Τροχοί & TIR

Το νέο Volvo FH16-750 Euro 6 με τούρμπο δύο σταδίων

Το νέο τούρμπο δύο σταδίων κάνει θαύματα στο νέο «750» - το Volvo κρατάει χαλαρά μία σχέση παραπάνω από ότι θα έκανε το Euro 5 μοντέλο στην ίδια ανηφόρα, καθώς η ίδια ακριβώς ροπή αποδίδεται τώρα σε ακόμη χαμηλότερες στροφές, με τον κινητήρα να «σκοτώνει» ήδη από την ιδανική για την κατανάλωση περιοχή των 1000 με 1200 σ.α.λ. Διαβάστε στο τεύχος Δεκεμβρίου που κυκλοφορεί στα περίπτερα για την οδηγική επαφή με το νέο τούρμπο.
από Βασίλης Δαραμούσκας | Δευτέρα 01/12/2014 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η Volvo διαθέτει πλέον στην αγορά τα νέα, Euro 6 FH16 με αλλα­γές που αυξάνουν τις επιδόσεις και την παραγωγικότητα των νέων μοντέλων. Σε επίπεδο ισχύος, κατανάλωσης και αξιοπιστίας, ο κατασκευαστής ανακοινώνει πως δεν αλλάζει τίποτα σε σχέση με τα FH16 που γνωρίζουμε. Αλλάζουν όμως, και μάλιστα αρκετά, το τούρμπο, ο ψεκασμός, η επεξεργασία καυσαερίων και η ισχύς του μηχανόφρενου.

Συγκεκριμένα, ανάλογα με την έκδοση ισχύος, η μέγιστη ροπή είναι τώρα διαθέσιμη ήδη από τις 900 ή 950 σ.α.λ. Αυτό από μόνο του σημαίνει ότι, οι υποψήφιοι πελάτες μπορούν να διαλέξουν πιο γρήγορη τελική σχέση μετάδοσης για υψηλότερη αποδοτικότητα. Για να μειωθούν τα οξείδια του αζώτου (NOx) και άρα να επιτευ­χθούν οι απαιτήσεις και προδιαγραφές του Euro 6, η Volvo έχει εξελίξει ένα νέο (ψυχόμενο) σύστημα EGR συν φυσικά το «κουτί» για την επεξεργασία των καυσαερίων στην εξαγωγή.

Σημαντική αλλαγή είναι το νέο τούρμπο δύο σταδίων που βοηθά να τροφοδοτεί το κύκλωμα του EGR και συντελεί επίσης στην αύ­ξηση της αποδιδόμενης ισχύος. Ο 16λιτρος κινητήρας διαθέτει τον αποκαλούμενο «πιλοτικό» ψεκασμό: γίνεται δηλαδή, πρώτα μία έγχυση μικρής ποσότητας καυσίμου στον κύλινδρο και με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται ομοιόμορφη σταδιακή αύξηση της πίεσης και επιπρόσθετα είναι λιγότερο τραχύς ο θόρυβος του κινητήρα.

Τα νέα Volvo FH16 Euro 6, είναι διαθέσιμα σε τρεις εκδόσεις ισχύος του εξακύλινδρου σε σειρά κινητήρα D16K: 550, 650 και 750 hp με τη μέγιστη ροπή να είναι 2900 Nm (900-1350 σ.α.λ.), 3150 Nm και 3550 Nm (και για τα δύο μεταξύ 950-1450 σ.α.λ.) αντίστοιχα. Όλα «φοράνε» στάνταρ το κιβώτιο I-Shift και μόνο για το «550» υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας μηχανικού κιβωτί­ου, με τη ροπή να μειώνεται ελαφρά σε μία τέτοια περίπτωση στις 2800 Nm. Για όλα διατίθεται το μηχανόφρενο VEB+ στο οποίο η μέγιστη ισχύς πέδησης έχει αυξηθεί από τα 425 στα 470 kW στις 2200 σ.α.λ.

Στο δρόμο με το «750»

Στην επίσημη παρουσίαση υπήρχε διαθέσιμο από τα νέα 16λιτρα μόνο το 750, σε διάφορες διαμορφώσεις, πάντα στους 40 τόνους μικτού. Σε επίπεδο διακόσμου στην καμπίνα και εργονομίας δεν υπάρχουν διαφορές και ισχύουν όσα κατά καιρούς έχουμε ανα­φέρει σε δοκιμές μας. Οι μηχανικοί μάς είπαν πριν την οδήγηση ότι, κυρίως είναι αισθητός ο τρόπος και οι σ.α.λ. όπου αποδίδεται η μέγιστη ροπή. Στο δρόμο σε αυτοκινητόδρομο με ανωφέρειες κλί­σης άνω του 5% και μεγάλης διάρκειας, το ερώτημα είναι αν είναι αντιληπτές οι βελτιώσεις που αναφέραμε.

Έχοντας καλύψει αρκετά χιλιόμετρα με το FH16-750 Euro 5, η απάντηση είναι σίγουρα ναι. Πού όμως εντοπίζονται αυτές οι δια­φορές σε σχέση με έναν τράκτορα, το προηγούμενο «750», που ήταν ήδη ο ισχυρότερος της παγκόσμιας αγοράς; Η κύρια κατά τη γνώμη μας διαφορά είναι ακριβώς στις μεγάλες ανηφόρες. Στους 40 τόνους μικτό, το FH16-750 4x2 της δοκιμής κρατούσε με χαρα­κτηριστική ευκολία την 11η ή 10η σχέση εκεί που το Euro 5 θα είχε επιλέξει χαμηλότερη σχέση.

Η πραγματικά θηριώδης ροπή των 3.550 Nm αποδίδεται στη μέγιστη τιμή της στις μόλις 950 σ.α.λ., κι αυτό δεν είναι κάτι που αναγράφεται μόνο στα τεχνικά χαρακτηριστικά. Κοιτώντας το στροφόμετρο, κι έχοντας ενεργοποιήσει το προγνωστικό σύστημα αλλαγής σχέσεων I-See, είναι φανερό το τεράστιο απόθεμα δύνα­μης και το «τράβηγμα» κάτω από τις 1000 σ.α.λ. Το 16λιτρο «θη­ρίο» αισθάνεται πολύ άνετα σε αυτό το φάσμα στροφών καθώς, τα ηλεκτρονικά «διαβάζουν» τα φορτία και αντιλαμβάνονται ότι το Volvo θα βγάλει άνετα την ανηφόρα.

Από εκεί και πέρα, σε επιτάχυνση από στάση μας φάνηκε ελα­φρά πιο γρήγορο από το ήδη εξαιρετικό Euro 5, χωρίς πάντως να το μετρήσουμε. Η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική και είναι τέ­τοια η δύναμη της κατασκευής που, ακόμη και αν κάνεις λάθος σε άγνωστη διαδρομή, και δεν προβλέψεις τη διάρκεια και την κλίση μιας ανηφόρας, μικρή σημασία έχει αφού, το «750» επιταχύνει αδιάκοπα, προσπερνώντας κάθε άλλο φορτηγό.

Σε ό,τι αφορά στο πιο δυνατό μηχανόφρενο VEB+ των Euro 6 μοντέλων, η απόδοσή του πάντα ήταν παραπάνω από επαρκής, και δεν καταγράψαμε κάποια αισθητή διαφορά -ο συνδυασμός επιβράδυνε παντού με χαρακτηριστική ευκολία. Επίσης, σχετικά με τις αλλαγές στην τουρμπίνα και τον ψεκασμό και το κατά πόσο ακούγεται ακόμη πιο «γλυκός» ο κινητήρας όπως μας είπαν τα στελέχη της Volvo Trucks, αυτό είναι υποκειμενικό, πάντως ο ήχος είναι εντυπωσιακός. Σημαντική αναβάθμιση για κάθε FH, συνε­πώς και το «750», είναι το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυν­σης Volvo VDS. Το Volvo Dynamic Steering όπως είναι η πλήρης ονομασία του, διαθέτει σειρά πλεονεκτημάτων, για τα οποία έχου­με γράψει αναλυτικά. Θυμίζουμε μόνο ότι, αποτελεί ένα ηλεκτρο­νικά ελεγχόμενο ηλεκτρικό μοτέρ στο σύστημα διεύθυνσης με την υδραυλική υποβοήθηση.

Αυτό που κυρίως προσμετράμε στα θετικά του VDS, πέρα από την άνεση που προσφέρει χωρίς να «χαλάει» την αίσθηση και την ακρίβεια, είναι η ενεργή επαναφορά. Μεγάλη υπόθεση το να μην παλεύεις να μαζέψεις το τιμόνι μετακινούμενος π.χ., στις εγκατα­στάσεις μιας εταιρείας ή μανουβράροντας στη διάρκεια της δου­λειάς. Το ότι, αρκεί ο αντίχειρας για να στρίψεις το τιμόνι ακόμη και κινούμενος με 5 χλμ./ώρα δεν είναι υπερβολή. Επίσης, μας έμει­νε ο τρόπος που φεύγαμε από ροτόντες και διασταυρώσεις. Με την επαναφορά να είναι τόσο εύκολη και «ρέουσα» αισθάνεσαι πως ξεκολλάς με άνεση πολύ μικρότερου οχήματος. Βγαίνεις δηλαδή από ροτόντα, με το τιμόνι να επανέρχεται «γλυκά» και προοδευ­τικά, και το FH16-750 να επιταχύνει με καταιγιστικό τρόπο. Το VDS προσφέρει σημαντική άνεση και ταιριάζει «γάντι» με τα δυναμικά χαρακτηριστικά του 16λιτρου τράκτορα.

Στο ίδιο τεύχος #320

Διαβάστε επίσης

PreviousNext