Μέσα σε μια εβδομάδα, 2.341 φορτηγά υποχρεώθηκαν από τις αστυνομικές αρχές να διακόψουν το δρομολόγιό τους και να παραμείνουν εκτός δρόμου.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα της πανευρωπαϊκής εκστρατείας ελέγχων της ROADPOL, η οποία διεξήχθη από τις 13 έως τις 19 Φεβρουαρίου 2023 και στην οποία συμμετείχαν συνολικά 24 χώρες.
Στη διάρκεια της αστυνομικής αυτής επιχείρησης ελέγχθηκαν 121.933 φορτηγά και 91.590 λεωφορεία και διαπιστώθηκαν 51.468 παραβάσεις (φορτηγά: 46.498, λεωφορεία: 4.970), ενώ απαγορεύτηκε σε 2.341 φορτηγά να συνεχίσουν το δρομολόγιό τους μέχρι να αποκατασταθεί η σωστή κατάσταση των οχημάτων ή του φορτίου.
Παραβιάσεις
Το ποσοστό των παραβιάσεων ήταν 22,11% για τα φορτηγά και 3,49% για τα λεωφορεία. Για τα φορτηγά, αυτό σημαίνει ότι διαπιστώθηκε παράβαση σχεδόν σε 1 στα 4 οχήματα που ελέγχθηκαν.
«Αυτό δείχνει ότι η εμπορευματική μεταφορά αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την οδική ασφάλεια και ότι οι έλεγχοι είναι ακόμα απαραίτητοι. Οι Ευρωπαίοι αστυνομικοί έχουν πολύ υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης στους ελέγχους βαρέων οχημάτων, κάτι που αντικατοπτρίζεται στο υψηλό ποσοστό παραβάσεων», δήλωσε ο γραμματέας της Επιχειρησιακής Ομάδας Εργασίας ROADPOL, Henk P. Jansen, από την Αστυνομία της Ολλανδίας.
Για τα φορτηγά, οι περισσότερες παραβάσεις διαπιστώθηκαν στην υπέρβαση του χρόνου οδήγησης, των μη σωστών ρυθμίσεων ή των παρεμβάσεων στον ταχογράφο, στην ταχύτητα καθώς και σε τεχνικές παραβάσεις, όπως κακή λειτουργία συστημάτων του οχήματος, υπέρβαση διαστάσεων, υπέρβαρο και μη ασφαλή πρόσδεση φορτίων.
Για τα λεωφορεία, οι περισσότερες από τις παραβάσεις εντοπίστηκαν στις ζώνες ασφαλείας στην υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, στην υπέρβαση του χρόνου οδήγησης, στις ρυθμίσεις του ταχογράφου και των εγγράφων του οχήματος.
Ωράρια
10.424 οδηγοί (φορτηγά 10.105, λεωφορεία 319) παραβίασαν τον ισχύοντα κανονισμό σε όλη την Ευρώπη σχετικά με τα ωράρια οδήγησης/ ανάπαυσης, πράγμα που σημαίνει ότι οδήγησαν το όχημά τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το νόμιμα επιτρεπόμενο χωρίς να συμμορφωθούν με τα υποχρεωτικά διαλείμματα.
3.607 φορές δεν έγινε σωστή διαχείριση των ταχογράφων. «Πειραγμένοι» ψηφιακοί ταχογράφοι εντοπίστηκαν σε 468 περιπτώσεις. «Το να ανακατεύεσαι με τις ρυθμίσεις του ταχογράφου ή ακόμα και να επεμβαίνεις σε αυτόν είναι φαινόμενο που παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις κάθε χρόνο. Ο λόγος για αυτό το είδος παραβίασης μπορεί να είναι η ανταγωνιστική πίεση σε αυτόν τον δυναμικά αναπτυσσόμενο τομέα των μεταφορών. Τα οικονομικά οφέλη για τους μεταφορείς μπορεί να είναι μεγάλα, αλλά οι κίνδυνοι για την οδική ασφάλεια είναι μεγαλύτεροι», σχολίασε ο Jansen. Σύμφωνα με τον ίδιο, η κόπωση του οδηγού μπορεί να προκαλέσει συγκρούσεις με σοβαρές συνέπειες όχι μόνο για τον οδηγό του φορτηγού ή του λεωφορείου, αλλά και για άλλους χρήστες του δρόμου.
Χρήση ουσιών
Επίσης, βρέθηκαν 210 οδηγοί να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, καθώς και 80 οδηγοί υπό την επήρεια ναρκωτικών. Σε 3.297 περιπτώσεις (3.110 φορτηγά, 187 λεωφορεία) διαπιστώθηκαν σοβαρές τεχνικές βλάβες, ενώ 655 φορτηγά και 37 λεωφορεία βρέθηκαν υπέρβαρα. Επίσης, η ασφάλιση του φορτίου ήταν ανεπαρκής σε 1.541 φορτηγά.
«Το αποτέλεσμα της εβδομάδας ελέγχου δείχνει ότι οι επιθεωρήσεις στον τομέα της κυκλοφορίας βαρέων εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών εξακολουθούν να είναι απαραίτητες για τη βελτίωση της ασφάλειας της κυκλοφορίας».
Οι επόμενοι έλεγχοι της ROADPOL Truck & Bus θα πραγματοποιηθούν από τις 8 έως τις 14 Μαΐου 2023.
Κατά την παραπάνω εβδομάδα θα ελέγχονται:
1. Η κατάσταση του οχήματος από τεχνικής πλευράς με επιπλέον έλεγχο διαστάσεων και βαρών (συνολικό μικτό και κατ’ άξονα βάρος).
2. Έλεγχος εγγράφων όπως στοιχεία κυκλοφορίας, δίπλωμα οδήγησης, κάρτα οδηγού κ.α.
3. Έλεγχος τήρησης ωραρίων οδήγησης/ ανάπαυσης
4. Έλεγχος σωστής λειτουργίας της συσκευής ταχογράφου – ανίχνευση για τυχόν παρεμβάσεις
5. Έλεγχος συνοδευτικών εγγράφων των μεταφερόμενων προϊόντων ή επιβατών.