Η Volvo διαθέτει πλέον στην αγορά τα νέα, Euro 6 FH16 με αλλαγές που αυξάνουν τις επιδόσεις και την παραγωγικότητα των νέων μοντέλων. Σε επίπεδο ισχύος, κατανάλωσης και αξιοπιστίας, ο κατασκευαστής ανακοινώνει πως δεν αλλάζει τίποτα σε σχέση με τα FH16 που γνωρίζουμε. Αλλάζουν όμως, και μάλιστα αρκετά, το τούρμπο, ο ψεκασμός, η επεξεργασία καυσαερίων και η ισχύς του μηχανόφρενου.
Συγκεκριμένα, ανάλογα με την έκδοση ισχύος, η μέγιστη ροπή είναι τώρα διαθέσιμη ήδη από τις 900 ή 950 σ.α.λ. Αυτό από μόνο του σημαίνει ότι, οι υποψήφιοι πελάτες μπορούν να διαλέξουν πιο γρήγορη τελική σχέση μετάδοσης για υψηλότερη αποδοτικότητα. Για να μειωθούν τα οξείδια του αζώτου (NOx) και άρα να επιτευχθούν οι απαιτήσεις και προδιαγραφές του Euro 6, η Volvo έχει εξελίξει ένα νέο (ψυχόμενο) σύστημα EGR συν φυσικά το «κουτί» για την επεξεργασία των καυσαερίων στην εξαγωγή.
Σημαντική αλλαγή είναι το νέο τούρμπο δύο σταδίων που βοηθά να τροφοδοτεί το κύκλωμα του EGR και συντελεί επίσης στην αύξηση της αποδιδόμενης ισχύος. Ο 16λιτρος κινητήρας διαθέτει τον αποκαλούμενο «πιλοτικό» ψεκασμό: γίνεται δηλαδή, πρώτα μία έγχυση μικρής ποσότητας καυσίμου στον κύλινδρο και με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται ομοιόμορφη σταδιακή αύξηση της πίεσης και επιπρόσθετα είναι λιγότερο τραχύς ο θόρυβος του κινητήρα.
Τα νέα Volvo FH16 Euro 6, είναι διαθέσιμα σε τρεις εκδόσεις ισχύος του εξακύλινδρου σε σειρά κινητήρα D16K: 550, 650 και 750 hp με τη μέγιστη ροπή να είναι 2900 Nm (900-1350 σ.α.λ.), 3150 Nm και 3550 Nm (και για τα δύο μεταξύ 950-1450 σ.α.λ.) αντίστοιχα. Όλα «φοράνε» στάνταρ το κιβώτιο I-Shift και μόνο για το «550» υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας μηχανικού κιβωτίου, με τη ροπή να μειώνεται ελαφρά σε μία τέτοια περίπτωση στις 2800 Nm. Για όλα διατίθεται το μηχανόφρενο VEB+ στο οποίο η μέγιστη ισχύς πέδησης έχει αυξηθεί από τα 425 στα 470 kW στις 2200 σ.α.λ.
Στο δρόμο με το «750»
Στην επίσημη παρουσίαση υπήρχε διαθέσιμο από τα νέα 16λιτρα μόνο το 750, σε διάφορες διαμορφώσεις, πάντα στους 40 τόνους μικτού. Σε επίπεδο διακόσμου στην καμπίνα και εργονομίας δεν υπάρχουν διαφορές και ισχύουν όσα κατά καιρούς έχουμε αναφέρει σε δοκιμές μας. Οι μηχανικοί μάς είπαν πριν την οδήγηση ότι, κυρίως είναι αισθητός ο τρόπος και οι σ.α.λ. όπου αποδίδεται η μέγιστη ροπή. Στο δρόμο σε αυτοκινητόδρομο με ανωφέρειες κλίσης άνω του 5% και μεγάλης διάρκειας, το ερώτημα είναι αν είναι αντιληπτές οι βελτιώσεις που αναφέραμε.
Έχοντας καλύψει αρκετά χιλιόμετρα με το FH16-750 Euro 5, η απάντηση είναι σίγουρα ναι. Πού όμως εντοπίζονται αυτές οι διαφορές σε σχέση με έναν τράκτορα, το προηγούμενο «750», που ήταν ήδη ο ισχυρότερος της παγκόσμιας αγοράς; Η κύρια κατά τη γνώμη μας διαφορά είναι ακριβώς στις μεγάλες ανηφόρες. Στους 40 τόνους μικτό, το FH16-750 4x2 της δοκιμής κρατούσε με χαρακτηριστική ευκολία την 11η ή 10η σχέση εκεί που το Euro 5 θα είχε επιλέξει χαμηλότερη σχέση.
Η πραγματικά θηριώδης ροπή των 3.550 Nm αποδίδεται στη μέγιστη τιμή της στις μόλις 950 σ.α.λ., κι αυτό δεν είναι κάτι που αναγράφεται μόνο στα τεχνικά χαρακτηριστικά. Κοιτώντας το στροφόμετρο, κι έχοντας ενεργοποιήσει το προγνωστικό σύστημα αλλαγής σχέσεων I-See, είναι φανερό το τεράστιο απόθεμα δύναμης και το «τράβηγμα» κάτω από τις 1000 σ.α.λ. Το 16λιτρο «θηρίο» αισθάνεται πολύ άνετα σε αυτό το φάσμα στροφών καθώς, τα ηλεκτρονικά «διαβάζουν» τα φορτία και αντιλαμβάνονται ότι το Volvo θα βγάλει άνετα την ανηφόρα.
Από εκεί και πέρα, σε επιτάχυνση από στάση μας φάνηκε ελαφρά πιο γρήγορο από το ήδη εξαιρετικό Euro 5, χωρίς πάντως να το μετρήσουμε. Η απόκριση στο γκάζι είναι εξαιρετική και είναι τέτοια η δύναμη της κατασκευής που, ακόμη και αν κάνεις λάθος σε άγνωστη διαδρομή, και δεν προβλέψεις τη διάρκεια και την κλίση μιας ανηφόρας, μικρή σημασία έχει αφού, το «750» επιταχύνει αδιάκοπα, προσπερνώντας κάθε άλλο φορτηγό.
Σε ό,τι αφορά στο πιο δυνατό μηχανόφρενο VEB+ των Euro 6 μοντέλων, η απόδοσή του πάντα ήταν παραπάνω από επαρκής, και δεν καταγράψαμε κάποια αισθητή διαφορά -ο συνδυασμός επιβράδυνε παντού με χαρακτηριστική ευκολία. Επίσης, σχετικά με τις αλλαγές στην τουρμπίνα και τον ψεκασμό και το κατά πόσο ακούγεται ακόμη πιο «γλυκός» ο κινητήρας όπως μας είπαν τα στελέχη της Volvo Trucks, αυτό είναι υποκειμενικό, πάντως ο ήχος είναι εντυπωσιακός. Σημαντική αναβάθμιση για κάθε FH, συνεπώς και το «750», είναι το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης Volvo VDS. Το Volvo Dynamic Steering όπως είναι η πλήρης ονομασία του, διαθέτει σειρά πλεονεκτημάτων, για τα οποία έχουμε γράψει αναλυτικά. Θυμίζουμε μόνο ότι, αποτελεί ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ηλεκτρικό μοτέρ στο σύστημα διεύθυνσης με την υδραυλική υποβοήθηση.
Αυτό που κυρίως προσμετράμε στα θετικά του VDS, πέρα από την άνεση που προσφέρει χωρίς να «χαλάει» την αίσθηση και την ακρίβεια, είναι η ενεργή επαναφορά. Μεγάλη υπόθεση το να μην παλεύεις να μαζέψεις το τιμόνι μετακινούμενος π.χ., στις εγκαταστάσεις μιας εταιρείας ή μανουβράροντας στη διάρκεια της δουλειάς. Το ότι, αρκεί ο αντίχειρας για να στρίψεις το τιμόνι ακόμη και κινούμενος με 5 χλμ./ώρα δεν είναι υπερβολή. Επίσης, μας έμεινε ο τρόπος που φεύγαμε από ροτόντες και διασταυρώσεις. Με την επαναφορά να είναι τόσο εύκολη και «ρέουσα» αισθάνεσαι πως ξεκολλάς με άνεση πολύ μικρότερου οχήματος. Βγαίνεις δηλαδή από ροτόντα, με το τιμόνι να επανέρχεται «γλυκά» και προοδευτικά, και το FH16-750 να επιταχύνει με καταιγιστικό τρόπο. Το VDS προσφέρει σημαντική άνεση και ταιριάζει «γάντι» με τα δυναμικά χαρακτηριστικά του 16λιτρου τράκτορα.