Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς της Ε.Ε. ενέκριναν τους νέους κανόνες, οι οποίοι ενσωματώνουν στο στάνταρ εξοπλισμό των οχημάτων μια σειρά σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας.

Σύμφωνα με την πρόταση νόμου, τα συστήματα ασφαλείας που θα είναι υποχρεωτικά εγκατεστημένα σε όλα τα οχήματα (περιλαμβανομένων φορτηγών και λεωφορείων) είναι η «έξυπνη» υποβοήθηση ταχύτητας, η προετοιμασία για εγκατάσταση μηχανισμών αλκοτέστ, τα συστήματα παρακολούθησης υπνηλίας και προσοχής του οδηγού/αναγνώρισης της διάσπασης της προσοχής, τα σήματα επείγουσας στάθμευσης, οι αισθητήρες οπισθοπορείας, καθώς και τα συστήματα καταγραφής δεδομένων ατυχήματος (μαύρο κουτί), τα οποία προστέθηκαν από τους ευρωβουλευτές, καθώς η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προέβλεπε τη χρήση τους μόνο σε επιβατικά αυτοκίνητα και pick-up.

Θα είναι επίσης υποχρεωτική η χρήση εξελιγμένων συστημάτων πέδησης έκτακτης ανάγκης και προειδοποίησης απόκλισης από τη λωρίδα στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, τα οποία χρησιμοποιούνται ήδη στα φορτηγά και τα λεωφορεία, καθώς προβλέπονται από τον υφιστάμενο Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια των Οχημάτων. Η προτεινόμενη νομοθεσία επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής των συστημάτων καταγραφής πίεσης των ελαστικών σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Τα ελαφρά φορτηγά επιπροσθέτως, θα πάψουν να εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις για μια σειρά χαρακτηριστικών ασφαλείας, που μέχρι τώρα ήταν υποχρεωτικά μόνο για τα επιβατικά οχήματα.

Στο μεταξύ, οι ευρωβουλευτές άλλαξαν το κείμενο της πρότασης για να διασφαλίσουν ότι τα συστήματα καταγραφής δεδομένων για τα ατυχήματα θα λειτουργούν σε «συστήματα κλειστού βρόχου» τα οποία θα επανεγγράφουν δεδομένα και δεν θα επιτρέπουν την ταυτοποίηση του οδηγού ή του οχήματος.

Οι ειδικές προδιαγραφές για τα φορτηγά και τα λεωφορεία

Τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται με τρόπο που θα καθιστά άμεσα ορατούς στον οδηγό τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων, όπως π.χ. ποδηλάτες και πεζούς. Σύμφωνα με τους ευρωβουλευτές, «αυτές οι προδιαγραφές θα εξαλείψουν τα “τυφλά σημεία” μπροστά από τον οδηγό, ενώ θα τα μειώσουν σημαντικά όσον αφορά τα πλευρικά παράθυρα». Τα χαρακτηριστικά των διαφορετικών τύπων οχημάτων θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά περίσταση, προσέθεσαν. Επιπλέον, για τα οχήματα υδρογόνου, οι νέοι κανόνες αφορούν κυρίως την ποιότητα των υλικών και ανταλλακτικών που χρησιμοποιούνται, καθώς και για τις διαδικασίες δοκιμών τους.

Σημειώνεται, πως όταν εγκριθεί η νέα νομοθεσία, θα αντικαταστήσει τον Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια των Οχημάτων, τον Κανονισμό για τη Γενική Ασφάλεια και την Προστασία των Πεζών και τον Κανονισμό Υδρογονοκίνητων Μηχανοκίνητων Οχημάτων. Αξίζει να τονιστεί, επίσης, πως τα προτεινόμενα μέτρα προλειαίνουν το έδαφος για τα ημιαυτόνομα και τα πλήρως αυτόνομα οχήματα, καθώς με την υποχρεωτική χρήση εξελιγμένων χαρακτηριστικών ασφαλείας, οι οδηγοί θα μπορέσουν να συνηθίσουν σταδιακά τις νέες τεχνολογίες και παράλληλα θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη του κοινού καθώς και η αποδοχή της μετάβασης προς την αυτόνομη οδήγηση. Η εντολή για την έναρξη διαπραγματεύσεων με το Συμβούλιο, αναμένεται να εγκριθεί στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στις 11 - 14 Μαρτίου.