Τροχοί & TIR

Τα ηλεκτρικά ΜΑΝ των προαστίων

Οδηγούμε το ΜΑΝ Lion’s City E LE, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό λεωφορείο χαμηλής εισόδου του κατασκευαστή, και εξετάζουμε κατά πόσο η τεχνογνωσία από τα γνωστά αστικά, ηλεκτρικά χαμηλοδάπεδα έχει μεταφερθεί και στη συγκεκριμένη κατηγορία.
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 23/06/2024 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Το νέο Lion’s City E LE (αρχικά από το Low Entry) έκανε παγκόσμια στατική πρεμιέρα στην Έκθεση Busworld 2023, και πρόσφατα, στη συγκριτική δοκιμή για το Λεωφορείο της Χρονιάς 2025 που διεξήχθη στην Πράγα, όπου είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το πρώτο χαμηλής εισόδου ηλεκτρικό ΜΑΝ που κυκλοφόρησε σε δημόσιο δρόμο. 

Διπλή αποστολή 

Το ντιζάιν είναι εντυπωσιακό, οπτικά αιχμηρό, και ειδικά στην περίπτωση του λεωφορείου που οδηγήσαμε, η κίτρινη βαφή με τα παράθυρα που κατεβαίνουν πολύ χαμηλά στο αμάξωμα, δημιουργούν ένα από τα πιο μοντέρνα σχήματα της κατηγορίας. Στο εσωτερικό, τα στελέχη της ΜΑΝ μας εξήγησαν ότι, μεγάλο μέρος της διαμόρφωσης του οχήματος δοκιμής οφείλεται σε επιθυμίες και παρατηρήσεις πελατών. Συγκεκριμένα, το μήκους 12,18 μέτρων λεωφορείο βασίζεται στο μονό, 12μετρο ηλεκτρικό Lion’s E, με κεντρικά τοποθετημένο ηλεκτρικό μοτέρ, μπορεί να φέρει έως και 41 καθίσματα, συν χώρο για αμαξίδια ΑΜΕΑ και βρεφών, και χαρακτηρίζεται από την απουσία «δώματος» για τα μηχανικά μέρη στο πίσω τμήμα, κάτι που θα αφαιρούσε θέσεις επιβατών. 

Όμορφος διάκοσμος και προσεκτικά επιλεγμένα υλικά στο εσωτερικό –ο καθαρισμός, ειδικά στο πίσω μέρος θα είναι πάντως δύσκολος για τον οδηγό
Όμορφος διάκοσμος και προσεκτικά επιλεγμένα υλικά στο εσωτερικό –ο καθαρισμός, ειδικά στο πίσω μέρος θα είναι πάντως δύσκολος για τον οδηγό

Ο χώρος των επιβατών παραμένει ένα πολύ ευχάριστο μέρος για τις μετακινήσεις, δεν είναι όμως τόσο… ευάερος όσο στα χαμηλοδάπεδα ΜΑΝ, καθώς ειδικά στο πίσω μέρος υπάρχουν πρόσθετοι όγκοι για τη στήριξη των καθισμάτων που διακόπτουν την αίσθηση ευρυχωρίας, κάτι όμως απόλυτα λογικό για λεωφορείο χαμηλής εισόδου.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης 

Το ΜΑΝ φέρει ηλεκτρικό μοτέρ του γκρουπ Traton –εικάζουμε πως προέρχεται από τη Scania- κεντρικά τοποθετημένο στον πίσω άξονα. Για το Lion's City 12 E LE είναι δυνατές έως μάξιμουμ έξι συστοιχίες μπαταριών, όσες δηλαδή διαθέτει και το λεωφορείο που παρουσιάζουμε εδώ. Όπως όλα τα MAN eBus, έτσι και το Lion's City 12 E LE χρησιμοποιεί δοκιμασμένες (δεύτερης γενιάς) μπαταρίες ιόντων λιθίου (NMC) του ομίλου, οι οποίες διαθέτουν υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και διάρκεια ζωής, και οι οποίες είναι εγκατεστημένες στην οροφή. Με τη μέγιστη δυνατή διαμόρφωση, η απόδοση φτάνει τις 480 κιλοβατώρες («ωφέλιμες» όμως είναι οι 320 kWh) και αυτονομία έως 350 χιλιόμετρα.

Θέση οδήγησης, εξοπλισμός ενεργητικής ασφάλειας 

Το νέο Lion’s City E LE επωφελείται από το πρόσφατο πακέτο βελτιώσεων που τοποθετείται σε όλα τα ΜΑΝ (και Neoplan) παραγωγής 2024. Κυρίαρχο ανάμεσά τους, τουλάχιστον από τη θέση του οδηγού, είναι ο 100% ψηφιακός πίνακας οργάνων με τη διαγώνιο των 12 ιντσών. Πρόκειται για ακριβώς το ίδιο σύστημα –με προσαρμογές μόνο στα μενού, ειδικά για λεωφορείο– που τοποθετείται και στα φορτηγά ΜΑΝ, και στο οποίο σε όλες τις συγκριτικές δοκιμές μας έχουμε χαρακτηρίσει ως «υπόδειγμα ενσωμάτωσης της ψηφιοποίησης στη θέση οδήγησης». Χαρακτηρίζεται από κορυφαία αναγνωσιμότητα, λογική ομαδοποίηση των ενδείξεων και λειτουργιών, και τον μοναδικό τρόπο που έχει να κάνει τη ζωή του οδηγού εύκολη –εδώ, δεν ψάχνεις τίποτα, τα μενού είναι τα πιο εύχρηστα που υπάρχουν. Το ίδιο ισχύει με το επίσης νέο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, με χειριστήρια τα οποία σε μερικά λεπτά έχεις μάθει να χρησιμοποιείς χωρίς να παίρνεις τα μάτια από τον δρόμο.

Yποδειγματική εργονομία στη θέση οδήγησης
Yποδειγματική εργονομία στη θέση οδήγησης

Οδήγηση 

Μερικά χιλιόμετρα στο κέντρο και τα περίχωρα του Κλάντνο, λίγο έξω από την Πράγα, αρκούν για να αντιληφθείς τους λόγους της εμπορικής επιτυχίας των ηλεκτρικών ΜΑΝ. Δεν υπάρχει τίποτα που να ξενίζει ή να ενοχλεί τον επαγγελματία που έχει συνηθίσει να οδηγεί λεωφορείο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το λογισμικό που ελέγχει τη γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι εντυπωσιακό: ισχύς και ροπή αποδίδονται γραμμικά, δεν υπάρχουν ξεσπάσματα, ούτε δισταγμοί. Μάλιστα η ΜΑΝ έχει φροντίσει να κάνει ακόμη πιο οικείο το περιβάλλον οδήγησης. Ο λεβιές στη δεξιά πλευρά της κολόνας του τιμονιού λ.χ., είναι ο ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιείται για τα ριτάρντερ των συμβατικών φορτηγών και λεωφορείων του κατασκευαστή, αλλά φυσικά, δεν είναι επιβραδυντής, αλλά ελέγχει το ποσοστό ανάκτησης ενέργειας στο άφημα του πεντάλ του γκαζιού, παράγοντας «αντίθετα ρεύματα» όπως περίπου τα ριτάρντερ της Telma.

Διαβάστε περισσότερα στο τεύχος Ιουνίου - Βρείτε το εδώ

Στο ίδιο τεύχος #432

PreviousNext