Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Οι εφαρμοστέες στον τόπο μας διατάξεις προκαλούν ηλεκτροσόκ στην αγορά των αυτοκινήτων,
από Μανώλης Αγριμανάκης | Παρασκευή 09/02/2024 - 12:36
Κοινοποίηση στα Social Media
Το Σημείωμα του Εκδότη
Το Σημείωμα του Εκδότη

Ανά έξι μήνες, συνήθως κάθε πρώτη Ιανουαρίου και κάθε πρώτη Ιουλίου, τίθενται σε εφαρμογή νέες διατάξεις που αφορούν στην κίνηση των οχημάτων επηρεάζοντας δραματικά τις μεταφορές και τις μετακινήσεις των πολιτών. 

Είναι νομοθετικές ρυθμίσεις με τις οποίες προσαρμόζεται το εθνικό μας Δίκαιο με το Κοινοτικό, δηλαδή με τις αποφάσεις που λαμβάνονται στις Βρυξέλλες.

Ηλεκτροσόκ 

 Για φέτος, οι εφαρμοστέες στον τόπο μας διατάξεις προκαλούν ηλεκτροσόκ στην αγορά των αυτοκινήτων, καθώς θέλουν, από την πρώτη Ιανουαρίου 2024, το ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα, ποσοστό 25% τουλάχιστον, που ταξινομούνται ανά εταιρεία να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά

Το μέτρο αφορά προς το παρόν τα επιβατικά αυτοκίνητα, όμως ανάλογη ποσόστωση πρόκειται να εφαρμοστεί σε δεύτερο στάδιο και για τα επαγγελματικά φορτηγά ή λεωφορεία, με ξεκίνημα από τα καινούργια ταξί, τα οποία από την 1η Ιανουαρίου του 2026 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά για κυκλοφορία στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη. 

Να προσθέσουμε, επίσης, ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2030 έχει θεσπιστεί η διάταξη σύμφωνα με την οποία όλα τα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που θα ταξινομούνται θα είναι μόνο μηδενικών ρύπων, δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά ή ηλεκτρικά με ενέργεια από το υδρογόνο μέσω των ενεργειακών κυψελών (fuell cells). 

Ήρθε, όμως, και η σειρά των βαρέων οχημάτων να πάρουν και αυτά το χρονοδιάγραμμά τους για την ηλεκτροκίνησή τους με αρχή το 2030, χρονιά κατά την οποία οι κατασκευαστές φορτηγών/ λεωφορείων θα πρέπει να παράγουν οχήματα εναλλακτικών καυσίμων (ηλεκτρικά, ηλεκτρικά υδρογόνου), ώστε να επιτύχουν μείωση κατά 45% του διοξειδίου του άνθρακα και έπεται συνέχεια, όπως θα διαβάσετε στο αναλυτικό ρεπορτάζ που ακολουθεί στις επόμενες σελίδες. 

Αυτές είναι οι μέχρι στιγμής διατάξεις που πραγματικά προκαλούν ηλεκτροσόκ, καθώς ο νομοθέτης ουδόλως λαμβάνει υπόψη του την ανατροπή που προκαλείται στις αγορές των αυτοκινήτων με τον καταναλωτή να αναστέλλει την αγορά ενός καινούργιου πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου στη σκέψη ότι μόλις μετά από δύο χρόνια η μεταπωλική του αξία θα έχει κατρακυλίσει, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα παράγουν μαζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Το ίδιο συμβαίνει τώρα και με τους ιδιοκτήτες ταξί, οι οποίοι παγώνουν με τη σειρά τους κάθε αγορά πετρελαιοκίνητου οχήματος με το σκεπτικό της προμήθειας ενός ηλεκτρικού το οποίο, μάλιστα, συνοδεύεται και από ικανοποιητική επιδότηση. 

Για τα βαρέα φορτηγά/ λεωφορεία δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε ακόμη το «ηλεκτροσόκ» που θα χτυπήσει την αγορά των μεταφορών γιατί το «βολτάζ» θα εξαρτηθεί από το ύψος των επιδοτήσεων- για τις οποίες πάντως επιδοτήσεις η κυβέρνηση μέχρι στιγμής σιωπά, σε αντίθεση με πολλά κράτη της ΕΕ που έχουν ήδη προαναγγείλει την επιδότηση των βαρέων οχημάτων ή την αγορά τους με απευθείας ενίσχυση του Μεταφορέα, όπως συνέβη στη γειτονική μας Ιταλία. 

Προς το παρόν, στη χώρα μας έχουμε σχετική, αν και όχι πλήρη ενημέρωση, για τα χρονοδιαγράμματα των ηλεκτρικών φορτηγών, όχι όμως και για λεφτά (διάβαζε επιδοτήσεις). 

Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι 

PreviousNext