Η κατακόρυφη άνοδος των διανομών λόγω της πανδημίας και της μεγάλης αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτόξευσε στα ύψη τις αστικές διανομές, με τα ελαφρά φορτηγά μέχρι 3,5 τόνους να αναλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του συγκεκριμένου τεράστιου μεταφορικού έργου.
Το γεγονός, μάλιστα, ότι αυτά τα βαν δεν απαιτούν επαγγελματικό δίπλωμα, υπήρχε διαθεσιμότητα οδηγών, οι οποίοι δούλευαν εναλλασσόμενοι στα βαν 15 και 20 ώρες την ημέρα.
Αυτό είχε ως συνέπεια την καταγραφή μεγάλου αριθμού ατυχημάτων και δραματική αύξηση των θανάτων. Ειδικότερα, στη Γερμανία τα στοιχεία ανέφεραν ότι τα ελαφρά φορτηγά μέχρι 3,5 τόνους ενεπλάκησαν το 2020 σε 2.200 τροχαία ατυχήματα με 32 νεκρούς και εκατοντάδες τραυματίες.
Μετά από αυτή την εξέλιξη, η υπουργός Εσωτερικών, Sabine Sütterlin-Waack (CDU) (φωτό), εισηγήθηκε την εισαγωγή και των βαν στις ρυθμίσεις του κανονισμού 561/2006 που καθορίζει συγκεκριμένες ώρες οδήγησης και ανάπαυσης, ίδιες με αυτές που ισχύουν για τους οδηγούς φορτηγών και λεωφορείων.
Ενδιαφέρον στοιχείο της εισήγησης της υπουργού Εσωτερικών ήταν η αυξημένη κούραση που υφίστανται οι οδηγοί των βαν, οι οποίοι πέραν της οδήγησης, εκτελούν χρέη πωλητών, αλλά και φορτοεκφορτωτών, αφού συνήθως είναι τα ίδια πρόσωπα αυτά που μεταφέρουν τα δέματα από την κλούβα του βαν στον παραλήπτη.
Το θέμα αναμένεται να εξεταστεί από τα συναρμόδια υπουργεία Εργασίας και Μεταφορών. Σε περίπτωση αποδοχής, τότε θα υποβληθεί αίτημα στην Επιτροπή Μεταφορών της Ε.Ε., η οποία είναι και η μόνη αρμόδια να τροποποιήσει τον κανονισμό 561/2006 της Ε.Ε., οπότε και θα τύχει υποχρεωτικής εφαρμογής απ’ όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.