Σημαντικές αλλαγές επέρχονται στις Οδικές Μεταφορές με το καινούργιο νομοσχέδιο του υπ. Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων που βρίσκεται προς ψήφιση στη Βουλή με ημερομηνία συζήτησης την Πέμπτη 11 του Δεκέμβρη. Επιγραμματικά, με τις νέες διατάξεις:

 

Ρυθμίσεις για Ελαφρά Επαγγελματικά

-Απελευθερώνεται το μεταφορικό έργο των ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων μέχρι 3.500 kg μικτού βάρους (Ν1), Ιδιωτικής Χρήσεως. Κάθε Ιδιώτης μπορεί να έχει μια άδεια ΦΙΧ χωρίς να απαιτούνται οι προϋποθέσεις συγκεκριμένης επαγγελματικής δραστηριότητας ή του πραγματοποιούμενου τζίρου. Μπορεί επίσης να μεταφέρει περισσότερα των δύο ατόμων π.χ. οδηγός και δύο επιβάτες, εφόσον το όχημα έχει αυτή τη δυνατότητα από την έγκριση τύπου. Με απλά λόγια, μπορεί ο οποιοσδήποτε να αποφασίσει αν θα αγοράσει ένα επιβατικό αυτοκίνητο ή ένα βαν, ανάλογα με τις ανάγκες του. Περιορισμοί στη χορήγηση άδειας επαγγελματικού ΦΙΧ δεν υπάρχουν.

Το θέμα είχε αποκαλύψει το περιοδικό ΤΤ στο τεύχος του περασμένου Απριλίου, αλλά η κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου πάγωσε, μέχρι να μελετηθούν και συμπεριληφθούν σε αυτό και άλλες αναγκαίες διατάξεις προκειμένου η ελληνική νομοθεσία να είναι σύμφωνη με την Κοινοτική, ιδιαίτερα σε θέματα εγκρίσεων τύπου, σε θέματα ηλεκτρικών οχημάτων, έλξης ελαφρών ρυμουλκουμένων κ.α. Χαρακτηριστικό σημείο εκσυγχρονισμού της νομοθεσίας είναι η αναφορά για ρύθμιση της κυκλοφορίας και των αυτόνομων (χωρίς οδηγό) οχημάτων.

΄Ετσι, με τον καινούργιο νόμο μπορούν τώρα να πάρουν έγκριση τύπου και να ταξινομηθούν τα φορτηγά της κατηγορίας L7e-C U (βαριά τετράκυκλα) για μεταφορές αποκλειστικά εμπορευμάτων. Επίσης «ξεκαθαρίζει το τοπίο» με την κατάργηση της επιπλέον κατηγορίας (ελληνική πατέντα) των φορτηγών μέχρι ή πάνω από 4 τόνους, με την έλξη των ελαφρών ρυμουλκουμένων από τα επαγγελματικά αυτοκίνητα μέχρι 2,5 τόνων κ.α.

Ως «φορτηγό» μπορεί τώρα να χαρακτηριστεί και το ηλεκτρικό όχημα μεταφοράς εμπορευμάτων με μάζα κενού οχήματος μέχρι 500 κιλά εφόσον η μέγιστη ισχύς του κινητήρα δεν ξεπερνά τα 15 kW.

Περισσότερα για τις νέες διατάξεις τις σχετικές με τα ΦΙΧ θα διαβάσετε στο τεύχος Ιανουαρίου του ΤΤ.

 

Ρυθμίσεις ΦΔΧ

 

-Καταργείται κάθε περιορισμός επί των κομίστρων μεταφορικών επιχειρήσεων. Τα κόμιστρα συμφωνούνται ελεύθερα μεταξύ μεταφορέα και πελάτη. Αυτή η συμφωνία έχει πλέον χαρακτήρα μίσθωσης έργου και εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 97 μέχρι 107 του Εμπορικού Νόμου. Σημαντικό: Ικανοποιείται πρόταση των Μεταφορέων, σύμφωνα με την οποία τα διόδια θα καταβάλλονται ξεχωριστά από τον πελάτη και το κόστος τους θα αναγράφεται χωριστά στο παραστατικό πληρωμής. Ενδιαφέρον σχόλιο θα διαβάσετε στο τεύχος Ιανουαρίου του ΤΤ.

Εγκρίσεις Τύπου

Ικανοποιούνται αιτήματα εισαγωγέων αντιπροσώπων αυτοκινήτων ως προς το χρονικό περιθώριο που έχουν για να τα ταξινομήσουν σε σχέση με την ημερομηνία εισαγωγής τους. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι οχήματα που είχαν ήδη εισαχθεί μέχρι 31/12/1913, έχουν τώρα περιθώριο δέκα ετών για την ταξινόμησή τους.

 

Ωράρια Οδήγησης – Ανάπαυσης Οδηγών

 Επέρχεται πλήρης εναρμόνιση με το ισχύον Κοινοτικό δίκαιο ειδικά για τους οδηγούς οχημάτων Διεθνών Μεταφορών. Τα πρόστιμα, για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, είναι εξοντωτικά.

Αυτό-οδηγούμενα Οχήματα (χωρίς οδηγό)

Το θέμα που έχει αναδείξει το περιοδικό ΤΤ με σειρά δημοσιευμάτων, αποκτά τώρα και νομική υπόσταση στη χώρα μας: «λεωφορείο αστικού τύπου επιτρέπεται να κυκλοφορεί επί της οδού χωρίς την παρουσία οδηγού επ΄΄ αυτού…» αναφέρει ο καινούργιος νόμος. Πολλά ενδιαφέροντα θα διαβάσετε στο ΤΤ Ιανουαρίου εν όψει μάλιστα και της πρώτης κυκλοφορίας αυτό-οδηγούμενου λεωφορείου στα Τρίκαλα.

Σειρά κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αλλά και ωραρίων τροφοδοσίας καταστημάτων, φορτοεφορτώσεων επί των οδών κ.λ.π. περνούν τώρα στην αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Λεπτομέρειες στο ΤΤ Ιανουαρίου.

 

Επιβατικές Μεταφορές

 

-Ευνοούνται μεμονωμένοι Μεταφορείς επιβατών σε νησιά που δεν αποτελούν νομό. Αν συστήσουν εταιρεία, μπορούν οι ίδιοι να συνεχίσουν το συγκοινωνιακό τους έργο. Λεπτομέρειες στο Τ&Τ Ιανουαρίου.

 -Ρυθμίζονται θέματα Διεθνών Λεωφορειακών Γραμμών, καθώς και ζητήματα χορήγησης Πιστοποιητικών Επαγγελματικής Ικανότητας.

- Ρυθμίζονται θέματα ελέγχου της λαθροεπιβίβασης στα μέσα αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών. Το έργο ελέγχου των εισιτηρίων μπορεί να ανατεθεί και σε ιδιώτες.

-Επίσης επανακαθορίζονται τα επιβαλλόμενα πρόστιμα στους παραβάτες.

-Προσδιορίζονται επί το αυστηρότερο τα πρόστιμα για παραβάσεις οδηγών – ιδιοκτητών ταξί και ρυθμίζονται θέματα μεταβιβάσεων και χορηγήσεων αδειών.

-Επανακαθορίζονται οι διατάξεις για μίσθωση ΕΔΧ.

 

Εναλλακτικά Καύσιμα

 

Ορίζονται οι τεχνικές προδιαγραφές για τη χρήση υγραερίου LPG ή συμπιεσμένου φυσικού αερίου CNG ή άλλου εναλλακτικού καυσίμου φιλικού προς το περιβάλλον για την κίνηση των αυτοκινήτων. Ειδικότερη αναφορά κάνει ο νομοθέτης στις μετατροπές των κινητήρων και στη χρήση μόνο εγκεκριμένων εξαρτημάτων.

 

Ρυθμίσεις επί άλλων συναφών θεμάτων

 Τέλος με τον ίδιο νόμο ρυθμίζονται πολλά συναφή θέματα, όπως συνεργείων, ΚΤΕΟ, συστάσεως Επιτροπών, Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κ.α.

Εννοείται, ότι για τις περισσότερες από τις παραπάνω ρυθμίσεις, αναμένεται η έκδοση υπουργικών αποφάσεων και διευκρινιστικών εγκυκλίων, τις οποίες δημοσιεύει αμέσως το περιοδικό Τ&Τ για την έγκαιρη (και πάντα έγκυρη) ενημέρωση των αναγνωστών του.