Μην ξεπουλάτε τις άδειές σας

Τον τελευταίο καιρό εντείνονται διάφορες φημολογίες σχετικά με τις άδειες και, πραγματικά, οι περισσότεροι αυτοκινητιστές βρίσκονται σε πλήρη σύγχυση και αδυναμία να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις και πόσο μάλλον να τις προβλέψουν.

Αποτέλεσμα είναι να παρατηρείται μια αδικαιολόγητη αύξηση των πωλήσεων αδειών και φυσικά αυτό παρασύρει προς τα κάτω και την τιμή τους.

Ο φόβος για το αύριο, η αβεβαιότητα για το επάγγελμα σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που διέρχεται ο τόπος οδηγεί πολλούς στο ξεπούλημα της άδειας. Μην το κάνετε. Οι άδειες δεν πρόκειται να χάσουν την αξία τους. Αυτό που συζητά η κυβέρνηση είναι η οργάνωση των μεταφορέων, η δημιουργία ισχυρών μεταφορικών επιχειρήσεων. Όχι απελευθέρωση. Και αυτό που θα γίνει είναι το αντίθετο: Οι άδειες δημοσίας θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη αξία, όπως δηλώνει επίσημα και κατηγορηματικά ο πρόεδρος του ΠΣΧΕΜ Χαράλαμπος Δαδίτσιος, ο οποίος κατέχει καλώς τα πράγματα. Διαβάστε τη συνέντευξή του...

Ερμηνείες και παρερμηνείες

Στις 16/09/08 με την ευκαιρία της Έκθεσης Επαγγελματικού Αυτοκινήτου, ο ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) οργάνωσε συνέντευξη τύπου από κοινού με το ΠΣΧΕΜ για την προβολή και δημοσιοποίηση των θέσεων των αυτοκινητιστών απέναντι σε όσα κατά καιρούς λέγονται από τους μόνιμους πολέμιους του φορτηγού (Μίχαλος και λοιπά Επιμελητήρια, ινστιτούτα μελετών κ.ά.). Πραγματικά ήταν μια πολύ επιτυχημένη παρουσίαση των θέσεων των αυτοκινητιστών από τον Χαράλαμπο Δαδίτσιο και τον Άγγελο Θαλέλη, πλην όμως δεν εμφανίστηκαν σωστά στα δημοσιεύματα της επομένης, καθώς στους τίτλους υπήρχε η λέξη απελευθέρωση, δίδοντας την εντύπωση ότι «αύριο κιόλας» θα γίνει απελευθέρωση, ενώ αυτό που ειπώθηκε είναι ότι αν και όταν δημιουργηθούν ισχυρές μεταφορικές εταιρείες και αν χρειαστεί να δοθούν επιπλέον άδειες, αυτές να δοθούν μόνο στους μεταφορείς. Επομένως, υπάρχει μια σημαντική προϋπόθεση που σημαίνει πρώτα οργάνωση και ισχυρές ανταγωνιστικές μεταφορικές επιχειρήσεις και αν με βάση τις ετήσιες έρευνες του Πολυτεχνείου, προκύψει ανάγκη να χορηγηθούν κάποιες άδειες, αυτές με βάση μια μοριοδότηση, θα δοθούν στις μεταφορικές που θα καλύπτουν αυτά τα κριτήρια. Μέχρι τότε, γνώμη μας είναι, ότι η αξία των σημερινών αδειών θα έχει εκτιναχτεί στα υψηλότερα μέχρι τώρα επίπεδα.

Το νομοσχέδιο «σκούπα» του ΥΜΕ δεν... σκούπισε

Πριν λίγες μέρες το ΥΜΕ κατέθεσε στη Βουλή και ψηφίστηκε κιόλας ένα πολυνομοσχέδιο «σκούπα», δηλαδή ρυθμίζει πολλά και διαφορετικά θέματα, εκκρεμότητες, τροποποιήσεις προηγουμένων κ.λπ. ούτε λέξη όμως για τις άδειες. Στις περίπου 25 σελίδες του περιλαμβάνονται δεκάδες τροποποιήσεις νόμων του ΥΜΕ, αλλά ούτε μία δεν αναφέρεται στις άδειες δημοσίας. Γιατί; Για τον απλό λόγο, ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα προς ρύθμιση ή προς τροποποίηση σχετικά με τις άδειες.

Υπάρχει μόνο μία ρύθμιση, εντελώς άσχετη με τις άδειες, αλλά κι αυτή παρερμηνεύθηκε κιόλας από ορισμένους αυτοκινητιστές αν κρίνουμε από τις ερωτήσεις που μας κάνανε όταν τους συνάντησα στο περίπτερο του Τ&Τ στην έκθεση. Συγκεκριμένα στο άρθρο 19 αναφέρεται κατά λέξη:

«Επιτρέπεται η απόκτηση δημόσιας χρήσης (ΔΧ) αυτοκινήτου οχήματος κάθε κατηγορίας, καθώς και η άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα επιβατών και εμπορευμάτων στον τομέα των εσωτερικών και διεθνών μεταφορών, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 346/2001 (ΦΕΚ Α' 233), και από φυσικά πρόσωπα που αποδεδειγμένα έχουν ελληνική καταγωγή».

Αυτό αγαπητοί φίλοι σημαίνει, ότι αν δεν είναι κοινοτικοί (γάλλοι, άγγλοι, πορτογάλοι), αλλά είναι τρίτης χώρας, αλλά με ελληνική καταγωγή, έχον τώρα δικαίωμα πρόσβασης στο επάγγελμα, δηλαδή μπορούν να πάνε σε μια σχολή ΣΕΚΑΜ να γίνουν μεταφορείς, αν το θέλουν. Από κει και πέρα, αν θέλουν να ασκήσουν το επάγγελμα του μεταφορέα πρέπει, εκτός του σίδερο, να αγοράσουν και το χαρτί, όπως όλοι.

Θετικές ρυθμίσεις

Κατά τα άλλα, το νομοσχέδιο αυτό περιλαμβάνει ορισμένες άλλες ρυθμίσεις που σχετίζονται με τον Κλάδο μας και κρίνονται θετικές.

Έτσι: Αυξάνεται το όριο των επαγγελματιών οδηγών από τα 65 στα 67 χρόνια μετά από θετική γνωμάτευση της δευτεροβάθμιας ιατρικής επιτροπής.

Επίσης εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία για τα Εμπορευματικά Κέντρα με κοινοτικές διατάξεις σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις και την προστασία του περιβάλλοντος. Με τις ρυθμίσεις αυτές επιδιώκεται η διεύρυνση των δυνατοτήτων ίδρυσης Εμπορευματικών Κέντρων, ειδικά στην περιφέρεια, και η καθιέρωση νέας μεθόδου εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των Κέντρων αυτών.

Το μόνιμο

συμπέρασμα

Μην παρασύρεστε αγαπητοί φίλοι από το «ράδιο αρβύλα», ούτε από τις κάθε λογής κουβέντες που γίνονται στο truckstop ή στην παρκίδα. Και πάντως διαβάζετε το Τ&Τ για να έχετε εσείς πρώτοι τη σωστή εικόνα των εξελίξεων. Και αν έχετε απορίες τα τηλέφωνα του T&T είναι ανοιχτά σε όλους. Δυστυχής ή ευτυχώς, το κόστος των 5 ευρώ το μήνα, πρέπει να το αναλάβετε, γιατί και η ενημέρωση έχει το κόστος της.

Με την ευκαιρία όμως αυτή να απαντήσω στο φίλο συνδικαλιστή από τον Πειραιά, ότι η τιμή των 5 ευρώ του ΤΡΟΧΟΙ & TIR παραμένει ίδια από τότε που... ανακαλύφθηκε το ευρώ. Ότι από τα 5 ευρώ, στην εταιρεία έρχονται τα 3,25, γιατί τα 1,75 είναι η διανομή (Πρακτορείο, εφημεριδοπώλης, περίπτερο). Όταν τα 3,25 ευρώ δεν καλύπτουν το κόστος ούτε του ¼ της κάθε έκδοσης. Και βέβαια, τα έσοδα προέρχονται από τις διαφημίσεις, οι οποίες συνεχώς αυξάνουν χάρη στη μεγάλη αναγνωσιμότητα που μόνο το Τ&Τ έχει.

Στο σημείο μάλιστα αυτό, υπενθυμίζω στον πειραιώτη φίλο μου, ότι το Τ&Τ δεν δημοσιεύει κρατικές διαφημίσεις (στοιχήματα, προπό, ΔΕΗ κ.ά.) ούτε διαφημίσεις από τους 15 περίπου φορείς που εποπτεύει το ΥΜΕ (σιδηρόδρομοι, τρένα, τραμ, ΟΤΕ, ΟΑΣ, ΕΘΕΛ κ.λπ.). Αυτά, για να μην σου μένει η παραμικρή αμφιβολία, ότι στα χέρια σου κρατάς ένα εντελώς ανεξάρτητο μέσο ενημέρωσης που εκπροσωπεί τη δική σου φωνή.

Και με τα βουλγάρικα;

Εδώ τα πράγματα μπλέκουν και μπλέκουν κι εμένα επειδή στο Τ&Τ καταχωρούνται διαφημίσεις για ίδρυση εταιρειών στη Βουλγαρία κ.λπ. Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν και αυτό το θέμα. Όσον αφορά στις διαφημίσεις αυτές είναι ελεύθερες προς δημοσίευση. Η διαφήμιση είναι μια μορφή επικοινωνίας και δεν μπορεί, ούτε επιτρέπεται να περιοριστεί σ' ένα δημοκρατικό πολίτευμα. Το οποιοδήποτε έντυπο έχει δικαίωμα να μην δημοσιεύσει μια διαφήμιση μόνο αν γνωρίζει ότι είναι παραπλανητική. Αυτό όμως δεν συμβαίνει.

Επί της ουσίας

Η ίδρυση εταιρειών στη Βουλγαρία είναι ελεύθερη υπό τις προϋποθέσεις που ορίζει η χώρα. Όπως ακριβώς συμβαίνει με όλες τις άλλες κοινοτικές χώρες, όπως και την Ελλάδα.

Προσέξτε όμως...

Άλλο πράγμα η ίδρυση μιας μεταφορικής και άλλο η νομιμότητα του μεταφορικού έργου των φορτηγών. Ο Χαράλαμπος Δαδίτσιος, στη συνέντευξή του είναι κάθετος:

«Όποιο βουλγάρικο φορτώσει στην Ελλάδα για να ξεφορτώσει μέσα στην Ελλάδα είναι παράνομο, τιμωρείται με βαρύ πρόστιμο και πρέπει αμέσως να καταγγέλλεται». Διαβάστε και τις εξηγήσεις που δίνει στη συνέντευξή του.

Θα έρθουν καλύτερες μέρες;

Εδώ απαντάει ο υπογράφων. Και βέβαια θα έρθουν καλύτερες μέρες! Έχουμε πει, ότι η Μεταφορά ακολουθεί την παραγωγή, το εμπόριο, την εξαγωγή. Όταν αυτά θα ανέβουν, θα ανέβει και η Μεταφορά. Δυστυχώς, τώρα περνάμε μια κρίση με τους περισσότερους δείκτες της οικονομίας να βρίσκονται σε πτώση ή σε... ακινησία. Όμως θα έρθει η ανάκαμψη γιατί, όπως όλοι οι παλιοί λένε «το εμπόριο αρρωσταίνει, αλλά ποτέ δεν πεθαίνει». Το ίδιο και η Μεταφορά. Θα έρθει η ώρα που θα πάρει τα πάνω της. Και θα ανεβάσει το κόμιστρο, όπως και την αξία της άδειας δημοσίας. Αν μάλιστα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στα φορτηγά γενικώς (ΦΔΧ, ΦΙΧ και ξένα) και αδειάσουν οι δρόμοι από τα μαϊμούδια, τότε το νόμιμο φορτηγό ΔΧ θα έχει δουλειά.

Τσιπάκι πήρατε;

Με την ευκαιρία, ρωτώ κι εγώ:

Τσιπάκι πήρατε; Αν όχι φροντίστε να το προμηθευτείτε και μην περιμένετε το τέλος του χρόνου που λήγει η προθεσμία. Η επικόλλησή του στο παρμπρίζ είναι ένδειξη νόμιμης κυκλοφορίας του φορτηγού. Άλλωστε, θα σας είναι απαραίτητο προκειμένου να περάσετε ΚΤΕΟ.

Στροφή της αγοράς προς το ΔΧ φορτηγό

Σε μια ομαλοποιημένη αγορά, με τις επιχειρήσεις να αναζητούν μείωση του κόστους, η χρησιμοποίηση ΦΔΧ αυτοκινήτων για τη μεταφορά των προϊόντων τους είναι η προσφορότερη λύση. Ο επιχειρηματίας έχει σημαντικά άμεσα και έμμεσα οφέλη αναθέτοντας τις μεταφορές του στο ΦΔΧ σε σύγκριση με τη διατήρηση και χρήση ΦΙΧ αυτοκινήτων. Οι περιπτώσεις προτίμησης του ΦΙΧ είναι λίγες και περιορίζονται θα λέγαμε στη διανομή και με συγκεκριμένες απαιτήσεις (π.χ. στην περίπτωση που ο οδηγός είναι και πωλητής).

Καμπάνια ενημέρωσης

Το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR έχει αναλάβει πρωτοβουλία πάνω στο θέμα αυτό και σε συνεργασία με την εταιρεία TRANSPORT SOCIETY ΕΠΕ εκπονεί μια συγκριτική μελέτη κόστους λειτουργίας των ΦΔΧ και ΦΙΧ, προκειμένου τα αποτελέσματά της να χρησιμοποιηθούν σε μια καμπάνια ενημέρωσης των επιχειρηματιών της χώρας σε όλους τους τομείς (παραγωγή, μεταποίηση, εμπόριο, εξαγωγή κ.λπ.). Αυτή η εκστρατεία ενημέρωσης, θα ξεκινήσεις με το νέο χρόνο και το κόστος της θα καλυφθεί από το ΤΡΟΧΟΙ & TIR και από τις Ομοσπονδίες και τα Σωματεία που θα ήθελαν να συνδράμουν.

Καλά ταξίδια σε όλους,

Μανώλης Αγριμανάκης