Η «τράπουλα» στην κορυφαία κατηγορία της αγοράς, με τις μεγαλύτερες καμπίνες, έχει φέτος ανακατευτεί για τα καλά, ειδικά από τη στιγμή που η DAF άρχιζε να παράγει τα τελευταία της μοντέλα σε νέες, μεγαλύτερες διαστάσεις –αλλά αρκεί ο μεγαλύτερος ωφέλιμος όγκος, για να κερδίσεις το συγκριτικό τεστ; ΜΑΝ, Μercedes και Scania «κατεβαίνουν» με τα βαριά «χαρτιά» της γκάμας τους, και δεν σκοπεύουν να αφήσουν τους Ολλανδούς να κερδίσουν την παρτίδα χωρίς μάχη.

 

Καρέ του άσσου

Η νέα κοινοτική οδηγία για τις μάζες και διαστάσεις αποδείχτηκε ότι, ήταν τελικά κάτι περισσότερο από, ακόμη μία, νομοθετική παρέμβαση της Ε.Ε. προορισμένη να δυσκολέψει κι άλλο τη ζωή των εμπλεκομένων στην οδική μεταφορά. Στην πράξη, αποδείχθηκε ακριβώς το αντίθετο. Αν πληρούνται λ.χ., κάποιες προϋποθέσεις –κυρίως σε θέματα αεροδυναμικής και ορατότητας από το κάθισμα του οδηγού– τα χωροταξικά «λουριά» που επιβάλλει η Ε.Ε. στους κατασκευαστές φορτηγών, χαλαρώνουν.

Στην πράξη λοιπόν, αν διαθέτεις τεχνογνωσία, η νέα νομοθεσία επιτρέπει πραγματικά χωροταξικά επιτεύγματα, όπως απέδειξε η DAF με τα νέα XG και XG+. Τα συγκεκριμένα μεγαθήρια της μεταφοράς μεγάλων αποστάσεων έχουν μεγαλώσει σχεδόν 50 εκατοστά σε μήκος σε σχέση με τα μοντέλα προηγούμενης γενιάς του κατασκευαστή.

Οπότε η συγκυρία, με την άφιξη των νέων ολλανδικών μοντέλων, είναι ιδανική για να συγκρίνουμε τις κορυφαίες (χωροταξικά, τιμολογιακά και σε επίπεδο εξοπλισμού) καμπίνες της αγοράς.

cabin test

Πρόκειται για την καθιερωμένη μας δοκιμή με τις καμπίνες, ή το Τεστ των 500 Πόντων, αντί για το γνωστό Τεστ των 1.000 Πόντων, καθώς εδώ δεν μετράμε καταναλώσεις, ενώ ελάχιστα κρίνουμε τα δυναμικά χαρακτηριστικά και τη μετάδοση κίνησης.

Οι τακτικοί μας αναγνώστες γνωρίζουν επίσης πολύ καλά ότι, στη συγκριτική δοκιμή με τις καμπίνες δεν αρκεί το μέγεθος –απόσταση λ.χ., από εμπρός παρμπρίζ μέχρι πίσω τοίχωμα, ή συνολικός ωφέλιμος όγκος– για την ανάδειξη του νικητή.

Η εργονομία, το φινίρισμα, η ποιότητα των υλικών, ο σωστός σχεδιασμός, η άνεση οδήγησης, η λίστα των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, είναι ιδιαίτερα σημαντικοί παράγοντες, ενώ το ίδιο το όχημα θα πρέπει να χαρακτηρίζεται συνολικά από ομοιογένεια, και να είναι πρακτικό για τον οδηγό.

Υποθέτουμε ότι, οι περισσότεροι αναγνώστες μας θα πάνε κατευθείαν στους πίνακες με τις μετρήσεις και το σκορ του ΤΡΟΧΟΙ & TIR Σεπτεμβρίου που κυκλοφορεί, οπότε ας το πούμε από την εισαγωγή: DAF, MAN, Mercedes και Scania, στην φετινή δοκιμή μας, όπου συμμετείχαν –οι υπόλοιποι κατασκευαστές δεν ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας λόγω έλλειψης οχημάτων– με τις μεγαλύτερες καμπίνες που κατασκευάζουν και την πλήρη λίστα εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας, πέφτουν σχεδόν μαζί στο νήμα, σε ένα μοναδικό… φώτο φίνις, στην πιο σκληρή κόντρα των τελευταίων ετών...

Είναι σαφές ότι, εδώ έχουμε να κάνουμε με την αφρόκρεμα της οδικής μεταφοράς, όπου υπάρχει μία επιλογή για κάθε αυτοκινητιστή, και στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Σεπτεμβρίου που κυκλοφορεί καταγράφουμε και συγκρίνουμε αναλυτικά τα πάντα. Από τα «μενού» στον πίνακα οργάνων, μέχρι τη χωρητικότητα των ντουλαπιών πάνω από το παρμπρίζ, για να έχουν οι επαγγελματίες πλήρη εικόνα του πλέον κατάλληλου για εκείνους οχήματος.