια υψηλή ροπή σε όλο το εύρος στροφών, και η ισχυρή επιτάχυνση είναι αισθητή σε κάθε κατάσταση κυκλοφορίας. Ακόμη και με πλήρες φορτίο, τα επίπεδα θορύβου στην καμπίνα διατηρούνται συγκριτικά χαμηλά, και σίγουρα έχει γίνει πολλή δουλειά στον τομέα της ηχομόνωσης. 

1

Ψηφιακή υποστήριξη για υψηλότερη εκμετάλλευση

Προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η χρήση του eActros, να εξοικονομηθεί χρόνος και κόπος και να διευκολυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα, η Mercedes-Benz Trucks παρέχει στους πελάτες της μια ολόκληρη σειρά ψηφιακών λύσεων και εφαρμογών στο Fleetboard Portal. Αυτό περιλαμβάνει, για παράδειγμα, την εξατομικευμένη διαχείριση φόρτισης. Παρέχει απόλυτη διαφάνεια της διαδικασίας φόρτισης για τις υποδομές των πελατών και επιτρέπει τη διαχείριση του κόστους με την προβολή του ιστορικού συναλλαγών/χρεώσεων.

Επιπλέον, γίνεται καλύτερος προγραμματισμός των διαδικασιών φόρτισης με στόχο την πλήρη αξιοποίηση των σταθμών φόρτισης, ενώ η διαδικασία φόρτισης μπορεί να ξεκινήσει και να διακοπεί από οπουδήποτε χάρη στη Διαχείριση Φόρτισης.

Το εργαλείο χαρτών είναι άλλη μία ψηφιακή λύση, η οποία επιτρέπει στους υπαλλήλους των τμημάτων υποστήριξης των εταιρειών μεταφορών να αντιδρούν γρήγορα στην τρέχουσα κατάσταση του οχήματος, όταν είναι απαραίτητο, καθώς το εργαλείο μπορεί να προβάλλει σε πραγματικό χρόνο πού βρίσκεται ένα όχημα, καθώς και αν κινείται, είναι σταθμευμένο ή φορτίζει, την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας και την υπολειπόμενη αυτονομία. Ένα άλλο εργαλείο είναι το αρχείο καταγραφής με αναλυτικές πληροφορίες για τους χρόνους οδήγησης, διαλειμμάτων και φόρτισης, το συνολικό βάρος, τα διανυθέντα χιλιόμετρα, τα δρομολόγια, την τοπογραφία, τη θερμοκρασία, καθώς και την κατανάλωση ενέργειας ή τις αυξομειώσεις φόρτισης της μπαταρίας. 

Το συμβόλαιο συντήρησης Mercedes-Benz Complete διατίθεται επίσης για το eActros, ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη χρήση του οχήματος.

Το ολοκληρωμένο πακέτο συντήρησης καλύπτει τις επισκέψεις στο συνεργείο για εργασίες συντήρησης και επισκευής του συνολικού οχήματος και του συστήματος μετάδοσης κίνησης, συμπεριλαμβανομένων των αναλώσιμων εξαρτημάτων.

Το συμβόλαιο συντήρησης καλύπτει την εντατική υποστήριξη πελατών που παρέχεται από την υπηρεσία Mercedes-Benz Uptime. 

1

Εξειδικευμένες συμβουλές 

Η Mercedes-Benz Trucks ενσωμάτωσε το eActros σε ένα οικοσύστημα για επιχειρήσεις, το οποίο περιλαμβάνει επίσης συμβουλευτικές υπηρεσίες για υψηλή αξιοποίηση του οχήματος και βελτιστοποίηση του συνολικού κόστους κύκλου ζωής. Για παράδειγμα, οι ομάδες eConsulting χρησιμοποιούν υφιστάμενα δρομολόγια, προκειμένου να καθορίσουν προφίλ χρήσης για τα ηλεκτρικά φορτηγά, όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά και κατανοητά για έναν συγκεκριμένο πελάτη.

Ανάλογα με τις απαιτήσεις του πελάτη, πέρα από τον εξηλεκτρισμό του αμαξοστασίου, το eConsulting περιλαμβάνει και όλα τα θέματα που αφορούν στον σχεδιασμό, την παραγγελία και την υλοποίηση της υποδομής φόρτισης, καθώς και τη σύνδεση με το δίκτυο. Η Mercedes-Benz Trucks έχει συνάψει στρατηγικές εταιρικές σχέσεις ειδικά γι’ αυτόν τον σκοπό με τη Siemens Smart Infrastructure και την ENGIE. Επιπλέον, η Mercedes-Benz Trucks μπορεί να παρέχει υποστήριξη για την πιθανή δημόσια χρηματοδότηση της υποδομής και των οχημάτων.

Νέο MirrorCam και ABA 5

Το eActros διαθέτει επίσης εξωτερικό σύστημα ηχητικής προειδοποίησης οχήματος (AVAS) στον βασικό εξοπλισμό – σύμφωνα με τις νομικές απαιτήσεις. Το σύστημα ηχητικής προειδοποίησης στο eActros αποτελείται από δύο ηχεία – ένα στο μπροστινό μέρος και ένα στο πίσω – τα οποία συνδέονται μεταξύ τους και με το όχημα. Ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης, αναπαράγονται διαφορετικοί ήχοι για την εμπροσθοπορεία και την οπισθοπορεία. Ο ήχος για την εμπροσθοπορεία μοιάζει με τον χαμηλό ήχο ενός ανεμιστήρα, ενώ κατά την οπισθοπορεία ακούγεται ενός διακοπτόμενος ήχος δύο τόνων.

Η δεύτερη γενιά του συστήματος καθρεφτών με κάμερες χρησιμοποιείται από τον Απρίλιο του 2022, και μπορεί πλέον να παρέχει στον οδηγό ακόμη καλύτερη υποστήριξη σε πολλές καταστάσεις της οδικής κυκλοφορίας χάρη στο κατά δέκα εκατοστά μικρότερο μήκος των βραχιόνων των καμερών σε κάθε πλευρά και, επιπλέον, στις νέες παραμέτρους εικόνας. Ένα από τα οφέλη του μικρότερου μήκους των βραχιόνων των καμερών είναι ότι οι οδηγοί μπορούν τώρα να κάνουν οπισθοπορεία πιο εύκολα από ό,τι συνέβαινε με την πρώτη γενιά.

Αυτό οφείλεται ιδίως στο γεγονός ότι η προοπτική του MirrorCam πλέον προσομοιάζει ακόμη περισσότερο εκείνη ενός συμβατικού γυάλινου καθρέφτη. Η εξέλιξη του ήδη ιδιαίτερα φωτεινού συστήματος καμερών ως προς την προσαρμογή χρωμάτων και τη φωτεινότητα σημαίνει ότι οι οθόνες προβάλλουν με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια την περιοχή που αφορά την οδηγική κατάσταση, π.χ. κατά την οπισθοπορεία σε σκοτεινή ή ελάχιστα φωτισμένη εγκατάσταση.

Το eActros διαθέτει αναμενόμενα και την πέμπτη γενιά Active Brake Assist (ABA 5) με λειτουργία αναγνώρισης πεζών. Το ABA 5 βασίζεται σε ένα σύστημα που συνδυάζει ραντάρ και κάμερα. Εάν το ABA 5 αναγνωρίσει κίνδυνο ατυχήματος - είτε με μπροστινό όχημα, στάσιμο εμπόδιο ή με πεζό που διασχίζει τον δρόμο, κινείται προς το όχημα, περπατά στην ίδια λωρίδα με το όχημα ή ακινητοποιείται ξαφνικά μπροστά στο όχημα - σε πρώτη φάση, προειδοποιεί τον οδηγό οπτικά και ηχητικά.

Εάν ο οδηγός δεν αντιδράσει επαρκώς, το σύστημα μπορεί να ενεργοποιήσει μερική πέδηση στα τρία μέτρα ανά δευτερόλεπτο ως δεύτερο βήμα. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 50% της μέγιστης ισχύος πέδησης. Εάν ο κίνδυνος σύγκρουσης εξακολουθεί να υπάρχει, το ABA 5 πραγματοποιεί πλήρως αυτοματοποιημένη πλήρη πέδηση, σε ταχύτητες έως 50 χλμ./ώρα εφόσον αναγνωρίσει πεζούς εν κινήσει.

Νέος κινητήρας OM 471

Το σημαντικότερο νέο από την εκδήλωση είναι φυσικά η πρεμιέρα της τρίτης γενιάς του κινητήρα OM 471 του κατασκευαστή. Θα είναι διαθέσιμος στο Mercedes-Benz Actros L από τον Οκτώβριο του 2022, και φέρει σειρά βελτιώσεων και αναβαθμίσεων: υπάρχουν τώρα δύο νέοι στροβιλοσυμπιεστές, οι οποίοι, σε συνδυασμό με το επανασχεδιασμένο σύστημα εκ των υστέρων επεξεργασίας καυσαερίων, επιτρέπουν εξοικονόμηση καυσίμου έως και τέσσερα τοις εκατό σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά.

Αλλαγές υπάρχουν και στο σύστημα μετάδοσης κίνησης, με το νέο αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift Advanced να επιτρέπει ταχύτερη και ομαλότερη εκκίνηση και επιτάχυνση σε πολλές περιπτώσεις, χάρη στην ακρίβεια στην επιλογή ταχυτήτων. Ένα άλλο χαρακτηριστικό της τρίτης γενιάς του OM 471 είναι το εκτεταμένο πλέον πρόγραμμα Top Torque, το οποίο προσφέρει αυξημένη ροπή όταν υπάρχουν υψηλά φορτία, όπως λ.χ., στη διάρκεια προσπέρασης στην εθνική οδό.