• - Παράταση για ABS.
  • - Προσωρινή Επαναφορά Βεβαιώσεων για το «τσιπάκι».
  • - Βελτιώσεις στην απόφαση για την απαγόρευση των φορτηγών στο παράπλευρο δίκτυο.

Και υπό εξέταση:

  • - Μείωση διοδίων για τα φορτηγά.
  • - Καθιέρωση βινιέτας για τα αλλοδαπά φορτηγά.
  • - Απαγόρευση του καμποτάζ για 6+6 μήνες για όλα τα αλλοδαπά.
  • - Θέσπιση παρατηρητηρίου τιμών κομίστρων.
  • - Δημιουργία ισχυρότερων κοινοπρακτικών σχημάτων από μικρές μεταφορικές και μεμονωμένους μεταφορείς.

Την πρόθεσή του να ικανοποιήσει μια σειρά σοβαρών θεμάτων που έχουν θέσει οι οδικοί μεταφορείς εξέφρασε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης σε συνάντηση που είχε το απόγευμα της Δευτέρας 14 Νοέμβρη με τους εκπροσώπους των Ομοσπονδιών ιδιοκτητών ΦΔΧ αυτοκινήτων.

Οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν τα εξής:

- ABS: Δίδεται παράταση τοποθέτησης ABS σε δύο χρονικά στάδια.

Το πρώτο στάδιο είναι μια γενική χρονική παράταση τριών μηνών για όλα τα φορτηγά που ακόμη δεν έχουν τοποθετήσει το σύστημα. Μετά το τρίμηνο ξεκινά η υποχρέωση τοποθέτησης του ABS με βάση το τελευταίο νούμερο της πινακίδας των φορτηγών και ανά δίμηνο. Δηλαδή, το πρώτο δίμηνο (μετά το αρχικό τρίμηνο) θα πρέπει να έχουν τοποθετήσει ABS τα φορτηγά με τελευταίο νούμερο το 0 ή το 1. Το επόμενο δίμηνο τα φορτηγά με τελευταίο νούμερο πινακίδας το 2 ή το 3 κ.ο.κ. Αυτό σημαίνει ότι η τοποθέτηση θα ολοκληρωθεί εντός 13 μηνών. Το τελευταίο δίμηνο θα αφορά πινακίδες με τελευταίο νούμερο το 8 και το 9.

- Επανέρχονται οι βεβαιώσεις:

Θετικά αναμένεται να εξετάσει το θέμα επαναφοράς των βεβαιώσεων για το τσιπάκι, σύμφωνα με τις εισηγήσεις των προέδρων των ομοσπονδιών και για ένα χρονικό διάστημα ικανό να διασφαλίσει ότι στη συνέχεια τα όργανα ελέγχου θα είναι σε θέση να λαμβάνουν άμεσα τα στοιχεία του αυτοκινήτου από τη βάση δεδομένων του υπ. Μεταφορών, καθώς σήμερα αυτό δεν είναι άμεσα εφικτό.

- Βινιέτα εισόδου για τα αλλοδαπά:

Το θέμα της καθιέρωσης χρονοδιοδίων, δηλαδή της «βινιέτας», όπως είναι ευρύτερα γνωστό, φαίνεται ότι βρίσκει σύμφωνο τον υπουργό Μεταφορών. Να υπενθυμίσουμε ότι τα εισερχόμενα στη χώρα μας αλλοδαπά φορτηγά θα πρέπει να καταβάλουν το αντίτιμο μιας βινιέτας με χρονική διάρκεια ημέρας, εβδομάδας ή μήνα (για όσο χρόνο επιθυμούν να παραμείνουν εντός Ελλάδας). Τα τελευταία χρόνια, το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR με επανειλημμένα άρθρα του έχει αναφερθεί στην αποτελεσματικότητα του μέτρου της βινιέτας σε αντιστάθμισμα του υψηλού κόστους διοδίων των ελληνικών φορτηγών.

- Προσωρινή απαγόρευση του καμποτάζ:

Το πιο σημαντικό μέτρο, εφόσον τελικά υλοποιηθεί, αναδεικνύεται αυτό της προσωρινής απαγόρευσης του καμποτάζ για ένα εξάμηνο με προοπτική επέκτασής του για ακόμη ένα εξάμηνο. Στο χρονικό αυτό διάστημα τα αλλοδαπά φορτηγά δεν θα μπορούν να πραγματοποιούν ενδομεταφορές, δηλαδή μεταφορές εντός της Ελληνικής Επικράτειας. Σημειώνουμε, ότι το μέτρο της προσωρινής απαγόρευσης του καμποτάζ προβλέπεται από τον κανονισμό της Ε.Ε. υπό προϋποθέσεις, εφόσον δηλαδή ένα κράτος - μέλος υφίσταται σοβαρή ζημία από την κυκλοφορία ξένων φορτηγών στο έδαφός του.

- Τροποποίηση της απαγόρευσης κυκλοφορίας των φορτηγών στο παράπλευρο – παραλλαγμένο οδικό δίκτυο:

Ο υπουργός Μεταφορών φέρεται να άκουσε με κατανόηση τα προβλήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή της απόφασης της 11ης Αυγούστου που αφορά στην απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών πάνω από 3,5 τόνους στο λεγόμενο «παραλλαγμένο» και παράπλευρο δίκτυο και ιδιαίτερα στα δικαιολογητικά που απαιτούνται για τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις, αλλά κυρίως στο ύψος των προστίμων. Πάνω σε αυτό το θέμα αναμένεται σύντομα η έκδοση σχετικής εγκυκλίου. Μέχρι τότε, οι πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR αναφέρουν ότι παγώνουν τα προβλεπόμενα πρόστιμα και οι αστυνομικές αρχές αναμένεται να λάβουν σχετική εγκύκλιο.

- Μείωση Διοδίων:

Παράλληλα, και σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR αναμένεται να ξεκινήσουν δύο γύροι διαπραγματεύσεων με αντικείμενο την πιθανότητα μείωσης των διοδίων για τα φορτηγά. Ο πρώτος γύρος θα αφορά κατ’ αρχήν συζήτηση μεταξύ του υπουργού Μεταφορών και των παραχωρησιούχων που διαχειρίζονται τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους. Ο δεύτερος γύρος συζητήσεων θα πραγματοποιηθεί π.χ. μεταξύ του υπουργού και των προέδρων των ομοσπονδιών. Η εξέλιξη αυτή κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, καθώς οι ιδιοκτήτες των φορτηγών, στην πλειονότητά τους, δεν θα ήταν αντίθετοι στην απαγόρευση της κυκλοφορίας των οχημάτων τους στο παράπλευρο δίκτυο (μετά και τη βελτιωτική τροποποίηση της σχετικής απόφασης) εφόσον συνοδεύεται από μια ταυτόχρονη δραστική μείωση των διοδίων.

- Κόμιστρα:

Στη συνάντηση των εκπροσώπων των Ομοσπονδιών με τον υπουργό Μεταφορών, συζητήθηκε επίσης το θέμα σύστασης παρατηρητήριου τιμών κομίστρων σε μια προσπάθεια αυτά να καλύπτουν το κόστος της μεταφοράς αφήνοντας και ένα ελάχιστο εύλογο κέρδος για τον μεταφορέα. Το παρατηρητήριο τιμών κομίστρων θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση μιας σωστής και δίκαιης διαπραγμάτευσης μεταξύ φορτωτή και ιδιοκτήτη ΦΔΧ.

- Κοινοπρακτικά σχήματα:

Από την πλευρά του, ο κ. Σπίρτζης έθεσε το θέμα της βελτίωσης των μεταφορών με τη δημιουργία κοινοπρακτικών σχημάτων τα οποία θα προκύψουν από τη συνένωση μικρών μεταφορικών επιχειρήσεων και μεμονωμένων αυτοκινητιστών και θα λειτουργούν στο πλαίσιο των ΙΜΕ ΕΠΕ, αλλά με πραγματικό μεταφορικό έργο και έσοδο για την εταιρεία και όχι για τον μεμονωμένο αυτοκινητιστή. Και το θέμα αυτό έχει επανειλημμένα αναφερθεί από το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR, ως απαραίτητο μέτρο ανάπτυξης των μεταφορών.

Αναλυτικό ρεπορτάζ στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Δεκεμβρίου.