Στο νέο Vito κάθεσαι πιο άνετα καθώς, το πάνω μέρος του διαχωριστικού πάνελ μεταξύ κλούβας και καμπίνας είναι τώρα «σκαμμένο» επιτρέποντας έτσι την ανάκλιση της πλάτης προς τα πίσω κατά 83 χιλιοστά επιπλέον.
Ακόμη και στη βασική έκδοση, χωρίς τα δαχτυλίδια χρωμίου και τους πολυτελείς περιστροφικούς διακόπτες, αλλά και γενικά, τις διάφορες πινελιές πολυτέλειας των ακριβότερων εξοπλιστικών «πακέτων», η καμπίνα δείχνει την ποιότητά της. Όλες οι απαραίτητες και κρίσιμες ενδείξεις είναι άμεσα αντιληπτές από τον οδηγό, η γραμματοσειρά του πίνακα οργάνων ευανάγνωστη και η θέση οδήγησης προδιαθέτει θετικά.
Συνολικά, διάκοσμος, συναρμογή και φινίρισμα πείθουν και με το παραπάνω. Μοναδική μας ένσταση, το μέγεθος της μεσαίας κονσόλας: αυτή δείχνει μεν εντυπωσιακή, καθώς παραπέμπει άμεσα στο νέο Sprinter, πλην όμως, «κλέβει» ωφέλιμο όγκο στο εσωτερικό χωρίς να υφίσταται λόγος. Διαθέτει δύο εσοχές αριστερά και δεξιά από τα χειριστήρια του κλιματισμού για την τοποθέτηση του κινητού τηλεφώνου, σε φουλ όμως επιτάχυνση δύσκολα αυτό θα συγκρατηθεί. Από εκεί και πέρα, εργονομικά το νέο Vito είναι αψεγάδιαστο. Ένα καλό παράδειγμα είναι τα χειριστήρια στις πόρτες για τα παράθυρα, καθώς και τη ρύθμιση των καθρεπτών – δύσκολα θα μπορούσαν να είναι πιο καλοσχεδιασμένα και ο οδηγός τα χειρίζεται χωρίς καν να χρειάζεται να αποσπάσει το βλέμμα του από το δρόμο.
Στον δρόμο
Σκοπός της οδηγικής δοκιμής ήταν να έχουν την ευκαιρία οι δημοσιογράφοι να διαπιστώσουν από πρώτο χέρι και σε ευθεία αντιπαράθεση, τα δυναμικά χαρακτηριστικά των προσθιοκίνητων και πισωκίνητων εκδόσεων του νέου μοντέλου. Είχαμε την ευκαιρία να κινηθούμε με τα οχήματα μερικώς φορτωμένα, σε αυτοκινητόδρομο, πόλη και ορεινές διαδρομές και παρατηρήσαμε ότι, ο 1600άρης κινητήρας κρίνεται επαρκής για μεγάλο εύρος μεταφορικών εφαρμογών και στις δύο εκδόσεις ισχύος στις οποίες διατίθεται.
Ξεκινώντας λοιπόν από το προσθιοκίνητο πάνελ van, το νέο, ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης με το μεταβαλλόμενο ποσοστό υποβοήθησης είναι από τα στοιχεία εκείνα που βοηθούν στην καθημερινή εργασία. Στο μανουβράρισμα και στην πόλη είναι πανάλαφρο και σε υψηλές ταχύτητες βαραίνει όσο ενδείκνυται, χωρίς ποτέ να χαρακτηρίζεται από «τεχνητή» αίσθηση. Η ανάρτηση είναι καινούργια και οι ρυθμίσεις κατάλληλες για το έργο του οχήματος, ενώ βελτιωμένη είναι και η ενεργητική ασφάλεια του οχήματος.
Η μεγάλη είδηση φυσικά στην πρεμιέρα του αυτοκινήτου, είναι η διάθεση του Vito από εδώ και στο εξής και ως προσθιοκίνητου -4x4 και πισωκίνητα ήταν και τα προηγούμενης γενιάς Vito. Οι επιλογές είναι δύο: 109 CDI και 111 CDI με 88 και 114 hp αντίστοιχα. Ψάχνοντας για διαφορές στην οδική συμπεριφορά, ανάμεσα στα προσθιοκίνητα και πισωκίνητα Vito αυτές είναι κυρίως σε επίπεδο αίσθησης και δεν αφορούν την πλειοψηφία των επαγγελματιών.
Κινηθήκαμε για παράδειγμα, σε μία πολύ τεχνική και απαιτητική ορεινή διαδρομή, με συνεχές στροφιλίκι, κλίσεις και κατωφέρειες που φόρτιζαν υπερβολικά τα μηχανικά μέρη. Σε ρυθμό που αναγκάζαμε το ESP να επεμβαίνει σχεδόν συνέχεια, η διαπίστωση είναι ότι, το αυτοκίνητο είναι τόσο καλοστημένο που, αποφεύγονται οι δύσκολες καταστάσεις. Κι αν από οδηγικό λάθος κάποιος, το παρακάνει, τα ηλεκτρονικά τον επαναφέρουν στον «ορθό» δρόμο.
Οι μηχανικοί της Mercedes μάς μίλησαν για τα ακόμη καλύτερα δυναμικά χαρακτηριστικά των πισωκίνητων εκδόσεων, αλλά και πάλι, οι διαφορές είναι αμελητέες, αφού συνολικά το Vito είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο. Σαφώς και νιώθεις το τιμόνι ένα «κλικ» πιο ακριβές και μπορείς να πιέσεις νωρίτερα το γκάζι βγαίνοντας από τη στροφή, αλλά, είναι τόσο καλό το Vito με την κίνηση εμπρός, που δεν υπάρχει κάποιο μετρήσιμο όφελος. Ίσως μόνο ελαφρά καλύτερη ποιότητα κύλισης για τις εκδόσεις Tourer για μεταφορά επιβατών, οι οποίες φέρουν και διαφορετικές ρυθμίσεις και σετάρισμα, καθώς και μειωμένο κύκλο στροφής στα 11,8 μέτρα.
Η τελική επιλογή για το πού θα μεταδίδεται η κίνηση έχει να κάνει θεωρούμε, με την εφαρμογή. Το νέο, προσθιοκίνητο Vito με τον ιδιαίτερα κόμπακτ κινητήρα των 1,6 λίτρων προσφέρει το πλεονέκτημα του χαμηλότερου κατά 60 κιλά απόβαρου σε σχέση με τα πισωκίνητα μοντέλα και της δυνητικά υψηλής αποδοτικότητας. Επίσης, η τιμή διάθεσης των μοντέλων με αυτή τη διάταξη είναι αρκετά ελκυστική.
Από την άλλη πλευρά, αν τα φορτία είναι συνήθως υψηλά και πρόκειται να χρησιμοποιείται τρέιλερ, τα μοντέλα με την κίνηση πίσω και τον ΟΜ651 των 2,1 λίτρων προσφέρουν σειρά σημαντικών πλεονεκτημάτων. Υψηλή ικανότητα ρυμούλκησης (2.500 κιλά), καλύτερη ποιότητα κύλισης, ελαφρά μικρότερος κύκλος στροφής, καθώς δεν υπάρχει εμπρός κινητήριος άξονας που να περιορίσει τη γωνία στροφής των τροχών, καλύτερη πρόσφυση με βαριά φορτία κ.ά.
Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι, δεν υπάρχουν ουσιαστικά σημεία κριτικής ως προς τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου ανεξαρτήτως μετάδοσης της κίνησης. Ξεκάθαρα βελτιωμένη είναι η ανάρτηση, με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ανεξάρτητη πίσω, με νέα ελατήρια και αμορτισέρ. Απορροφά σωστά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος και χάρη στη νέα στήριξη, δεν μεταφέρονται κραδασμοί στο τιμόνι ακόμη και σε βίαιες μετακινήσεις του αμαξώματος ή γρήγορες επιταχύνσεις από στάση. Η απόσβεση είναι απόλυτα ικανοποιητική και γενικά, το αυτοκίνητο είναι ήσυχο και με υψηλού επιπέδου κύλιση σε όλες τις συνθήκες. Απουσιάζουν επίσης, τα «κοπανήματα» από τον πίσω άξονα. Ο κατασκευαστής αναφέρει μείωση θορύβου στο εσωτερικό κατά 2 dB ως μέσο όρο, σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο.
Το σύστημα πέδησης διαθέτει καλή αίσθηση και εντυπωσιακή αποτελεσματικότητα, και δείχνει να μην επηρεάζεται ακόμη και μετά από συνεχή φρεναρίσματα. Το εξάρι μηχανικό σαζμάν θυμίζει μοντέρνο επιβατικό και θα καλύψει τους περισσότερους πελάτες αφού το εξαιρετικό αυτόματο εφτάρι (πρωτιά στην κατηγορία) απευθύνεται ουσιαστικά στη μεταφορά επιβατών.
Οι βελτιώσεις συγκριτικά με το απερχόμενο μοντέλο είναι πολλές και σημαντικές. Μειωμένος είναι π.χ., ο κύκλος στροφής στο Vito, και επίσης, για να διευκολυνθεί η εργασία εταιρειών που εφαρμόζουν διάφορες κατασκευές στην «κλούβα», η διαμόρφωση του χώρου φόρτωσης είναι ίδια σε όλα τα Vito άσχετα από το πού μεταδίδεται η κίνηση. Το νέο van διατίθεται σε τρία μήκη αμαξώματος, από 4.895 έως 5.370 χιλιοστά.
Να υπενθυμίσουμε ότι, το μέγιστο ύψος δεν ξεπερνά τα 2 μέτρα (1.910 χιλιοστά) για να είναι δυνατή η στάθμευση στα περισσότερα κλειστά πάρκινγκ. Το μέγιστο ωφέλιμο φτάνει τα 1.369 κιλά, και σε ό,τι αφορά τις διαμορφώσεις, οι βασικές είναι πάνελ βαν («κλούβα»), κόμπι με την ονομασία Vito Mixto και εννιαθέσιο Vito Tourer για μεταφορά επιβατών. Το τελευταίο διατίθεται σε τρεις, σημαντικά διαφορετικές μεταξύ τους εκδόσεις, τις Vito Tourer Base, Vito Tourer Pro και Vito Tourer Select. Όλα τα νέα Vito είναι μακρύτερα κατά 140 χιλιοστά.
Σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, το νέο Vito είναι αρκετά πιο αποδοτικό και ολιγαρκές στις ανάγκες του σε καύσιμο κατά 20% –μέσος όρος όλων των εκδόσεων ισχύος και διαστάσεων. Κορυφαίο ως προς την αποδοτικότητα ανάμεσα στα νέα van, είναι το 116 CDI των 163 hp, με μέση τυποποιημένη κατανάλωση μόλις 5,7 λίτ./100 χλμ. Τα διαστήματα τακτικής συντήρησης είναι κάθε 40.000 χιλιόμετρα ή δύο χρόνια.
Κινητήρες
Οδηγήσαμε και εκδόσεις Vito Mixto (μικτής χρήσης) καθώς και Tourer (μεταφοράς προσώπων) με τον κινητήρα των 2.143 λίτρων και, ήδη από την έκδοση των 136 hp θεωρούμε πως καλύπτονται και οι πλέον απαιτητικές εργασίες και μεταφορές. Το 114 CDI αποδίδει μέγιστη ροπή 330 Nm μεταξύ 1.200 και 2.400 σ.α.λ. Το Vito Mixto 119 BlueTEC των 190 hp και 440 Nm (1.400-2.400 σ.α.λ.), αποδίδει το ίδιο με τον εξακύλινδρο του μοντέλου προηγούμενης γενιάς, έχοντας λιγότερες απαιτήσεις σε καύσιμο.
Και οι πέντε –δύο σύνολα σε πέντε εκδόσεις ισχύος- κινητήρες της γκάμας είναι πετρελαίου. Ο 1600άρης (ΟΜ 622) είναι ολοκαίνουργιος, υπερκαλύπτει τη νόρμα Euro 5b+ kai αποδίδει 88 και 114 hp (μέγιστη ροπή 230 και 270 Nm) στις εκδόσεις 109 CDI και 111 CDI αντίστοιχα. Διαθέτει ψεκασμό common-rail με πίεση ψεκασμού έως 1600 bar και πιεζοηλεκτρικά μπεκ. Ο ΟΜ 622 μπορεί να τοποθετηθεί και στα τρία μήκη αμαξώματος, και σε τρία μικτά βάρη στους 2,5 τόνους, στους 2,8 και 3,05.
Ο γνωστός ΟΜ 651 των 2,15 λίτρων έχει δεχθεί σειρά βελτιώσεων και αποδίδει 136, 163 και 190 hp (114 CDI, 116 CDI και 119 BlueTec). Είναι ο πρώτος Euro 6 κινητήρας στη συγκεκριμένη κατηγορία, στην ισχυρότερη εκδοχή του, των 190 hp, με τις άλλες δύο (στα 136 και 163 hp) να πληρούν το πρότυπο Euro 5b+. Ο «190άρης» χρησιμοποιεί και τεχνολογία BlueTEC με SCR για να ανταποκριθεί στο πρότυπο Euro 6, και διαθέτει ρεζερβουάρ AdBlue, και τοποθετείται στα νέα Vito με μετάδοση της κίνησης στον πίσω άξονα, καθώς και στα Vito 4x4.
Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι στάνταρ μηχανικό εξάρι. Για τα μοντέλα 114 CDI και 116 CDI μπορεί προαιρετικά να τοποθετηθεί το αυτόματο (με μετατροπέα ροπής) 7G-Tronic ενώ, στην κορυφαία από πλευράς ισχύος έκδοση 119 BlueTec καθώς και στο μοντέλο 4x4, το 7G-Tronic είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού, χωρίς επιβάρυνση. Σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, το νέο Vito είναι πιο ολιγαρκές στις ανάγκες του σε καύσιμο κατά –μέσος όρος όλων των εκδόσεων ισχύος και διαστάσεων - 20%.