Το νέο Transit Connect διατίθεται στην ελληνική αγορά με σύγχρονους κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου, με κάποιους από αυτούς να αποτελούν μοναδικές προτάσεις για τα δεδομένα της κατηγορίας, όπως ο μικρός τρικύλινδρος EcoBoost του ενός λίτρου. Τελευταία προσθήκη στη γκάμα ο πολύ δυνατός EcoBoost των 1,6 λίτρων στα 150 hp.
Η αναβάθμιση του μοντέλου νέας γενιάς είναι συνολική κι εκτεταμένη, από τον μοντέρνο σχεδιασμό έως το σασί νέας γενιάς και την εκτεταμένη λίστα εξοπλισμού άνεσης και ενεργητικής ασφάλειας. Στη γκάμα προσφέρονται δύο μεταξόνια για όλες τις εκδόσεις και φυσικά για τα πάνελ van («κλούβες»). Είχαμε στη διάθεσή μας για πολυήμερη δοκιμή στην Ελλάδα ένα πάνελ van με το μακρύ μεταξόνιο και τη μεγαλύτερη έκδοση ισχύος του κινητήρα πετρελαίου, η οποία συνδυάζεται με ενδιαφέροντα στοιχεία της γραμμής μετάδοσης κίνησης.
Άνετο περιβάλλον εργασίας
Σε επίπεδο διακόσμου, το -«Διεθνές Van της Χρονιάς 2014»- νέο Transit Connect είναι πιθανότατα το πλέον εντυπωσιακό van της αγοράς, καθώς παραπέμπει ευθέως σε επιβατικό όχημα του 2014. Η συναρμογή και το φινίρισμα είναι πολύ προσεγμένα. Τα πλαστικά δεν είναι μαλακά, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι προτεραιότητα στην κατηγορία ενώ, δείχνουν πως είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά και θεωρούμε πως δύσκολα χαράσσονται ή γεμίζουν μικρογρατζουνιές. Στο επίπεδο εξοπλισμού Trend οι ηλεκτρικές ανέσεις και οι ευκολίες είναι σε αρκετά υψηλό επίπεδο, και δύσκολα μπορεί να καταγραφεί κάποια έλλειψη.
Τιμόνι και κάθισμα ρυθμίζονται σε διάφορες έννοιες (4 ρυθμίσεις για το κάθισμα) και η εύρεση της πλέον ιδανικής θέσης οδήγησης είναι εύκολη και γρήγορη. Ολόκληρο το ταμπλό έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε, από την πλευρά του συνοδηγού να μπορούν να τοποθετηθούν αντικείμενα μεγάλου μήκους (όπως σωλήνες) από την «κλούβα» προς το άνοιγμα του διαχωριστικού –εκεί που κανονικά θα ήταν τα πέλματα του συνοδηγού. Με αυτό τον τρόπο, ακόμη και εμπορεύματα μήκους 3,4 μέτρων μπορούν να μεταφερθούν με τις πίσω πόρτες κλειστές.
Συνολικά ο διάκοσμος και το φινίρισμα στην καμπίνα είναι πολύ προσεγμένα, ο ωφέλιμος όγκος υπεραρκετός και υπάρχουν όλες οι ανέσεις για επαγγελματίες που λόγω του αντικειμένου εργασίας περνούν πολλές ώρες οδηγώντας. Από άποψης εργονομίας δύσκολα θα βρει κάποιος κάτι για να παραπονεθεί. Τα χειριστήρια και οι διακόπτες είναι στη σωστή θέση και γενικά ακολουθείται μία λογική διάταξη. Κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος με τα Ford τελευταίας γενιάς ίσως μόνο να χρειαστεί λίγη ώρα για να μάθει τις λειτουργίες των πλήκτρων στην κεντρική κονσόλα για το σύστημα ήχου και πολυμέσων, τη χρήση του συστήματος για τη σύνδεση κινητού τηλεφώνου κ.ά.
Στο δρόμο
Η ορατότητα είναι απρόσκοπτη ακόμη και προς τις εμπρός γωνίες αφού οι κολώνες (A-pillars) δεν εισχωρούν σημαντικά στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Εκκινώντας, το σύστημα διεύθυνσης είναι ελαφρύ, με τη χαρακτηριστική ακρίβεια πάντως όλων των Ford, αφού η αίσθηση ποικίλλει ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης. Το αυτοκίνητο διαθέτει εντυπωσιακές επιδόσεις από στάση και αντίστοιχες ρεπρίζ, ακόμη και πλήρως φορτωμένο. Θεωρούμε ότι, και το μοντέλο με τον Duratorq των 95 hp είναι παραπάνω από αρκετό για την πλειοψηφία των επαγγελματιών, πλην όμως, είναι δύσκολο να αγνοήσει κάποιος το μπόνους της έξτρα 6ης σχέσης στο κιβώτιο ταχυτήτων του Connect της δοκιμής μας.
Το εξάρι σασμάν είναι αποκλειστικό προνόμιο της έκδοσης με τα 115 hp – οι υπόλοιπες εφοδιάζονται με μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων. Η κλιμάκωση είναι απόλυτα ταιριαστή για van της κατηγορίας και με επιλεγμένη την τελευταία σχέση στον επιλογέα με τη θετική αίσθηση στο «κούμπωμα», το ταξίδι πολύ άνετο. Ειδικά στην έκδοση με το μακρύ μεταξόνιο πραγματοποιήσαμε πολύ άνετα ταξίδια στην εθνική οδό.
Καταγράψαμε την υψηλή κατευθυντικότητα της κατασκευής, την ακρίβεια του σασί, και, κυρίως, τα πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου που εισχωρούν στην καμπίνα. Το Transit Connect βασίζεται όχι «απλά» σε σασί επιβατικού τελευταίας γενιάς της Ford, αλλά στα Focus και C-Max τελευταίας γενιάς, κι αυτό είναι κάτι που το αυτοκίνητο στο «υπενθυμίζει» συνέχεια με την ποιοτική του κύλιση.
Στην πόλη, το Connect αποδεικνύεται ευέλικτο (κύκλος στροφής 12,5 μ.) και χάρη στις ρυθμίσεις της ανάρτησης και τη γενικότερη ευελιξία, ο οδηγός νιώθει πως οδηγεί μικρότερο όχημα. Σε κάθε περίπτωση, το τιμόνι έχει σωστό «ζύγισμα» και η απόσβεση της ανάρτησης ικανοποιεί. Αναφορικά με την ανάρτηση, να τονίσουμε ότι, είναι μεν σκληρή αλλά με την κλασική «γερμανική» έννοια που πείθει και για την ποιότητα συναρμογής του οχήματος. Ο δίλιτρος Duratorq πέρα από γραμμικός και πολιτισμένος, είναι και ιδιαίτερα ροπάτος, με τη μέγιστη ροπή να φτάνει τα 270 Nm και τα 285 Nm με λειτουργία overboost.
Εκεί που το Transit Connect έχει ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα είναι σε επαρχιακούς δρόμους. Ο οδηγός μπορεί να πιέσει όσο θέλει, αφού το τιμόνι μεταφέρει με ακρίβεια πληροφορίες για την επιφάνεια του οδοστρώματος και τα περιθώρια της πρόσφυσης. Η συμπεριφορά είναι υποστροφική, αλλά λιγότερο από άλλα προσθιοκίνητα van και η ενεργητική ασφάλεια πολύ υψηλού επιπέδου. Τα φρένα τέλος, διαθέτουν αίσθηση και αποτελεσματικότητα αντίστοιχη με τα υπόλοιπα στοιχεία της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Ο επαγγελματίας οδηγός θα διαπιστώσει πως με το Ford η είσοδος σε κάθε είδους στροφή χαρακτηρίζεται από ακρίβεια και σιγουριά, και το αυτοκίνητο δύσκολα θα αποσταθεροποιηθεί ακόμη κι αν το παρακάνει.
Σε θέματα ενεργητικής ασφάλειας, στάνταρ είναι τα αναμενόμενα για μοντέλο 2014, συν σύστημα ευστάθειας ESC με LAC που αντιλαμβάνεται το βάρος του φορτίου, σύστημα υποβοήθησης φρεναρίσματος πανικού (EBA). Προαιρετικά διατίθενται και αρκετά ακόμη προηγμένα ηλεκτρονικά, με κάποια από αυτά να αποτελούν παγκόσμια «πρώτη» στην κατηγορία, όπως το Active City Stop που επιβραδύνει μόνο του το όχημα (σε χαμηλές ταχύτητες κίνησης) αν διαγνώσει πως επίκειται πιθανή σύγκρουση.
Εκμετάλλευση - χρήση – αποδοτικότητα
Κύρια σημεία προσοχής στην εκμετάλλευση είναι η δυνατότητα μεταφοράς δύο ευρωπαλετών στις εκδόσεις (L2) με το μακρύ μεταξόνιο, όπως αυτή της δοκιμής μας, καθώς και η δυνατότητα να φορτωθεί παλέτα ακόμη και από την πλαϊνή πόρτα αφού το άνοιγμα αρκεί για κάτι τέτοιο. Η διαμόρφωση και οι διαστάσεις της κλούβας επιτρέπουν τη μεταφορά αντικειμένων όπως φύλλα κόντρα πλακέ και μελαμίνης διαστάσεων έως 2,4x1,2 μέτρα.
Το ωφέλιμο φορτίο φτάνει τα 1.004 κιλά και το μεταλλικό διαχωριστικό πάνελ φέρει τζάμι και θυρίδα αποθήκευσης. Ο ωφέλιμος όγκος φόρτωσης είναι επίσης σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα φτάνοντας τα 3,6 κυβικά μέτρα με το διαχωριστικό τοποθετημένο (έως 4,4 χωρίς το διαχωριστικό).
Στις εκδόσεις Trend, υπάρχει άνοιγμα στο διαχωριστικό πάνελ που επιτρέπει την τοποθέτηση δοκών ή σωλήνων μήκους έως 3,4 μέτρα, με το διπλό κάθισμα στην πλευρά του συνοδηγού να αναδιπλώνεται πλήρως. Επιπρόσθετα, κάτω από το έδρανο του συγκεκριμένου καθίσματος βρίσκεται μεγάλος αποθηκευτικός χώρος ενώ, το τμήμα προς την πλευρά του οδηγού μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μικρό γραφείο.
Στις τυποποιημένες μετρήσεις κατανάλωσης που ανακοινώνονται από τον κατασκευαστή, το Transit Connect της δοκιμής αρκείται σε μόλις 4,9 λίτρα πετρελαίου ανά 100 χιλιόμετρα και εκπέμπει 128 γρ./χλμ.CO2. Στις μετρήσεις μας έχοντας καλύψει γύρω στα 1.000 χιλιόμετρα, η μέση κατανάλωση ανήλθε σε 6,7 λίτ./100χλμ., τιμή ξεκάθαρα ικανοποιητική, δεδομένων και των επιδόσεων του Ford. Γενικά, μόνο υπό πίεση και με υψηλά φορτία θα ξεπεράσει κάποιος τα 7,5 λίτρα ενώ, αν το επιδιώξεις, εύκολα ο μέσος όρος «πέφτει» προς τα 6,0 λίτρα.
Ως προς τη δυνατότητα για μεγαλύτερη αύξηση της αποδοτικότητας, πέρα από τα συνήθη, η Ford προσφέρει σύστημα Auto-Start-Stop, περιοριστή ταχύτητας, το γνωστό «διάφραγμα» μάσκας για βελτίωση της αεροδυναμικής συμπεριφοράς, ενεργή/ «έξυπνη» διαχείριση και επαναφόρτιση της μπαταρίας και πολλά ακόμη, τα περισσότερα εκ των οποίων περιλαμβάνονται σε πακέτα αποδοτικότητας με την ονομασία ECOnetic,
Κλείνοντας, να υπενθυμίσουμε ότι, στη γκάμα περιλαμβάνεται και ένα από τα πλέον αποδοτικά van της κατηγορίας στην Ευρώπη, το Transit Connect (L1) με τον 95άρη Duratorq και το πακέτο αποδοτικότητας ECOnetic –έκδοση με κοντό μεταξόνιο, που κίνειται γύρω στα 4,0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.