Ήταν το 1960, τότε που η SCANIA λάνσαρε τη σέτρα 140 με το πρώτο V8 κινητήρα ισχύος 350 ΗΡ, δημιουργώντας τη μεγάλη έκπληξη στους αυτοκινητιστές και χαρίζοντας της τον τίτλο του "Βασικά του δρόμου" (King of the Road).
Σαράντα χρόνια συμπληρώθηκαν από την ανάπτυξη του πρώτου κινητήρα σε σχήμα V ως προς τη διάταξη των κυλίνδρων, ο οποίος ήταν 14 λίτρων και φορέθηκε στην ηρωική σειρά των SCANIA 140 Super. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η SCANIA έχει στοιχεία και αναφορές από διάφορα σημεία του πλανήτη με φορτηγά της σειράς 140, που βρίσκονται ακόμη στη κυκλοφορία έχοντας διανύσει περί τα 5 εκατομμύρια χιλιόμετρα.
Ο 14λιτρος κυριαρχούσε για περίπου 30 χρόνια μέχρι το 2000, οπότε έκανε την εμφάνισή του ο ισχυρός επιτυγχάνοντας περισσότερη ισχύ με σχετικά λιγότερη κατανάλωση.
Πολύ πριν το 1960, η SCANIA μελετούσε την αύξηση της ισχύος στα φορτηγά, καθώς η μέχρι τότε ισχύς των 250 ίππων κρίνονταν πλέον ανεπαρκής. Ωστόσο, ο σχεδιασμός ενός δυνατότερου κινητήρα δεν ήταν εύκολη υπόθεση, καθώς έχει αρχίσει η επικράτηση των "κοψομούρικων", δηλαδή των φορτηγών προωθημένης οδήγησης. Έτσι, ένας 8κύλινδρος σε σειρά κινητήρας , δεν ταίριαζε κάτω από την καμπίνα, αλλά ούτε και ένας 6κύλινδρος μεγαλύτερου κυβισμού θα έδινε τα προσδοκούμενα αποτελέσματα.
Έτσι, οι μηχανικοί οδηγήθηκαν στην αύξηση των κυλίνδρων, αλλά σε σχήμα V που ως προς τον όγκο του το μοτέρ, θα μπορούσε να βολευτεί κάτω από την καμπίνα, αν μάλιστα η κατασκευή του θα ήταν πιο συμπαγής περιλαμβανόμενου φυσικά και του συστήματος ψεκασμού.
Έτσι, ξεκίνησε η ανάπτυξη του V8 14,2 λίτρων ατμοσφαιρικής λειτουργίας που εξόπλισε αρχικά τη σειρά SCANIA LB 140, η απόδοση των οποίων έφτασε στους 375 HP και ήταν εμφανής σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, κάνοντας τους πρώτους σκανιάκηδες εξαιρετικά υπερήφανους για το δράκος τους, μια υπερηφάνεια που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι την ίδια εποχή, οι γερμανοί συνιστούσαν 8ΗΡ για κάθε τόνο μικτού βάρους, δηλαδή για τα τότε ανώτατα βάρη των 38 τόνων, αρκούσαν κάτι παραπάνω από 300 ΗΡ, όταν η SCANIA κυκλοφορούσε φορτηγά με 10 ίππους ανά τόνο. Αυτή η αναλογία διατηρείται μέχρι σήμερα καθώς τα V8 620 αυτοκίνητα καλύπτουν τις ανάγκες των 60τονων σκανδιναβικών συρμών των 25,25μ.
Βέβαια, την υπέρβαση έχει κάνει ήδη η ΜΑΝ (680ΗΡ) και πρόσφατα η VOLVO (700HP) και μέχρι στιγμής παραμένει επτασφράγιστο μυστικό ποια θα είναι η απάντηση της SCANIA, ειδικά φέτος που γιορτάζει τα 40 χρόνια από τον πρώτο V8 κινητήρα της.
Το γεγονός εξάλλου, ότι πέρασαν ήδη 9 χρόνια από την εμφάνιση (το 2000) του 16λιτρου V8, ενισχύει την άποψη ότι «κάτι ετοιμάζεται».
Για την ιστορία, παραθέτουμε πιο κάτω την εξέλιξη των κινητήρων V8 της SCANIA με τα βασικά τεχνικά στοιχεία τους.
Έτος | 1969 | 1995 | 2000 | Σήμερα |
---|---|---|---|---|
Διάταξη κυλίνδρων |
90 βαθμοί V8 |
90 βαθμοί V8 |
90 βαθμοί V8 |
90 βαθμοί V8 |
Επίπεδο ρύπων |
- |
Euro 2 |
Εuro 3 |
Εuro 5 |
Χωρητικότητα |
14.2 λίτρα |
14.2 λίτρα |
15.6 λίτρα |
15.6 λίτρα |
Διάμετρος x διαδρομή |
127 x 149 mm |
127 x 140 mm |
127 x 154 mm |
127 x 154 mm |
Μέγιστη ισχύς |
350 HP |
530 HP |
580 HP |
620 HP |
Ροπή |
1,245 Nm |
2,300 Nm |
2,700 Nm |
3,000 Nm |